دوشنبه 25 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: دليل شرکت نکردن در نشست پاريس بی‌نزاکتی ميزبان بود، ايسنا

وزير امور خارجه‌ی کشورمان درباره‌ی مساله‌ی تاسيس سفارتخانه‌ی اروپايی در ايران گفت: اين اروپايی‌ها هستند که چنين درخواستی را دارند و موضوع از طرف ايرانی در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منوچهر متکی در کنفرانس خبری ظهر امروز که به همراه وزير انرژی و منابع طبيعی جمهوری ارمنستان برگزار شد، در اين رابطه افزود: اگر اصل تاسيس چنين سفارتخانه‌ای صورت بگيرد يا در سطح سفير يا کاردار است اصل درخواست در دست بررسی و گفت‌وگو است، ولی هنوز نهايی نشده است.

وی هم‌چنين از امضای يادداشت تفاهمی در ۷۱ بند بين جمهوری اسلامی ايران و جمهوری ارمنستان خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی ادامه داد: با تشکيل کميته‌های سه‌گانه شامل کميته‌ی انرژی، نفت و گاز، پتروشيمی و محيط زيست، کميته‌ی بازرگانی، بانکی، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و همکاری‌های استانی و هم‌چنين کميته‌ی فرهنگ، گردشگری، علمی، آموزشی و بهداشتی، يادداشت تفاهمی در ۷۱ بند که به صورت جامع حوزه‌های همکاری دو کشور را در بر می‌گيرد به امضا رسيد.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان با اشاره به روابط ايران و ارمنستان گفت: روابط جمهوری اسلامی ايران و جمهوری ارمنستان علاوه بر پيشينه‌ی طولانی تاريخی بين مردم دو کشور، طی دوران بعد از استقلال ارمنستان که ۱۸ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد همراه با دوستی، همکاری، حسن همجواری و احترام متقابل بوده است.

وی اضافه کرد: روسای جمهور دو کشور طی سه سال اخير بر ضرورت توسعه و تعميق روابط ايران و ارمنستان تاکيد کرده‌اند و در اين زمينه گام‌های خوبی برداشته شده است.

متکی با بيان اين‌که در زمينه‌ی انرژی، توليد برق، خط لوله‌ی گاز و حمل و نقل گام‌های بلندی را تعريف کرده‌ايم، افزود: برخی از اين اقدامات اجرايی شده است، برخی در حال اجرا هستند و برخی ديگر نيز در دست مطالعه و بررسی قرار دارند.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان در ادامه اظهار کرد: روابط دو کشور ايران و ارمنستان امروز دوره‌ی فعال و بانشاط خود را با شناسايی زمينه‌های مختلف همکاری به صورت بالنده و رو به رشد سپری می‌کند و ما از اين مساله خوشحال و خرسنديم.

وی با اشاره به حوزه‌ی جديد همکاری ايران و ارمنستان گفت: بحث بازسازی و فعاليت دوباره‌ی راه آهن منطقه‌ی جلفا که به ترتيب امکان حمل و نقل ايران با منطقه‌ی قفقاز و شمال و شرق اروپا تسهيل می‌شود. راه آهن دوجانبه‌ی ايران و ارمنستان هم در دستور کار و بررسی دو طرف قرار دارد.

متکی درباره‌ی همکاری‌های استانی ايران و ارمنستان نيز عنوان کرد: تجار و بازرگانان دو طرف از همکاری‌های فی‌مابين در حوزه‌ی مرزی خوشحال هستند و ما از اين مساله استقبال می‌کنيم. در اين زمينه بخش خصوصی بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان در ادامه با اشاره به اين‌که ديدارهای متقابل خوبی طی سه سال گذشته در سطح وزرای خارجه، انرژی و هم‌چنين سران دو کشور صورت گرفته است، تصريح کرد: ما به دنبال انجام دور جديد ديدار سران دو کشور در تهران هستيم و سفر رييس‌جمهور ارمنستان به تهران را در دستور کار خود قرار داده‌ايم.

وی در ادامه اظهار کرد: ايران علاقه‌مند است که بتواند نقش مفيدی در جهت منافع کشور در سطح منطقه ايفا کند و آمادگی اين را دارد که در جهت حل و فصل نهايی مساله‌ی قره‌باغ بين آذربايجان و ارمنستان اقدامات لازم را صورت دهد. اين مسائل در شرايط کنونی که منطقه با بحران قفقاز مواجه شده بود از اهميت بيشتری برخوردار است.

متکی در ادامه هم‌چنين درباره‌ی علت شرکت نکردن هيات ايرانی در نشست اخير پاريس گفت: عدم شرکت هيات جمهوری اسلامی ايران در نشست پاريس به دليل عدم رعايت نزاکت ميزبانی از سوی طرف فرانسوی بود.

به گزارش ايسنا، متکی به بحران قفقاز نيز اشاره کرد و گفت: شرايط غزه و ضرورت اتخاذ تدابير لازم در اين خصوص مساله‌ای است که ما نسبت به اين شرايط هشدار می‌دهيم و معتقديم که جامعه‌ی بين‌المل و سازمان ملل نسبت به اين شرايط بسيار نگران‌کننده و ضد انسانی حاکم بر غزه مسووليت دارد.

وی افزود: رژيم صهيونيستی نبايد احساس کند که دولت‌ها و سازمان‌های بين‌المللی توجه لازم را در محکوم کردن و اتخاذ تدابير لازم در جلوگيری از اقدامات ضد حقوق بشری اين رژيم به کار نمی‌گيرند.

متکی درباره‌ی اقدامات جمهوری اسلامی ايران برای حل بحران غزه، اظهار کرد: طی چند روز اخير تماس‌های گسترده‌ای با وزرای خارجه‌ی کشورهای مختلف نظير مصر، سوريه، مالزی، سنگال و برخی کشورهای ديگر اسلامی و غيرمتعهد داشته‌ايم و پيشنهاداتی را در دست پی‌گيری داريم.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان از تلاش برای برگزاری اجلاس فوری و فوق‌العاده وزرای امور خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی درباره‌ی مساله‌ی بحران غزه خبر داد و گفت: بنا شده است سنگال به عنوان رييس دوره‌ای سازمان کنفرانس اسلامی از امروز پی‌گيری‌های اين مساله را از طريق دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامی آغاز کند.

وی هم‌چنين از تلاش ايران برای برگزاری جلسه‌ی ويژه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل برای حل بحران غزه خبر داد و افزود: سفرای ما در آمريکا و سازمان ملل در حال پی‌گيری در دستور کار قرار دادن جلسه‌ی ويژه در مجمع عمومی سازمان ملل برای پی‌گيری مساله‌ی غزه هستند.

متکی با بيان اين‌که ما معتقديم شورای امنيت بايد پيرامون حمايت از مردم فلسطين تصميمی جدی اتخاذ کند، افزود: بخش دوم اقدامات درباره‌ی مساله‌ی غزه، مساله‌ی کمک‌رسانی‌های انسانی به آن منطقه است. امروز غزه با يک بحران جدی و فاجعه‌ی ضدانسانی مواجه است. رژيم صهيونيستی برای سرپوش گذاشتن بر جنايات و شرايط دشواری که در دو سال اخير گريبانگير اين رژيم شده است راه فراری را ايجاد می‌کند و آن وضعيت کرانه باختری و غزه است.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان ادامه داد: متاسفانه کمک‌رسانی به غزه از سوی رژيم صهيونيستی مقدور نيست و اين مساله بايد از طريق همسايگان صورت بگيرد و از مصر به عنوان تنها همسايه‌ی آن منطقه اين انتظار می‌رود که در اين زمينه همراهی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در تماس‌هايی که از سوی رييس مجلس و هم‌چنين شخص بنده با مصری‌ها صورت گرفته اميدواريم که طرف مصری اين همکاری را در زمينه‌ی کمک‌رسانی به مردم غزه داشته باشد.

متکی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ايران قصد دارد کمک‌های مردمی را توسط يک کشتی برای غزه ارسال کند و ما اميدواريم که سازمان ملل و هم‌چنين مصر کمک کنند که اين کشتی محموله‌ی ۲۰۰۰ تنی خود را به دست مردم غزه برساند.


متکی در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران مبنی بر وجود اين تصور از سوی آذربايجان که ايران کمک نظامی به ارمنستان می‌کند، اظهار کرد: همکاری‌های ما با ارمنستان تماما در يادداشت تفاهمی که در ۷۱بند به صورت آشکارا امضا شده است تعريف شده و اينها حوزه‌های همکاری‌های ما با ارمنستان است.

به گزارش ايسنا در ادامه‌ی اين نشست، وزير انرژی و منابع طبيعی جمهوری ارمنستان نيز بر افزايش همکاری ايران و ارمنستان تاکيد کرد و گفت: در چارچوب هشتمين اجلاس کميسيون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ايران و جمهوری ارمنستان تاکيد خاصی بر همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف نظير بازرگانی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت، کشاورزی، مالی، بانکی و آموزشی تاکيد خاصی گذاشته شده است و ما قصد داريم اين همکاری‌ها را بيشتر کنيم.

آرمن موسيسيان درباره‌ی درباره‌ی خط لوله‌ی گاز ايران و ارمنستان اظهار کرد: به زودی فرمول عملی گاز در مقابل برق شروع به کار خواهد کرد.

وی افزود: نيروگاه خط انتقال سوم گاز بين دو کشور در دست تهيه است و زمينه‌های جديدی نيز برای انتقال برق به وجود خواهد آمد. به زودی خط انتقال سوم برق نيز به بهره‌برداری خواهد رسيد.

وزير انرژی ارمنستان ابراز اميدواری کرد که همکاری‌های بين دو کشور ايران و ارمنستان تا سال آينده تا سطح قناعت‌بخشی صورت بگيرد.

وی درباره‌ی روابط اين کشور با ترکيه نيز گفت: در ماه‌های اخير گام‌های مهمی در روابط ارمنستان و ترکيه برداشته شده است و در تلاش هستيم که روابط ديپلماسی برقرار شود. طبيعی است که عرصه‌ی انرژی و هر عرصه‌ی ديگر اقتصادی شامل اين روابط خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016