دوشنبه 8 مهر 1387

واکنش اصلاح طلبان به طرح پيشنهادی کروبی برای رسيدن به اجماع در انتخابات، مردم سالاری


پيشنهاد مهدی کروبی برای رسيدن اصلا ح طلبان به اجماع واکنش های مختلفی در ميان احزاب اصلا ح طلب داشته است. در همين باره اسماعيل گرامی مقدم در تشريح جزييات اين طرح به ايلنا گفت: حزب اعتماد ملی در جلسات کارگروهی که در مجمع روحانيون تشکيل شده است حامل پيشنهادات انتخاباتی بوده است ولی به دلايل مختلف اين پيشنهادات مورد استقبال قرار نگرفته است.
وی افزود: از آنجا که کروبی اصرار دارند که اصلاح طلبان به يک کانديدای واحد برسند اخيرا پيشنهادی را مطرح کردند مبنی بر اينکه نامزدهای احتمالی اصلاح طلب ها از هم اکنون برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کنند و تا بهمن ماه نيز فعاليت های انتخاباتی خود را انجام دهند و بعد از اين مدت با مکانيزم هايی که کارگروه مجمع روحانيون تعيين می کند از قبيل ميزان استقبال مردمی و نظر سنجی های انتخاباتی کانديدای واحد اصلاح طلبان تعيين شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو شورای مرکزی اعتماد ملی با بيان اينکه هر مکانيزمی که کارگروه مجمع روحانيون تعيين کند مورد قبول ما است ،اظهار داشت: اگر از هم اکنون کانديداهای احتمالی اعلام کنند که در انتخابات آينده حضور دارند، اعتماد ملی هر مکانيزمی که کارگروه مجمع روحانيون تعيين کند، قبول خواهد کرد.
وی تصريح کرد: سخنگوی حزب کارگزاران نيز با استقبال از پيشنهاد انتخاباتی کروبی اين طرح را در کارگروه مجمع روحانيون ارائه کرد.
وی تاکيد کرد: در مقطع ارزيابی اين که کدام نامزد بهترين وضعيت را در بين بدنه اجتماعی دارد، ممکن نيست.
گرامی مقدم به مخالفت مجيد انصاری با پيشنهاد کروبی اشاره کرد وگفت: در همان جلسه خطاب به انصاری گفتم که اين مخالفت بيشتر جنبه شوخی دارد.
وی در ادامه تصريح کرد: تاکيد برخی اشخاص مانند آقای نجفی در انتخابات اين است که کانديدای اصلاح طلبان يک فرد روحانی باشد.

تاج زاده:
پيشنهاد کروبی عملی است

يک عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ايران اسلامی درباره پيشنهاد کروبی گفت: اين پيشنهاد عملی است اما پيش شرط ائتلاف اين است که همه احزاب با حضور در يک نظرسنجی انتخاباتی تنها بر يک نامزد اجماع کرده و از معرفی نامزد ديگر پرهيز کنند و در صورت رد صلاحيت شدن نامزدی که بر روی آن اجماع شده، تمامی احزاب اصلاح طلب در خصوص حضور در انتخابات تامل جدی کنند.
وی افزود: در صورت پذيرش اين دو شرط از سوی احزاب اصلاح طلب می توان در مقطع زمانی خاصی محبوب ترين نامزد در ميان اصلاح طلبان را معرفی کرد که از نظر ما بهترين روش برای اين کار نظرسنجی است.
تاج زاده تصريح کرد: با توجه به محدوديت های اصلاح طلبان در انتخابات و امکانات قانونی و غيرقانونی که رقيب از آن برخوردار است بايد محبوب ترين فرد در جبهه اصلاحات به عنوان نامزد معرفی شود.
وی اظهار داشت: با انجام نظرسنجی محبوب ترين نامزد از سوی مردم مشخص می شود و ديگر نامزدها به دليل اقبال کمتر کنار رفته و همه گروه ها و احزاب تنها از يک نفر حمايت می کنند.
تاج زاده با بيان اينکه در صورت حضور خاتمی از پيش نتيجه نظرسنجی مشخص است، افزود: اگر خاتمی به هر دليل نامزد نشود و در عين حال معلوم شود که حداقل شرايط برای حضور در انتخابات و پيروزی وجود دارد اعضای اصلاح طلب نامزدهای خود را تا قبل از اسفندماه معرفی خواهند کرد تا طی يک مکانيزم مشخص شود چه فردی از اقبال عمومی بيشتری نسبت به ديگران برخوردار است. طرح کروبی اگر چه با استقبال مشروط اين عضو مشترک مشارکت و سازمان مجاهدين روبه رو شد اما گفته می شود که برخی از اعضای مجمع روحانيون مبارز از جمله مجيد انصاری با اين طرح مخالف هستند.

Copyright: gooya.com 2016