دوشنبه 14 مرداد 1387

بيانيه نهضت آزادی ايران در حمايت از انجمن صنفی مطبوعات و تبريک روز خبرنگار


در روز چهارم تيرماه سال جاری وزارت کار و امور اجتماعی در نامه‌‌ای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را، به دلايل ناموجه، واجد شرايط انحلال اعلام کرد و
مدير کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
با ارسال نامه‌‌ای به روزنامه‌ها، آنها را به اين علت که انجمن ياد شده از سوی وزارت کار غيرقانونی اعلام شده است، از پوشش دادن اخبار مرتبط با انجمن منع کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حالی که، براساس نص صريح قانون اساسی، ايجاد تشکل‌های سياسی و صنفی حق آحاد مردم ايران دانسته شده ‌است، آنچه از سوی دولت درباره تشکل های سياسی و نهادهای صنفی و مدنی رواداشته می‌شود نشان از اراده‌ صاحبان قدرت بر ناديده گرفتن قانون اساسی و آرمان‌های اوليه انقلاب اسلامی دارد.
چگونگی برخورد حکومت‌ هر کشور با نهادهای مدنی و صنفی شاخص خوبی برای سنجش ميزان پايبندی نظام سياسی آن کشور به حقوق اساسی شهروندان آن نظام و تعهدات بين‌المللی است.اصل ۲۶ قانون اساسی، مقررات قانون کار ايران و مقاوله‌‌نامه‌های بين‌المللی ـ که دولت ايران نيز آنها را امضا کرده‌است، تشکيل تشکل‌های صنفی و سنديکاها را از حقوق مردم برشمرده و بر آن تاکيد دارد، حال آنکه نه تنها آزادی تشکيل سنديکاهای جديد در ايران از سوی دولت به رسميت شناخته ‌نمی‌شود. بلکه وزارت کار و امور اجتماعی دولت نهم با حمايت ديگر نهادها و وزارتخانه‌های دولتی، در اقدامی شگفتی‌انگيز و برخلاف قوانين و تعهدات داخلی و بين‌المللی، ـ بزرگترين و فراگيرترين تشکل روزنامه‌نگاری ايران را واجد شرايط انحلال دانسته‌است.
آنچه امروز بر روزنامه‌نگاران و تشکل صنفی آنها رواداشته‌می‌شود افزون بر آن که با قانون اساسی، آرمان‌های انقلاب و تعهدات و ميثاق نامه‌های بين‌المللی منافات دارد، مصالح ملی را نيز باخطر مواجه می‌سازد. متأسفانه، در سالهای اخير عرصه بر رسانه‌های مستقل روز به روز محدودتر شده و روزنامه‌نگاران با تحمل فشارهای سنگين حکومتی از ايفای رسالتشان بازمانده اند. به نظر می‌رسد که اين روند همچنان ادامه دارد.
نهضت آزادی ايران، ضمن محکوم‌کردن رفتار حاکميت با حاملان رکن چهارم دموکراسی، نظام سياسی کشور عزيزمان را به بازگشت به آرمان‌های اصيل انقلاب، رعايت اصول قانون اساسی و پايبندی به تعهدات بين‌المللی فرا می خواند.
در پايان، فرارسيدن ۱۷ مرداد ماه، روز خبرنگار، را به تمام تلاشگران عرصه آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی تبريک گفته، و روزگاری بهتر و جايگاهی شايسته آنان را بر ايشان آرزومنديم.

نهضت آزادی ايران

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه نهضت آزادی ايران در حمايت از انجمن صنفی مطبوعات و تبريک روز خبرنگار' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016