جمعه 16 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امير ساران، زندانی سياسی در زندان درگذشت، کميته گزارشگران حقوق بشر و مجموعه فعالان حقوق بشر

در پی انتشار اخباری پيرامون مرگ اميرحسين حشمت ساران، لحظاتی پيش خانواده وی اين خبر را تأييد نمودند. امير ساران، در حالی که در شرايط جسمانی نامساعدی به سر می برد، با بی توجهی مسئولان زندان مواجه شد. وی روز ۱۵ اسفندماه در پی بروز عارضه سکته مغزی، به بيمارستان رجايی شهر انتقال يافت. و صبح امروز درگذشت.

مرگ اين زندانی سياسی در شرايطی صورت می گيرد که در طی دو سال گذشته، دو زندانی سياسی ديگر، در روندی مشابه و نامعلوم در اين زندان جان خود را از دست داده اند و هيچ يک از مسئولان نسبت به شرايط انها، پاسخ گو نبوده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امير ساران در سال ۸۲ به دليل تشکيل گروهی به نام " جبهه اتحاد ملی" بازداشت و در دادگاه انقلاب کرج به تحمل، ۸ سال حبس تعزيری محکوم شد. وی که پيش از آن به دليل شرکت در تجمع اعتراضی در برابر هتل لاله تهران، از سوی دادگاه انقلاب ۸ سال حبس تعليقی دريافت نموده بود. با تبديل حکم تعليقی خود، به حکم تعزيری در مجموع به تحمل ۱۶ سال حبس محکوم شد.

اين زندانی سياسی که پنجمين سال حبس خود را در زندان رجايی شهر کرج سپری می کرد، طی اين مدت تنها يکبار موفق به دريافت مرخصی شد. که با پايان يافتن مدت مرخصی اش توسط ماموران در منزلش بازداشت و به زندان انتقال يافت. وی در مصاحبه ای اعلام کرده بود"، از آنجا که خود را گناهکار نمی داند به زندان باز نخواهد گشت"

کميته گزارشگران حقوق بشر، ضمن تسليت به خانواده امير ساران، دستگاه قضايی را مسئول مستقيم مرگ وی در زندان می داند. طيق قانون و معاهدات بين المللی، مادامی که زندانی در زندان به سر می برد، مسئوليت سلامتی وی بر عهده مسئولان زندان است.

با اين حال، در ايران، مسئولان زندان، به تنها چيزی که اهميت نميدهند، جان زندانيان و به خصوص زندانيان سياسی است.

کميته گزارشگران حقوق بشر

***

مسئولان پاسخگوی مرگهای مشکوک زندانيان باشند
اطلاعيه مطبوعاتی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

به استناد معاهدات و مقاوله نامه های جاری حفاظت از جان و امنيت زندانی بر عهده مسئولان قضائی و سيستم زندانبانی است، در تماس مجموعه با خانواده زندانی سياسی"امير حسين حشمت ساران" شنيده ها پيرامون خبر فوت ايشان تائيد گرديد، خانواده وی ضمن مبهم بودن زوايايی از مرگ وی که منجر به سکته مغزی اين زندانی گرديده است خواهان پاسخگويی و شفاف سازی مسئولان مربوطه شدند.

اين زندانی وجدانی که در حال تحمل پنجمين سال از محکوميت شانزده ساله خود بود پس از رو به وخاومت گرائيدن وضعيت جسمی خود که با بی توجهی اوليه مسئولان در تاريخ ۱۱ اسفند سير تصاعدی طی نمود در بخش مراقبتهای ويژه بيمارستان رجايی کرج ر تاريخ ۱۵ اسفند بستری گرديد.اميرحسين حشمت ساران سرانجام صبح روز جاری در اين بيمارستان جان خود را از دست داد.

آقای ساران که متاهل و دارای سه فرزند بودند در چندين نوبت در سال جاری درخواست مرخصی خود را به مسئولان مربوطه تسليم نموده بودند که هر بار با دلايل واهی از استفاده اين زندانی از حق مرخصی ممعانت بعمل آمده بود.

مرگ مشکوک ايشان سومين مرگ مشکوک پس از ولی الله فيض مهدی و عبدالرضا رجبی در اين زندان امنيتی که هم اکنون محل نگهداری بيش از پنجاه زندانی سياسی از اقصی نقاط کشور است می باشد. در هيچيک از موارد مسئولان نسبت به مرگ اين زندانيان پاسخگو نبوده اند و مرگ مشکوک زندانيان همواره در پاره ای از ابهام قرار گرفته است. اين نوع جان باختن زندانيان عقيدتی در طی سه سال اخير در سراسر کشور روندی رو به رشد و نگران کننده داشته است.

اميرحسين حشمت ساران در سال ۸۲ به همراه تعدادی از همفکران خود به دليل راه انداری گروهی به نام "جبهه اتحاد ملی ايران" که مشی مسالمت آميز و سياسی را در کارکرد گروه خود معرفی نموده بود بازداشت شد. وی در دادگاه انقلاب کرج به اتهام راه اندازی جمعيت غيرقانونی به هشت سال حبس تعزيری محکوم گرديد. نامبرده در اتهاماتی ديگر همچون تبليغ عليه نظام و توهين به مسئولان به هشت سال ديگر حبس تعليقی محکوم شد. در طول پنج سال سپری نمودن ايام محکوميت، اين زندانی عقيدتی تنها يکبار از حق مرخصی استفاده نمود و به صورت مکرر تحت فشار و برخورد مسئولان زندان رجايی شهر کرج قرار داشت.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ضمن مشکوک خواندن مرگ اين زندانی عقيدتی و تسليت به خانواده داغدار اين زندانی، از مسئولان زندان رجايی شهر کرج و کادر پزشکی اين زندان خواستار پاسخگويی نسبت به مرگهای مشکوک در اين زندان می باشد. همچنين ساير تشکلات مدافع حقوق بشر را به واکنش متحدانه و پيگری اين موضوع فرا می خواند.

دبيرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
تهران - شانزدهم اسفندماه ۱۳۸۷





















Copyright: gooya.com 2016