گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
18 آذر» ممانعت از سخنرانی علی محمد اسلامپور، از فعالين دانشجويی دانشگاه آزاد کردستان در مراسم روز دانشجو، آژانس خبری موکريان18 آذر» گزارش کامل تجمع بزرگ "دانشگاه فرياد آزادی" با حضور بيش از سه هزار دانشجو، اميرکبير 18 آذر» بيانيه شورای دفاع از حق تحصيل به مناسبت روز دانشجو، مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران 17 آذر» گزارش اوليه تجمع برزگ امروز دانشجويان در دانشگاه تهران، اميرکبير 17 آذر» شعار "مرگ بر ديکتاتور" در تجمع امروز دانشجويان، راديو فردا
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! ۱۶ آذر و حافظه تاريخی ملت ايران، صادق زيباکلام، اعتماد ملیشانزدهم آذر به نحو پيچيدهای به تاريخ معاصر ايران گره خورده است. از اين دست سالروزها ما در تاريخ معاصرمان کم نداريم. نکته جالب در قبض و بسط بزرگداشت اين روزها است؛ به اين معنا که اگر تحليلگر باحوصلهای در نحوه پرداختن و چگونگی بزرگداشت اين سالروزها دقيق شود، درمیيابد که اگرچه نفس وقايع تاريخی که در اين روزها به وقوع پيوسته دستنخورده باقی مانده اما نحوه نگاه ما به آنها حسب جذر و مدهای سياسی و اجتماعی که در آن به سر میبريم، دچار قبض و بسطهای فاحشی شده؛ به اين معنا که در مقاطعی بر آنها تاکيد بس و سالروز آنها خيلی بزرگ و پررنگتر برگزار میشود و در مقاطعی ديگر بالعکس، رفتن و آمدن اين روزها آنقدر سرد، بیروح و کمرنگ برگزار میشود که بسياری اساسا متوجه نمیشوند که آن روز ۱۷ شهريور، ۳۰ تير يا دوم خرداد بوده. ۱۶ آذر نيز از اين قاعده کلی مستثنی نيست. در عين حال و بنابر دلايلی که خارج از حوصله اين وجيزه کوتاه است، ۱۶ آذر دچار دگرگونیها و قبض و بسطهای ديگری هم شده است. از ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که عوامل حکومت نظامی با تيراندازی به سوی دانشجويان دانشکده فنی سه تن از آنان را شهيد کردند، اين روز بدل به نماد مبارزه و اعتراض عليه رژيم شاه شد. در تمامی ۲۵ سال بعدی ۱۳۵۷۷-۱۳۳۲)، و علیرغم بگير و ببندهای گسترده رژيم شاه در روزهای منتهی به ۱۶ آذر و علیرغم حاکميت سنگين اختناق در آن سالها، دانشجويان دانشگاههای کشور بالاخص دانشجويان دانشکده فنی دانشگاه تهران، اعتراضها و اعتصاباتی را برگزار میکردند. هر سال دهها دانشجو به واسطه اعتصابهای دانشگاهی در ۱۶ آذر بازداشت میشدند. اعلاميههايی که در آن شرايط دشوار حاکميت پليسی به تعداد محدود در دانشکدهها و خوابگاهها تهيه و تکثير شده بود، در کوی و در اماکن عمومی دانشکدهها تکثير میشد؛ حرکتی که باعث میشد مقامات امنيتی رژيم بسياری از دانشجويان را بازداشت کنند تا از طريق شکنجه آنان پی ببرند که چه کسانی تهيه آن اعلاميهها را برعهده داشتهاند. فیالواقع ۱۶ آذر بهانهای شده بود برای نشان دادن اعتراض و خشم دانشجويان به رژيم شاه. دستگيریها، بازداشتها و بعضا محکوميتها، ضربوشتمها، شکسته شدن شيشهها، تعقيب و گريز دانشجويان در ۱۶ آذر، حضور سنگين گارد و نيروهای کمکی در خيابانهای اطراف دانشگاه همه ساله بدل شده بود به نماد تسليمناپذيری و مقاومت دانشگاهها عليه رژيم شاه. به تدريج مقامات امنيتی رژيم شاه دريافتند که همه آن تحرکات باعث میشدند دانشجويانی که اساسا نمیدانستند ۱۶ آذر چه بوده و در آن روز چه اتفاقی افتاده و يا کلا نظر خاصی نسبت به رژيم شاه نداشتند، در نتيجه وقايع ۱۶ آذر وارد يک دوره بازآموزی فشرده سياسی چندروزه شوند. دورهای که حاصل آن عبارت بود از معرفی رژيم شاه بهعنوان يک رژيم ديکتاتوری و ضدمردمی که دانشجويانش را آنچنان مورد ضربوشتم قرار داده و همچون ارتشی اشغالگر با آنان رفتار میکرد. روح شريعترضوی، بزرگنيا و قندچی، <سه آذر اهورايی( >به روايت مرحوم دکتر علی شريعتی) که در ساعات اوليه روز ۱۶ آذر در کريدور اصلی دانشکده فنی به گلوله بسته شدند، در تمام آن ۲۵ سال رژيم شاه را رها نکرد. شايد يک دليل آن اين بود که خون آنان واقعا به ناحق ريخته شد. ساعتی قبل از شهيد شدن، هر سه آنان به همراه دهها دانشجوی ديگر دانشکده فنی پشت ميز و نيمکت کلاسهايشان نشسته بودند و هرگز تصور نمیکردند که عوامل رژيم نهتنها وارد دانشگاه و دانشکده شوند، بلکه در نهايت قساوت و بیرحمی دانشجويان بیدفاع و غيرمسلح را از فاصله نزديک با گلوله مورد هدف قرار دهند. دردسر تظاهرات، اعتصابات، ناآرامیها و بگير و ببندهای ۱۶ آذر سبب شد مقامات امنيتی رژيم شاه در سالهای بعدی که تعداد دانشجويان زيادتر هم شده بود به اين نتيجه برسند که نمیتوانند جلوی ناآرامیهای ۱۶ آذر را بگيرند و بهترين راهحل آن است که دانشگاه را اساسا در روزهای منتهی به ۱۶ آذر تعطيل کنند. در ميان دهها هزار دانشجوی ايرانی شاغل به تحصيل در خارج از کشور، از هند و فيليپين گرفته تا آلمان، فرانسه، انگلستان، اتريش و آمريکا، ۱۶ آذر مناسبتی بود که تمامی دانشجويان صرفنظر از گرايشهای عقيدتیشان در بزرگداشت و تکريم آن يکصدا بودند. Copyright: gooya.com 2016
|