دوشنبه 7 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجاني: مجلس بازسازی بنای پارلمان فلسطين در شهر غزه را برعهده مي گيرد، اعتماد

در آستانه برگزاري نشست گروه 1«5 که در آلمان تشکيل خواهد شد، ايران انتظارات خود را از باراک حسين اوباما رئيس جمهور جديد امريکا اعلام کرد. اوباما که با شعار «تغيير» به عنوان چهل و چهارمين رئيس جمهور امريکا برگزيده مردم ايالات متحده شد، وعده رويکرد تازه در مواجهه با موضوعاتي نظير پرونده هسته يي ايران را داده است. مقامات ايراني نيز ضمن استقبال از تغييراتي که اوباما بر آنها تاکيد دارد، خاطرنشان کرده اند منتظر آغاز به کار رئيس جمهور جديد امريکا و اقدامات وي مي شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين راستا، علي لاريجاني رئيس مجلس، روز گذشته در آغاز جلسه علني مجلس به تغييرات اخير در امريکا و شروع دوره رياست جمهوري باراک اوباما اشاره کرد و گفت؛ اين تغييرات با تغيير موضع رفتاري امريکا مواجه شده است. وي سپس ادامه داد؛ رفتار امريکا در نشست هاي 1«5 در موضوع هسته يي ايران نيز، آزمون ديگري است که واقعيت رويکرد «تغيير» دولتمردان امريکا را به ايران نشان خواهد داد. لاريجاني تصريح کرد؛ به نظر مي رسد رفتار امريکا در نشست هاي 1«5 و موضوع هسته يي آزمون ديگري است که نسبت به الفاظ تغيير در لسان دولتمردان امريکا واقعيت را براي ايران، بهتر نشان خواهد داد و مجموعه اقدامات آنان در اين مسائل مورد رصد جدي ما قرار خواهد گرفت. لاريجاني سپس با بيان اينکه بعد از شرايط سياه دولت بوش مشخص بود که فضاي متفاوتي نياز است تا امريکا از شرايط نفرين شده خارج شود، افزود؛ سکوت در برابر جنايات اسرائيل نسبت به غزه و حمايت عملي امريکا از اين رژيم، شک هاي بسياري در تئوري تغيير ايجاد کرده است، به ويژه اظهارات اخير مبني بر مسووليت امريکا نسبت به امنيت اسرائيل، به جاي دفاع از مظلومان فلسطين و همزمان با اعلام نگاه متفاوت نسبت به کشورهاي اسلامي که در سخنراني آغاز به کار رئيس جمهور جديد اين کشور مطرح شد، اين تئوري را بيشتر در هاله ابهام فرو مي برد.

از سوي ديگر ثمره هاشمي مشاور ارشد احمدي نژاد رئيس جمهوري نيز، اولين گامي که اوباما بايد از نظر ايران بردارد را دوري از اسرائيل عنوان کرد و گفت؛ اگر آقاي اوباما خواهان واقعيت بخشيدن به واژه تغيير است بايد ابتدا حمايت از رژيم صهيونيستي را قطع کند.

بازسازي پارلمان غزه توسط ايران

از سوي ديگر لاريجاني رئيس مجلس در بخشي از اظهارات خود تاکيد کرد؛ مجلس شوراي اسلامي بازسازي بناي پارلمان فلسطين در شهر غزه را که در بمباران هاي رژيم اسرائيل منهدم شد، برعهده مي گيرد. لاريجاني افزود؛ مجلس شوراي اسلامي وظيفه خود مي داند در بازسازي غزه قهرمان به مجاهدت خود ادامه دهد. رئيس قوه مقننه در ادامه گفت؛ قطعاً برخي اظهارات موذيانه حاکمان اسرائيل را در اين روزها مشاهده کرده ايد که براي جبران شکست خود و جهت بازسازي رواني جامعه خود، باب ماجراجويي جديدي را مفتوح کرده اند. وي گفت؛ لازم به تذکر است که اعلام کنم مجلس شوراي اسلامي به زودي کنفرانس بزرگ حماسه غزه را در تهران برگزار مي کند، تا ابعاد حمايت جهاني از مقاومت فلسطين را نشان دهد. لاريجاني در ادامه اظهار داشت؛ تاسف آورترين وضعيت براي مسلمانان شنيدن سخنان پرز بود که اعلام کرد مرتباً برخي کشورهاي عربي، اسرائيل را تشويق به حمله به حماس کردند. نمي توان نقش شيطنت آميز پرز جهت اختلاف افکني در کشورهاي عربي را ناديده گرفت، اما چون سخنان وي با قرائن ديگر در عين معرکه عاشورايي غزه همخواني دارد، چنانچه برخي کشورهاي عربي که در مظان آن قرار دارند اعلام موضع نکنند ننگ چنين امري در پرونده سياسي آنها خواهد ماند و آنان مسوول چنين تفرقه يي خواهند بود. لاريجاني افزود؛ مخصوصاً در شرايط ناعادلانه يي که غرب با همدستي برخي از کشورهاي منطقه در فشار مجدد در گذرگاه ها ترسيم کردند، ميدان جديدي است که اصلاح رفتار اين گروه را مي طلبد. رئيس مجلس شوراي اسلامي از دولت مصر نيز خواست در جهت اقدام تروئيکاي مجالس آسيايي و نشست آتي آنان در غزه تسهيلات لازم را فراهم کند.





















Copyright: gooya.com 2016