سه شنبه 12 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير صنايع دولت خاتمی: طرح تحول اقتصادی صنايع را با مشکل جدی مواجه می‌کند، فردا

اسحاق جهانگيری، وزير صنايع و معادن در دولت‌های پيشين گفت‌: اگر قرار است طرح تحول اقتصادی به رفراندوم گذاشته شود، قبل از آن بايد مورد نقد و برسی دقيق نخبگان و کارشناسان قرار گيرد تا همه زوايای آن روشن شود.
جهانگيری در گفت‌و‌گو با «فردا» با اشاره به اهميت طرح تحول اقتصادی به لحاظ تاثير آن بر همه حوزه‌های کشور، بر روشن شدن جزئيات آن تاکيد کرد و گفت که در حال حاضر اين جزئيات مشخص نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو کابينه دولت اصلاحات در باره نگرانی‌هايی که از بابت طرح تحول اقتصادی در محافل مختلف وجود دارد به «فردا» گفت: طرح مذکور بر همه شاخصه‌های توسعه، سرمايه‌گذاری، بيکاری و... تاثير دارد لذا حساسيت‌ها در خصوص آن بالا است.او افزود: با افزايش قيمت‌ها در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی بخش زيادی از صنايع توليدی کشور با مشکل مواجه می‌شود و همچنين اين موضوع آسيب‌های جدی به وضعيت اشتغال می‌زند و منجر به افزايش بيکاری خواهد شد.

جهانگيری اضافه کرد: اين طرح علاوه بر افزايش تورم که قطعی به نظر می‌رسد، اثرات تعيين کننده‌ای در بخش دستمزدها نيز خواهد گذاشت. اگر دولت بخواهد همزمان با افزايش قيمت‌ها درباره دستمزدها هم تصميم بگيرد در وضعيت بنگاه‌های توليدی نيز تاثيرات سويی را شاهد خواهيم بود. چه بسا با افزايش دستمزدها اين بنگاه‌ها توان ادامه کار نداشته باشند.

جهانگيری از بيان حساسيت‌های طرح مذکور و نگرانی‌ها درباره آن نتيجه گرفت که دولت بايد ابتدا يک اجماع عمومی در اين خصوص را پديد آورد تا نگرانی‌ها رفع شود.

او با اشاره به طرح "ماليات برارزش افزوده" گفت: اگر دولت می‌خواهد تجربه طرح ماليات بر ارزش افزوده را تکرار کند تبعات سنگينی را بر کشور بار خواهد کرد. آن تجربه، تجربه موفقی برای دولت نبود و از آن عقب‌نشينی کرد، اما طرح تحول اقتصادی اگر شروع شود امکان عقب‌نشينی وجود ندارد چرا که هزينه‌های زيادی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش «فردا» رئيس جمهور قرار است فردا برای ارائه لايحه طرح تحول اقتصادی به مجلس برود. اين در حالی است که انتقادات بسياری مبنی بر شتاب دولت در اجرای طرح مذکور پيش از مشخص شدن جزئيات و تبعات آن وارد شده است. در همين ارتباط برخی نمايندگان مجلس تاکيد کرده‌اند که طرح تحول اقتصادی به همه‌پرسی گذاشته شود. هر چند دولت مخالف اين پيشنهاد و خواسته نمايندگان است .

جهانگيری در اين باره هم تصريح کرد: اگر قرار است طرح تحول اقتصادی به رفراندوم گذاشته شود ابتدا بايد جزئيات آن برای مردم روشن شود و در فضای شفاف مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار گيرد تا مردم بتوانند نظر درستی درباره آن بدهند. او افزود: الان مشخص نيست که مثلا قيمت‌ها در طرح مذکور چگونه می‌خواهد تعيين شود يا منابعی که از قبل حذف يارانه‌ها حاصل می‌شود در کجا و چگونه می‌خواهد هزينه شود.

جهانگيری در پايان تاکيد کرد که دولت نه تنها بايد نگرانی‌های مجلس در خصوص طرح را جدی بگيرد بلکه بايد سعی کند حساسيت‌های همه قشرهای جامعه را در نظر بگيرد و ابهام‌ها را رفع نمايد.





















Copyright: gooya.com 2016