دوشنبه 1 مهر 1387

سعيدی: تاسيسات هسته‌يی ايران تحت نظارت وبازرسی کامل آژانس است، ايسنا

* در اختيار قرار نگرفتن اسناد مطالعات ادعايی، آژانس را با تناقض روبرو کرده است

معاون امور بين الملل و برنامه‌ريزی سازمان انرژی اتمی با اشاره به گزارش شفاهی مدير‌کل آژانس گفت: در اختيار قرار نگرفتن اصل اسناد مربوط به مطالعات ادعايی نسبت داده شده به ايران، آژانس را با تنگنا مواجه کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمد سعيدی که در وين به سر می‌برد در گفت‌و‌گو با خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: مديرکل آژانس امروز در نشست شورای حکام مصرانه از کشور و کشورهايی که مطالعات ادعايی درباره ايران را مطرح کرده‌اند خواست تا اصل اسناد و مدارک مربوط به مطالعات ادعايی را در اختيار آژانس قرار دهند تا آژانس قادر شود به اين موضوع رسيدگی کند.

وی گفت: البرادعی اعلام کرد تا زمانی که اين اسناد در اختيار آژانس قرار نگيرد، آژانس قادر نخواهد بود به طور جدی وارد اين موضوع شود. بنابراين کشور و کشورهايی که موضوع مطالعات ادعايی را مطرح کرده‌اند بدون آنکه اصل اين اسناد در اختيار آژانس قرار گيرد اين نهاد تخصصی را در تنگنا و تناقضی آشکار قرار داده‌اند.

سعيدی با اشاره به گزارش‌های کتبی و شفاهی البرادعی درباره ايران گفت: آژانس خواستار آن است تا اين اختيار به او داده شود تا اسناد مربوط به مطالعات ادعايی در اختيار ايران نيز قرار گيرد.

نشست سپتامبر شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی صبح امروز (دوشنبه) به وقت وين آغاز به کار کرد.

معاون آقازاده در پاسخ به اين پرسش که مدير‌کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی بيشتر بازرسان آژانس به تاسيسات هسته‌يی ايران شده است، منظور از دسترسی بيشتر چيست؟ تاکيد کرد:« تمامی تاسيسات هسته‌يی ايران براساس توافق نامه ايران و آژانس که به عنوان ضميمه"تاسيسات" مطرح است، تحت نظارت و بازرسی کامل آژانس قرار دارد.»

وی افزود:« براساس اين توافق‌نامه حسابرسی از مواد هسته‌يی و نظارت و بازرسی از تاسيسات هسته‌يی ايران در چارچوب‌های توافق‌ شده با آژانس انجام می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی از اعضای آژانس خواست تا به بازرسانش اجازه دهند اصل اسنادی را که آژانس از آژانس‌های جاسوسی مختلف به دست آورده است، به تهران نشان دهند.

البرادعی از اعضای شورای حکام خواست تا اجازه دهند که بازرسان اصل و يا کپی اسنادی را که به اين فعاليت‌ها مربوط می‌شود، در اختيار ايران قرار دهند.

علی اصغر سلطانيه، نماينده‌ی ايران در آژانس در اين باره گفت که آمريکا با نشان ندادن اين اسناد " برای آژانس و برای جامعه‌ی بين المللی بن بست ايجاد کرده است."

البرادعی همچنين گفت که تداوم برنامه‌ی غنی سازی اورانيوم ايران " در نبود توضيح کامل ايران درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی گذشته و فعلی‌اش، همچنان باعث نگرانی جامعه بين المللی است."

البرادعی گفت: ما به دنبال کنجکاوی در فعاليت‌های نظامی متعارف ايران يا فعاليت‌های مربوط به برنامه‌ی موشکی نيستيم. ما کاملا بر مواد و فعاليت‌های هسته‌يی متمرکزيم.

وی ادامه داد: در هر حال ما به استفاده از همه‌ی اطلاعات مربوطه نياز داريم تا قادر شويم تاييد کنيم که هيچ مواد هسته‌يی برای اهداف تسليحات هسته‌يی به کار گرفته نمی‌شود.

به گزارش آسوشيتدپرس، مديرکل آژانس طبق روال معمولش در استفاده از ادبيات دوپهلو درباره برنامه هسته‌يی صلح‌آميز کشورمان مدعی شد که با وجود تاييد عدم انحراف برنامه هسته‌يی ايران وی قادر نيست نبودن فعاليت‌های هسته‌يی پنهانی در ايران را تضمين کند.

البرادعی مدعی شد که نمی‌تواند سلامت برنامه‌ی هسته‌يی تهران را تضمين کند؛ مگر در صورتی که تهران به بازرسانش اجازه دهد دسترسی بيشتری به (تاسيسات هسته‌يی ايران) داشته باشند و به برخی اتهامات ادعايی پاسخ دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعيدی: تاسيسات هسته‌يی ايران تحت نظارت وبازرسی کامل آژانس است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016