دوشنبه 12 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش روزنامه واشنگتن پست از خاکسپاری شهدا در دانشگاه امیرکبیر و بازداشت دانشجویان، ادوار نیوز

لینک به خبر مرتبط در سایت واشنگتن پست

بنا بر گزارش سایت های دانشجویی ایران، تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی ، روز دوشنبه بعد از اعتراض به خاک سپردن شهیدان جنگ ایران و عراق ، دستگیر شدند.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس، در این زمینه گفت تعداد محدودی سعی کردند که مشکل پدید بیاورند و مانع دفن شهدا شوند. این خبرگزاری اما اشاره ای به دستگیر شدگان نداشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دانشجویان گفتند: 70 دانشجو در این تجمع و درگیری دانشگاه امیرکبیر دستگیر شدند. ویدیوهایی که با تلفنهای همراه گرفته شده و در یوتیوب هست ، مراسم خاک سپاری و دو دسته طرف درگیری را نشان می دهد که فریاد می زنند و اعتراض می کنند.

معترضان می گویند از این نگرانندکه وجود قبور کشته شدگان جنگ در دانشگاه به بهانه ای برای سرکوب بیشتر اعتراضات سیاسی و غیره تبدیل شود.

به گفته خبرگزاری نیمه رسمی فارس، رهبران تجمع ، وابسته به گروه دانشجویی هستند که خواهان دموکراسیو فضای آزاد در دانشگاه هستند.

از زمانی که محمود احمدی نژاد ، در سال 2005 ، رییس جمهور ایران شد ، اعتراضات دانشجویان کمتر شده است ، همچنین با توجه به محدودیت های ایجاد شده تحت عنوان معلق شدن از تحصیل یا محروم شدن از امکانات رفاهی دانشگاه و...اگر در فعالیت های دانشجویی مثل تجمعات شرکت کنند ، "علیه نظام" نامیده می شوند.

دوستان و خانواده های دستگیر شدگان ، دوشنبه شب ، جلوی مرکز پلیسی که تجمع کنندگان را به آنجا منتقل کرده بودند ، منتظر بودند. یکی از دانشجویان ، با درخواست اینکه هویتش نامعلوم بماند گفت: اول از ما فیلم گرفتند و بعد خیلی از ما هنگام ترک دانشگاه دستگیر شدیم..

خبرنامه امیرکبیر ، که توسط دانشجویان برگزار کننده تجمع ، اداره می شود،گفت که 20 دانشجو به زندان اوین منتقل شدند و بقیه در طول شب آزاد شدند. این خبرگزاری به دستگیری 5 رهبر دانشجویی در روز سه شنبه اشاره کرد
وقتی احمدی نژاد در سال 2003 شهردار تهران شد ، پیشنهاد کرد که یکسری از پیکر شهدای گمنام در میدانهای شهر به پاسداشت و نمادی برای فداکاریشان دفن شوند ، اما شورای شهر ، مخالفت کرد.

از سال گذشته ، پیکر شهدا در دو دانشگاه بزرگ تهران از جمله دانشگاه تهران در ماه گذشته ، دفن شده است. گروه هایی از دانشجویان با این قضیه مخالفت کردند ؛ آنها عقیده داشتند که هدف این بوده که خود فضای دانشگاه ها را تحت تأثیر قرار دهند. چون از مردم ایران انتظار می رود که در حضور مقبره شهدا مؤدبانه برخورد کنند و مقاومتی نکنند.

مراسم خاک سپاری دوشنبه شهدا ، به صورت گسترده ای در تهران به وسیله پوسترهای بزرگ در خیابان های اصلی ، تبلیغ شده بود. پیکر شهدای گمنام از مرکز شهر تهران به سمت مکان های مورد نظر به وسیله اعضای بسیج دانشجویی ، یک نیروی داوطلب که به وسیله سپاه پاسداران کنترل می شوند ، حمل شدند . پلیس های لباس شخصی هم این مراسم را فیلمبرداری کردند.

عبدالله مؤمنی ، از رهبران سابق جنبش دانشجویی ، در مصاحبه ای در روز سه شنبه گفت: تدفین شهدا طرحی است که در دانشگاه ها قدرت بیشتری به دانشجویان حامی دولت دهد. دانشجویان حامی دولت می گویند که هرکس هرچیزی را در اینجا نقد کند ،درواقع شهدای عظیم الشأن دفاع مقدس را نقد می کند . دانشگاه ها آخرین مکانهایی هستند در کشور که هنوز مقدار کمی آزادی و توانایی ابراز عقیده وجود دارد. مؤمنی افزود: دانشجویان احترام عمیقی به شهدا قایلند. این دولت است که دارد از شهدا برای بازیهای سیاسی خودش استفاده می کند.

بعضی از دانشجویان به معترضین تدفین شهدا انتقاد داشتند. یحیا بختیاری ، یک دانشجوی روزنامه نگار و عضو بسیج ، گفت: آنها نباید علیه این کار تجمع می کردند. او افزود: آنها به خاطر آسایش ما شهید شدند. آنها جانشان را دادند. کمترین کار اینست که به آنها احترام گذاشته شود...آنها باید در مکانهای عمومی به خاک سپرده شوند، و به یاد بمانند.





















Copyright: gooya.com 2016