پنجشنبه 24 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناکامی کيهان در اولين گام مقابله با خاتمی، نوروز

روزنامه کيهان که از امروز تمهيدات گسترده خود را برای مقابله با سيد محمد خاتمی آغاز کرده است، در اولين گام خود با ناکامی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری ياری، حسين شريعتمداری مديرمسئول اين روزنامه و نويسنده «گفت و شنود»های اين روزنامه به ظاهر خواست يک دروغ را بر ملا کند در حالی که اشتباه فاحش خودش نه تنها صحت اين خبر که برخی قصد حمله به خاتمی را داشتند روشن کرد بلکه بار ديگر صداقت اين روزنامه به ظاهر اصولگرا را عيان کرد.

شريعتمداری امروز در ستون گفت و شنود در مطلبی تحت عنوان «کلک!» نوشت:
«گفت: آقای ابطحی معاون رئيس جمهور سابق در سايت خود ادعا کرده است در جريان راهپيمايی ۲۲ بهمن تعدادی چماقدار به آقای خاتمی حمله کرده اند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتم: دروغ به اين بزرگی؟! آخر اين چه اتفاقی بوده که فقط آقای ابطحی از آن باخبر شده و هيچ جای ديگر خبری از آن نيست؟!

گفت: رسانه های خارجی به بهانه همين خبر جعلی- که فقط آقای ابطحی منبع آن است- تلاش کرده اند راهپيمايی عظيم ۲۲ بهمن را تحت الشعاع قرار دهند.

گفتم: خب از اول بگو تا معلوم شود آقای ابطحی به سفارش چه کسانی اين خبر را جعل کرده است. ولی آخر بايد يک دليلی هم سر هم کند.

گفت: به يک عکس استناد کرده و نوشته است تعدادی چماق به دست در اين عکس در اطراف خاتمی ديده می شوند!

گفتم: حتما همان اطرافيان خاتمی بوده اند که بسياری از آنها سابقه ای طولانی در چماقداری و چاقوکشی دارند، مثل ماجرای ۱۸ تير و...

گفت: اتفاقاً در اين عکس هيچ چماق به دستی ديده نمی شود و فقط يک نفر در فاصله ۱۰ متری يک چوب در دست دارد که چوب پرچم ها و پلاکاردهای ۲۲ بهمن است و آرام ايستاده در ضمن چهره آقای خاتمی هم خندان است.

گفتم: شخص قالتاقی چند جای يک پالتو را با آتش سيگار سوراخ کرد و آن را نزد مرحوم آيت الله کاشانی برد و ادعا کرد در جريان ۲۸ مرداد تير خورده است مرحوم آيت الله گفت؛ اگر اين همه تير خورده ای پس چرا نمرده ای؟ و از اين گذشته برای چی روز ۲۸ مرداد در گرمای تابستان پالتو تنت کرده بودی؟!»

شريعتمداری که به نظر می‌رسد در دايره لغات او چوب معنای چماق را می‌دهد، خبرهای ياری در خصوص اينکه عده‌ای چوب پرچم‌ها را در دست داشتند و قصد حمله داشته‌اند را نديده همچنين اين جمله ابطحی را که نوشته بود«اينجا در عکس خبرگزاری مهر هم عکس چوبهايی پشت سر آقای خاتمی ديده می شود» را به چماق تعبير کرده است . اين صحنه را که ابطحی هم به آن استناد کرده را لبخند خاتمی تعبير کرده است!


روزنامه کيهان همچنين از ياد بده‌اند که به علت ازدحام فوق العاده جمعيت و ترافيک ايجاد شده تنها دوربين‌های تلويزيونی شبکه العالم و پرس تی وی متعلق به صدا و سيما، خاتمی را همراه می‌کردند و انتظار پخش اين صحنه‌ها از شبکه‌های صدا و سيما چه داخلی و چه خارجی نه صحيح است و نه امکان‌پذير، اما سايت‌های خبری و روزنامه‌های متعددی به نقل از خبرنگاران خود اين خبر را مخابره کرده‌اند که مسئولين محترم کيهان صلاح ديده‌اند اين مطالب و خبرها را نبينند.

از سوی ديگر سايت انصار نيوز متعلق به انصار حزب الله به قلم فردی به نام سيد ابوالفضل هاشمی نوشته است:«امروز برای اقامه‌ی فريضه‌ی راه پيمايی ۲۲ بهمن به ميدان انقلاب(تهران) رفتم. از آنجا هم به سمت ميدان آزادی راه افتادم. الحمد الله جمعيت خوبی آمده بود. در راه ، نگاهی به اين سو و آن سو می‌انداختم. همه‌ی ارگان ها آمده بودند. هر کس برای خودش ايستگاه صلواتی راه انداخته بود. جالب‌تر اينکه برای ماهواره اميد هم تبليغات کرده بودند و ايستگاه صلواتی زده بودند.....در ادامه‌ی مسير با دسته‌ی «انصار حزب الله» روبه رو شديم. پشت نيسانی که دو الی سه نفری که بر روی نيسان بودند، شعار می‌داديم و هر از گاهی هم به سخنان حاج آقا گوش می‌داديم. حاج آقا که يک روحانی خوش سيما و سفيدپوستی بود؛ سخنان گرانمايه‌ای می زد. يکی از صحبت‌هايش اين بود که: آقا خاتمی! بجای آنکه با لباس پيغمبر در جامعه حاضر شويد و دروغ و بدعت به خورد مردم بدهيد، لباس را کنار بگذاريد با کت و شلوار و کروات، در اجتماعات سياسی و فرهنگی حاضر شويد(نقل به مضمون)؛ من هم با اين حرف موافقم....بعد از ايستگاه شبکه ۲ و خاله سارا که حسابی ترافيک ايجاد کرده بود، به ايستگاه «برائت از منافقين» رسيديم....واقعيت اش اين است که من سرم پايين بود و داشتم راهم را می‌رفتم. ناگهان ديدم يک عده دارند مردم را مثل گوسفند هل می‌دهند. صحنه ی مشمئز کننده‌ای ايجاد شده بود. کنجکاو شدم؛ رفتم در قلب اين هرج و مرج! بله درست ديدم. آقای سيد محمد خاتمی در وسط يک جمع کوچک که دور و برش را محافظانش گرفته بودند و مردم را به شدت هل می‌دادند، داشت با سرعت به سمت جايی می‌رفت. صحنه‌ی جالبی ايجاد شده بود، محافظانش شعار می‌دادند «درود بر خاتمی» و يک عده جوان خام هم دور و بر او دو کلمه شعار می دادند و ديگه نمی‌گفتند. ما هم ديديم که خدا، فرصتی ناب در اختيار قرار داده، شروع کرديم به ابراز احساسات: مرگ بر منافق، شاه سلطان حسين، مرگ بر ضد ولايت فقيه، دولت آمريکايی نمی‌خوايم نمی خوايم، احمدی احمدی حمايتت می کنيم ...
در حين دادن شعار بودم. ناگهان يکی از خبرنگاران خاتمی، به شدت هل ام داد. دوباره خودم را به جلو رساندم؛ اينبار نه با يک نفر ، بلکه همه‌ی گارد محافظش شده بودند ضدم. ضد يک جوان بيست و يک ساله! دوباره شروع به فرياد زدن کردم.»

همچنين دکتر غلامعلی رجايی در سايت تابناک نوشت:«ديروز که در اقيانوس بيکران و کرانه مردم قطره‌ای بيش نبودم و از ايرانی بودن خويش می‌باليدم و همراه با امواج صميمی مردم به سوی ميدان آزادی رهسپار بودم، در انبوه جمعيت ازدحامی عجيب در مقابل دانشگاه صنتعتی شريف مرا به خود آورد. قدری که جلوتر رفتم، ديدم سيل جمعيت سيدمحمدخاتمی را در محاصره تنگ خود چنان قرار داده بودند که نسبت به سلامت ايشان احساس خطر می‌شد. ازدحام جمعيت چنان خاتمی را به اين طرف و آن طرف می‌برد که وی از خود اختياری نداشت. آنچه که مهمتر از ازدحام و فشار جمعيت به ايشان بود، دستهای به فضا بلند شده و گره شده تعدادی در اين ميان جمعيت بود که شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه را سر می‌دادند.راستش را بخواهيد با شنيدن اين شعار آن هم در روز ۲۲ بهمن آن هم در پيرامون خاتمی آن‌هم از کسانی که ريش و چادر و مقتنعه داشتند و پيدا بود از قشر متدين و معتقد هستند، مرا شوکه کرد. .....تيپ کسانی که ديروز با احساس‌های آتشين شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه می‌دادند و رده‌های سنی آنها به جوانان بسيجی می‌ماند؛ همان‌ها که لباس سفيدها لقب گرفته بودند در ميان آنها شايد يک نفر بالای ۲۵ سال ديده نمی‌شد که نمايانگر اين امر است که جنس آنها با بقيه اقشار مردم متفاوت است و در ميان ايشان حتی يک ميانسال ديده نشده و نخواهد شد....آنان که خاتمی را می‌شناسند می‌دانند او کسی نيست که اگر احساس کرد بايد بيايد در برابر موانعی که فرا روی او چيده خواهد شد توقف خواهد کرد و آنان که در سر هوای تکرار چنين صحنه‌هايی که شيرينی حضور مردم را در راهپيمايی ۲۲ بهمن تا اندکی تلخ کرد دارند بدانند اين حرکات جز آنکه بر تعداد رأی خاتمی بيفرايد نتيجه ديگری برای آنان در بر نخواهد داشت....چه در اين صحنه‌ها اين ملت همواره نشان داده است که در کنار مظلوم خواهد ايستاد و چه مظلوميتی بالاتر از آنکه عده‌ای برای خاتمی حق حضوری آزاد و بی حاشيه را در راه پيمايی ۲۲ بهمن قائل نباشند؟»

به هر حال به نظر می‌رسد با توجه به اين گفت و شنود و نيز سرمقاله کيهان، سياست جديد اقتدارگرايان بر اين مبتنی باشد که از يک سو وارد فاز عمليات فيزيکی عليه سيد محمد خاتمی خواهند شد و به صراحت امروز او را تهديد به قتل کرده‌اند و از سوی ديگر می‌خواهند اين اتفاقات به هيچ‌وجه رسانه‌ای نشود، و اگر هم رسانه‌ای شد آن را مظلوم‌نمايی اصلاح‌طلبان، کاری برنامه‌ريزی شده توسط اصلاح طلبان آمريکايی و... نشان دهند.





















Copyright: gooya.com 2016