دوشنبه 16 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين نمايش مستند "هايده" در آمستردام، ۲۴ ژانويه

برای نخستين‌بار فيلمی مستند درباره‌ی فعاليت‌های هنری هايده، خواننده‌ی ايرانی، در هلند ساخته شده است؛ کاری از پژمان اکبرزاده، پيانيست و روزنامه‌نگار ۲۸ ساله‌ی ايرانی مقيم آمستردام. «سخن از هايده» که نتيجه چندين سال فعاليت پی‌گير از تهران تا لوس‌آنجلس است، ۲۴ ژانويه ۲۰۰۹ در آستانه بيستمين سالگرد درگذشت هايده در مرکز فرهنگی خريفيون (وابسته به دانشگاه آمستردام) برای نخستين‌بار به نمايش در می‌آيد.


پوستر فيلم (عکس: سعيد نوشين‌فر – طراحی: کامران اشتری و توری ايگرمان)



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«سخن از هايده» نگاهی است فشرده به جنبه‌های گوناگون فعاليت‌های اين خواننده‌ی محبوب ايرانی همراه با ويدئوها و تصاوير منحصربه فردی که بعضاً هيچگاه منتشر نشده‌اند. در فيلم همچنين با بسياری از موثرترين شخصيت‌ها در فعاليت‌های هنری هايده گفتگو شده است: آندرانيک، محمد حيدری، انوشيروان روحانی، فريد زولاند (ترانه‌سازان)، فرنوش بهزاد (رهبر ارکستر)، پرويز رحمان‌پناه (تکنواز تار)، منوچهر بی‌بيان (ناشر موسيقی و بنيانگذار تلويزيون جام‌جم در لوس‌آنجلس) و همچنين محمود خوشنام (منتقد موسيقی) و شهبانو فرح پهلوی (ملکه‌ی پيشين ايران) که از خاطرات خود از برنامه‌های هايده گفته است.


از چپ به راست: آندرانيک، پرويز رحمان‌پناه، پژمان اکبرزاده – لوس‌آنجلس، آوريل ۲۰۰۸ (عکس از شعله زهرايی)

تدوين اين مستند يکصد دقيقه‌ای به عهده‌ی مصطفی هروی، فيلمساز ايرانی-هلندی بوده و بخشی از پروژه از سوی راديو زمانه در آمستردام پشتيبانی شده است. فيلم به زبان پارسی (با زيرنويس انگليسی) تهيه شده و به موازات بررسی فعاليت‌های هنری خواننده، به فضای سياسی-اجتماعی ايران و ايرانيان مهاجر در هر دوره نيز اشاره‌ی کوتاهی شده است.

هايده، از استثنايی‌ترين صداها در تاريخ موسيقی ايران، فعاليت حرفه‌ای خود را با اجرای اثری از علی تجويدی با شعری از رهی معيری در سال ۱۳۴۷ در راديو تهران آغاز کرد. در سال‌های بعد، بيشتر به اجرای ترانه‌های پاپ گرايش پيدا کرد و چند ماهی پيش از پيروزی انقلاب ۱۳۵۷، راهی لندن شد. در سال ۱۳۶۱ برای ادامه کار به لوس‌آنجلس رفت و در ۳۰ دی ۱۳۶۸ (۲۰ ژانويه ۱۹۹۰) بر اثر حمله قلبی در سن ۴۷ سالگی در کاليفرنيا درگذشت. از وی حدود ۱۵۰ قطعه ترانه و آواز در سبک‌های گوناگون به يادگار مانده است.

ــــــــــــــــــــــــــــ
تريلر مستند «سخن از هايده»
http://www.youtube.com/watch?v=CBR5da8LsYs&feature=channel_page

تارنمای شخصی پژمان اکبرزاده
www.PejmanAkbarzadeh.com

اطلاعات نمايش فيلم در آمستردام:


HAYEDEH, LEGENDARISCHE PERZISCHE DIVA
Een documentaire van Pejman Akbarzadeh
________________________
(Ned./VS./GB./Fr./D. 2008, 100 minuten, première)
Perzisch gesproken met Engelse ondertiteling
Zaterdag 24 januari 2009 - aanvang 20.00 uur, toegang: € 10
(reserveren via 06 - 38 49 88 85 )
Cultuurcentrum Griffioen, Uilenstede 106, 1183 AM Amstelveen - Bereikbaar met tram 5 en 51, halte Uilenstede, Parkeren gratis





















Copyright: gooya.com 2016