دوشنبه 11 شهریور 1387

عضو هيات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران: طرح تحول اقتصادی به زيان جامعه کارگری است، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
عضو هيات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: به احتما زياد طرح تحول اقتصادی به زيان حقوق بگيران و جامعه کارگری خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دکتر ابراهيم رزاقی در گفت وگو با خبرنگار گروه کارگری" ايلنا" طرح تحول اقتصادی را دارای ۲ وجه دانست و گفت: يک وجه آن که بالا رفتن قيمت هاست انجام خواهد شد اما آيا دولت قادر است متناسب با تورم انجام شده سطح دستمزدها را افزايش دهد.
وی افزايش دستمزدها به ميزان کنونی را باعث کاهش قدرت خريد حقوق بگيران دانست و گفت: اثر توم موجود بر جامعه کارگری و جامعه ثروتمند متفاوت است.
او کارگران و قشر کم درآمد جامعه را پديد آورندگان انقلاب اسلامی دانست و گفت: همان گونه که ميليون ها نفر قربانی سياست تعديل اقتصادی شدند بايد توجه داشت که شيفتگی بيش از حد به اقتصاد دولتی و خصوصی در ايران جوابگونيست.
اين استاد دانشگاه فعاليت تعاونی ها را با فرهنگ ايرانی متناسب دانست و گفت: قبل از اجرای طرح تحول اقتصادی که ضروری است بايد کارهايی را صورت داد تا شرايط برای اجرای اين طرح مهيا باشد.
رزاقی از بين بردن فساد اداری و مالی ، توسعه اقتصاد توليد گرا ، مديران پاسخگو ، گرفتن ماليات واقعی از قشرمرفه، نظارت بر نحوه اعطای وامها، اصلاح ساختار اقتصادی و اطلاعات شفاف را از پيش نيازهای طرح تحول اقتصادی بر شمردو گفت: به طور مثال خوراک ۵ درصد هزينه قشر ثروتمند است در صورتی که برای قشر حقوق بگير ۵۰ درصد هزينه ها را شامل می شود اما در عمل بانک مرکزی باجمع ۵۰ و به عدد ۲۵ درصد می رسد که اين عدد عادلانه نيست.
اين استاد دانشگاه اجرای شتاب زده طرح هدفمند کردن يارانه ها را باعث افزايش آمار افراد تحت پوشش نهادهای حمايتی دانست وگفت: اين طرح از سياست های تعديل اقتصادی اقتباس شده است.
رزاقی وضيت ۷۰ درصد حقوق بگيران را زير خط فقر دانست و گفت: کارشناسان اقتصادی بايد به فرهنگ ايران توجه ويژه ای داشته باشند در غير اين صورت طرحهای آنان اثر بخش نخواهد شد.
طبق آمارهای رسمی گمرک از سل ۱۳۵۸ تا کنون ۴۶۳ ميليارد دلار واردات کالا داشته ايم که اين آمار خود بيانگر وضعيت بد توليد داخلی وتوجه صرف به درآمدهای نفتی است.

Copyright: gooya.com 2016