شنبه 26 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: اولويت‌ اصلی اصلاح‌طلبان پرداختن به مسائل عينی جامعه است، ايسنا

ـ تخريب‌ها همواره نتيجه عکس دارد
ـ اميدوارم با مسائل با تدبير و انصاف برخورد کنيم

رييس بنياد باران گفت: ما بارها گفته‌ايم در مجموعه همين نظام مشغول فعاليت هستيم و قانون اساسی و رهبری را قبول داريم و بايد متوجه دغدغه‌هايی باشيم که در بخش‌های ديگر به خصوص نزد رهبری وجود دارد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی در ديدار با جمعی از دانشجويان دانشکده خبر با ابراز خوشحالی از حضور در ميان جوانانی که " جهت زندگی را اطلاع‌رسانی، بالا بردن ذهن جامعه و به دنبال آن ارتقاء زندگی مطلوب جامعه انتخاب کرده‌اند" اظهار کرد: امروز آغاز دهه چهارم انقلاب ماست و در اين سی‌سال کشور با موفقيت‌های فراوان و همچنين با مسائل، حوادث گوناگون، مشکلات و سختی‌هايی در داخل و خارج همراه بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بخشی از مشکلات داخلی به خاطر کم‌تجربگی کسانی بود که مخلصانه در خدمت انقلاب و کشور بودند و بخشی ديگر نيز به خاطر تدوين نشدن جامع سازوکارها و راهکارهای نظام ما که نظام بی‌بديلی به نام جمهوری اسلامی بود.

وی تصريح کرد: شايد کمتر انقلاب و تحولی در دنيا سراغ داشته باشيم که کمتر از يکسال از عمرش گذشته باشد، ولی قانون اساسی با طی مراحل و رای مردم تدوين و تصويب شده باشد؛ با توجه به اين‌که قانون اساسی مبنای نظم و سامان جامعه است، در دوران جديد بايد مورد تاييد مردم باشد و ما شاهد بوديم که در مدتی که يکسال از انقلاب نگذشته بود، تمام ارکان و اجزاء نظام بر اساس قانون اساسی مستقر شد.

رييس‌جمهور سابق کشورمان با تاکيد بر " طبيعی بودن برخی نقص‌ها و عيب‌ها" ايمان، پايمردی و تلاش مردم برای انجام کار را سرمايه دست‌اندرکاران نظام و انقلاب در آن زمان عنوان کرد و گفت: به طور مثال می‌توان به جهاد سازندگی اشاره کرد که جوانان ما با شور و اشتياق آمدند و در قلب روستاها حرکت شکوهمندی را ايجاد کردند. البته به دليل کم‌تجربگی هزينه‌هايی پرداخته شد، ولی فايده‌های زيادی را موجب شد و در متن همين جريانات و دفاع مقدس بود که نيروهای آب‌ديده و سرمايه‌های اصلی جامعه ما تربيت شدند و به عرصه آمدند.

وی با تاکيد بر اين‌که " تفکری که انقلاب کرد، در قانون اساسی منعکس شد و مردم به خاطر آن به صحنه آمدند، تفکر، خط و راه امام(ره) بود" اظهار کرد: البته از ابتدا نيز کسانی بودند که با اين تفکر و بعد از انقلاب با شيوه‌ها و روش‌هايی که انقلاب می‌خواست استقرار پيدا کند، سازگار نبودند. يکی از خطراتی که بوده و اکنون نيز وجود دارد، تقابل ميان اين دو تفکر است. البته وجود آن‌ها در عرصه مشکلی ندارد، ولی مهم اين است که آيا تفکری که با فکر امام و انقلاب و خواست‌های تاريخی ملت سازگار نيست، می‌خواهد متصدی امر شود و خود را محور انقلاب بداند و هر سليقه و فکر مخالفی را ولو اين‌که همسو با خواست تاريخی ملت و انديشه‌هايی باشد که در انقلاب تجلی پيدا کرد، از رده خارج کند؟

وی ادامه داد: فاصله‌مان تا رسيدن به اهداف انقلاب زياد است و بايد بدانيم فرصت‌ها کم ايجاد می‌شود و استفاده کردن از اين فرصت‌ها خيلی مهم است و بدتر از استفاده نکردن از فرصت‌ها، آن است که فرصت‌ها تبديل به تهديد شود.

خاتمی با بيان اين‌که " ما صرفنظر از مشکلات پيش و پس از انتخابات که در ضمن بيان دغدغه‌هايم اشاره‌هايی به آن‌ها داشتم، در موقعيت حساسی هستيم" گفت: وقتی به صحنه می‌آييم بايد با برنامه‌ريزی برای پيروزی باشد. ما که پست و مقام نمی‌خواهيم و فقط آرمان‌ها، اعتقادات و دلبستگی‌هايی به اسلام، انقلاب و مردم داريم و تعهدی در مقابل خدا، مردم و خواست تاريخی مردم داريم، اگر به صحنه می‌آييم برای خدمت می‌آييم؛ بنابراين نمی‌آييم تا شکست بخوريم. اگر از همه مراحل گذشتيم و يک اصلاح‌طلب سر کار آمد، مشکلات بزرگی پيش روی اوست که هميشه دغدغه خاطر من بوده است.

وی ادامه داد: ولی وقتی تصميم به آمدن گرفته شد؛ بايد توکل بر خدا و با همت و عزم و اراده به صحنه آمد و با وجود مشکلات بتوان با برنامه کار را انجام داد. ما افتخار می‌کنيم و خدا را شکر می‌کنيم که دارای هويت دينی، آزاديخواهی و پيشرفت‌طلبی هستيم و با روشن‌بينی می‌کوشيم به مسائل نگاه کنيم و مردم هم ما را با چنين هويتی شناخته‌اند.

وی تاکيد کرد: مردم اعم از نخبه و توده مردم دو دفعه به همين هويت و روش رای داده‌اند. حتما بايد هويت‌مان را از دست ندهيم، چون بسيار خطرناک است که در ذهن جامعه، تاريخ و جهان اين القاء شود که اين جمع برای اين‌که به قدرت برسد می‌خواهد هويت خود را از دست بدهد.

رييس بنياد باران تصريح کرد: هويت ما حاکميت مردم بر سرنوشت است. اسلامی که قبول داريم، می‌شناسيم و در انقلاب ديديم که با معيارهای مردمسالار سازگار است و حاکميت مردم بر سرنوشت، استقرار مردمسالاری است و هنر انقلاب اين است که اين مردمسالاری را به گونه‌ای با معيارهای اصلی دينی همسو و همگون کرده است. طبعا اسلامی که به آن معتقديم و امام به آن معتقد بود با معيارهای مردمسالاری منطبق است.

وی ادامه داد: مساله ديگر لوازم اين اعتقاد است؛ آزادی انديشه، بيان، اجتماعات و نهادينه شدن آزادی در جامعه و اهتمام به تشکل‌های مختلف به خصوص بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف و بالاخص در عرصه اقتصادی تا بتوانيم جامعه را به جلو حرکت دهيم.

وی با تاکيد بر اين‌که " بايد از ظرفيت‌های تاريخی و موجود و نيز منطقه‌ای و جهانی برای توسعه کشور استفاده کنيم" گفت: ما عقب مانده بودن ايران را شايسته ملت ايران نمی‌دانيم. انقلاب ما آمد تا جامعه ثروتمند و پيشرفته باشد و با توجه به اعتقادات دينی و نظرات اجتماعی عدالت هم بر آن حاکم باشد و جامعه طوری نباشد که امتيازات و زمينه‌های زندگی مستقل در اختيار عده‌ای خاص قرار بگيرد.

به گزارش ايسنا به نقل از دفتر خاتمی، وی افزود: بايد ببينيم چه کار کنيم که هويت ما تحريف نشود و در ضمن در انتخاب و ارائه شعارها و حرف‌ها به نيازهای واقعی قشرهای مختلف مردم احترام بگذاريم و در همه حال مسائل عينی امروز را مورد توجه قرار دهيم.

خاتمی تاکيد کرد: ما همچنان خواستار آزادی در چارچوب قانون و هنجارهای جامعه هستيم.

وی گفت: يکی از مشکلاتی که ما داشتيم اين بود که تصور می‌شد اصلاح‌طلبی فقط محصور در حوزه محدودی از اهل فکر و روشنفکران است و آن‌گونه که بايد و شايد رابطه با توده مردم برقرار نشد که اين امر خلاف واقع بود.

وی افزود: مساله مهم ديگررسانه است که بتوان با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کرد و متاسفانه در اختيار ما نيست و تمام رسانه‌های پرتيراژ، تعيين کننده و مهم در اختيار يک سليقه خاص است و وظيفه خود می‌داند که آن سليقه‌ای را که نمی‌پسندد تخريب کند.

رييس‌جمهور سابق کشورمان همچنين تاکيد کرد: جامعه مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادات خاص خود را دارد و ما با اين واقعيت‌ها روبه‌رو هستيم. در جامعه‌ای که آب و نان نباشد، نمی‌توان از آزادی‌های مدنی دم زد.

وی با اشاره به اين حديث پيامبر اکرم(ص) که «اگر نان نباشد نماز و روزه هم نخواهد بود»، گفت: کسی که شکم گرسنه دارد يا کسی که زندگی آشفته دارد و اميد به آينده ندارد مجالی ندارد تا درباره آزادی بينديشد. به همين دليل بود که ما گفتيم توسعه بايد همه‌جانبه باشد و همه امور بايد با توجه به واقعيت و شرايط تاريخی جامعه باشد و با شرايط تاريخی جامعه به جلو برود.

وی تاکيد کرد: جامعه بايد بداند اگر اصلاح‌طلبان سرکار بيايند از اولويت‌دارترين کارها پرداختن به مسائل عينی جامعه است.در عين حال که بقيه اهداف اصلی را فراموش نخواهد کرد. همان‌طور که در دوره اصلاحات با اين‌که شعار اصلی ما اقتصادی نبود، موفق‌ترين بخش‌های ما بخش اقتصادی بود.

خاتمی افزود: اما متاسفانه به دليل شتاب‌زدگی اين‌گونه القاء شد که اصلاحات فقط يک رسالت دارد که متوجه جنبه‌های سياسی است و ما حتی با رسانه‌هايی که در اختيار داشتيم نتوانستيم به مردم بگوييم در کشور کارهای بزرگی صورت گرفته است و از "هيچ"، چيزهای بزرگی ساخته شده است. در زمينه عدالت اجتماعی گام‌های بزرگی برداشته شد و کسانی که خود را سخنگوی اصلاحات می‌دانستند، کمتر به خود زحمت اين را دادند که بگويند چه زحمت‌هايی برای زندگی مردم کشيده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره اصلاحات فقط تيراژ روزنامه و کتاب افزايش پيدا نکرد، يکی از دستاوردهای مهم تربيت خبرنگاران جوان و خوشفکر بود که متاسفانه امنيت و تضمين برای شغل و کار آن‌ها ايجاد نشد.

وی با بيان اين‌که " شعار رفع فقر فساد و تبعيض درست است" اين سوال را مطرح کرد که " آيا نبايد ما برای اين کار راهکار داشته باشيم؟"

رييس‌جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد: ما بارها گفته‌ايم در مجموعه همين نظام مشغول فعاليت هستيم و قانون اساسی و رهبری را قبول داريم و بايد متوجه دغدغه‌هايی باشيم که در بخش‌های ديگر به خصوص نزد رهبری وجود دارد. البته اختلاف نظرات را همواره با تعامل، تشخيص اولويت‌ها و همياری با ساير قوا می‌شود حل کرد و اين توقع که رييس‌جمهور ـ که در راس کار است ـ به عنوان اپوزسيون فعاليت کند، غلط است و بنده اين‌طور نبوده و نخواهم بود.

وی گفت: بايد با رسانه امکان برقراری ارتباط ما با جامعه فراهم شود که در اين زمينه تنگنا داريم. بايد سازوکاری پيدا کنيم که توده مردم نيز حرف و نظر ما را بشنود و بفهمد. در فضای نابرابر رسانه‌ای ما چاره‌ای جز روبه‌رو شدن با مردم و صحبت با آن‌ها و شناخت مخاطب نداريم.

وی معتقد است: در حال حاضر برخی رسانه‌ها و محافل و در صدد تخريب اصلاح‌طلبان می‌باشند که البته اين تخريب‌ها همواره نتيجه عکس داده است و فقط باعث زحمت دوستان است که آن را انجام می دهند و لطمه ديدن به ارزش‌ها. چون دروغ و نسبت‌های ناروا را نمی‌توان به اسلام و ارزش‌ها نسبت داد.

خاتمی خاطرنشان کرد: به نظرم با تدبير اين تخريب‌ها قابل کنترل است و در اين صورت ما شاهد انتخابات پرشور خواهيم بود. اميدوارم با مسائل با تدبير و انصاف برخورد نماييم.





















Copyright: gooya.com 2016