سه شنبه 9 مهر 1387

محمد خاتمی: اصول اصلاح‌‏طلبی را تبيين می‌‏کنم، نبايد بيش از حد سياه‌‏نمايی شود، ايلنا

- آمدن در صورتی معنا دارد که يک گام نسبت به گذشته جلوتر برويم

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس دولت اصلاحات گفت:ترديدی نيست که وضعيت کنونی کشور، وضعيت خوبی نيست ولی نبايد بيش از حد سياه نمايی شود.آنچه که هست بايد بيان شود و مردم که ولی نعمت ما هستند بايد نسبت به قضايا روشن‌‏تر شوند.

به گزارش "ايلنا"سيد محمد خاتمی در ديدار با گروه کثيری از اقشار مختلف مردم استان چهارمحال و بختياری با اشاره به ويژگی‌‏های اين استان گفت: شما نماينده مردم شريف و بزرگواری هستيد که از نظر صداقت،پاکی و ايمان و همچنين فداکاری و خلوص فرهنگ اصيل ايرانی -اسلامی ممتاز هستند. در عين حال که محروميت‌‏هايی بر آنها تحميل شده ولی هميشه سرافراز و سربلند زندگی کرده‌‏اند و هر جا که لازم بوده برای حفظ ايران، انقلاب و آرمان‌‏های آن در صحنه بوده‌‏اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به فطرت اصلاح طلبی در ميان مردم، لزوم تبيين اصول اصلاح‌‏طلبی را ياد آور شد و تصريح کرد:يکی از تصميم‌‏هايم اين است که اصلاح‌‏طلبی را به آن صورتی که خودم قبول دارم و فکر می‌‏کنم تنها موردی است که به رای مردم نيز گذاشته شده است، تبيين کنم؛به خصوص اينکه از سطح نخبگان به توده مردم کشانده شود.
خاتمی تاکيد کرد: انشالله اين مساله بتواند سبب همبستگی و پيوند بيشتر همه نيروهای اصلاح طلبان در سرتاسر کشور شود و بتوانيم حول يک سری اصول روشن و چارچوب مشخص‌‏ترحرکت درستی داشته باشيم.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه ترديدی نيست، وضعيت کنونی کشور، وضعيت خوبی نيست، اظهار داشت: نبايد بيش از حد سياه‌‏نمايی شود و آنچه هست بايد بيان شود. مردم که ولی‌‏نعمت ما هستند بايد نسبت به قضايا روشن‌‏‌‏تر شوند ؛گرچه گيرنده‌‏های خود مردم خيلی قوی است و قبل از آنکه تحليل‌‏کنندگان آنها را توجيه کنند که وضع چيست؛ مردم با فطرت خودشان از هر طبقه‌‏ای خوب متوجه اصل موضوع می‌شوند و قضاوت می‌‏کنند در کشور چه می‌‏گذرد. به خصوص وقتی مساله به جنبه‌‏های ملموس از جمله مسائل اقتصادی کشانده شود.
وی تصريح‌‏کرد: به درستی گفته شده که يکی از رسالت‌‏های ما مبارزه با فقر، فساد و تبعيض است گرچه محدود کردن اصلاحات در اين چارچوب‌‏ها کار درستی نيست؛ اين مسائل حتما از مصدا‌‏ق‌‏های اصلاح‌‏طلبی است اما اصلاح‌‏طلبی وسيع‌‏تر از اين‌‏هاست. نبايد فقط روی جنبه‌‏های مادی و ملموس قضايا حساب کنيم.
خاتمی افزود: اگر جای مردم و حاکمان عوض شود يعنی مردم که اربابند، هيچ کاره بشوند و حاکمان که نوکرند و بايد در خدمت مردم باشند، همه کاره بشوند اين بدترين تبعيض است.
رئيس بنياد باران با طرح اين پرسش که آيا در اين چند سال اخير فقر، فساد و تبعيض کمتر شده است يا بيشتر؟ اظهار داشت: اگر واقعا بيشتر شده است همه مسوولان بايد به انتقادات گوش دهند و به نحوی حر کت کنند که مشکلات جامعه کمتر شود.
خاتمی مساله مهم امنيت ملی کشور را يادآور شد و افزود: دفاع از آرمان‌‏های انقلاب که متاسفانه گاهی به نفع بعضی اغراض و خواست‌‏های گروهی، باندی و سليقه‌‏های خاص مصادره می‌‏شود و همچنين دفاع ازحيثيت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ايران و مردم در عرصه بين المللی مسائلی است که دغدغه خاطر ما است.آيا در اين مسيرها حرکت شده است؟ اگر نشده است بايدتلاش کنيم در اين مسير حرکت کنيم.
رئيس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: معتقدم برای انتخابات آينده بايد آنقدر رشد داشته باشيم که تفاهم و اجماع کنيم و خيال نکنيم مشکلات فقط با يک فرد حل می‌‏شود. بايد تلاش کرد اصلاحات در عرصه عمومی مطرح باشد و محور و مدار کار باشد تا بهتر و بيشتر بتوان کار انجام داد.
خاتمی با اشاره به تقاضای علاقمندان به حضور خود در عرصه انتخابات گفت: مساله شخص مطرح نيست. در درجه اول بايد فضايی ايجاد شود که مردم بتوانند آزادانه انتخاب کنند. در جريان انتخابات مجلس خيلی از شخصيت‌‏ها و نيروهای مومن ،کار آمد و مورد علاقه مردم قبل از انتخابات از عرصه حذف شدند.اين مساله و نظاير آن بايد حل شود و انتخاباتی آزاد که تعيين کننده در آن رای مردم باشد مورد توجه باشد.
وی با اشاره به لوايح دو گانه دوره قبل گفت: بنده يک چيز بيشتر نگفتم و آن اينکه می‌‏خواهم پايبند قانون اساسی باشم؛چرا که اين قانون نتيجه انقلاب اسلامی و حاصل رای آزاد مردم است و آنچه را که مورد خواست و نياز مردم است و پايه‌‏های آينده کشور که مردمش آزاد، برخوردار از اعتبار ،پيشرفت مادی و معنوی باشند، دارد.
خاتمی تاکيد کرد: مشکل ما بعضی اصول و چارچوب‌‏ها نيست بلکه اجرا نشدن همين قانون اساسی است. هيچ نيرويی، هيچ رکنی و هيچ دستگاهی نيست که غير مسوول باشد، يعنی اختيار داشته باشد و مسووليت نداشته باشد! بايد قانون اجرا شود.
وی با اشاره به اينکه متاسفانه امروز هم قانون اساسی به صورت ديگری زير پا گذاشته می‌‏شود، اظهار داشت: کسانی که بايد مجری يا ناظر باشند نسبت به آن بی‌‏تفاوت هستند و احيانا در بی‌‏اعتنايی و نقض آن پيشگام هستند.
خاتمی در ادامه تصريح کرد: بسياری از کسانی‌‏که بايد حافظ قانون اساسی باشند خلاف آن عمل می‌‏کنند.ولی رئيس‌‏جمهور چه اختياراتی دارد که با آن برخورد کند؟
وی با بيان اينکه رئيس‌‏جمهور مجری قانون اساسی است،اظهار داشت: بزرگترين کار رئيس‌‏جمهور به نمايندگی مستقيم از ملت، اجرای قانون اساسی است؛ نه فقط بايد خود در چارچوب قانون اساسی حرکت کند بلکه بايد ناظر اجرای قانون اساسی و بخصوص روح آن در همه اجزا و ارکان نظام باشد. به هر حال آمدن در صورتی معنا دارد که يک گام نسبت به گذشته جلوتر برويم در غير اين صورت بايد فکر ديگری کرد.
خاتمی در پايان گفت: به هر حال هر تصميمی بايد مبتنی بر اين باشد که تا چه حد می‌‏توان به مردم و کشور خدمت کرد و بايد زمينه خدمت و حرکت در چارچوب اصول و به سوی آرمان‌‏ها فراهم باشد. البته آمدن يا نيامدن يک فرد به معنی عدم حضور در عرصه نبايد تلقی شود بلکه بايد کوشيد تا به نحوی حضور داشت که پيروزی نهايی از آن ملت باشد.
در ابتدای اين ديدار صميمانه نمايندگان اقشار مختلف مردم استان چهارمحال و بختياری به بيان ديدگاه‌‏ها و نظرات خود پيرامون وضعيت کنونی کشور و انتخابات آينده رياست جمهوری پرداختند.

Copyright: gooya.com 2016