جمعه 15 شهریور 1387

گفتگوی احمدی نژاد با شبکه NHK ژاپن: ايران هم می‌تواند قدرت‌های زورگو را تحريم کند، مهر

رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه فشارها و تحريم‌های اقتصادی عليه کشورمان غيرقانونی است،گفت: هنوز در مقابل تحريم‌های قدرت‌های زورگو و بداخلاق عکس‌العمل تندی نشان نداده‌ايم اما اگر بخواهند ازحريم خود تجاوز کنند،ملت ايران عکس‌العمل نشان می‌دهد و ايران می‌تواند آنها را تحريم کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری ، دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفتگوی اختصاصی با شبکه NHK ژاپن در پاسخ به سوالی تصريح کرد: موضوع هسته‌ای ايران موضوعی ساده و معمولی است. ملت ايران مانند ساير ملت‌ها علاقمند است از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای استفاده کند و اين حق ايرانيان است و همه قوانين بين‌المللی نيز اين حق را به رسميت می‌شناسند.

رئيس ‌جمهور با اشاره به اينکه ماجراهايی که درخصوص برنامه هسته‌ای ايران ايجاد شده است، سياسی و فاقد پايه حقوقی است، خاطر نشان کرد: جالب است کسانی که ژاپن را با بمباران اتمی قربانی کردند و امروز نيز دهها کلاهک هسته‌ای دارند با فعاليت صلح‌ آميز ايران مخالفت می‌کنند.

وی افزود: ما از قربانی شدن ملت ژاپن در آن نبرد ناجوانمردانه متأسفيم و اميدواريم در زندگی بشر چنين جناياتی تکرار نشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه قدرت‌های زورگو برای مقابله با برنامه صلح‌آميز هسته‌ای ايران همزمان دو خطای بزرگ را مرتکب شده‌اند، گفت: آنها اولاً با ممانعت از حق قانونی ملت‌ها فضای جهانی را متشنج می‌کنند که در چنين فضايی همه زيان می‌بينند و دوم اينکه آنها انرژی اتمی را معادل بمب قرار می‌دهند. اين در حالی است که انرژی هسته‌ای، انرژی مفيد، پاک و سالم است و همه بايد از آن استفاده کنند اما بمب اتم زشت و ضدانسانی است، قدرت‌های زورگو با يکی فرض کردن اين دو قصد دارند مانع از دستيابی و استفاده ملت‌ها از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای شوند.

رئيس‌جمهور همچنين خساراتی را که به خاطر مصرف انرژی‌های فسيلی به طبيعت و انسان وارد می‌شود، غيرقابل اندازه‌گيری دانست و اظهار داشت: چنين خساراتی در حالی به جهان وارد می‌شود که انرژی هسته‌ای در صنعت و توليد نيرو نقش بسزايی دارد و کاملاً پاک بوده و آلودگی ايجاد نمی‌کند.

وی تصريح کرد: قدرت‌های زورگو به جای اينکه کلاهک‌های اتمی خود را از بين ببرند، مانع از استفاده ديگران از انرژی صلح ‌آميز هسته‌ای می‌شوند. ملت ژاپن که قربانی اقدامات وحشيانه قدرت‌های زورگو است، به همراه ساير ملت‌ها حق دارد از انرژی هسته‌ای استفاده کند؛ از اينرو بايد متحد شويم تا دو سه قدرت ناصالح و بداخلاق خلع سلاح شوند و در چنين صورتی است که بشريت به آرامش خواهد رسيد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال ديگری درباره بسته پيشنهادی ۱+۵ به تهران خاطر نشان کرد: قبل از اينکه آنها بسته پيشنهادی خود را ارائه دهند،ما نيز بسته پيشنهادی داده بوديم ومنطقی اين است که ابتدا روی مشترکات دوبسته بحث شود و چنانچه در مشترکات به توافق رسيديم، اختلافات راحت‌تر حل می‌شود.

رئيس‌جمهور افزود: ما تحريم‌ها را غيرقانونی می‌دانيم و آن را به رسميت نمی‌شناسيم که حالا بخواهند از آن به عنوان امتيازی استفاده کنند. همه می‌دانند فعاليت هسته‌ای کشورمان کاملاً قانونی است و حتی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود صلح‌آميز بودن آن را تأييد کرده است؛ با اين وجود بر پايه منطق، قانون، عدالت و احترام متقابل آماده گفت‌وگو هستيم.

رئيس شورای عالی امنيت ملی در پاسخ به اين سوال که آيا از اعمال تحريم‌های جديد نمی‌ترسيد، خطاب به مجری شبکه NHK ژاپن گفت: اگر کسی بخواهد استقلال ژاپن را سلب کند مردم ژاپن چه عکس‌العملی نشان می‌دهند؟ قطعاً تنها به اعتراض صرف نمی‌پردازند و مقابله می‌کنند، استفاده از حقوق قانونی جزء استقلال يک کشور و ملت است. البته بعيد می‌دانم آنها بتوانند جمهوری اسلامی ايران را تحريم کنند؛ چرا که در واقع خودشان را تحريم می‌کنند.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: ايران دارای منابع، استعدادهای فراوان و موقعيت ژئوپلتيک است و با چنين ويژگی‌هايی تحريم‌ها بی‌معنی خواهد بود؛ ضمن اينکه ملت ايران برای پيشرفت نياز به ديگران ندارد.

رئيس‌جمهور در ادامه اين مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه اگر رئيس‌جمهور آينده آمريکا تقاضای مذاکره درباره آينده روابط داشته باشد پاسخ تهران چه خواهد بود، خاطر نشان کرد: ملت ايران اهل گفتگوست، البته شرايط آمريکا به گونه‌ای شده است که هرکس انتخاب شود، بايد رفتار و سياست دولتمردان سابق را تغيير دهد؛ رفتاری که نه به نفع مردم آمريکا بوده و نه به نفع جهان است.

وی تصريح کرد: محدود کردن دايره دخالت آمريکا در جهان و اصلاح رفتار آمريکا با ملت‌ها از جمله ملت ايران دو تغييری است که رئيس‌جمهور جديد آمريکا مجبور است آن را انجام دهد. دولت آينده آمريکا بايد به مسائل داخلی کشور خود متمرکز شود و اين ضروری است؛ در غير اين صورت جامعه آمريکا از درون دچار آسيب می‌شود.

احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه دولت‌های آمريکا همواره در نقطه مقابل ملت ايران قرار داشته‌اند، تصريح کرد: آمريکا و دولتمردان آن تاکنون از اين گونه رفتار سودی نبرده‌اند و عاقلانه آن است که رفتار خود را تغيير دهند؛ البته ما نيز از گفتگو در شرايط عادلانه و احترام‌آميز استقبال می‌کنيم و چنين پيشنهادی را مورد بررسی قرار می‌دهيم.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: برای همه ملت‌ها از جمله ملت ژاپن و آمريکا احترام قائليم اما رفتارهای دوگانه را هرگز نمی‌پذيريم.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا روی کار آمدن «اوباما» در آمريکا به نفع ايران است، گفت: برای ايران فرقی نمی‌کند چه کسی در آمريکا رئيس‌جمهور ‌شود؛ مهم‌ اين است هر کسی که روی کار می‌آيد بايد اين اقدامات را انجام دهد، البته به شعارهای انتخاباتی نيز نمی‌توان زياد اعتماد کرد و ما منتظر عمل آنان خواهيم بود؛ چرا که بعضاً عمل‌ها با شعارها متفاوت است، البته زمان به نفع آمريکا نيست؛ مگر اينکه اين تغييرات اساسی را انجام دهند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين سوال خبرنگار ژاپنی که در جامعه ايرانی فرهنگ، فيلم و اجناس آمريکايی طرفدارانی دارد، گفت: ملت ايران با همه ملت‌ها رابطه خوبی دارد و به مردم ژاپن هم علاقمند است و فيلم‌های ژاپنی را هم زياد تماشا می‌کند ، اصولاً ملت‌ها در تعامل با يکديگر رشد می‌کنند و ملت ايران نيز در ارتباطات خود با ديگران محدوديتی قائل نيست و در اين خصوص هم نگرانی وجود ندارد؛ چرا که به‌خاطر فرهنگ غنی همواره در تعاملات فرهنگی، فرهنگ غالب بوده‌ايم و همواره ديگران تحت تأثير فرهنگ ايرانيان بوده‌اند.

رئيس‌جمهور افزود: مردم آمريکا هم مثل ساير مردم جهان خواهان صلح، عدالت، ‌دوستی و آرامش هستند و از درگيری و خشونت بيزارهستند، اگر مردم آمريکا فرصت و آزادی لازم را در اختيار داشته باشد، حتماً با بسياری از رفتار دولتمردان خود به مخالفت می‌پردازد؛ منتها در آنجا برخلاف ادعاها دمکراسی کامل برقرار نيست و بسياری از مردم امکان ابراز نظر ندارند.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ارزيابی خود از چند قطبی شدن جهان اظهار داشت: از پيشرفت و اقتدار همه ملت‌ها استقبال می‌کنيم؛ مشروط بر اينکه اين پيشرفت و اقتدار در خدمت عدالت و صلح باشد. با تشکيل قطب‌های گوناگون نبايد حقوق مردم ضايع شود. البته به طور معمول اگر تعداد قطب‌ها زياد باشد، فرصت سلطه‌گری هم کاهش پيدا می‌کند اما اين روند لزوماً به معنای عدالت و صلح نيست.

وی تأکيد کرد: بايد به سمت تکثر قطب‌ها برپايه عدالت و صلح در کنار اصلاح مقررات جهانی حرکت کنيم؛ مقرراتی که اجازه می‌دهد برخی دولت‌ها و کشورها حقوق ديگران را تضييع کنند. عده‌ای که پس از جنگ جهانی دوم خودشان را پيروز جنگ ناميدند، مقررات جهانی را به نفع خود نوشتند و برای ديگران هيچ حقی قائل نشدند؛ در حالی که امروز از آن دوران بيش از ۶۰ سال می‌گذرد و جوانان امروز ژاپنی و آلمانی چه گناهی دارند که به خاطر اقدامات ۶۰ سال قبل تنبيه و تحقير می‌شوند.

رئيس‌جمهور خاطر نشان کرد: نيازمند مناسبات جديد سياسی، اقتصادی، امنيتی و فرهنگی در جهان هستيم و بايد با کمک هم اين مناسبات را حاکم کنيم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين سوال که روابط ايران و ژاپن به‌خاطر موضوع هسته‌ای رو به نزول رفته است و انتظار شما برای توسعه بيشتر اين روابط از سوی دولتمردان ژاپنی چيست، تصريح کرد: تهران علاقمند به توسعه روابط با همه کشورها بخصوص ژاپن است؛ چرا که قرابتها و سنت‌های فرهنگی مشترکی داريم اما در کار دولت ژاپن دخالت نمی‌کنيم و بايد دولتمردان ژاپن خود تصميم بگيرند، بدون ترديد آينده از آن ملت ايران است و نبايد روابط را تحت تأثير فشار ديگران تنظيم کرد.

وی اضافه کرد: علاقمند به توسعه هر چه بيشتر روابط همراه با احترام متقابل هستيم، اما انتخاب با دولت ژاپن است. ملت ايران نشان داده که می‌تواند پيشرفت کند و شکی نيست در ۲۰ سال آينده جمهوری اسلامی ايران يکی از کشورهای بزرگ و پيشرفته خواهد بود و از اين‌رو علاقمنديم دوستانمان با ما همراهی کنند.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه NHK که پرسيد آيا همواره درهای ايران به روی ژاپن باز خواهد ماند، تصريح کرد: ممکن است؛ چون بالاخره شرايط عوض می‌شود، اگر بتوانيم خودمان چيزی را توليد کنيم ديگر نيازی به ديگران وجود نخواهد داشت ، ضمن اينکه رفتار کشورها در موقعيت‌های گوناگون در حافظه تاريخی ملت‌ها ضبط می‌شود و در تنظيم مناسبات آينده مؤثر است.

احمدی‌نژاد همچنين درپاسخ به سوالی مبنی براينکه آينده ايران را چگونه ارزيابی می‌کنيد، خاطرنشان کرد: ايران يک کشور کاملاً مستقل است و با سرعت به سمت قله‌های پيشرفت حرکت می‌کند و در مناسبات منطقه‌ای و جهانی تأثيرگذار است، ملت ايران جزء خودباورترين ملت‌هاست و تاريخ ايران سرشار از افتخار است.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: پيام ملت ايران همواره در طول تاريخ و حتی زمانی که در اوج قدرت جهانی قرار داشت، پيام صلح، دوستی و عدالت بود و اين ويژگی‌ها در آينده نيز در انتظار ملت ايران است، ايران قدرت بزرگ اقتصادی، فرهنگی و سياسی خواهد شد اما اين قدرت، قدرت انسانی، دوستی و محبت است، ايرانيان همواره پيشرفت خود را با بشريت تقسيم کرده‌اند؛ چرا که معتقدند زمانی به سعادت کامل خواهند رسيد که همه بشريت سعادتمند باشند و از اين رو تلاش دارند برای تحقق اين هدف نقش برجسته‌ای ايفا کنند.

Copyright: gooya.com 2016