دوشنبه 25 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله مؤمنی: جنبش دانشجويی نبايد دنباله روی احزاب و گروه‌های سياسی باشد، ايلنا

- موافق طرح نجفی برای رسيدن اصلاح طلبان به کانديدای واحد هستيم

تهران- خبرگزاری کار ايران
سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامی گفت: انسجام کليه طيف‌‏های اصلاح‌‏طلب در برگزاری انتخابات آزاد با کانديداهای مطرح شده، گام نخست توفيق در حرکت اصلاح‌‏طلبانه است.

به گزارش خبرنگار"ايلنا"،عبدالله مومنی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در محل دفتر حزب اعتماد ملی خراسان رضوی از سوی شاخه جوانان اين حزب در مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد: جنبش دانشجويی به عنوان مجموعه کنش‌های جمعی دانشجويی در بستر تحولات سياسی، اجتماعی و خارج از محدوده نهادهای رسمی جامعه و حاکميت شکل می‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه جنبش‌های دانشجويی دارای مکانيزم‌‏های از پايين به بالا هستند، افزود: همان‌‏گونه که اين جنبش‌ها از ساخت قدرت مستقل هستند و بايد منابع مالی مستقل از قدرت نيز داشته باشند.
مومنی با بيان اينکه يکی از اصلی‌‏ترين دلايل ايجاد جنبش‌های اجتماعی عوامل ساختاری و محيط اجتماعی هستند، گفت: اين جنبش‌ها محصول تضادها و بحران‌ها در يک جامعه هستند که برای رفع کاستی‌های اجتماعی و يا مقابله با موانع ايجاد می‌شوند.
وی ادامه داد: در فعاليت‌‏های دانشجويی به دليل اينکه دانشجويان در محيط معرفتی دانشگاه قرار دارند و محيط دانشگاهی يک محيط مترقی شناخته می‌شود، اين ويژگی‌ها در کنار ويژگی‌های ديگری نظير جوانی وآرمانگرايی وعدم تعلق خاطر اقتصادی و برخورداری از خرد انتقادی، جنبش دانشجويی را به عنوان يکی از مهمترين کارگزاران عرصه عمومی نسبت به ساير قشرها در ايجاد جنبش‌ها و تقويت مبانی دموکراسی پيشگام می‌دارد.
مومنی تصريح کرد: در جنبش‌های اجتماعی به طور عام و در جنبش ‌دانشجويی به طور خاص، به بعد مسالمت‌آميز بودن اين جنبش‌ها و دوری از هر گونه قهر و خشونتی تاکيد می‌‏‌‏شود.
سخنگوی سازمان دانش آموختگان يادآور شد: در جامعه ايران به دليل وجود تنوع‌‏های طيفی از جريان‌های مختلف، جنبش دانشجويی از موقعيت مهمی برخوردار است و به‌‏ دليل اينکه پوشش‌‏دهنده طيف‌‏ها و لايه‌‏های مختلف اجتماعی است، در قياس با ساير جريانات اجتماعی از محبوبيت بيشتری نيز برخوردار است که اگر در جامعه از نظر ميزان تاثيرگذاری وامکان شکل‌دهی وجهت دهی افکار عمومی، چند گروه را مرجع بدانيم، جنبش دانشجويی يکی از اين گروه‌های مرجع تاثيرگذار است.
مومنی با تاکيد بر اينکه جنبش‌های دانشجويی نبايد نگاهشان معطوف به موقعيت حاکم و کسب قدرت باشد، ادامه داد: اما اين موضوع به اين مفهوم نيست که جنبش دانشجويی نسبت به سياست و قدرت بی‌تفاوت باشد، چرا که طبيعتاً برای جنبش دانشجويی ايجاد يک قدرت و حکومت دموکراتيک می‌‏تواند دغدغه اصلی باشد و مسلماً تاثيرگذاری بر سياست با نگرش تامين مصلحت همگانی يکی از دغدغه‌های اين جنبش است.
وی با بيان اينکه اگر می‌گوييم جنبش دانشجويی نبايد نگاهش معطوف به قدرت باشد، اين به مفهوم دوری گزيدن از مشارکت در امر سياست نيست، افزود: دوری از قدرت به اين مفهوم است که جنبش دانشجويی به دلايلی نظير دارا بودن ساختاری پويا و سيال، ويژگی‌هايی همچون آرمانگرايی، عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی اگر بخواهد مانند احزاب، کنش‌های سهم‌‏خواهانه معطوف به دستيابی به قدرت داشته باشد، نمی‌تواند در راستای رسالت اصلی جنبش دانشجويی که روشنگری و آگاهی‌‏بخشی و حقيقت‌‏جويی است، گام بردارد و چون مانند احزاب از ساختاری برخوردار نيست که بتواند نيرو سازی و کادرسازی کند و در قبال عملکرد اعضای خود در مناسبات قدرت پاسخگو باشد، چنين کارکردی با ساختار سيال جنبش دانشجويی ناهمخوان و در تضاد است.
وی افزود: جنبشی که می‌خواهد نقش نظارت و نقادی جدی را بر روی ارکان قدرت ايفا کند، بايد خود را از دستيابی به موقعيت حاکم و ارکان قدرت دور کند، ضمن اينکه بايد نسبت به مسايل و آرمان‌هايی که مربوط به منافع ملی ومصلحت همگانی آحاد جامعه است، دغدغه داشته باشد.
مومنی با بيان اينکه جنبش دانشجويی بايد نسبت به منافع ملی و نوع سياست‌گذاری‌های اعمال شده در کشور حساس باشد، گفت: فارغ از اينکه چه فرد يا جريانی در حاکميت قرار دارد، بايد نوع سياست‌‏گذاری‌های حاکم برای جنبش دانشجويی اهميت داشته باشد و از همين منظر، تکاليف حاکميت در قبال شهروندان را مطالبه نمايد و نسبت به اعمال سياست‌‏های مغاير با قانون اساسی و حقوق شهروندان معترض باشد.
وی ادامه داد: اينکه جنبش دانشجويی نگاهش به قدرت نيست يعنی اينکه دغدغه دانشجويان صرفاً تغيير فرد نيست و يا خواست جايگزينی و تغيير افراد برای رئيس‌‏جمهوری نمی‌‏تواند مساله دانشجوی منتقد باشد. برای دانشجويان اينکه قواعد و رويه‌‏ها درست طی شود، مهم است و جايگزينی و تعويض نيروها در قدرت بی‌‏اهميت است، براين اساس نوع مکانيزم سياست‌‏گذاری و نحوه تصميم‌گيری حاکميت وچگونگی حکومت‌‏داری اهميت دارد.
دبير سابق تشکيلات دفتر تحکيم وحدت(طيف علامه) با بيان اينکه جنبش دانشجويی به دليل پويايی، فراگيری و سيال بودن بايد نسبت به آينده خوشبين باشد، گفت: ديد اميدوارانه داشتن بهآينده بسيار مهم است چرا که اگر جنبش دانشجويی مستاصل، نااميد و منفعل باشد، باماهيت جنبش پويا و با نشاطی که کانون متراکمی از انرژی تلقی می‌شود، درتعارض است.
وی ادامه داد: در شرايطی که جنبش دانشجويی، مايوس، منفعل و نااميد باشد جامعه سرد و دلمرده خواهيم داشت، اما اگر جنبش دانشجويی دريک جامعه به آينده اميدوار باشد و با اتخاذ برنامه‌ها و سياست‌هايی درصدد فعال کردن ساير قشرهای جامعه برآيد، قاعدتا در جامعه نه مناسبات آمرانه پايدار است و نه وضع موجود غير قابل تغيير خواهد بود.
وی تصريح کرد: جنبش دانشجويی نبايد از احزاب و گروه‌های سياسی دنباله روی کند و اگرجنبش دانشجويی بخواهد به عنوان ابزار احزاب و گروه‌های سياسی ايفای نقش کند نمی‌‏تواند نقش وجدان بيدار ومتعهد به جامعه را به درستی ايفاء کند، البته اين مساله به اين معنا نيست که احزاب برای جامعه مفيد نيستند، بلکه از ويژگی‌‏های مثبت يک جامعه، وجود احزاب ونهادهای سازمان يافته سياسی است.
مومنی با بيان اينکه يکی از دغدغه‌های جنبش دانشجويی بايد ايجاد و تقويت نهادهای مدنی و تعامل با آن‌ها باشد، خاطر نشان کرد: نوع رابطه جنبش دانشجويی با احزاب و گروه‌های سياسی نيز می‌تواند مبتنی بر يک تعامل انتقادی باشد و اگر جنبش دانشجويی با احزاب و گروه‌های سياسی احساس هم‌پوشانی يا نزديکی کند، می‌تواند بر روی يک سری دغدغه‌های کلان مانند منافع ملی، آزادی و دموکراسی با آن‌ها ائتلاف‌های مقطعی داشته باشد.
وی در ادامه جلسه در پاسخ به پرسش دانشجويی مبنی بر حمايت از کانديدا شدن عبدالله نوری در انتخاب رياست جمهوری دوره دهم توسط سازمان ادوار تحکيم وحدت، خاطر نشان کرد: اگر اصلاح طلبان برای جلب اعتماد و صيانت از آراء مردم برنامه داشته باشند و انتخاباتی نسبتا دموکراتيک و آزاد برگزار شود، می‌توانيم در اين انتخابات شرکت کنيم.
وی تصريح کرد: نيروهای جامعه مدنی در شرايط موجود و با توجه به مشکلات پيش رو و موانع موجود در ساختار با شرکت در يک انتخابات از اصلاح طلبان انتظار دگرگونی ندارند بلکه اگر برنامه‌‏ای روشن و واقع بينانه و عملی بدهند و بگويند که در مقابله با موانع احتمالی و برای برون رفت از وضعيت اقتصادی و بهبود وضعيت مردم و ايجاد آزادی‌‏های سياسی و برقراری ديپلماسی فعال و مثبت در سياست خارجی در نحوه تعامل با دنيای بيرون چه برنامه‌ای دارند.
وی ادامه داد: طرح نام عبدالله نوری از سوی ادوار تحکيم وحدت ناظر به اين مساله است که وی از پيشينه روشن و مشخصی برای دفاع از حقوق شهروندی برخوردار است و در اوج دوران اصلاحات به خاطر دفاع از حقوق ملت ازماندن در وزارت کشور گذشت.
وی ادامه داد: حضور فعالانه آقای نوری و رای آوردن ايشان، در نتيجه حضور و تقويت جنبش‌های اجتماعی حاصل می‌شود که با زمينه سازی و تقويت شرايطی که منجر به حضور نگرش‌‏های انتقادی‌‏تر می‌‏شود امکان اعلام حضورآقای نوری تقويت می‌‏شود و در اين خصوص جريانات اجتماعی و نخبگان فرهنگی و سياسی در تحرک افکار عمومی و بوجود آوردن نگرش مثبت فعالانه نقش مضاعفی دارند.
وی در پاسخ به سوال دانشجويی در خصوص امکان رد صلاحيت نوری خاطرنشان کرد: سياست امری صفر و صدی نيست و ما اين نگاه را قبول نداريم که گفته می‌‏شود ايشان به‌‏طور قطعی رد صلاحيت خواهند شد چرا که ما شاهد بوديم بعضی از افراد در انتخابات‌‏هايی رد صلاحيت شدند، اما در انتخابات‌‏هايی ديگرتعداد زيادی از همان افراد مورد تاييد صلاحيت قرار گرفتند.
وی خاطر نشان کرد: اصلاح طلبان بايستی حول برنامه‌‏ای با موضوعات مشخص ائتلافی فراگير شکل دهند واگر چنين ائتلافی با محوريت برنامه بر شخص صورت پذيرد اخلاقا خود را موظف به تقويت وحمايت از آن می‌‏دانيم به عنوان مثال در مسئله برگزاری انتخابات آزاد ازآقايان کروبی و يا خاتمی بخواهيم که از انتخابات آزاد دفاع کنند و حضور خودشان در انتخابات را منوط به تاييد صلاحيت کانديداهای مطرح شده در انتخابات نمايند، يعنی اگر در اين انتخابات به عنوان مثال آقايان يزدی، سحابی و نوری نيز کانديدا شدند، اعلام کنند که ما شرط حضور خود را در انتخابات اين می‌دانيم که اينها نيز بايد تاييد شوند، و درصورت توفيق در اين مرحله از انتخابات و تاييد صلاحيت کانديداهای اصلاح طلب ، وقتی که آن‌ها تاييد شدند، در چنين شرايطی می‌‏شود اميدوار بود به حضور ، و می‌‏توان به يکی از گزينه‌‏های اصلی اصلاح طلب بين آقايان خاتمی يا کروبی که در صحنه مانده رای داد.
سخنگوی ادوار تحکيم وحدت در خصوص برنامه‌ريزی انتخاباتی تشکل متبوع خود، خاطر نشان کرد: در شرايط کنونی آقای نوری را همچنان کانديدايی جدی وقابل اتکاء می‌‏دانيم و با توجه به گفت‌وگوهای صورت گرفته ،ايشان در حال بررسی و مطالعه وضعيت کانديداتوری خود می‌باشد و اعلام کرده است که نسبت به مسايل کشور احساس مسووليت دارد و توان، آمادگی و برنامه برای جايگاه رياست جمهوری دارد، براساس گفت وگوها نگاه سازمانی ما اين است که وی آمادگی دارد و در صورت شرايط لازم، به صحنه بيايد و تا آن زمان قطعا بحث ما کانديداتوری نوری است.
وی در خصوص به اجماع رسيدن اصلاح طلبان بر روی کانديدای واحد يادآور شد: با آن نوع مکانيزم و اجماعی موافق هستيم که دکتر نجفی مطرح کرد، چرا که با اجرای اين طرح امکان انتخاب قدرت و حاکميت در بين کانديداها وجود نخواهد داشت و همه گرايش‌‏های اصلاحی را در روند انتخاب در بر خواهد گرفت.
مومنی در خصوص طرح کروبی مبنی بر شورای حکميت نيز خاطر نشان کرد: اين طرح در چارچوب همان قالب و گفتمان اطلاح طلبی در جبهه دوم خرداد، تنها برای اجماع روی کروبی و خاتمی قابل دفاع است.





















Copyright: gooya.com 2016