پنجشنبه 3 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش راديو فردا از مراسم اعطای جايزه سيمون دوبووار به سيمين بهبهانی، نماينده کمپين يک ميليون امضا

ميرعلی حسينی (پاريس) - روز چهارشنبه، ۲۱ ژانويه، وزير فرهنگ فرانسه طی مراسمی در پاريس جايزه سيمون دوبووار را به سيمين بهبهانی، نماينده کمپين تغيير برای برابری (يک ميليون امضا) اهدا کرد.

کريستين آلبانل، وزير فرهنگ فرانسه، در مراسم اهدای اين جايزه، از مبارزه زنان ايران و همچنين از اعضای کمپين يک ميليون امضا تقدير کرد و اين جنبش را شايسته دريافت چنين جايزه‌ای دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مراسم در کافه دوماگو در محله سن ژرمن دپره، يعنی کافه‌ای که بيشتر اوقات محل ديدار سيمون دوبووار و ژان پل سارتر بود، برگزار شد.

در اين مراسم، که با حضور شمار زيادی از ايرانيان و فرانسويان فرهيخته، نويسنده، شاعر، جامعه شناس و حقوقدان برگزار شد، خانم آلبانل، وزير فرهنگ فرانسه، با تقدير از مبارزات سيمين بهبهانی در راه آزادی زنان، جايزه سيمون دوبووار را به وی اهدا کرد.

وزير فرهنگ فرانسه در اين مراسم گفت: « از ۱۲ ژوئن سال ۲۰۰۶ ميلادی در ميدان هفت تير، هنگامی که گردهمايی بزرگ زنان برای لغو قانون‌های تبعيض آميز عليه زنان سرکوب شد، زنان ايرانی با به راه انداختن کمپين يک ميليون امضا در انديشه تهيه تومار بزرگی برآمدند.»

او افزود: «پيام اين جايزه به همه زنان ايرانی اين است که تنها نيستند و همه ما هر جا که باشيم در کنار آنها خواهيم بود.»

سيمين بهبهانی نيز در پيام خود خطاب به اعضای هیأت داوران نهاد سيمون دوبووار گفت: «من سربلند هستم از اين که زنان کشورم مرا واسطه کردند تا جايزه‌ای را که به آنها تعلق گرفته است برايشان ببرم.»

سيمين بهبهانی در حاشيه اين مراسم به راديو فردا گفت: «اين جايزه به نام سيمون دوبووار است. و چون سيمون دوبووار يک زن آزاده و فمينيست بسيار قدرتمندی بوده، به طور قطع برای زنان باعث دلگرمی است. من فکر می‌کنم که با اين تشويق، آنها فعاليت خود را بيشتر کنند.»

عبدالکريم لاهيجی، حقوقدان و رئيس جمعيت حقوق بشر ايران، نيز که در اين مراسم حضور داشت در باره اين جايزه به راديو فردا گفت: «زنان ايرانی طی يک سال و نيم گذشته، با وجود بازداشت، زندان و محکوميت‌های سنگين شامل زندان و شلاق دست از مبارزه نکشيدند. من از يک سو به اين مبارزه بسيار خوشبين هستم و از سوی ديگر خوشحال هستم که سيمين بهبهانی به عنوان سمبل اين مبارزه، به نمايندگی از جامعه زنان ايران و کمپين يک ميليون امضا در پاريس اين جايزه را دريافت کرد.»

سيمين بهبهانی در پايان اين مراسم يکی از آخرين سروده‌های خود را، با مضمون «عشق»، برای حاضران قرائت کرد.

جايزه سيمون دوبووار توسط نهادی به همين نام درسال ۲۰۰۸ به مناسبت صدمين سالگرد زادروز سيمون دبووار به وجود آمد، و نخستين بار به تسليمه نسرين، نويسنده بنگلادشی، تعلق گرفت.





















Copyright: gooya.com 2016