پنجشنبه 24 مرداد 1387

گفتگوی CNN ترکيه با احمدی نژاد: در رابطه با مبارزه مشترک عليه تروريسم و گروهک ها با ترکيه مذاکره می کنيم، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
محمود احمدی‌نژاد چهارشنبه شب، در آستانه سفر به کشور ترکيه در مصاحبه زنده تلويزيونی با شبکه NTV CNN ترکيه به سوالات مختلف خبرنگاران ترک درباره روابط دوجانبه تهران و آنکارا، مهم‌ترين مسائل منطقه‌ای و بين‌المللی و نيز موضوع هسته‌ای کشورمان پاسخ داد.

به گزارش "ايلنا", رئيس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط جمهوری اسلامی ايران و ترکيه با اشاره به اينکه ملت مؤمن و بزرگ ترکيه در فرهنگ و اعتقادات، جايگاه برجسته‌ای در مناسبات منطقه‌ای و بين‌المللی دارند، خاطر نشان کرد: روابط ايران و ترکيه در عمق تاريخ و اعتقادات دو ملت ريشه دارد، و دو ملت دارای علائق مشترک فراوانی هستند. از اين‌رو دو دولت نيز به تبعيت از ملت‌هايشان در جهت توسعه روابط دوجانبه حرکت می‌کنند و تاکنون نيز گام‌های مستحکمی در اين خصوص برداشته شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: روابط ايران و آنکارا همواره در طول تاريخ دوستانه بوده است و حجم مبادلات تجاری و فرهنگی و سرمايه‌گذاری با اراده سياسی حاکم در دو کشور به سرعت رو به گسترش است.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه به دعوت رسمی عبدالله گل، رئيس‌جمهور ترکيه به اين کشور سفر می‌کند، اظهار داشت: در اين سفر موضوعات گوناگون دوجانبه به منظور توسعه مناسبات و همکاری‌ها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنين درباره مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با تجاوزگری، تروريسم و اعمال زشتی که برخی گروهک‌ها در منطقه انجام می‌دهند، همفکری خواهيم کرد، درباره همکاری‌های چندجانبه در سطح بين‌المللی نيز گفت‌وگوها و رايزنی‌های لازم را انجام خواهيم داد و به طور کلی مجموعه اقدامات متنوعی در برنامه ديدار با رئيس‌جمهور و نخست‌وزير ترکيه ترتيب داده شده است.
احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه دو کشور در موضوع مبارزه با تروريسم اتفاق نظر دارند، تصريح کرد: از دوران گذشته تاکنون همکاری‌های بسياری خوبی برای مبارزه با گروه‌های تروريستی بين دو کشور وجود داشته است و دستگاه‌های امنيتی دو کشور، ارتباط و هماهنگی‌های لازم را برای مقابله با اين گروهک‌ها به عمل آورده‌اند. در آينده نيز در قالب همکاری‌سه جانبه، می‌توان ملت‌های منطقه را به آرامش رساند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان خاطر نشان کرد: همه می‌دانند که موضوع هسته‌ای ايران کاملاً سياسی است و هيچ‌گونه مشکل حقوقی و قانونی ندارد. ما در برنامه هسته‌ای براساس حقوق قطعی و قانونی خود حرکت کرده‌ايم و بنا به گزارش‌های متعدد آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای، کوچک‌ترين انحراف و تخطی از موازين نداشته‌ايم.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: امروز ايستادگی ملت ايران بر حقوق قانونی خود نتيجه داده و کسانی که مخالف استيفای حقوق ملت‌ها بوده‌اند، مجبور شده‌اند که به حقوق ملت ايران احترام بگذارند. البته در اين زمينه، مذاکرات ما با مدعيان همچنان ادامه دارد.
رييس شورای عالی امنيت ملی کشورمان اضافه کرد: جالب است کسانی به عنوان مدعی ملت ايران مطرح هستند که خودشان در گذشته نه چندان دور زشت‌ترين بهره‌برداری را از انرژی هسته‌ای کرده‌اند. بنابراين اگر بنا باشد کسی محکوم شود، آنان محکوم هستند.
وی با اشاره به اينکه گفت‌وگوها در موضوع هسته‌ای کشورمان در مسير سازنده در جريان است و مشکلی در اين خصوص مشاهده نمی‌شود، تأکيد کرد: ترکيه به عنوان يک کشور دوست و برادر بارها حمايت خود را نسبت به استفاده صلح‌آميز از فن‌آوری هسته‌ای کشورمان اعلام کرده و اين موضوع نشان‌دهنده روابط برادرانه دو کشور است.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا ترکيه در موضوع هسته‌ای ايران می‌تواند به عنوان ميانجی وارد شود، تصريح کرد: ما تلاش دوستان ترک خود برای پيشبرد حقوق قانونی ايران و به منظور کاهش تنش‌های احتمالی و ادامه يافتن مسير سازنده موضوع هسته‌ای کشورمان را اجر می‌نهيم. اما حضور ترکيه تحت عنوان ياد شده موضوعيتی ندارد چرا که مسير ما روشن است.
احمدی‌نژاد همچنين در پاسخ به اين سوال که چرا مواضع شما نسبت به رژيم صهيونيستی اينچنين قاطع و صريح است و شما برای بازگشت آرامش به سرزمين‌های اشغالی چه راه حلی داريد، خاطر نشان کرد: از نظر ما رژيم صهيونيستی نامشروع است و موجوديتش بر مبنای اشغالگری بنا شده است. آنها چندين ميليون نفر از مردم فلسطين را آواره کرده‌اند و در عوض، افرادی را از سراسر دنيا با وعده‌های واهی در فلسطين اشغالی مستقر کرده و کشوری دروغين، جعلی و موهوم تشکيل داده‌اند, البته راه‌حل عادلانه و منطقی جمهوری اسلامی ايران اين است که در سرزمين‌های اشغالی رفراندوم آزاد برگزار شود تا خود مردم فلسطين سرنوشت سياسی خودشان را مشخص کنند.
وی در خصوص موضع جمهوری اسلامی ايران پيرامون برخی مذاکرات صورت گرفته جهت آزادی بلندی‌های جولان اضافه کرد: ما با تجاوزگری و سرکوب‌های روزانه اين رژيم نسبت به مردم بی‌دفاع فلسطين به شدت مخالفيم. ولی رها شدن بخشی از سرزمين‌های اشغالی به هر ترتيب ممکن را يک قدم به جلو می‌دانيم. گرچه بعيد است که اين رژيم به آزادی جولان راضی شود چرا که اگر از جولان خارج شود، مجبور خواهد شد کل منطقه را ترک کند. البته جمهوری اسلامی ايران از اينکه رژيم صهيونيستی سرزمين‌های اشغالی را تحويل مردم فلسطين داده و از منطقه خارج شود, استقبال خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: اين مواضع فقط مختص احمدی‌نژاد نيست بلکه برای اينکه حرف حقی است، موضع همه مردم منطقه اعم از ترکيه، عراق، سوريه، عربستان و لبنان است. رژيم صهيونيستی براساس يک دروغ پايه‌گذاری شده است. چرا که اگر حتی در اروپا نيز به يهوديان ظلم شده باشد، دليلی ندارد مردم منطقه آن را جبران کنند. کوچاندن مردم از مناطق مختلف دنيا به سرزمين‌های اشغالی، طراحی فتنه‌انگيزی عليه مردم منطقه بوده است. همه ملت‌ها مشاهده کرده‌اند که از روز تأسيس، اين رژيم همواره به تجاوز و جنگ مشغول بوده است.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: راه‌حل جمهوری اسلامی ايران براساس منشور ملل متحد و مطابق حقوق قانونی بين‌المللی است. اگر رفراندم برگزار شود خودبه‌خود چنين رژيمی وجود نخواهد داشت.
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: قدرت‌های سلطه‌گر بايد اجازه دهند تا رأی مردم فلسطين حاکم شود. جالب اينجاست قدرت‌هايی که همواره از دمکراسی و حقوق ملت‌ها حرف می‌زنند، وقتی به ملت فلسطين می‌رسند ديکتاتور می‌شوند. اگر چنين اجازه‌ای به مردم فلسطين داده شود تا سرنوشت سياسی خود را، خود انتخاب کنند، به نفع همه حتی کشورهای اروپايی و آمريکا خواهد بود چرا که رژيم صهيونيستی جز آبروريزی و ضخيم کردن پرونده جنايات جنگی خود، برای اين کشورها فايده‌ای نداشته است.
وی اضافه کرد: قدرت‌های زورگو چه بخواهند و چه نخواهند جنايت‌های رژيم صهيونيستی به حساب آنها گذاشته خواهد شد. بنابراين به نفع آنهاست که حساب خود را از اين رژيم غاصب جدا کنند. در اين خصوص ما آمادگی کامل داريم تا به سازمان ملل در زمينه برگزاری رفراندوم در سرزمين‌های اشغالی کمک کرده تا ريشه عفونی جنگ، ظلم و درگيری از منطقه کنده شود.
رئيس‌جمهور همچنين در پاسخ به سوالی درباره چگونگی سفر خود به ترکيه خاطر نشان کرد: اين سفر که از قبل برنامه‌ريزی شده است، سفری کاری بوده و به خاطر حضور فصلی مسؤولين ترکيه در استانبول، به آنجا خواهم رفت. روابط ايران با مردم ترکيه روابطی عاطفی است چنانچه ملت ايران به مردم ترکيه علاقه دارند، مطمئن هستيم که مردم ترکيه نيز به مردم ايران عشق و علاقه دارند.
وی افزود: البته همواره مسائل حاشيه‌ای در سفرها وجود دارد ولی اصل سفر، مذاکرات و توافقاتی است که برای احقاق حقوق دو ملت انجام می‌شود. ما نيز در اين سفر تمام وقت خود را به اين موضوع اختصاص خواهيم داد.
رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که چه پيامی برای ملت ترکيه داريد، گفت: نفس سفر، پيام دوستی و برادری است و نشان می‌دهد که ما احترام زيادی به ملت ترکيه قائل هستيم. ترکيه در ايجاد تمدن بشری نقش کم‌نظيری داشته است و امروز هم در بسياری از مسائل جهانی پيشتاز می‌باشد. ظرفيت فرهنگی نهفته‌ای که در ترکيه وجود دارد برای تمام بشريت و مردم منطقه ارزشمند است. دو ملت بايد در کنار هم به يک تحميل تاريخی که سلطه‌گران ايجاد کرده‌اند پايان داده و به کمک همديگر عظمت ملت‌های خود را در جهان به نمايش بگذاريم.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگری درباره اوضاع لبنان و علاقه مردم ايران به سيدحسن نصرالله گفت: سيدحسن نصرالله يک چهره محبوب و مردمی است و حتی در ترکيه نيز مردم علاقه فراوانی به وی دارند. علت اين محبوبيت آن است که او با صلابت در مقابل تجاوزات رژيم صهيونيستی ايستاد و از سرزمين و ملت خود دفاع کرد. سيد حسن نصرالله يک قهرمان است زيرا افسانه شکست‌ناپذيری رژيم صهيونيستی را در هم شکست. البته به همان اندازه که مردم منطقه و آزادی‌خواهان جهان به سيدحسن نصرالله علاقه دارند، رژيم صهيونيستی و حاميانش نيز از او عصبانی و ناراحت هستند.
احمدی‌نژاد در ادامه اوضاع لبنان را مورد اشاره قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی ايران از تماميت ارضی تمام کشورها حمايت می‌کند. در خصوص لبنان نيز با همه گروه‌های اين کشور ارتباط داريم و آنان را همواره به وفاق و وحدت دعوت کرده‌ايم چنانچه در توافق اخير نيز نقش مهمی داشتيم. معتقديم هر نوع درگيری داخلی در کشورهای منطقه به ضرر منطقه و به نفع دشمنان خواهد بود.
وی در ادامه مصاحبه زنده تلويزيونی خود با شبکه NTV CNN ترکيه در پاسخ به سوالی درباره اينکه آيا مانورهای نظامی جمهوری اسلامی ايران، موجب افزايش تنش در منطقه نخواهد شد، گفت: ايران قدرتی بزرگ است اما قدرت ما، قدرت صلح و دوستی و فرهنگی است، قدرت ايران برای تجاوز به ديگران نيست و با قدرت سلطه‌گران متفاوت است. ما هيچ‌وقت به دنبال تجاوز و اشغال سرزمين ديگران نبوديم به همه ملت‌ها احترام می‌گذاريم و پيشرفت ملت‌ها را پيشرفت خودمان می‌دانيم.
رئيس‌جمهور پيام قدرتمندی ايران را پيام صلح، دوستی و عشق به ملت‌ها دانست و افزود: است اين به نفع همه است. البته صهيونيست‌ها از اين موضوع ناراحت هستند ولی ناراحتی آنان اهميتی برای ما ندارد.
دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ترکيه که مذاکرات ژنو را مأيوسانه ارزيابی کرد، اظهار داشت: روند گفتگوها در ژنو مفيد بود و همچنان ادامه دارد. هيچ کس هم آن را شکست‌خورده نخوانده است. البته مذاکرات پرحجم است و طبيعی است که نمی‌توان با قدرت‌هايی که ۳۰ سال عليه کشورمان رفتار کرده‌اند، در چند جلسه همه مسائل را حل و فصل کرد.
وی همچنين درباره مانور نظامی رژيم صهيونيستی نيز خاطر نشان کرد: رژيم صهيونيستی به هيچ عنوان قابل مقايسه با کشور بزرگ ايران نيست. حتی در اذهان آنها هم نمی‌گنجد که با ايران درگير شوند. البته ممکن است چنين تصوری را در آرزوهايشان داشته باشند اما آن را با خود به زوال خواهند برد آنان بسيار حقيرتر از آن هستند که بخواهند عليه ايران برنامه‌ای اجرا کنند چنانچه خودشان نيز به اين موضوع اذعان دارند.
رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه در حال حاضر رژيم صهيونيستی از درون در حال فروپاشی است، خاطر نشان کرد: اين رژيم فلسفه وجودی خود را از دست داده است، زمانی زنده است که بتواند تجاوز و اشغالگری کند، اما امروز برای ادامه حيات خود مجبور است، اطراف خود ديوار بکشد و اين يعنی نابودی.
دکتر احمدی‌نژاد افزود: فلسفه وجودی رژيم صهيونيستی و تأسيس آن، زمينه‌سازی برای تسهيل سلطه استعمار بود ولی امروز اين کارکرد خود را از دست داده است و هر چه زودتر از منطقه خارج شود، به نفع حاميانش خواهد بود.
وی با تأکيد بر اينکه حاميان رژيم صهيونيستی نبايد در حمايت از اين رژيم تعصب بی‌جا به خرج دهند، گفت: امروز حتی آن عده از بدبخت‌های بيچاره که از سرزمين‌های خود با وعده‌های دروغين آواره شده و در سرزمين‌های اشغالی ساکن شده‌اند هم اسير رژيم صهيونيستی هستند و اگر روزی درها باز شود، همه آنها از آنجا فرار خواهند کرد.
رئيس‌جمهور در ادامه به آمريکا توصيه کرد: شخصيت مردم آمريکا را به خاطر رژيمی جنايتکار و فاسد هزينه نکنند چرا که اين به ضرر مردم آمريکا خواهد بود.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آتی رياست جمهوری آمريکا نيز اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ايران تفاوتی نمی‌کند که چه کسی در آمريکا بر سر کار بيايد. اما ای کاش اين انتخابات آزاد برگزار می‌شد و افراد گوناگون می‌توانستند کانديدای رياست جمهوری شوند و مردم آمريکا نيز خارج از دو حزب موجود، انتخاب سومی هم داشتند.
وی افزود: مهم اين است که کسی که روی کار می‌آيد چه رويکرد و رفتاری داشته باشد. البته هر کس انتخاب شود بايد در روش فعلی دولت آمريکا تغييرات اساسی ايجاد کند. چرا که وضع موجود آمريکا قابل دوام نيست و اگر اين روش‌ها ادامه پيدا کند، اقتصاد آمريکا دچار فروپاشی خواهد شد. البته فکر می‌کنم عقلای آمريکا به اين موضوع پی برده و در حال تغيير مسير هستند.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: دولت آمريکا قبل از اينکه به فکر دخالت در مناطق مختلف دنيا باشد بايد مسائل و مشکلات مردم داخل رآمريکا را حل و فصل کند.

Copyright: gooya.com 2016