سه شنبه 3 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حداد عادل: در حال حاضر بن بستی به لحاظ سياسی وجود ندارد، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برای داشتن حضور هميشگی مردم در صحنه بايد همت، پرکاری، درايت، خردمندی و صداقت داشته باشيم، قول و عمل ما بايد با هم سنخيت داشته باشد و خود را برای انقلاب بخواهيم ، نه انقلاب را برای خود.

غلامعلی حداد عادل در همايش ملی سی سال انقلاب اسلامی، دستاوردها فرصت‌‏ها و آسيب‌‏ها، اظهار داشت: ده سال پيش در دانشگاه صنعتی شريف يک گردهمايی به مناسبت بيستمين سالگرد انقلاب اسلامی داشتيم وحالا اين گردهمايی به مناسبت سی امين سالگرد آن است؛ بنابراين اين ايستگاهی است که به ما فرصت تامل می‌‏دهد.
رئيس مجلس هفتم افزود: اين تامل آگاهانه است و با نگاهی به پشت سر و پيش رو بايد روشن کند که از کجا آمده‌‏ايم ؟ چگونه آمده‌‏ايم و چطور بايد پيش برويم؟بنابراين معنای اينکه سی سالگی را فرصت تلقی می‌‏کنيم، روشن است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حدادعادل با بيان اينکه برای من خاطره انگيز است که شاهد سی‌‏امين سال پيروزی انقلاب باشم، تصريح کرد: از سال ۵۱ تا ۵۷ معلم اين دانشگاه بودم و سال‌‏های سختی را در کنار اساتيد و دانشجويان در اين دانشگاه سپری کرده‌‏ايم.
وی ادامه داد: امروز برای ايراد سخنرانی به مناسبت ۳۰ سالگی پيروزی انقلاب يک‌‏باره اين احساس در من شکفته شد که عجب! انقلاب شد. سی سال گذشت، کجا بوديم و به کجا رسيديم! ياد حوادث قبل از انقلاب افتادم و ياد روزی که در ساخمان ابوريحان دانشگاه شريف که دفتر کارم آنجا بود گاردی‌‏ها به دنبال دانشجويی، تا طبقات بالا او را تعقيب کردند و او تصميم داشت خود را به داخل حياط پرتاپ کند.
اين نماينده به مجلس هشتم گفت: لازم است خاطرات ۷-۶ سال قبل از پيروزی انقلاب را مطرح و جايی آن را بنوييسم ، چرا که چنين روزهايی در اين دانشگاه کم نبود.
وی افزود: آنچه که تصورش را نمی‌‏کرديم ، سرنگونی رژيم شاه و استقرار نظام اسلامی در ايران بود اما حالا انقلاب شده و از تاسيس حکومت اسلامی نيز ۳۰ سال می‌‏گذرد.
حدادعادل با تاکيد بر اينکه نفس ۳۰ سال دوام و بقای اين انقلاب از اهميت ويژه‌‏ای برخوردار است، اظهار داشت؟ امروز با گذشت ۳۰ سال از انقلاب، وضعيت ما از حيث اعتماد به نفس با اوايل انقلاب متفاوت است در حالی‌‏که ما در اوايل انقلاب شور و هيجان داشتيم و ساير دولت‌‏ها منتظر سقوط رژيم جديد بودند و برای آن اتفاق زمان تعيين می‌‏کردند.
بنابراين سخن گفتن از ۳۰ سال بقای اين حکومت صحبت از نطقه قوت است و اين بقا برای خود مخالفان و موافقانی دارد.
وی ادامه داد: مدافعان آن به اينکه قدرت و نيرويی هست که رمز ماندگاری انقلاب در داخل و خارج است، دلگرمند.
حدادعادل گفت: مخالفان نيز براين باورند که به طور حتم چيزی وجود دارد که باعث تداوم انقلاب تا امروز شده است و بنابراين نبايد آنها را دست کم گرفت.
وی سپس با اشاره به مقاومت گذشته و کنونی دو کشور چين و کوبا در برابر تحريم‌‏ها و چرخش سياست‌‏های آمريکا در قبال اين دو کشور تصريح کرد: اين اتفاق در مورد انقلاب اسلامی ايران نيز خواهد افتاد، به اين معنی که ماندگاری ما ، به ماندگاری بيشتر ما کمک می‌‏کند و اگر ريشه دارتر شود نوع نگرش مخالفان ما تغيير خواهد کرد.
اين مدرس دانشگاه تاکيد کرد: صرفا به عنوان يک واقعيت می‌‏گويم که اين انقلاب يک انقلاب صددرصد مردمی است و اگر به عنوان ناظر بی طرف بخواهيم انقلاب را توصيف کنيم حقيقت اين است که اين انقلاب با کمک هيچ دولت بيگانه و پشتيبانی خارجی به وجود نيامد و به پيروزی نرسيد.
وی افزود: اين موضوع نيازی به تئوری و تحليل ندارد.انقلابی خودجوش و مردمی که رهبری او را مردم انتخاب کردند، بدون اينکه حزب سياسی يا يک تشکيلات زير زمينی داشته باشد، اسلحه آن از ساير دولت‌‏ها تامين شود ويا اينکه دارای بيانيه و مانيسفتی که برخاسته از مکتب سياسی غير اسلامی باشد.
وی سپس خطاب به دانشجويان حاضر در جلسه تاکيد کرد: شما بايد تصوری از حکومت شاه داشته باشيد و پيرامون آن مطالعه کنيد تفاوت نسل ما با شما اين است که ما نيمی از عمر خود را در آن فضا سپری کرده‌‏ايم، بنابراين از آن دوران تصوير و تصور شهودی داريم.
حداد عادل سپس عياشی را به عنوان مهمترين شاخصه شاه برشمرد و گفت: در آن زمان اداره کشور به دست کسی بود که در ظاهر مغرور اما در باطن فلج و عصبانی و تحليل درستی از اوضاع نداشت و از اينکه چرا اتفاقی قرار بود بيفتد.همچنين در مورد حضور آمريکا، مساله نفت ، نقش انگليس و اسرائيل و ترسی که کارگر در دل شاه ايجاد کرده بود و اينکه در نهايت به اسرائيل متوسل شد تا براساس برنامه تبليغاتی وجهه شاه را بهتر کند.
اين استاد دانشگاه در بخش ديگری از سخنانش با مقايسه تعداد زندانيان سياسی پيش و پس از انقلاب خاطرنشان کرد: در زمان مجلس ششم، عده‌‏ای را در شلوغی‌‏های دانشجويی گرفته بودند که به عنوان مثال فردی که کپسول گازی را در حياط خوابگاه دختران آتش زده بود، دستگير شده بود و او را زندان سياسی می‌‏ناميدند.
وی تاکيد کرد: من با اينکه کسی را به دليل عقايد سياسيش بگيرند و زندانی کنند، مخالفم.
وی خطاب به دانشجويان ادامه داد: اينکه دانشجويان بدانند، انقلاب چه گذشته‌‏ای داشته و مردم چه ديدند بسيار اهميت دارد، در آن برهه مردم جان خود را در دست گرفتند و آمدند و آن رژيم را اين طور سرنگون کردند.
بنابراين دستاوردهای ما از اين انقلاب صددرصد مردمی است که قبل از آن نيز هيچ تجربه‌‏ای از چنين حکومتی نداشتيم و امروز پس از سی سال انقلاب توانسته پايه‌‏های حکومت را تحکيم، قانون اساسی، مجلس، ‌‏دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخيص مصحلت نظام را مستقر سازد.
وی با بيان اينکه راه حرکت در فضای کنونی مشخص است، تصريح کرد: در حال حاضر بن بستی به لحاظ سياسی وجود ندارد و ايران نمونه‌‏ای از حکومت دينی در دنيا به وجود آورده است و اين مهم است؛ چرا که در غرب تصور بر اين بود که ديگر حکومت دينی در دنيا وجود ندارد و در مورد حکومت دينی تصورشان مانند قرون وسطايی بوده و هست.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: اين درست است که ما ماهيت خود و اسلام را به درستی به دنيا معرفی نکرده‌‏ايم اما صهيونيست‌‏ها نيز با عملکرد، ابزار و رسانه‌‏های در اختيار خود مانع‌‏تراشی می‌‏کنند.
حداد عادل يکی ديگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی را انتقال نرم قدرت برشمرد و گفت: ‌‏اگر در شرايط کنونی فردی رئيس‌‏جمهور است پس از اتمام دوره‌‏اش جای خود را به رئيس‌‏جمهور ديگری می‌‏دهد به عنوان مثال پس از هاشمی مردم به فرد ديگری رای دادند و فردی مانند او در حالی که خود را نامزد می‌‏کند اما مردم به فرد ديگری رای می‌‏دهند و اين در وضعيتی است که ممکن است نظر ما چيز ديگری باشد.از اين رو ما تنها کشوری هستيم که چهار نفر که در کارنامه خود تجربه رياست جمهوری را دارند در کنار يکديگر مشغول به کار و زندگی هستند و اصطلاح رئيس‌‏جمهور سابق تنها در کشور ما در مقايسه با ساير کشورهای مسلمان اطراف کاربرد دارد.
وی ادامه داد: اين خيلی مهم است که ما نمی‌‏توانيم نتيجه انتخابات را پيش بينی کنيم و پس از آن نيز می‌‏توانيم نتيجه آن را تحمل کنيم که شايد از نتيحه آن خوشمان هم نيايد و اين در منطقه نمونه‌‏ای ندارد.
رئيس مجلس هفتم در عين حال تصريح کرد: در زمينه پيشرفت‌‏های علمی و صنعتی نيز پيشرفت خوبی داشته‌‏ايم و اين در افزايش تعداد دوره‌‏های تحصيلات تکميلی و به ويژه مقطع دکتری رشته‌‏های فنی کاملا مشهود است.
وی افزود: همه چيز را بايد برای انقلاب بخواهيم و براساس فکر و انديشه بحث کنيم و انقلاب را حس کنيم.
وی ادامه داد: در حال حاضر يکی از مسايل مهم کشور را در اين می‌‏دانم که مجلس ما،هويت سياسی و برنامه ندارد.
او با تاکيد بر ضرورت يافتن راه علاج اين معضل ، اظهار داشت: همه ما نماينده مجلس هستيم و در کنار يکديگر و برای هم احترام قائل هستيم و مشکلاتی که بر شمردم ارتباطی به مجلس ششم ،‌‏هفتم و هشتم ندارد.
وی افزود: درجلسه نمايندگان ادوار نيز بارها تاکيد کرده‌‏ام که وقتی می‌‏گوييم مجلس، به طور دقيق نمی‌‏دانيم راجع به کسی و چه چيزی صحبت می‌‏کنيم.از اين رو اگر ۲۹۰ نفر نماينده از سراسر کشور دور هم جمع می‌‏شوند آيا می‌‏توانند هويت واحدی به لحاظ روش و بينش بيابند؟بنابراين بايد ديد که چه اشکالاتی از اين پراکندگی به وجود می‌‏آيد و تصميم گيری‌‏ها بايد چگونه و برچه اساسی باشد؟
حدادعادل ادامه داد: در مجلس ۱۰ نماينده می‌‏توانند طرحی بنويسند که به عنوان طرح دو فوريتی تقاضا شود که اين وقت مجلس را می‌‏گيرد ، کار دولت و مجلس با يکديگر انطباق ندارد از اين رو بايد ترتيبی اتخاذ شود تا يک جريانی فرضاً اصولگرا پيروز است در اتخاذ تصميمات وحدت نظر داشته باشد.
وی گفت:بنابراين دولت و مجلس بايد با هم بنشينند و برای مواردی مثل اجرای اصل ۴۴ تصميم گيری کنند.اين يک اشکال ساختاری است و تصميم ما پشت صحن علنی مجلس که از نيروی واحدی نشات گرفته باشد و مجلس بداند به چه چيزی رای بدهد، نداريم.به عنوان مثال امروز ۸۰ نماينده استيضاح وزير را می‌‏خواهند و فردا صبح به ۴ نفر تقليل می‌‏يابد.اينجا اين سوال مطرح است که اگر استيضاح می‌‏کنيد چرا آن را پس می‌‏گيريد؟ و اين کار معنايی جز اين ندارد که ريشه تصميم گيری‌‏های ما در خاک عميق نشده است.
حدادعادل گفت:من در جمع دانشجويان به واقعيتی اشاره می‌‏کنم ما تا زمانی که مردم را داشته باشيم، بيمه هستيم از اين رو مردم را نبايد از دست داد اگر آن‌‏ها درصحنه باشد کارها تضمين شده است و آن استقلالی که انقلاب به وجود آورد، انقلاب محفوظ می‌‏ماند و برای داشتن حضور هميشگی مردم در صحنه بايد همت، پرکاری،درايت، خردمندی و صداقت با مردم را داشته باشيم، قول و عمل ما بايد با هم سنخيت داشته باشد و خود را برای انقلاب بخواهيم ، نه انقلاب را برای خود.





















Copyright: gooya.com 2016