جمعه 25 مرداد 1387

روابط ايران و ترکيه در انرژی، تجارت و مبارزه با تروريسم افزايش می‌يابد، مهر

روسای جمهور ايران و ترکيه تقويت همکاری‌های مشترک برای گسترش روابط در تجارت و انرژی و نيز مبارزه با تروريسم و ريشه‌کن کردن مواد مخدر را مورد تاکيد قرار دادند و خواستار افزايش هماهنگی‌های لازم در اين خصوص شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مذاکرات مشترک هيئت‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی ايران و ترکيه عصر پنجشنبه به رياست دکتر" محمود احمدی نژاد" و "عبدالله گل" روسای جمهور دو کشور برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دکتر احمدی نژاد در اين مذاکرات با يادآوری سوابق فرهنگی و تاريخی دو کشور تاکيد کرد:گسترش همکاری‌ها به نفع دو کشور و هم به نفع صلح و امنيت و پيشرفت منطقه است.

رئيس جمهور روابط آنکارا و تهران را پايدار و رو به گسترش دانست و با اشاره به همکاری‌های مشترک در زمينه‌های مختلف به ويژه در عرصه اقتصادی و تجاری گفت : آماده جهش در اين عرصه‌ها هستيم تا حجم روابط تجاری را در چهار سال آينده تا سقف ۲۰ ميليارد دلار افزايش دهيم.

وی در ادامه با تاکيد بر اينکه فعاليت گروه‌های تروريستی و مساله قاچاق مواد مخدر به ضرر همه بشريت و کشورهای منطقه است گفت: بايد در راه مبارزه با گروه‌های تروريستی و قاچاق مواد مخدر همکاری‌های مشترک را بيش از پيش افزايش دهيم.

دکتراحمدی نژاد در ادامه به هزينه‌هايی که جمهوری اسلامی ايران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر می پردازد اشاره کرد و گفت : اکنون توليد مواد مخدر در افغانستان بعد از اشغال اين کشور چندين برابر شده است و اين افزايش توليد منطقه و بشريت را به فساد و تباهی می کشاند.

وی افزود: همکاری ايران و ترکيه به ويژه در قالب کميته مشترک امنيتی برای ريشه کن کردن قاچاق مواد مخدر و تروريسم بسيار موثر خواهد بود.

رئيس جمهورهمچنين با بيان اينکه در زمينه همکاری‌های دو جانبه هيچ محدوديتی وجود ندارد، خواهان توسعه روابط دو جانبه و پايدار با ترکيه شد و تصريح کرد : پيشرفت و امنيت ترکيه را پيشرفت و امنيت ايران می دانيم و مطمئن هستيم دولت و ملت ترکيه نيز از پيشرفت و امنيت کشورمان خوشحال می شوند.

وی با استقبال از گسترش همکاری‌های مشترک ايران و ترکيه ابراز اميدواری کرد مناسبات دو جانبه با اراده مسئولان عالی رتبه دو کشور در زمينه‌های مختلف به ويژه در عرصه نفت، گاز، انرژی، برق و حمل و نقل توسعه يابد.

دکتراحمدی نژاد ديدگاه‌های دو کشور در بسياری از موضوعات منطقه ای و جهانی را مشترک و نزديک به هم خواند با اشاره به اوضاع عراق گفت: امنيت و يکپارچگی عراق به نفع منطقه و به نفع ايران و ترکيه است.

وی افزود: ايران و ترکيه به عنوان دو همسايه بزرگ عراق بايد کمک کنند تا دولت عراق مسئوليت امنيت کشورش را برعهده گيرد.

رئيس جمهور تصريح کرد : نبايد به قدرت‌های بزرگ اجازه داد تا در امور داخلی عراق دخالت کنند.

دکتر احمدی نژاد همچنين درباره اوضاع افغانستان خاطر نشان کرد: بر خلاف ادعای اشغالگران، شرايط در اين کشور به سمت امنيت و ثبات پيش نمی رود.

وی حضور نيروهای اشغالگر در افغانستان را سياستی کاملا اشتباه خواند و گفت: نيروی اشغالگر، مردم افغانستان و منطقه را نمی شناسد و متاسفانه آنان به بيراهه می روند.

رئيس جمهوردر ادامه همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های منطقه ای و بين المللی را خوب توصيف کرد واظهار داشت: همکاری ايران و ترکيه در گروه دی هشت و اکو زمينه ساز توسعه هر چه بيشتر روابط دو جانبه است و مقامات عالی دو کشور می توانند ضمن استفاده از ظرفيت‌های موجود در اين سازمان‌ها، جايگاه آن را در منطقه ارتقا دهند.

رئيس جمهور ترکيه نيز در اين مذاکرات ، روابط دو کشور را مستحکم دانست و با بيان اين که با سفر دکتر احمدی نژاد به ترکيه فصل جديدی از روابط دو جانبه گشوده خواهد شد گفت: ايران و ترکيه دو کشور بزرگ منطقه هستند که همکاری‌های مشترک آن‌ها می تواند هم به نفع دو ملت و هم به نفع ملت‌های منطقه باشد.

عبدالله گل پس از اشاره به مشترکات تاريخی و فرهنگی دو کشور با ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های اقتصادی ابراز اميدواری کرد مناسبات دو کشور در زمينه‌های مختلف و با محوريت کميسيون مشترک اقتصادی ارتقا يابد.

وی همچنين با تشريح آخرين اوضاع منطقه تاکيد کرد: ترکيه خواهان ثبات، تماميت ارضی و امنيت در عراق و افغانستان است.

رئيس جمهور ترکيه افزود: ترکيه با همه گروه‌های عراقی رابطه دارد و علاقه مند است همه گروه‌ها با وحدت و همبستگی برای صلح و ثبات و امنيت کشورشان تلاش کنند.

وی در ادامه به مساله ترور و قاچاق مواد مخدر در منطقه اشاره کرد و گفت: ترکيه مصمم است تا اين معضل را در منطقه ريشه کن کند و همکاری کشورهای منطقه به ويژه ايران و ترکيه و عراق می تواند در رفع اين معضل بسيار پر ثمر باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روابط ايران و ترکيه در انرژی، تجارت و مبارزه با تروريسم افزايش می‌يابد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016