شنبه 2 شهریور 1387

محمد خاتمی: ما که ادعا نداشتيم به زور می‌آييم و به زور حکومت می‌کنيم، ايلنا

- دامن زدن به ظلم و فساد برای ظهور امام زمان تصور غلطی است
- دوام يک نظام به رضايت مردم بستگی دارد


تهران- خبرگزاری کار ايران
سيد محمد خاتمی گفت: پايه دوام يک نظام به رضايت مردم بستگی دارد. ما که ادعا نداشتيم به زور می‌آييم و به زور حکومت می‌کنيم و اگر کسی اين تصور، را دارد تصور غلطی است؛ زيرا نه با معيارهای اسلامی سازگاری دارد و نه با معيارهای علمی که در دنيا برای دوام، حکومت‌ها وجود دارد. با زور چيزی دوام پيدا نمی‌کند.

به گزارش "ايلنا" به نقل از بنياد باران سيد محمد خاتمی در ديدار با جمعی از خبرنگاران ورزشی با اشاره به ميلادحضرت بقيه‌ا... الاعظم، حضرت حجت ‌بن‌الحسن(عج)است؛ گفت: اين عيد را به شما و به همه ورزش‌دوستان و ورزشکاران و همه ملت شريف ايران و به همه آزادگان دنيا تبريک عرض می‌‏کنم و اميدوارم خداوند پرده غيبت را بدرد و با محوريت و مداريت آن بزرگوار شاهد استقرار عدل و انسانيت در سراسر زمين باشيم.
وی با اشاره به موضوع مهدويت خاطر نشان کرد: مفهوم مهدويت و وجود مبارک حضرت ‌مهدی(عج) با دو عنوان اميد و انتظار همراه است؛ گرچه اميد و انتظار به نحوی به يکديگر نزديک می‌شوند، اما با يکديگر فرق دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سيد محمد خاتمی با بيان اينکه آرزو به خواسته‌ای گفته می‌شود که احتمال تحقق آن کم است مثل آرزوهايی که کودکان دارند، ادامه داد: گرچه همين آرزوها گاهی منشا خلاقيت‌‏ها و ابتکاراتی می‌شود که ذاتا خير است مثل پرواز که انسان از قبل آرزوی آن را داشت و بالاخره به آن رسيد، اما معمولا آرزو به اموری تعلق می‌‏گيرد که دور از دسترس است، اما اميد به خواستی گفته می‌شود که قابل تحقق است و اين تفاوت عمده ميان اميد و آرزوست.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها گفت: ما به زندگی بهتر اميد داريم نه فقط آرزوی آن. ما به عنوان مسلمان و شيعه اميدواريم به زندگی سعادتمند برسيم؛ طبعا وقتی اميد بود انتظار هم هست و طبق تعبير قرآنی زندگی مومنانه در زندگی سعادتمند آن‌‏ است که انسان ترس و غمی نداشته باشد.
خاتمی تاکيد کرد: اگر می‌خواهيم عدالت هم در جامعه باشد، برای اين است که ترس و غم را از بين می‌برد و همين طور ايمانی قوی که انسان احساس می‌کند همه چيز متعلق به خدا است و اگر چيزی را از دست می‌دهد، بداند که خدا آن چيز را داده و خودش هم گرفته است.
وی افزود: اين اميد و انتظار درباره حضرت مهدی، در ما شيعيان قوی‌‏تر است و زندگی ما را معنادار می‌کند. طبعا وقتی اميد و انتظار بود، نشاط هم هست. به خصوص نشاط هنگامی معنا پيدا می‌کند که انسان خودش بتواند با تلاش به انتظاری که دارد، برسد.
رئيس بنياد باران خاطر نشان کرد:در زمينه مهدويت بارها گفته‌ام که انتظار دو طرفه است. از يک طرف ما منتظريم که آن بزرگوار بيايد و از طرف ديگر ايشان منتظر است که ما زمينه را فراهم کنيم تا اراده خداوند بر اين تعلق بگيرد که بيايد و زمين را پر از عدل و داد کند، همان گونه که پر از ظلم و فساد شده است. برخی معتقدند هر چه ظلم و فساد بيشتر باشد، ما هم به آن دامن بزنيم امکان ظهورامام زمان بيشتر است پس بايد به ظلم و فساد دامن زد ،اين تصور غلطی است.
خاتمی افزود:امام زمان در بستر آمادگی جامعه انسانی خواهد آمد. يکی از مسائلی که امروزه وجود دارد، اين نگرانی و آشفتگی است که در سراسر دنيا وجود دارد. دنيای امروز دنيای ناامنی شده و هيچ کس در شرق و غرب امنيت ندارد چه قدرت‌های بزرگ و اين سوءتفاهمات و جنگ‌های روانی که وجود دارد اين ناامنی بشر را آماده می‌کند که زندگی عدل بنيادی را بپذيرد.
رئيس جمهور سابق کشورمان اظهار کرد: در ايران، انقلابی شده که به نام اسلام و تشيع و حضرت مهدی (عج) تحقق يافته و در مملکت ما شور و هيجانی به خصوص در نسل جوان ايجاد شد. مسلما انقلاب ما به اين هدف نبود که بياييم همه جهان را بگيريم و همه جهان را تحت سلطه خودمان و حرف حقمان قرار دهيم، زيرا اين موضوع متعلق به اراده حضرت پروردگار است. اراده خدا بر اين قرار گرفته که اين حق بر همه زمين و زمان حاکم شود و فلسفه وجودی حضرت مهدی (عج) نيز همين است. ما که اين رسالت را نداريم، اما در گوشه‌ای از زمين و در سرزمين مقدسی به نام ايران، عده‌ای از مردم رشد يافتند و بيدار شدند و به خصوص با رهبری ممتاز حضرت امام(ره)،رژيم فاسدی را کنار زدند و نظام جمهوری اسلامی را ايجاد کردند تا به قول امروزی‌ها نمونه‌ای ساخته شود که ديگر کشورها را جذب کند و آنها بدانند اين انقلاب نمونه‌ای از وعده الهی است و الگوسازی شود که در آن اخلاق و معنويت و پيشرفت و آبرو و حيثيت و امنيت شغلی و سياسی در آن باشد و مردم احساس کنند کشورشان در ميان کشورهای دنيا عقب افتاده نيست و مردم در اقشار مختلف از آن رضايت داشته باشند.
خاتمی ياد آور شد: توقع نداريم در يک شب و يک سال و ۱۰ سال و ۳۰سال به اوج مورد نظر برسيم، اما حتما بايد در آن جهت حرکت کنيم و حتما بايد سال به سال احساس کنيم، امنيت‌مان بيشتر شده ؛توليداتمان بهتر شده ،تسلط‌مان بر دانش و تکنولوژی افزايش يافته و حضورمان در بازارهای جهانی ارزان‌ترو آسان‌‏تر انجام می‌گيرد. حتما احساس کنيم حرمت ايران و ايرانی در دنيا بالا رفته است و اگر اين احساس نباشد، نشان می‌دهد که در کارمان مشکلی وجود دارد و بايد ديد سال به سال پيشرفت کرده‌ايم يا عقب‌گرد.
وی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی گفته است مردم حق حاکميت بر سرنوشت خود دارند، زمينه‌های تحقق خواست مردم، رای مردم، حضور مردم، مشارکت مردم و موانع راه آزادی مردم کم شده يا افزايش يافته، اينها معيارها و ملاک‌هايی است که بايد سنجيده شود تا ببينيم در مسيری که انقلاب ما رسالت آن را داشت و ما به عنوان کسانی که به حضرت مهدی (عج) دل بسته‌ايم، قرار گرفته‌ايم يا خير.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها خاطر نشان کرد:مهدويت اختصاص به شيعه ندارد و همه اديان به نحوی آخرالزمان و آمدن منجی را قبول دارند. اهل تسنن که قطعا معتقدند امام مهدی خواهد آمد ؛تفاوت ما اين است که می‌گوييم اين مهدی متولد شده و منتظر آماده شدن شرايط برای حضور است. در ايران و به خاطر ايرانی بودن، دلبستگی بيشتر به اين حقيقت وجود دارد و اگر از ايرانی زرتشتی هم بپرسی، دلش به اين سمت نزديک‌تر است تا يک نفر غيرمسلمان غيرايرانی.
سيد محمد خاتمی با اشاره به اينکه ايرانی بودن روح عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی را پرورش می‌دهد. ادامه داد:مساله ديگر اين که در اين کشور بايد ميزان موفقيت خودمان را به ميزان رضايت جامعه از کسانی که دست‌اندرکار امور هستند بدانيم. آيا اين رضايت وجود دارد؟ حالا ممکن است بنده به عنوان شخصی که روزی مسوول بوده، خيلی هم مدعی باشم که مثلا مردم به من علاقه دارند، اما واقعا اين شعار کار را درست می‌کند؟ يا اگر برويم ميان اقشار مختلف مردم باز هم اين رضايت وجود دارد؟ اگر اين رضايت چه در قشر متدين جامعه و چه در قشر عادی يا جوان يا نخبه يا کشاورز يا کارگر باشد، خوب است، اما نبايد فراموش کرد که هميشه همه راضی نيستند، اما بايد اکثريت راضی باشند؛ نه اين که خود گويی و خود خندی و خود مرد هنرمندی.
وی تاکيد کرد: اگر اين رضايت وجود ندارد، معلوم است که يک جای کار ايراد دارد و بايد آن را پيدا و مرتفع کنيم. پايه دوام يک نظام به رضايت مردم بستگی دارد. ما که ادعا نداشتيم به زور می‌آييم و به زور حکومت می‌کنيم و اگر کسی اين تصور، را دارد تصور غلطی است؛ زيرا نه با معيارهای اسلامی سازگاری دارد و نه با معيارهای علمی که در دنيا برای دوام، حکومت‌ها وجود دارد. با زور چيزی دوام پيدا نمی‌کند.
سيد محمد خاتمی خاطر نشان کرد: در زمينه مسائل ايران از جمله مسائل مهم بايد ورزش را مدنظر قرار داد. در دنيای امروز ورزش يک هدف است.
رئيس بنياد باران در ادامه گفت: در دنيای ماشين زده امروز که روابط و نحوه زندگی متفاوت شده يک پديده‌ای به نام ورزش پر کننده يک خلاء است که در زندگی و دنيای مدرن ايجاد شده است. ورزش اگر واقعا درست انجام شود نه تنها سلامت جمعی، بلکه يک نوع تعادل روحی و معنوی هم در انسان ايجاد می‌کند.
وی افزود: علاوه بر اين در دنيای امروز ورزش يک هدف است، يعنی اگر اين نباشد به خصوص در جامعه جوان. خلائی ايجاد می‌شود که هيچ چيز نمی‌تواند جای آن را پر کند.
خاتمی تاکيد کرد: يک جامعه متعادل و راضی حتما بايد ورزش را به عنوان يک ضرورت نه به عنوان يک تفريح، مورد توجه قرار دهد.
سيد محمد خاتمی افزود: نمی‌خواهم بحث کنم که چرا در دنيای امروز ورزش يک هدف است نه يک وسيله برای رسيدن به هدفی ديگر. بين ۶۵ تا ۷۰درصد جامعه ما را افراد پايين ۳۵ سال تشکيل می‌دهند و جامعه جوان به تحرک نياز دارد. جوان چند چيز می‌خواهد،آرمان، تحول و نشاط؛ که ورزش هر سه اينها را تامين می‌کند.
خاتمی يادآور شد:دوستان درباره طرح جامع ورزش گفتند. برای چنين اهدافی بايد طرح جامع داشت و اصلا نمی‌گوييم اين طرح مثل وحی الهی هيچ عيب و نقصی ندارد، اما مهم اين است که در اين زمينه گام برداشتيم.تعدادی از اساتيد علمی و ورزشی به لحاظ تئوری و عملی دور هم جمع شدند و پيش نويسی نوشتند. اين مساله چندين جلسه در شورای‌عالی ورزش با حضور صاحب‌نظران مطرح شد و فکر نمی‌کنم برنامه‌ای تا اين قدر رويش کار شده باشد و از رييس جمهور تا متخصصان درگير قضيه شده باشند.
رئيس جمهور سابق کشورمان گفت:در دوره آقای هاشمی، شورای‌عالی ورزش زير نظر معاون اول بود، اما پس از آن من سعی می‌کردم خودم در ۸۰درصد آنها حضور يابم به خصوص در مباحث اساسی.
خاتمی افزود: کار ديگر اين بود که يک يا دو درصد از درآمدهای بخش‌های مختلف به ورزش اختصاص داده شود. يک وقت گفتند بودجه سازمان تربيت بدنی ۲ميليارد است که شد ۱۰ميليارد و سال بعد از آن ۲۰ميليارد، اما با اضافه شدن آن درصد، ده‌ها ميليارد تومان به سمت ورزش سرازير شد.
رئيس بنياد باران خاطرنشان کرد: برای دسترسی بيشتر مردم و جوانان گفتيم در هر مرکز استان حداقل يک ورزشگاه ۱۵هزار نفری داشته باشيم و کمک کنيم به تشکيلات ورزش و اماکن و امکانات ورزشی را در سراسر کشور گسترش دهيم ؛ يا دو قطب فوتبال کشور پرسپوليس و استقلال وقتی مشکل پيدا می‌کردند، به آنها کمک می‌کرديم.
خاتمی گفت: ديدم باشگاه آرارات مشکل دارد و کمک مخصوص کردم که راه بيفتد. بايد کمک کرد تا باشگاه‌های‌مان به سوی حرفه‌ای شدن حرکت کنند و اين پايه‌گذاری بود و اگر درست ادامه پيدا می‌کرد، امروز در المپيک دچار اين مشکلات نمی‌شديم. حتما مسائلی بوده، اما نبايد فقط گفت مشکلات داوری و بدشانسی مانع از کسب مدال شد. چرا بايد قبل از المپيک تعدادی از ورزشکاران دچار آسيب‌ديدگی ‌شوند و چرا قهرمانی که به او اميد داشتيم، شکست بخورد و حذف شود؟ آن ورزشکار تقصيری ندارد، بلکه يک جای کار اشکال دارد. همه دنيا تلاش می‌کنند تا اگر در مسابقات هم شکست می‌خورند، در المپيک برنده باشند.
رئيس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه همه رقيبان ايران که در آسيا بوده‌اند و ما آنها را برده‌ايم، حالا مدال‌های رنگارنگ می‌گيرند و ما مانده‌ايم. ادامه داد:اين نشان می‌دهد که آنها برای المپيک برنامه صحيح و اصولی داشته‌اند و اين قدر جوان‌هايشان را برای مسابقات معمولی فرستاده‌اند که برای المپيک باتجربه شده‌اند و مدال می‌گيرند.
خاتمی تصريح کرد:کشور ما کشور جوانی است و خيلی از تفريحات کشورهای ديگر را به دليل مقررات اسلامی نداريم که به حق است ، اما خيلی وقت‌ها تنگ‌نظری می‌کنيم. ورزش جايی است که هر کس، هر جا احساس کمبود کرده می‌تواند در ورزش جبران کند. ورزش برای امنيت ملی ما هم اهميت دارد و باعث وحدت ملی می‌شود. وقتی تيم ملی به جام‌جهانی می‌رود، اقشارمختلف مردم ،خوشحال می‌شوند و با باخت آن همه غمگين.
وی خاطر نشان کرد:معتقدم که بايد بيشتر به ورزش بها داد و رسانه‌های ورزشی ما بيشتر انتقادکنند واشکالات رابه طور اصولی بگويند. مطرح شدن تيم‌های ما در سطح جهان در رشته‌های واليبال و بسکتبال که ناگهان اتفاق نمی افتد، بلکه به دليل سرمايه‌گذاری‌های قبلی اين افتخارآفرينی‌ها صورت گرفت و هميشه می‌گفتم در رشته‌های پرمدال مثل دو و ميدانی، شنا و تيراندازی که امکانات کمتری هم می‌خواهد، بيشتر سرمايه‌گذاری شود.
خاتمی افزود: بسياری از درخشش‌‏ها در رشته‌‏های مختلف حاصل سرمايه‌‏گذاری معنوی و مادی و زمينه سازی برای بروز و ظهور جوانان با استعداد بود ولی اگر آن راه دنبال نشود و بی‌‏توجهی کنيم در عرصه‌‏های جهانی با شکست روبرو می‌‏شويم و دل ملت هم می‌‏شکند؛ شايد ما در ميانه راه سستی کرده‌ايم يا بعدی‌ها راه ما را ادامه نداده‌اند، اما به هر حال مسوولان بايد جواب مردم را بدهند.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه جوان‌ها و ورزشکاران ما با تمام وجود تلاش می‌کنند و يقين دارم آنها کم نگذاشته‌اند و اگر عيبی وجود دارد، از برنامه‌ريزی و تشکيلات ورزشی ما است.افزود: ما آن زمان-دولت اصلاحات- توجه زيادی به اين مسائل داشتيم. پيروزی‌های ورزشی مختص جوان‌ها است و باعث رضايت مردم از نظام و دولت می‌شود و مردم را سر ذوق می‌آورد.
خاتمی ادامه داد:ورزشی ‌نويسان بدانند مخاطبان بسياری دارند و می‌توانند در بهبود امور ورزش و اصلاح اشکالات تاثيرگذار باشند. مسوولان هم اين انتقادات را کارشکنی به حساب نياورند و با مشاوره با صاحب‌نظران و گوش‌دادن به انتقادات اصولی، مشکلات را برطرف کنند.
سيد محمد خاتمی در پايان سخنانش تاکيد کرد:اميدوارم استعدادهای بی‌شمار را به فعليت برسانيم. نبايد اين مسائل تاالمپيک ۴ سال آينده يادمان برود و بايد از آنها برای رفع اشکالات و مشکلات درس بگيريم و بيشتر تلاش کنيم.
در ابتدای اين ديدار حاضرين در جلسه به بيان ديدگاهها و نظرات خود پيرامون وضعيت کنونی ورزش کشور پرداختند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد خاتمی: ما که ادعا نداشتيم به زور می‌آييم و به زور حکومت می‌کنيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016