سه شنبه 16 مهر 1387

کروبی: حضور آرای خاموش در انتخابات به نفع ما است، اگر اجماع بر فرد ديگری بود، کنار می‌‏روم، ايلنا

- نظرسنجی را ده‌‏شاهی قبول ندارم


تهران- خبرگزاری کار ايران
در حالی‌‏که انتظار می‌‏رود دبيرکل حزب اعتماد ملی در هفته آينده تصميم نهايی خود برای حضور يا عدم حضور در انتخابات رياست جمهوری دهم را اعلام کند، قرار است برنامه و پيشنهاد اين حزب برای تعيين کانديدای واحد اصلاح‌‏طلبان در نشست آتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بررسی شود.

حدود يک ماه پيش شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به مصوبه‌‏ای رسيد که بر مبنای آن کروبی بهترين گزينه برای تصدی پست رياست جمهوری از سوی اين حزب معرفی شد. از آن زمان تاکنون کروبی ديدارها و رايزنی‌‏هايی با مقام معظم رهبری و مقامات کشوری از جمله هاشمی‌‏رفسنجانی و خاتمی داشته است و بنا به اعلام سخنگوی حزب اعتماد ملی، سفر کروبی به قم در اواخر هفته جاری، آخرين رايزنی وی برای تصميم‌‏گيری نهايی خواهد بود.
کروبی پيش از سفر به قم ميزبان خبرنگار "ايلنا" بود تا به سوالاتی که در مورد طرح اعلام شده از سوی حزب اعتماد ملی برای رسيدن به اجماع، تاثير اختلافات ميان اصلاح‌‏طلبان بر نتيجه انتخابات،رويکرد اصلاح‌‏طلبان در صورت مواجهه با ردصلاحيت کانديداهای آنها و غيره وجود دارد، پاسخ دهد.
دبيرکل حزب اعتماد ملی در ابتدای گفت‌‏وگوی خود با خبرنگار "ايلنا" در مورد طرح حزب اعتماد ملی مبنی براعلام يک کانديدا از سوی هر يک از احزاب اصلاح‌‏طلب و تعيين کانديدای نهايی اصلاح‌‏طلبان از ميان آنها بر اساس ميزان مقبوليت‌‏شان در جامعه، اظهار داشت: هنوز مشخص نيست چه کسانی می‌‏خواهند برای کانديداتوری اعلام آمادگی کنند و فقط در مورد افراد صحبت می‌‏شود. به عنوان مثال اکنون فردی مانند محمدرضا عارف مطرح است که او هم اعلام کرده که در صورت نيامدن خاتمی، من هستم و ساير افراد هم به رايزنی و گفت‌‏وگو مشغول هستند. برخی گروه‌‏های اصلاح‌‏طلب، نجفی ، عبدالله نوری و حتی من را دارای شرايط کانديداتوری می‌‏دانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تعدد کانديدا موجب شکست اصلاح‌‏طلبان می‌‏شود
وی با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوری دهم، از افرادی که در تصميم گيری برای اعلام آمادگی خود مردد هستند، خواست تا زودتر تصميم خود را اعلام کنند و در عين حال اظهار داشت: اگر افراد متعددی از جبهه اصلاحات، بخواهند کانديدا شوند، امکان پخش آرا و در نتيجه شکست اين جريان وجود دارد.

کسی نمی‌‏تواند بگويد من نيايم و فلانی بيايد
کروبی با اشاره به تاکيد برخی اصلاح‌‏طلبان بر لزوم وحدت در جبهه اصلاحات، توضيح داد: اين وحدت چگونه بايد ايجاد شود؟ من هنوز تصميم به آمدن نگرفته‌‏ام اما اگر زمانی تصميم بر اين شد که بيايم ، گروهی نمی‌‏تواند به من بگويد که آقا شما نياييد و فلانی بيايد. اين کارها معنا ندارد زيرا ما کار حزبی و تشکيلاتی می‌‏کنيم و اين حق را به افرادی مانند آقای عارف و ديگران هم می‌‏دهيم.
دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت: آنهايی که مصمم به آمدن هستند، به تدريج تصميم خود را اعلام و فعاليت‌‏های خود را آغاز کنند، ستاد تشکيل دهند و به سفرهای استانی بروند. زمانی که فردی اعلام آمادگی می‌‏کند بر روی آن فرد در خانواده‌‏ها و محيط دانشگاه و مدارس و محيط‌‏های ديگر بحث و تحليل می‌‏شود.
وی ادامه داد: پس از چهار يا پنج ماه، فضا خود به خود انتخاباتی می‌‏شود و هرکدام از اين کانديداها، به طريقی مردم را به حضور در انتخابات تشويق می‌‏کنند و حتی برای هر کدام از آن‌‏ها، يک بخش از نيروهای جامعه فعال می‌‏شوند که در نهايت در اواخر بهمن‌‏ماه با تشکيل شورای حکميت، وضعيت هر يک از کانديداها از نظر ميزان آرا و برنامه مشخص می‌‏شود و در نتيجه اين ارزيابی‌‏ها، يک نفر به عنوان کانديدای واحد اصلاح‌‏طلبان انتخاب می‌‏شود.

کانديداهای احتمالی اصلاح‌‏طلب در مواجهه با يکديگر، اخلاق را رعايت کنند
کروبی با يادآوری جلسه‌‏ای که اين پيشنهاد از سوی حزب اعتماد ملی مطرح شد، تصريح کرد: در آن جلسه تاکيد شد که کانديداهای احتمالی و گروه‌‏های طرفدار آنها نه تنها نبايد به تخريب ديگران بپردازند بلکه بايد شيوه تحسين و تقويت يکديگر را دنبال کنند و به هوادارنشان نيز تاکيد کنندکه اخلاق را رعايت کنند. آنها بايدمتعهد شوند که نتيجه نهايی را بپذيرند؛ يعنی اگر فلانی مناسب‌‏تر است، ديگران کنار بروند و هر فرد و گروهی که اين اصل را پذيرفت، مشخص می‌‏شود که با ديگران تعامل دارد و هر فرد و گروهی که نپذيرد را نمی‌‏توان دادگاهی کرد، اما مشخص می‌‏شود که به خرد جمعی احترام نمی‌‏گذارد.

نظرسنجی در جامعه مسموم سياسی را قبول ندارم
کروبی با تاکيد بر اينکه "نظرسنجی را ده‌‏ شاهی قبول ندارم، همان ده ‌‏شاهی که در سابق حتی يک آب خوردن هم به آدم نمی‌‏‌‏دادند؛ اظهار داشت: آنچه که در يک جامعه مسموم سياسی به عنوان نظر سنجی ارايه می‌‏شود را قبول ندارم. اگر نظرسنجی مناسب از نظر من را بخواهند، می‌‏گويم نظرسنجی روز بيست‌‏و سوم خردادماه. در انتخابات گذشته نظرسنجی ۲۷ خردادماه نظرسازی بود که قبلا من هم می‌‏گفتم.

در نظرسنجی نبايد با مخالف برخورد کرد
دبيرکل حزب اعتماد ملی در ادامه با انتقاد از رفتارهای برخی افراد در برخورد با مخالفان هم طيف خود،‌‏تصريح کرد: وقتی نظرسنجی صورت می‌‏گيرد و با فردی که نظر مخالف داده است، برخورد می‌‏کنند که نامش نظرسنجی نيست. يعنی آن قدر فضا را استبدادی می‌‏کنند که کسی نمی‌‏تواند نظر ديگری را مطرح کند. سوال می‌‏کنم آيا فردی که می‌‏گويد به عنوان مثال حسن بيايد و همه اصلاحاتيان بايد به او رای دهند و اگر کسی مخالفت کرد، بدنام می‌‏‌‏شود، می‌‏تواند نظرسنجی انجام دهد؟ کسی که می‌‏گويد يا فلانی يا هيچ‌‏کس می‌‏تواند نظرسنجی کند؟

کار از ريشه خراب است
وی با تاکيد براينکه انقلاب بسيار عزيز است اما ما خرابش کرديم، ادامه داد: وقتی جمعی از تمام ابزارهای مادی و معنوی مانند خدا، آزادی، دموکراسی ، دين و تضارب آرا برای نظرسنجی استفاده می‌‏کنند، آيا اين نظرسنجی معنا دارد؟
وی در پاسخ به اين سوال که آيا شما نظرسنجی‌‏هايی که از سوی گروه‌‏های طرفدار خودتان هم انجام شود را قبول نداريد؟ اظهار داشت: نمی‌‏دانم. از کجا مشخص است به افرادی که برای نظرسنجی به آنها پول می‌‏دهيم، نروند سرکوچه و آنچه ما می‌‏خواهيم را منتشر کنند. همان‌‏طور که اين افراد رفتند و برای ديگران اين گونه نظرسنجی‌‏ها را نوشتند. کار را از ريشه خراب کرده‌‏ايم.
کروبی ادامه داد: نظرسنجان زمانی که متوجه شدند واقعيت از آنها خواسته‌‏ نمی‌‏شود، اين‌‏گونه کار کردند.اگر در اداره‌، درست عمل کردی، به صورت عملی به کارمندان آموزش داده‌‏ای اما اگر تخلف کردی و سرساعت نيامدی، بايد بدانی که فرهنگ تخلف را منتشر کرده‌‏ای. من به نظرسنجی از خودم هم اعتماد ندارم زيرا چه بسا برای خوشايند ما نظرسنجی‌‏هايی بياورند که خوشحال شويم و متاسفانه اين را فرهنگ کرده‌‏اند.

نبايد عده‌‏ای در اجماع سواره و عده‌‏ای پياده باشند
دبيرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به اين سوال که اگر طی فرآيندی خودتان مطرح کرده‌‏ايد، اجماع اصلاح‌‏طلبان بر سر فردی غير از شما باشد،‌آيا از حضور در عرصه انتخابات منصرف می‌‏شويد؟ تصريح کرد: من کنار می‌‏روم، نشان داده‌‏ام و پای آن هستم و انسان لحظه‌‏ای هم نيستم که هر ساعت، چيزی بگويم . نکته‌‏ای که بسيار مهم است مقدمات آن اجماع است. بالاخره وقتی بر سر چگونگی حضور تفاهم حاصل شد بايد اين نکته را متذکر شد که اين همکاری در همه مراحل ادامه پيدا کند.
وی ادامه داد: عقلای جريان و معتمدين در تصميم‌‏سازی‌‏ها و تصميم‌‏گيری‌‏ها حضور داشته باشند و بر مبنای مکانيزم از پيش طراحی شده حرکت کنند. اين گونه نباشد که عده‌‏ای سواره و برخی ديگر پياده بمانند و گرنه همچون گذشته همه زحمات بر باد می‌‏رود. همه جريان در پيروزی و شکست قبل و بعد از آن شريک باشند.
وی در پاسخ به اين سوال که شورای حکميت اصلاح‌‏طلبان بايد از چه افرادی تشکيل شود، تصريح کرد: اين شورا می‌‏تواند شامل عناصر سياسی مانند آقايان محتشمی‌‏پور ،‌موسوی خوئينی‌‏ها ، نجفی،‌‏ مرعشی، و افراد ديگری از عقلا و معتمدين باشد که بنشينند و تصميم نهايی را اتخاذ کنند.

دليل استفاده رسانه‌‏های رقيب از سخنان خود را نمی‌‏دانم
کروبی درباره اينکه گفته می‌‏شود رسانه‌‏های تند جناح مقابل در بسياری از موارد به سوء استفاده از اظهارات وی می‌‏پردازند، گفت: برخی رسانه‌‏ها ، مطالب خوشايند خود را منعکس می‌‏کنند و مطالب ناخوشايند را منتشر نخواهند کرد که من در اين مورد حتی به روزنامه به عنوان ارگان حزب تذکراتی دادم. دليل اين که چرا رسانه‌‏های رقيب، مطالب من را به نفع خود استفاده می‌‏کنند را نمی‌‏دانم. البته نبايد به آنها انتقاد کرد و هيچ اعتراضی به آنهايی که ضعف‌‏های ما را می‌‏نويسند، ندارم بلکه بايد به خودم معترض باشم که چرا اين ضعف‌‏ها را دارم.
وی در پاسخ به اين سوال که چرا با گروه‌‏هايی که در انتخابات مجلس ششم با آنها هماهنگ بوديد، دچار مشکل شده‌‏ايد؟ تصريح کرد: حالا اين بحث‌‏ها مفصل است که نمی‌‏خواهم وارد آن شوم. در اين رابطه می‌‏توانيد از افراد ديگری که در آن موقع حضور داشتند مثلا آقای دکتر خباز که الان هم در مجلس هستند، بپرسيد.

واقعاً اختلافی در اين مقطع ميان اصلاح‌‏طلبان وجود ندارد
وی در پاسخ به اين سوال که "آيا زمان پايان اختلافات فرا نرسيده است"،‌‏تصريح کرد: اختلافات آن طوری که برخی رسانه‌‏ها دامن می‌‏زنند نيست، اکنون چيزی نداريم که اختلاف پيش بيايد و ناچار هستيم که متحد شويم. زمانی که غنائم باشد، دعوا شروع می‌‏شود اما الان چيزی نداريم ، حل اين اختلافات نياز به گذشت زمان دارد.
دبيرکل حزب اعتماد ملی با بيان اينکه تعداد اصلاح‌‏طلبانی که موجب اختلاف هستند اندک هستند، اظهار داشت: واقعاً اختلافی در اين مقطع ميان اصلاح‌‏طلبان وجود ندارد و اکنون نتيجه برخی مباحث آگاهانه يا ناآگاهانه، ايجاد ياس و نااميدی در مردم است در اين صورت مردم به پای صندوق‌‏های رای نخواهند آمد.

حضور آرای خاموش در انتخابات به نفع ما است
کروبی ادامه داد: اصلاح‌‏طلبان دارای يک کف رای کم انگيزه هستند که اگر اين کف رای کم انگيزه باقی بماند، به نفع رقيب است اما اگر آرای خاموش و کم انگيزه به پای صندوق‌‏های رای بيايند، به نفع ما است. وقتی مکرر بگوييد نتيجه ندارد و فلانی بی‌‏خود کانديدا شد و غيره، موجب کاهش مشارکت مردم در پای صندوق‌‏های رای می‌‏شويم. اين شيوه صحيحی نيست، و بايد تمام تلاش خود را بکار بست تا با افزايش اميد و تحرک، مردم بصورت گسترده در صحنه حاضر شوند چرا که اين حضور تعيين کننده است.

افراد به صورت يکديگر چنگ نيندازند
کروبی در مورد تشکيل حزب واحد اصلاحات گفت: در اين مورد فکر نکردم و نظری ندارم اما راه‌‏حل اين است که افراد چنگ به صورت يکديگر نيندازند و به تقويت هم بپردازند زيرا به تدريج مشخص می‌‏شود که هر فردی به چه ميزان دارای مقبوليت است. رای مردم که بی‌‏حساب نيست و زمانی که به کانديدايی رای می دهند يعنی شناختی از او دارند. خاتمی در سال ۷۶ تا حدود کمی شناخته شده بود و آدم‌‏هايی که به وی مقبوليت اجتماعی دادند، خود دارای رای و پايگاه بودند.

اين دفعه توبه می‌‏کنيم
وی در بخش ديگری از گفت وگو با "ايلنا" درباره دلايل شکست اصلاح‌‏طلبان در انتخابات رياست جمهوری نهم تصريح کرد: آن دفعه خودمان باعث شديم که رای نياورديم که اين دفعه بايد توبه کنيم. آن سال، خودمان مسايلی مانند عبور از خاتمی، بحث انسداد و يا رفراندوم را مطرح کرديم که موجب دلسردی مردم شد.
کروبی درمورد ضررهای طرح علنی اعتراضات نسبت به مسايلی مانند تقلب در انتخابات نيز گفت: من ضررهای اين بحث را قبول دارم. هرگونه بحث به اين شکل ضربه زننده است. اما چه کنيم، زمانی که حق ما ضايع می‌‏شود چه کار می‌‏توانيم بکنيم؟ بايد از حق خود دفاع کنيم.

برنامه‌‏ای برای کنار رفتن از انتخابات نداريم
کروبی در پاسخ به اين سوال که اگر شرايط مانند انتخاب قبل باشد، چه می‌‏کنيد؟ اظهار داشت: خوب طبيعی است که از حقوق خود دفاع می‌‏کنيم. با مسوولين ذی‌‏ربط ، با شورای نگهبان و شخصيت‌‏های موثر مذاکره می‌‏کنيم و اعتراض خود را بيان می‌‏کنيم ، حتی با مقامات عالی نظام ديدار می‌‏کنيم، اما اصلا برنامه‌‏ای برای کنار رفتن از انتخابات نداريم. ما نبايد کنار برويم ما بايد بمانيم و اعتراض خود را بگوييم.
دبيرکل حزب اعتماد ملی درباره رويکرد اصلاح‌‏طلبان در صورت ردصلاحيت کانديدای مورد اجماع آنها گفت: اگر در ليست اجماع، من نفر سوم هستم، يا من يا نفر دوم را بايد جايگزين نفر اول کنند البته اگر مهلت گذشته باشد و ردصلاحيت صورت گيرد، اعلام می‌‏کنيم که کسی را نداريم و همه را رد کرده‌‏اند.
وی با فرض اعلام ردصلاحيت کانديدای مورد اجماع اصلاح‌‏طلبان در حوالی نيمه فروردين،‌‏تصريح کرد: در اين صورت در ابتدا تلاش می‌‏کنيم که ردصلاحيت نشود زيرا ما تمام سرمايه‌‏گذاری خود را کرده‌‏ايم و اکنون نيز در همين جهت حرکت می‌‏کنيم.اصلا معتقد به رد صلاحيت کانديدای اصلاح‌‏طلبان نيستم. کسانی مانندآقايان خاتمی، عارف و کمالی ردصلاحيت نمی‌‏شوند.

در مقايسه طرح ۵۰ هزار تومانی با طرح تحول اقتصادی حرف داريم
وی در مقايسه طرح ۵۰ هزار تومانی خود با طرح تحول اقتصادی که از سوی دولت نهم ارايه شده است، اظهار داشت: در اين خصوص حرف داريم. خيلی‌‏ها می‌‏گويند که طرح احمدی نژاد مال فلانی است. ما هم آن حرف‌‏ها را به اضافه حرف‌‏های تازه‌‏ای داريم، اما از نوع کارشناسی شده‌‏اش.

اجماع اصولگرايان بر احمدی‌‏نژاد بعيد است
کروبی در مورد استراتژی اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوری دهم پيش‌‏بينی کرد: احتمال اجماع بر روی احمدی‌‏نژاد از سوی اين جريان، بعيداست. در حال حاضر قاليباف فعال و جدی است، البته افراد ديگر هم مطرح هستند و مشخص است که کانديدای آنها حداقل يک نفر نخواهد بود؛ در جناح اصولگرا، ريش‌‏سفيدان به نحوی وارد می‌‏شوند که مشکلی پيدا نشود. آنها هم اختلاف دارند اما آنگونه که می‌‏خواهند، می‌‏شود. اگر يادتان باشد جناب آقای آرمين گفته بود روی اختلاف آنها هم حساب می‌‏کرديم ولی ما قبل از آن گفته بوديم که روی اختلاف آنها حساب نکنيد. آنها طوری سمت و سو داده می‌‏شوند که می‌‏دانند چه کار کنند.برای اين انتخابات هم ممکن است سه يا چهار نفر از آن جناح کانديدا شوند اما اوضاع به سمتی می‌‏رود که آن فردی را که می‌‏خواهند، بشود.
وی دو مساله را در ميزان حضور مردم در پای صندوق‌‏های رای مهم ارزيابی کرد و با بيان اينکه مورد اول شخصيت‌‏ کانديداهاست،‌‏اظهار داشت: به عنوان مثال، خود خاتمی نفوذ زيادی دارد که به خاطر مجمع روحانيون نيست بلکه به شخص خود خاتمی برمی‌گردد، دوم افراد موثر و صاحب نفوذ در سراسر کشور و سوم احزاب و تشکل‌‏ها هستند.
دبيرکل مجمع روحانيون مورد دوم را خود مردم ناميد و اظهار داشت: مردم ما حزبی عمل نمی‌‏کنند که بگوييم حزب نيرومندی داريم و نتيجه می‌‏دهد. ما هم که اکنون دارای حزب هستيم و به آينده فکر می‌‏کنيم.

انتخابات پيچيده‌‏ای پيش روی ما است
کروبی در ادامه تصريح کرد: انتخابات بسيار دشوار و پيچيده‌‏ای پيش روی ماست زيرا رقابت جدی در اين دوره برقرار است.
وی با اشاره به اينکه احمدی‌‏نژاد طبق قانون می‌‏تواند برای يک دوره ديگر رئيس‌‏جمهور شود، خاطر نشان کرد: حضرت آيت‌‏الله خامنه‌‏ای،هاشمی و خاتمی دو دوره رئيس‌‏جمهور بودند. الان اگر آقای حسن يا حسين کانديدا شود و تلويزيون، او را به بهانه‌‏ای نشان دهد، می‌‏گويند چرا رسانه ملی او را تبليغ کرده است. اما طبيعی است که صداوسيما بايد احمدی‌‏نژاد را نشان دهد زيرا او رئيس‌‏جمهور است.
دبيرکل حزب اعتماد ملی درباره تاثيرگذاری دانشجويان در روند انتخابات رياست جمهوری نيز اظهار داشت: در مقطعی دانشگاه دچار حالت سرخوردگی شد، اما پس از مدتی متوجه شدند که اين سرخوردگی، ثمری ندارد. معتقديم دانشگاه‌‏هيان در اين انتخابات وارد می‌‏شوند و کار می‌‏کنند زيرا اگر رئيس جمهور مطلوبی انتخاب شود، نفع آن به همه می‌‏رسد.
وی افزود:اگر هم آن کس که دانشگاهيان بخواهند، نشود بالاخره فشارها برسرشان بيشتر می‌‏شود. به عنوان مثال همين گله‌‏هايی که هنرمندان دارند، سينمايی‌‏ها يا کتابی‌‏ها از مميزی کتاب می‌‏نويسند؛ بنابراين همه بايد برای دور آينده کار کنند. باز هم برکت در شرکت کردن است و شرکت نکردن، چيزی نصيبمان نمی‌‏کند که اين برای همه ملموس شده است.

گفت و گو از: مطهره شفيعی

Copyright: gooya.com 2016