شنبه 13 مهر 1387

محمد خاتمی: برای اعلام کانديداتوری دو پيش شرط دارم، ايسنا

ـ نگران نتيجه انتخابات نيستم


حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی دو پيش شرط خود را برای ورود به عرصه انتخابات «تفاهم با ملت بر سر خواسته‌هايشان» و «امکان عملی شدن برنامه‌هايش» اعلام کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) خاتمی تاکيد کرد: آن‌چه بيش از نتيجه انتخابات مهم و حساس است، فراهم بودن زمينه‌‏های لازم برای برگزاری انتخاباتی آزاد است.

وی گفت: نگرانی خاصی از نتيجه انتخابات ندارم. بعضا مطرح شده است که خاتمی به شرط پيروزی به ميدان انتخابات وارد می‌‏شود، در حالی‌‏که با تجربه دو بار حضور در انتخابات و با توجه به امواج و بازخوردهايی که از جامعه دريافت می‌‏کنم و محبتی که به من در سطح وسيع ابراز می شود، نگرانی از اين بابت ندارم، اما قصد ندارم به هر قيمتی به قدرت دست يابم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس بنياد باران افزود: دو پيش شرط من برای شرکت در انتخابات اين است؛ بتوانم با ملت بر سر خواسته‌‏های‌شان تفاهم کنم. به اعتقاد من خواست قلبی و تاريخی مردم ايران آزادی، پيشرفت و عدالت است در عين سازگاری اين امور با دين و ارزش‌های معنوی و فرهنگی و اين همان گفتمان اصيل اصلاح‌طلبی است که در آينده تلاش می‌‏کنم به صورت مدون آن را به جامعه ارائه نمايم. اگر بر سر اين موضوع بتوانم با جامعه به تفاهمی روشن دست يابم و اين خواسته‌‏ها در ميان اقشار مختلف جامعه جنبه خودآگاهی يابد به پيش شرط نخست خود دست يافته‌‏ام.

خاتمی در بيان پيش شرط دوم خود نيز گفت: با سازوکارهای موجود تا چه حد امکان عملی کردن برنامه‌ها برای رييس‏جمهوری فراهم است؟ اگر واقعاً امکان اجرای برنامه‌ها وجود نداشته باشد و موانعی بر سر راه قرار گيرند، ارائه بهترين و کامل‌ترين برنامه‌ به مردم نيز به منزله اغوا و فريب مردم است.

وی اظهار کرد: دولت اصلاحات با وجود تمام تلاشی که برای تصويب نهايی لوايح دوگانه اختيارات رييس جمهوری مصروف داشت موفق به دستيابی به نتيجه مطلوب نشد. مردم هنوز هم موج تخريب عليه دولت از طريق تريبون‌‏های رسمی و رسانه ملی را به ياد دارند. قطعاً اگر شرايط بر همان منوال باشد، بسياری از برنامه‌‏ها فرصت و مجال اجرايی شدن نخواهند يافت.

وی افزود: جامعه ايرانی دارای تعلقات عميق دينی است که مظاهر آن را در جای جای زندگی مردم از تولد تا مراسم ازدواج و عزاداری و ... می‌‏توان به روشنی ديد. در کنار اين امر، مردم ايران قريب يکصد و پنجاه سال است که به جد خواهان آزادی، استقلال، پيشرفت و عدالت هستند و از همين رو اين خواسته‌‏ها به همراه تعلقات دينی، منشاء تاسيس نظامی شد که بايد هم تعلق دينی و هم خواسته‌‏های تاريخی ايرانيان را تامين کند.

رييس موسسه بين المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با بيان اين اعتقاد ‌که " امروز زبان رايج و رسمی با زبان مطلوب انقلاب فاصله گرفته است" ادامه داد: ظاهرپرستی، تمايل به خرافات، گرايش به جنبه‌های منفی نوعی صوفيگری و معنويت‌گرايی کاذب، بی‌اعتبار شدن لبّ دينی و در حاشيه قرار گرفتن اخلاق در جامعه‌ای که مدعای استقرار نظام دينی دارد، موجب نگرانی است.

خاتمی خاطرنشان کرد: در برخی از اظهار نظرها و نوشته‌‏ها جنبه‌‏های منفی عرفان و تصوف و معناگرايی آميخته با مشتی خرافات ديده می‌‏شود. اين در حالی است که حقايق بلند معنوی و اخلاق مورد غفلت واقع شده است. درحالی که نه امام(ره) اين را می‌خواست و نه رهبری و چهره‌های اصيل انقلاب اين را می‌خواهند، اما متاسفانه شاهد بروز اين مسائل هستيم و بدتر از همه اين‌که محوريت مردم کمرنگ شده است.

وی گفت: روح دين تقرب به خدا، معنويت و اخلاق است. بداخلاقی‌‏های نهادی و بی‌‏اخلاقی‌‏هايی که گاه رنگ و بوی دين می‌گيرد، حتی در جوامعی با کمترين پايگاه‌‏ و گرايش دينی نيز به چشم نمی‌‏خورد و متاسفانه دروغ گويی گفتمان اصلی بخش‌هايی از جامعه شده است که از ايشان جز صداقت نبايد انتظاری داشت.

وی افزود: يکی ديگر از جنبه‌‏های منفی جامعه امروز ما اين است که اين روزها شاهد ارائه برخی وعده‌‏ها و آمارهای اشتباه و غلط از مراجع رسمی هستيم و متاسفانه در مقابل هرکس که حقايق را بر زبان آورد عامل و مرعوب بيگانه معرفی می‌‏شود و افترا زدن و تخريب افراد به رويه‌‏ای معمول بدل شده است. حال آن‌که روح انقلاب و توصيه‌‏های امام(ره) بر پايه دعوت به معنويت، اخلاق، رعايت حق و حقوق و آزادی‌‏های جامعه برای دستيابی به جامعه‌‏ای متدين، پيشرفته، عادلانه و آزاد بود.

رييس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اين‌که " ايران ظرف خاطرات مشترک تمامی ساکنان اين سرزمين و تمامی ايرانيان دنياست" افزود: موقعيت ايران در سطح بين‌الملل و تلاش‌هايی که برای بالا بردن اعتبار و حيثيت ايران و ايرانی صورت می‌گيرد برای ايرانيان سراسر دنيا اهميت دارد.

وی گفت: انقلاب اسلامی زمينه‌ساز اعتلای بی‌‏سابقه نام ايران در جهان شد. وجهه مردمی انقلاب و پايداری و مقاومت در مقابل زورگويان و سلطه‌‏جويان سبب شد تا ايران به الگويی در منطقه بدل شود. ايرانيان به حق خواستار اعتلای هر روزه نام ايران هستند.

وی در ادامه با انتقاد از آن‌چه " عدم رعايت موضوع هزينه و فايده در سياست‌‏ها و شيوه اداره کشور" خواند، گفت: در تمام مسائل مادی و معنوی بايد ميزان هزينه‌‏ها و عوايد آن را در نظر داشت. ضعيف شدن جنبه کارشناسی در سياستگذاری‌‏ها سبب می‌‏شود که علی رغم پرداخت هزينه‌های گزاف، فوايد کافی عايد کشور نشود. متاسفانه امروز شاهديم که اين تصميم گيری‌های غلط و هزينه‌های بيهوده فايده معرفی می‌شوند.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومی دفتر خاتمی، وی که در ديدار با مديرعامل و دبيران ايلنا، سخن می‌گفت؛ در ابتدای اين ديدار فعاليت مجدد ايلنا را به دست اندرکاران اين رسانه تبريک گفت و افزود: ايلنا هم يکی از دستاوردهای دوران اصلاحات برای جامعه مدنی بود که در حال حاضر، ارزشی بيش از پيش يافته است. اين روزها شاهد بروز بد اخلاقی‌‏ها و توهين‌‏هايی هستيم که دربرخی روزنامه‌‏ها ، سايت‌‏های خبری و حتی خبرگزاری‌‏های رسمی روی می‌‏دهد. در اين ميانه رسالت مسوولان خبرگزاری کار ايران در حفظ هويت انتقادی اين رسانه و انصاف در انتشار اخبار و تحليل‌‏ها نقشی کليدی است و اميدواريم برخی از مسوولان حکومتی نيز به اين سطح از درک برسند که تضمين امنيت جامعه مرهون فعاليت چنين رسانه‌‏هايی است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد خاتمی: برای اعلام کانديداتوری دو پيش شرط دارم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016