دوشنبه 23 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: به ياری خداوند يک نفر از ميان من و آقای مهندس موسوی نامزد خواهد شد، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
رييس جمهور سابق کشورمان گفت: من به همه اصلاح طلبان و نيز کسانی که ممکن است جزء اصلاح طلبان نيز نباشند ولی دلشان می خواهد در وضع کنونی تحولی ايجاد شود، ضمن احترام به همه کسانی که کانديداتوری خود را اعلام کردند يا اعلام خواهند کرد، می گويم به ياری خداوند يک نفر از ميان من و آقای مهندس موسوی نامزد خواهد شد.

به گزارش ايلنا، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمّد خاتمی در ديدار با اقشار مختلف استان ايلام گفت: مردم خوب و نجيب و برجستة ايلام نسبت ويژه ای با ماه محرم دارند. ارادت اين مردم به اباعبدالله و اهل بيت و در عين حال مظلوميتی که دارند و در همان مقاومت و سرافرازی آنان، مردم ايلام را دارای نسبت ويژه ای با عاشورا و اباعبدالله می کند. افتخار می کنم که از نزديک در خدمت شما هستم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس بنياد باران در ادامه گفت: آشنايی اول من با مردم ايلام در دولت جناب مهندس موسوی بود. در جريان جنگ که به عنوان نماينده دولت ايشان به ايلام آمدم و آن روحيه و علاقمندی مردم اين خطه به امام و نظام برايم شگفت انگيز بود زيرا حتی يک نفر از من تقاضا نکرد که اينجا فلان کم و کاستی وجود دارد. و اين خصوصيت را در هيچ مردمی نديدم.
وی تصريح کرد: همة طبقات مردم ايلام فوق العاده هستند و در عين حال ايلام يکی از محروم ترين استان های کشور است که انشا ا… با ظرفيت هايی که دارد بتواند روی پای خود بايستد.
وی در ادامه گفت: ۶-۷ استان در کشور ما دارای محروميت مزمن هستند که نيازمند درمان ويژه می باشند. يعنی بايد زيرساخت ها و پايه ها در آنجا شکل بگيرد تا زمينه رقابت استانهای محروم با استانهای پيشرفته فراهم شود. در دولت من تصميم گرفته شد تا چند کار اساسی و زيربنايی مانند سدها و راه های ارتباطی و ايجاد طرحهای مهم در اين نقاط ايجاد شود که الحمدا... کارهای مناسبی انجام شد.
خاتمی افزود: اين کارها بايستی تداوم پيدا می کرد ولی متاسفانه چنين نشد. مساله مهمتر اينکه رغبتی ايجاد کنيم تا بخش خصوصی وارد کار شود.
رئيس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه يکی از شعارهای بنده زدودن جلوه های خشن فقر در جامعه بود، گفت: اين به معنای اين نيست که فقر به کلی در جامعه ازبين می رود. بلکه اولويت دادن به زدودن جلوه های خشن فقر در جامعه و حرکت به سوی برخورداری است و زدودن جلوه خشن محروميت از نقاط محروم نيز گام اول است.
وی خاطر نشان کرد: اگر برنامه چهارم درست انجام می گرفت، امروز چهره ايلام، لرستان، کردستان و کرمانشاه و ... چهره ديگری بود.
سيد محمد خاتمی در ادامه افزود: ما دوره های مختلفی را در اين مملکت طی کرديم. دوره ده ساله اول انقلاب که تؤام با جنگ و ترور و سختی بود که عظمت و نقش ممتاز امام توانست اين مملکت را از تهديد های داخلی و خارجی حفظ بکند.
وی با اشاره به اينکه آن روزها واقعا روزهای سختی بود گفت: يکی از افتخارات دوران مهندس مير حسين موسوی اين سياست بود که مردم که فشار جنگ و اين مشکلات را تحمل می کنند حداقل فشار زندگی بر آنها کمتر باشد. البته باز هم فشار وجود داشت. با امکانات اندکی که بود توزيع نسبتاً عادلانه ای ميان اقشار مردم صورت پذيرفت که همه دسترسی داشته باشند. در آن دوره درآمد ارزی بسيار کمی داشتيم که نيمی از آن صرف جنگ می شد و می بايست بشود، زيرا مردم و جوانان جان و سرمايه خود را می دادند و دولت هم می بايست حداقلها را فراهم آورد. نيم ديگر اين درآمد نيز صرف گرداندن مملکت می شد و سياست بر اين بود که مردم لااقل فشار زندگی را کمتر تحمل کنند. البته از کارهای اساسی هم غافل نبوديم.
رئيس جمهور سابق کشورمان تأکيد کرد: در دوره مهندس موسوی بود که بعضی کارهای اساسی شد و افتتاح بعضی از پروژه های دوره آقای هاشمی سرمايه گذاری دوران مهندس موسوی بود. در دو لت سازندگی نيز انصافا کار های بزرگی صورت گرفت و جهت ان بود که مملکت از امکاناتش استفاده کند، خرابيها جبران شود و جامعه به سوی پيشرفت حرکت کند و اين جهت گيری درست بود.
وی در ادامه گفت: در دوره اصلاحات نيز علاوه بر ادامه کار سازندگی و تقويت بنيه کشور بر توسعه همه جانبه، بخصوص توسعه سياسی تأکيد شد، چرا که معتقديم توسعه سياسی که مهمترين شاخصه آن پايدار شدن دموکراسی و مردم سالاری است از اهداف بزرگ انقلاب بود. وقتی که من روی کار آمدم ما در وضعيت بين المللی خوبی نبوديم. بسياری از سفرای کشورها ايران را ترک گفته بودند و حتی احتمال حمله نظامی به ايران وجود داشت. می بايست در اين وضع تغيير داده شود. تصميم مردم چهره ايران را عوض کرد و خيلی از مسائل حل شد. از جمله زمينه برای ورود سرمايه و تکنولوژی خارجی در ايران ايجاد شد و تحول عظيمی در کشور به وجود آمد که نمونه اش تأسيس عسلويه و و پارس جنوبی و بسباری از طرحهای مهم و در عرصه های بين المللی و سياست داخلی هم تحولات درخور توجهی پديد آمد.
رئيس بنياد باران در ادامه گفت: بعد از آن درآمدهای نفتی شگفت انگيزی طی سه سال گذشته برای کشور حاصل شد که سابقه نداشت. جا دارد بپرسيم با اين درآمد چه تحولی در کشور رخ داده است؟
وی تصريح کرد: به نظر ما آمد که بهترين کار در عرصه عدالت اجتماعی گسترش و تقويت تأمين اجتماعی در کشور بود که قانون وزارت رفاه و تأمين اجتماعی و ايجاد اين وزارت تصويب و اجرا شد و اگر اين روند ادامه پيدا می کرد، با وجود درآمدهای هنگفت مردم زير چتر تأمين اجتماعی می آمدند؛ هم سربلند بودند و هم مشکلاتشان کمتر می شد.
سيد محمد خاتمی افتخار انقلاب اسلامی را به طرح جمهوری اسلامی دانست و گفت: "در مقابل ديدگاه های تنگی که از اسلام وجود داشت و دارد، اسلام مردم سالاری می خواهد" وافزود مردم ارباب کشور هستند و اين يعنی توسعه سياسی .
رئيس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: در تمام دوران جنگ البته با محدوديت هايی که بود، گرچه تا حدودی آزادی ها و گشايش های چند سال اول انقلاب محدود شد ولی بازهم روی حقوق و آزاديهای مردم، بخصوص ميزان بودن رأی آنان تأکيد شد و در همين جهت عمل شد.
وی در ادامه با اشاره به رفتار امام خمينی (ره) در برگزاری انتخابات در سخت ترين شرايط گفت: امام حتی زير بمباران نيز حاضر نشد انتخابات را برگزار نکند و يک بار که ميان وزارت کشور و شورای نگهبان اختلافی وجود داشت با اعزام نماينده مسأله را به نفع مردم حل کردند.
سيد محمد خاتمی تصريح کرد: در دوران امام هيچگاه نظارت استصوابی نداشتيم و بعد از امام اين کار رويه شد. نظارت استصوابی يعنی اجرا و نه نظارت و بالاتر از آن با بعضی رفتار ها يعنی قيموميت. معتقدم اگر نظارت استصوابی نيز وجود دارد بايد با چارچوب مردم سالاری سازگار باشد. يعنی نمی توانيم کاری کنيم که رای و خواست مردم يک طرف ولی سليقه عده ای تعيين کننده همه چيز باشد.
رئيس مؤسسه بين المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها با اشاره به رد صلاحيت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات های اخير گفت: در انتخابات گذشته مجلس ديديد چه کسانی و با چه اتهاماتی رد صلاحيت شدند. با اينکه اصلاح طلبان در تمام شهرستان ها و تهران در ۱۰۴ کرسی امکان رقابت داشتند بسياری از چهره های شاخص رد شده بودند، امروز حدود ۶۰ نفر آنها در مجلس هستند و اگر در ۲۹۰ کرسی امکان رقابت داشتيم امروز ترکيب مجلس چيز ديگری بود.
رئيس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: توسعه سياسی ما تؤام با توسعه اقتصادی و علمی و به عبارت ديگر توسعه همه جانبه و پايدار بود و در اين زمينه گام های خوبی برداشتيم. معتقدم بنده با اينکه بر دموکراسی، آزادی ، حق و حرمت مردم تکيه کرده و می کنم و تا خون در رگ دارم از آن دفاع می کنم ، ما که شعارمان توسعه همه جانبه بود و نه فقط توسعه سياسی در برنامه اقتصادی موفق تر از برنامه سياسی بوديم .
خاتمی با اشاره به ابلاغ سياست های کلی برنامه پنجم از سوی رهبری به دولت گفت: اين روزها سياست هايی که رهبری برای برنامه پنجم ابلاغ فرمودند و جالب هم هست که خيلی از آنها در برنامه چهارم هم بود، و ما بر اساس آن جلو می رفتيم، اين امر قابل تأمل است که چرا در اين سياستهای کلی در بعضی از جاها به امور ريز پرداخته شده است؟ علت ريز شدن اين نيست که بعضی سياست ها و برنامه هايی که جاری است مورد پسند نيست، بلکه برای اين است که سياستها طوری تنظيم و ابلاغ شده که دستگاه اجرايی موظف شود منضبط تر و قابل محاسبه تر جرکت کند و نه اينکه فقط شعار دهد و بعد به آنها عمل نکند.
سيد محمد خاتمی تاکيد کرد: معتقدم اگر برنامه چهارم با اين درآمد نفتی که در سالهای اخير داشتيم درست احرا شده بود، مطمئن بودم اهداف چشم انداز نه در ۲۰ سال که در ۱۰ سال تحقق پيدا می کرد و امروز معتقدم نه تنها ۴ سال جلو نرفتيم بلکه از ۴ سال پيش هم عقب تر افتاده ايم . و اين وضع نگران کننده است.
وی گفت: کم هزينه ترين و مطلوب ترين وضع اين بود مسوولان و دست اندکاران متوجه شود روند کنونی درست نيست و آن را اصلاح کند. مگر اشکالی دارد از مردم عذرخواهی کنيم؟ اگر از مردم عذرخواهی کنيم، آنها می بخشند. ولی وقتی از آنها عذرخواهی نمی شود و اين احساس نمی شود که مسوولان تشخيص داده اند که روند کنونی غلط است، می گوييم بايد اوضاع تغيير پيدا کند و اين وظيفه اسلامی، انقلابی و ملی ماست. و اين روند متناسب با شأن انقلاب و کشور ما نيست.
سيد محمد خاتمی تصريح کرد انتخابات از جاهايی است که همه بايد نسبت به آن حساس باشيم.





















Copyright: gooya.com 2016