پنجشنبه 10 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيدحسن نصرالله: اطلاعاتی مبنی بر وجود ۴ ديپلمات ايرانی در زندان های اسراييل وجود دارد، ايسنا

دبيرکل حزب‌الله لبنان با تاکيد بر اهميت مشخص شدن شرنوشت تمامی اسيران و مفقودان فلسطينی، لبنانی، عرب و ديگر اسيران مفقود در بند زندان‌های رژيم صهيونيستی اعلام کرد: در سالگرد عمليات رضوان که طی آن برادران عزيزی چون سمير قنطار در روند تبادل اسرا با اسراييل آزاد شدند اعلام می‌کنم که همگان بايد پرونده‌ی اسيران و مفقودان در بند زندان‌های اسراييلی را يک مسووليت و وظيفه‌ی دينی و انسانی خود بدانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبکه‌ی تلويزيونی الجزيره، سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان که از طريق ويدئو کنفرانسی در لبنان سخن می‌گفت، اظهار داشت: در روند عمليات رضوان و آزادسازی برخی از اسيران و تحويل گرفتن پيکر برخی از شهيدان، ارائه برخی از اطلاعات ناتمام ماند که ما اعلام کرديم پس از بررسی‌های لازم، نکات مهم درباره‌ی برخی از موضوعات بر جای مانده از عمليات رضوان را اعلام خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در راس اين موضوعات، تشخيص هويت برخی از شهيدان از جمله شهيدان فلسطينی که در عمليات شهادت‌طلبانه‌ی دلال مغربی زن مبارز فلسطينی به شهادت رسيدند قرار داشت که ما بر اساس انکار طرف اسراييلی مبنی بر آن‌که به دليل وجود شرايط خاص، دقتی در دفن پيکر شهيدان نداشته است و اطلاعاتی نسبت به اجساد آنها ندارد مجبور شديم تحقيقاتی را برای تشخيص هويت چهار جسد تحويل گرفته از اسراييل انجام دهيم.

دبيرکل حزب‌الله لبنان افزود: در ابتدا می‌پنداشتيم که تشخيص هويت اين عزيزان در روندی ساده وکوتاه مدت انجام خواهد گرفت اما پس از آن متوسل به استفاده از روش DNA برای تشخيص هويت اين عزيزان شديم و پس از انجام آزمايشات گسترده هويت اين افراد هم‌چنان نامعلوم ماند و ما مجبور شديم تا امروز که می‌خواهم درباره‌ی اين موضوع صحبت کنيم منتظر بمانيم؛ چرا که اجساد اين عزيزان به آزمايشگاه ديگری جهت انجام تحقيقات گسترده منتقل شد اما در اين تحقيقات نيز هويت اين افراد مشخص نشد.

سيد حسن نصرالله گفت: در اين‌جا به‌رغم آن‌که مشخص کردن برخی از مسائل طول کشيده است لازم است بگويم ما انتظار به طول کشيدن اين موضوع را نداشتيم اما امروز اعلام می‌کنم که بر اساس تحقيقات انجام شده، هويت اين چهار جسد تعيين نشده است و جسد دلال مغربی يا عزيزانی که در اين عمليات شهادت‌طلبانه شرکت کرده‌اند و اطلاعی از به شهادت رسيدن آنها در دست نيست و نام آنها در چارچوب پرونده‌ی مفقودين قرار گرفته‌ است در ميان اين چهار جسد تحويل گرفته قرار نگرفته‌اند و ما اين موضوع را رسما به خانواده‌های اين عزيزان ابلاغ کرده‌ايم و پرونده‌ی آنها هم‌چنان باز خواهد ماند.

وی گفت: اسراييل مسوول اصلی پرونده‌ی مفقود شدن بسياری از شهروندان لبنانی است؛ چرا که بسياری از شهروندان عزيز که نامشان در پرونده‌ی مفقودين ثبت شده است در محدوده‌ی مناطق اشغال شده‌ی لبنان از سوی اسراييل مستقر بوده‌اند و نيروهای اسراييلی اقدام به ربودن و به اسارت گرفتن اين افراد کرده‌اند که تا امروز منکر وجود اين افراد در زندان‌های خود هستند.

دبيرکل حزب‌الله لبنان تصريح کرد: در اين‌جا من لازم می‌دانم که رسما از دولت لبنان و با توجه به آن‌که اين دولت امروز يک دولت متحد ملی لبنانی است بخواهيم که اين پرونده را دنبال کند؛ چرا که معتقدم مسوول اصلی و مستقيم اين پرونده، دولت لبنان است و اين دولت بايد بر اساس مسووليت قانونی و نيز انسانی خود اين پرونده را با دقت جهت آزادسازی بسياری از عزيزان و مفقودان لبنانی دنبال کند و در اين زمينه حزب‌الله لبنان آماده‌ی ارايه‌ی هرگونه همکاری از جمله ارايه‌ی اطلاعات لازم می‌باشد و باز هم تاکيد می‌کنم که حزب‌الله لبنان هم‌چنان موضوع دنبال کردن پرونده‌ی مفقودان و اسيران لبنانی را مسووليت و واجب خود می‌داند و هم‌چنان اين مساله را در راس امور خود دنبال خواهد کرد.

سيد حسن نصرالله با اشاره به موضوع چهار ديپلمات ربوده شده‌ی ايرانی گفت: يکی از بخش‌های عمليات رضوان و تبادل اسيران با اسراييل، موضوع ديپلمات‌های ايرانی بود و اگر اين موضوع تا به امروز طول کشيده است دليل موجه خود را دارد.

وی افزود: در آن زمان که عمليات رضوان انجام گرفت بسياری از احزاب مخالف و موافق به اين پيروزی پيوستند و اين عمليات به يک جشن ملی تبديل شد که در آن زمان اتخاذ هرگونه موضع‌گيری و يا گفتن هر سخنی ممکن بود شکافی را در اين جشن ملی ايجاد کند و راه بر فته‌انگيزان که در هر لحظه‌يی آماده‌ی فتنه‌انگيزی هستند باز کند و منجر به وارد ساختن اتهامات داخلی شود. بنابراين ما بهتر دانستيم که به اين موضوع با کمی تاخير پرداخته شود و اين موضوع را منوط به تعيين هويت برخی از پيکرهای شهيدان عزيز تحويل گرفته از اسراييل دانستيم و گفتيم که درباره‌ی اين مساله و ديپلمات‌های ايرانی سخن خواهيم گفت اما موضوع تعيين هويت طول کشيد و به ناچار سخن گفتن درباره‌ی موضوع ديپلمات‌های ايرانی تا بدين لحظه به تاخير افتاد.

دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت: بر اساس اطلاعاتی که اسراييل به ما داده است، چهار ديپلمات ايرانی توسط نيروهای ويژه‌ی لبنانی ربوده شده و پس از آن به شهادت رسيده‌اند و در منطقه‌ای دفن شده‌اند که اين موضوع نياز به تحقيق و تأمل داشت؛ چرا که اسراييل دشمن ما است و ما نمی‌توانيم به اطلاعات و مدارکی که به ما ارايه می‌دهد اطمينان کنيم و بايد دقيقا اين اطلاعات و مدارک ارزيابی و بررسی شود؛ بخصوص آن‌که بيش از اين نيز سابقه داشته است که اسراييل منکر چيزی شود اما پس از آن مشخص می‌شود که آن موضوع به آن صورتی که اسراييل عنوان می‌کند نيست. برای مثال، اسراييل بارها منکر وجود برخی از اسيران شده است و تا سال‌ها بعد به اين انکار اصرار داشته است اما پس از آن مشخص شد که اين اسيران زنده‌اند و در زندان‌های اسراييل به سر می‌برند واسراييل نيز به اين امر اعتراف کرده است.

سيد حسن نصرالله تصريح کرد: اطلاعاتی که در دست ما است نشان می‌دهد که چهار ديپلمات ايرانی زنده و در زندان‌های اسراييل به سر می‌برند و اين خود يک فرضيه‌ی ديگر به غير از آن‌چه که اسراييل بر آن اصرار می‌کند است.

وی تاکيد کرد: آن‌چه که مشخص است و نمی‌توان به هيچ وجه آن را انکار کرد آن است که ۴ ديپلمات ايرانی تحت حمايت نيروهای ويژه‌ی امنيتی لبنان بوده‌اند و از سوی اين نيروها ربوده شده‌اند و تا مدتی نيز در زندان به سر می‌بردند. حال اگر اين ديپلمات‌ها از سوی نيروهای امنيتی لبنانی به شهادت رسيده‌اند فرضيه‌های مختلفی را می‌توان ارايه کرد. اگر اين عزيزان توسط نيروهای امنيتی لبنان به شهادت رسيده‌اند پس کليد حل معما در دست اين نيروهاست و اين نيروها بايد صراحتا اعلام کنند که آيا ديپلمات‌های ايرانی را به شهادت رسانده‌اند و اگر اين‌چنين باشد محل دفن آنها و پيکر آنها کجاست، در غير اين صورت اگر اين ديپلمات‌های ايرانی را به اسراييل تحويل داده‌اند معادله عوض می‌شود و ما می‌توانيم مستقيما درباره‌ی اين موضوع با اسراييل سخن بگوييم و اسراييل را در دايره‌ی اتهام قرار دهيم.

دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت: با توجه به اين‌که نيروهای امنيتی لبنان در آن زمان ارتباط و هماهنگی مستقيم با نيروهای اسراييلی داشته‌اند، اين فرضيه تقويت می‌يابد که آنها چهار ديپلمات ايرانی را به اسراييل تحويل داده‌اند.

سيد حسن نصرالله خطاب به مسوولين لبنانی گفت: نبايد فراموش کنيد که چهار ديپلمات ايرانی تحت حمايت نيروهای امنيتی لبنان بوده‌اند و ما در قبال اين مساله يعنی کشف سرنوشت اين چهار ديپلمات ايرانی چه از بعد انسانی و چه از بعد دينی مسووليم و طرح اين مساله از جانب من که بسياری مرا در دايره‌ی اتهام قرار می‌دهند بعد سياسی ندارد و در آخر می‌گويم که کليد اين پرونده وحل آن در دست نيروهای امنيتی لبنان است و اين نيروها که در حال حاضر نيز در بسياری از امور دولتی مشارکت می‌کنند و حاضر هستند بايد با اقدامی صريح اعلام کنند که آيا مسووليت به شهادت رساندن چهار ديپلمات ايرانی را به عهده می‌گيرند و اگر اين‌چنين است پيکر و محل دفن اين شهيدان را مشخص کنند.

وی با پرداختن به موضوع غزه گفت: مشخص است که جنگ اخير اسراييل در غزه بر اساس يک برنامه‌ريزی کاملا هماهنگ شده‌ی آمريکايی-اسراييلی انجام گرفته است؛ به طوری که مسوولان کاخ سفيد تصميم گرفتند که از فرصت موجود تا سر کار آمدن رييس‌جمهور جديد آمريکا استفاده کنند و برخی از معادلات موجود در منطقه را تغيير دهند.

دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت: دولت آمريکا درصدد آن بود که با استفاده از اين فرصت، مقاومت اسلامی فلسطين و پس از آن دولت حماس را از ميان بردارد و يا حداقل در مرحله‌ی بعدی از هدف خود، مقاومت اسلامی فلسطين و حماس و مردم نوار غزه را مجبور کند که تن به پيش‌شرط‌های جديد حل بحران فلسطين و اسراييل دهند و اين جنگ با در نظر گرفتن اين اهداف آغاز شد.

سيد حسن نصرالله افزود: اين جنگ در سه مرحله انجام گرفت که مرحله‌ی اول انجام حملات هوايی گسترده بود و اين حملات با هدف تضعيف و از ميان بردن توان نيروهای مقاومت اسلامی فلسطين انجام گرفت و مرحله‌ی دوم، عمليات زمينی بود که اسراييل می‌پنداشت چون مناطق نوار غزه برخلاف لبنان مناطق کوهستانی نبودند، اين مرحله به سرعت و با هزينه‌ی کم انجام گيرد. اما مرحله‌ی سوم مرحله‌ی ورود به شهرها و مناطق داخلی نوار غزه بود که در اين‌جا بايد به ايستادگی دلاورمردانه و تاريخی مقاومت فلسطين اشاره کرد و گفت: اين مقاومت با ايستادگی و پايداری خود توانست مانع از محقق شدن اهداف اين سه مرحله از مراحل جنگ اسراييل عليه غزه شود و به صراحت و بدون اغراق بايد بگويم که اسراييل و آمريکا نتوانستند هيچ‌يک از اهداف خود در اين جنگ را محقق سازند و مقاومت اسلامی فلسطين توانست در اين جنگ به پيروزی برسد و اسراييل نيز شکست تلخ ديگری را تجربه کرد که اين شکست، بعد سياسی و نظامی داشت.

دبيرکل حزب‌الله لبنان تاکيد کرد: حملات موشکی و کشتارهای وحشيانه‌ی اسراييل با استفاده از تجهيزات نظامی در حال حاضر متوقف شده است اما تجاوزات روزانه‌ی اسراييل عليه فلسطين و نقشه‌های اين دشمن برای ملت فلسطين به پايان نرسيده است؛ چرا که تا بدين لحظه محاصره‌ی نوار غزه هم‌چنان ادامه دارد و وضعيت بحران انسانی در شرايط سخت کنونی نوار غزه هم‌چنان ادامه دارد.

وی تاکيد کرد: متاسفانه برخی طرف‌ها در حال حاضر تلاش می‌کنند که با استفاده از ورقه‌ی بازسازی نوار غزه، با مقاومت اسلامی ، ملت فلسطين و جنبش حماس معامله کنند و بازسازی اين منطقه‌ی بحران‌زده را منوط به پذيرش برخی از پيش‌شرط‌ها از سوی ملت فلسطين، مقاومت و دولت حماس می‌کنند. اين يک اقدام بسيار پليد است و بازسازی غزه بايد بدون هيچ پيش‌شرطی انجام گيرد.

سيد حسن نصرالله درباره‌ی انتقادات خود نسبت به دولت مصر گفت: بسياری منتقد من هستند و معتقدند که نبايد من به اين صراحت در قبال دولت مصر موضع‌گيری می‌گرفتم اما امروز من با تمام احترامی که نسبت به منتقدان خود دارم می‌گويم هر آن‌چه که من در موضع‌گيری خود در قبال مصر گفته‌ام درست بوده است، به‌جا بوده است و بر آن اصرار می‌کنم و تکرار می‌کنم و می‌گويم دولت مصر با بسته نگه داشتن گذرگاه رفح، بزرگ‌ترين جنايت تاريخی در حق ملت فلسطين را انجام می‌دهد و اعلام بازگشايی اين گذرگاه از سوی مقامات مسوول مصری دروغ محض است و اين گذرگاه هم‌چنان بسته است.

دبيرکل حزب‌الله لبنان با انتقاد از تصريحات مقامات اروپايی پس از جنگ غزه گفت: متاسفانه بسياری از مقامات مسوول اروپايی با وقاحت تمام بر ويرانی‌های بر جا‌ی مانده از جنگ غزه ايستاده‌اند و به‌رغم مشاهده‌ی بسياری از فجايع و کشتارهای انسانی و به آتش کشيده شدن مدرسه‌ی آنروا به همراه تمامی پناهندگان کودک و زن فلسطينی مستقر در اين مدرسه، حاضر به انتقاد از اسراييل نشده‌اند و در غزه از پشت تريبون اعلام می‌کنند که حماس مسوول شليک بسياری از موشک‌ها به اسراييل و تهديد امنيت جان اسراييلی‌ها است، بدون آن‌که اشاره‌ی کوچکی به جنايت‌های اسراييل يا محکوميت آن کنند. اين ثابت می‌کند که اروپايی‌ها و آمريکايی‌ها تحت هر شرايطی و با وجود انجام زشت‌ترين و بزرگ‌ترين جنايت‌ها از سوی اسراييل، حامی آن هستند و هم‌چنان از اسراييل حمايت می‌کنند.

وی پس از آن به پاسخ برخی از سوالات خبرنگاران حاضر در اين ويدئو کنفرانس پرداخت و در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که آيا اعلام بازگشايی پرونده‌ی اسيران به معنی جنگ جديد با اسراييل است؟ گفت: همان‌طور که گفتم در حال حاضر دولت لبنان مسوول اصلی رسيدگی به اين پرونده و دنبال کردن اين موضوع است اما ما نيز دست ياری و همکاری را متوقف نخواهيم کرد و بايد بگويم اين به معنی جنگ جديد با اسراييل نيست؛ چرا که ما بيش از اين نيز مسوول و متصدی اين پرونده بوده‌ايم و اعلام کرده‌ايم تا تعيين سرنوشت تمامی عزيزان هم‌چنان به تلاش‌های خود ادامه خواهيم داد.

سيد حسن نصرالله در پاسخ به سوالی مبنی بر آن‌که يک سال از درگذشت عماد مغنيه گذشته است اما حزب‌الله هنوز به وعده‌ی خود برای انتقام عمل نکرده است، گفت: ما هميشه گفته‌ايم که نسبت به خون شهيدان خود مسووليم و اسراييل اين واقعيت را به خوبی می‌داند و هميشه نسبت به اين موضوع نگران است اما بنا بر دلايل مختلف در مورد اين موضوع چيزی نخواهم گفت.

دبيرکل حزب‌الله لبنان درباره‌ی مشخص شدن نتايج کميته‌ی تحقيقاتی سوريه در زمينه‌ی ترور شهيد عماد مغنيه گفت: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که موساد عامل اصلی اين ترور می‌باشد و اگر تا به امروز گزارش و نتايج اين کميته به صورت علنی اعلام نشده است به خاطر آن است که بسياری از مسائل وجود دارد که ممکن است اعلام اين موضوع بر سر آنها سنگ‌اندازی کند اما يقين داشته باشيد که بر اساس اطلاعات و شواهد موجود، موساد عامل اصلی به شهادت رساندن شهيد مغنيه است.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر آن‌که آيا در صورت حل بسياری از بحران‌ها و اتحاد ايران و سوريه و ترکيه اين احتمال وجود دارد که اين کشورها يعنی ايران و سوريه از حمايت‌های خود نسبت به حزب‌الله لبنان دست بکشند و اين حمايت‌ها را متوقف کنند، گفت: اين فرضيه و نظريه‌ی بسيار عجولانه‌ای است هرچند که من معتقدم چنين فرضيه‌ای محقق نخواهد شد اما بايد بگويم مقاومت اسلامی چه در لبنان و چه در فلسطين مقاومت به‌حقی است و اگر هرکسی بخواهد اين مقاومت به‌حق را حمايت کند از وی سپاسگزار خواهيم بود و در غير اين صورت نيز انتظاری از وی نخواهيم داشت.

سيد حسن نصرالله درباره‌ی موضوع ميانجی‌گر جهت گفت‌وگوی حزب‌الله لبنان با آمريکا گفت: حزب‌الله لبنان نيازی به ميانجی‌گر جهت گفت‌وگو با کسی ندارد و اگر حرفی برای گفتن دارد رسما توسط رسانه‌های خبری و غيره اعلام می‌کند. شايد جنبش حماس در حال حاضر نيازی به ميانجی‌گر دارد اما حزب‌الله لبنان اين‌چنين نيست و اگر اصرار می‌کنيد که پاسخ مرا بدانيد می‌گويم اگر هم به ميانجی‌گر جهت سخن گفتن با کسی احتياج داشته باشيم ترجيح می‌دهيم اين ميانجی‌گر يک طرف لبنانی باشد، نه غيره.

دبيرکل حزب‌الله لبنان در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر آن‌که آيا جنبش حماس را نصيحت می‌کند تا در برابر آزادسازی گلعاد شليط به سياست حزب‌الله يعنی مبادله اسيران اقدام کند و ننيز اين جنبش را نصيحت می‌کند تا ميانجی‌گری مصر را متوقف کند و ميانجی‌گر ديگری برای گفت‌وگو با اسراييل انتخاب کند؟ گفت: اين‌که حماس بخواهد چه تاکتيکی را در قبال آزادسازی شليط انتخاب کند موضوعی است که به اين جنبش و دولت حماس ربط دارد و در نهايت اين حماس است که بايد تاکتيک و سياست خود را در اين زمينه تعيين کند اما درباره‌ی تغيير ميانجی‌گری مصری برای گفت‌وگو با اسراييل بايد بگويم حتی اگر حماس چنين چيزی را بخواهد ممکن نيست؛ چرا که اسراييل حاضر نيست به غير از ميانجی‌گری مصر را بپذيرد.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که آيا پيش‌بينی تجاوز و حمله‌ی نظامی ديگری از سوی اسراييل به لبنان را دارد؟ گفت: اين يک واقعيت است که ما با يک دشمن تشنه‌ی جنگ و خون مواجه هستيم و هيچ‌کس نمی‌تواند اين واقعيت را منکر باشد که لبنان در امان نيست. من نيز نمی‌توانم اين موضوع را نفی يا تاييد کنم اما بايد بگويم تجاوز مجدد از سوی اسراييل به لبنان يک فرضيه‌ی موجود است با اين اختلاف که اين فرضيه در حال حاضر با تغيير برخی از معادلات و وجود برخی از واقعيت‌ها تضعيف می‌شود؛ چرا اسراييل پس از جنگ لبنان و غزه به اين نتيجه رسيده است که اين گونه جنگها هزينه‌ی بسيار سنگينی را خواهد داشت و همين موضوع فرضيه‌ی حمله‌ی مجدد و تجاوز مجدد اسراييل به لبنان را تضعيف می‌کند اما اين واقعيت يعنی احتمال تجاوز اسراييل به لبنان هم‌چنان موجود است.





















Copyright: gooya.com 2016