شنبه 17 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی دولت: دولت محدوديتی برای نامزدها ايجاد نکرده و نمی‌کند، موضوع ديپلمات‌های ربوده‌شده در اربيل حل ‌شده است، ايسنا

سخنگوی دولت صبح شنبه در نشست با خبرنگاران گفت: دولت هيچ محدوديتی برای فعاليت کانديداها در عرصه انتخابات ايجاد نکرده و نمی‌کند.


دولت هيچ اقدام بازدارنده و محدوديتی برای فعاليت کانديداها ايجاد نکرده و نمی‌کند


ملاک در اين زمينه بيانيه دفتر رييس‌جمهور است

وی افزود: ما اعتقاد داريم فضای نشاط توام با نقد و بررسی ايجاد شود، دولت از ايجاد چنين فضايی استقبال می‌کند و ايجاد چنين فضايی به سود دولت است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، غلامحسين الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگار يکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر اين که « گفته می‌شود برای آقای خاتمی و کروبی در ارتباط با فعاليت‌های انتخاباتی محدوديت‌هايی ايجاد شده، سياست دولت در برگزاری انتخابات و ايجاد فضا برای فعاليت کانديداها چيست؟» افزود: به نظرم برای همه روشن است که اين دولت با يک نگاه وسيع و سعه صدر مناسب و فراتر از حتی انتظار، شاهد بسياری از ديدگاههای مخالفان و منتقدان در نزديک ۴۰ ماهی که از عمرش گذشته، بوده است؛ چنان‌که خيلی از اظهارنظرهای تند ، شديد و حتی بدون استدلال عليه دولت و اشخاص صورت گرفته و حتی از حد قانونی نيز فرا رفته و حاوی برخی افتراها و اهانت‌ها هم بوده است؛ اما دولت برای ايجاد فضا برای طرح مسائل و ديدگاهها هيچ واکنش منفی و بازدارنده‌ای نداشته و حتی بارها افراد را به نقد و بررسی دعوت کرده و بر اصل آزادی بيان تاکيد و به آن اعتقاد دارد.

وی افزود: ما فکر می‌کنيم هر چه طيف‌های مختلف نظراتشان را بيان کنند، مسائل شفاف‌تر می‌شود و اين به نفع جامعه است. دولت از اين کار استقبال می‌کند و مانعی نيز ايجاد نمی‌کند؛ حتی به دنبال اين است که اين فضا برای طرح نظرات ايجاد شود.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: جامعه ما، جامعه‌ای رشيد است که قدرت تصميم‌گيری دارد و دولت مدافع اين حق مردم است.

الهام با بيان اين که از ناحيه دولت هيچ محدوديتی برای فعاليت‌ها وجود نداشته و ندارد، اظهار کرد: ما از ايجاد چنين فضايی برای نقد و بررسی حمايت و آن را تشويق هم می‌کنيم. هم‌چنين از طرف دولت و شخص رييس‌جمهور تاکيد شده که هيچ مدير اجرايی حق مداخله در امور انتخابات را ندارد و نبايد فرصت کار برای خدمت‌رسانی را به خاطر بحث و مناقشات حزبی و گروهی تلف کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: از ناحيه دولت هيچ محدوديت و اقدام بازدارنده‌ای برای فعاليت‌های کانديداها و فضای نقد و بررسی صورت نگرفته و نخواهد گرفت، بلکه دولت مشوق شفاف‌سازی امور و فعاليت‌هاست.

الهام گفت: ملاک در اين زمينه، بيانيه دفتر رييس‌جمهور برای رعايت قانون، اخلاق و شفاف‌شدن مسائل است. هم‌چنين همانطور که گفتم، مردم ما قدرت فکر و تصميم‌گيری دارند و ما به اين قدرت احترام می‌گذاريم.

سخنگوی دولت افزود: اگر اتفاقاتی در برخی جاها افتاده و نهادها و بخش‌های خصوصی تصميم‌گيری‌هايی کرده‌اند به دولت ربطی نداشته و دولت مداخله‌ای نداشته است. دولت تاکيد دارد فضا بايد فضای بانشاط و توام با نقد و بررسی باشد و ايجاد چنين فضايی به سود دولت است.


رهبر معظم انقلاب راهبردی اساسی برای حل مساله فلسطين داده‌اند


درباره سفر آقای هاشمی به عراق از خود ايشان سوال کنيد

به گزارش خبرنگار ايسنا سخنگوی دولت در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران نيز با تبريک فرارسيدن ميلاد پيامبر اسلام(ص) به عنوان پيامبر رحمت ، کرامت و آزادی واقعی بشريت، افزود: ميلاد اين پيامبر بزرگوار به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است و من اين ميلاد را به همه بشريت و به ويژه امت اسلامی تبريک می‌گويم.

وی گفت: مهم‌ترين ارزش موجود در جهان اسلام، وجود پيامبر اعظم (ص) و آموزش‌های دينی، اخلاقی و اجتماعی ايشان است که می‌تواند نجات‌بخش بشريت باشد و طرح نوينی برای مديريت عالم بر اساس کرامت و عدالت انسانی ايجاد کند.

سخنگوی دولت با بيان اين که« نقطه همدلی در جهان اسلام و مهم‌ترين نياز همه کشورهای آن، وحدت عميق و مبنايی است که می‌تواند اميد بدخواهان را از ايجاد اختلاف و فرقه‌گرايی به ياس تبديل کند» افزود: ان‌شاءالله بر اساس اين وحدت شاهد از بين رفتن تهديدها و فشارهايی خواهيم بود که در اثر تفرقه و جدا‌کردن برخی مناطق اسلام ايجاد شده و در مورد مساله فلسطين نيز بايد کشورهای اسلامی با وحدت و همدلی عمل کنند.

وی با بيان اين که اجلاس حمايت از فلسطين در تهران نشست مبارکی بود که با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: معظم له در اين اجلاس راهبرد اساسی‌ای را برای حل مساله فلسطين مطرح کردند که اميدواريم در دستور کار جهان اسلام برای حل مساله فلسطين قرار بگيرد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش به برخی مصوبات اخير دولت از جمله لايحه افزايش سرمايه بانک مسکن در جهت حمايت از توليد و عرضه مسکن، به ويژه برای قشرهای کم‌درآمد نيز اشاره کرد و گفت: با اين کار نه تنها تسهيلات بالا می‌رود بلکه زمينه‌ساز حضور فعال‌تر بخش خصوصی در امر می‌شود.

وی گفت: گسترش ساخت و ساز مسکن غير از حل مساله مسکن می‌تواند باعث افزايش اشتغال و اثرات اقتصادی مثبت شود.

الهام در ادامه برخی ديگر از مصوبات دولت را توضيح و پس از آن به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی در ارتباط با مسائل مختلف پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، در اين جلسه خبرنگاری با اشاره به سفر اخير هاشمی رفسنجانی به عنوان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به عراق گفت: « دولت نهم در سفرهای خارجی حتی مهمترين سفرها سعی می‌کند کمتر هزينه صرف کند تا باری به مردم تحميل نشود، ولی آقای هاشمی رفسنجانی طی سفر عراق ۱۵۰ نفر اعم از بچه و نوه ، نبيره را به همراه خود برده‌اند. آيا بودجه‌ای که برای مجمع در نظر گرفته می‌شود شامل اين گونه موارد می‌شود؟ در حالی که برخی دولت را به گداپروری و ترويج اقتصاد صدقه‌ای متهم می‌کنند، اين هزينه‌های بالا چه فايده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ مردم از دولت انتظار دارند به اين گونه مسائل پاسخ دهد.»

الهام در پاسخ به اين خبرنگار در ابتدا به شوخی گفت: مگر آقای هاشمی نبيره هم دارند!

وی افزود: هر ساله کاروان‌های زيادی به کربلا می‌روند و خيلی از مردم با هزينه‌های شخصی برای زيارت عتبات عاليات به کربلا سفر می‌کنند. شايد آقای هاشمی نيز با هزينه شخصی به اين سفر رفته‌اند.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: من از هزينه‌های مجمع تشخيص مصلحت نظام خبری ندارم ، دولت نيز نظارتی بر بودجه آن ندارد؛ البته طی سال گذشته بودجه مجمع تشخيص به وسيله مجمع افزايش ويژه و فوق‌العاده‌ای داشت و بيش از آن‌چه دولت تعيين کرده بود، در اصلاحيه بودجه نيز تصميم گرفته شد صدرصد بودجه مجمع اختصاص داده شود.

وی هم‌چنين گفت: مسووليت‌های قانونی مجمع مورد احترام ماست. يکی از وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام حل موارد اختلافی بين شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در جهت تطبيق قوانين است.

الهام ماموريت دوم مجمع تشخيص مصلحت را تدوين سياست‌های کلی و حل معضلات نظام دانست و گفت: البته اينها مستلزم ارجاع رهبری به مجمع است و در واقع مجمع نقش مشورتی دارد.

وی اظهار کرد: اين ماموريت‌ها اعتبار روشنی دارد؛ ولی سياست خارجی، ماموريت وزارت خارجه و دولت است و در اختيار مجمع نيست.

الهام هم‌چنين گفت: بحث‌های مربوط به نظارت اجرايی و خرد اصلا وظيفه مجمع نيست و اين مجمع در صورت ارجاع رهبری وظيفه نظارت بر سياست‌های کلی نظام را دارد.

وی افزود: در ارتباط با اجرای بودجه مجمع تشخيص مصلحت نظام و نظارت بر هزينه‌ها، مجلس محترم مساله را از طريق تفريغ انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: استفاده از هواپيمای آشيانه نيز در اختيار مسوولان قواست و در اين ارتباط معيارها و ضوابطی در ارتباط با اشخاص وجود دارد.

وی در عين حال گفت: من از جزئيات، همراهان و هزينه‌های سفر آقای هاشمی خبری ندارم. اين سوال را از خودشان بپرسيد؟

الهام هم‌چنين در پاسخ به سوال يک خبرنگار خارجی درباره اين که گفته می‌شود رکسانا صابری طی روزهای آينده آزاد می شود و اتهامات وی چيست؟ گفت: گويی من را اشتباه گرفته‌ايد. من سخنگوی دولت هستم نه سخنگوی قوه قضاييه. درست است که وزير دادگستری هستم ولی در اينجا به عنوان سخنگوی دولت در خدمت شما هستم. دستگاه قضايی يک دستگاه مستقل است و وزير دادگستری نيز وظايف مشخصی دارد. وزير دادگستری در اين امور مداخله‌ای ندارد و در ارتباط با تعاملات دو قوه کار می‌کند.

وی گفت: من به عنوان وزير دادگستری هر جا می‌روم زندانی آزاد می‌کنم، کسی را زندانی نمی‌کنم؟


اگر برای حل مساله‌ای به ايران نياز دارند، پی‌گيری کنند


موضوع ديپلمات‌های ربوده شده در اربيل، در حال حل نهايی است

به گزارش خبرنگار ايسنا سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش يکی ديگر از خبرنگاران خارجی درباره اظهارات اخير هيلاری کلينتون در حاشيه اجلاس ناتو مبنی بر اين که « ناتو تصميم دارد نشستی درباره افغانستان برگزار کند و اگر اين نشست برگزار شود از ايران نيز به عنوان همسايه افغانستان دعوت می‌شود، نظر ايران در اين ارتباط چيست؟» گفت: من در ارتباط با برنامه ناتو و مسائل آنها اطلاعی ندارم، ولی آنچه برای ما مهم است مساله خود افغانستان است، مساله افغانستان برای ما اهميت ويژه‌ای دارد. ما با اين کشور همسايه هستيم و امنيت و پيشرفت افغانستان برای ما خوشايند و باعث ايجاد ثبات در منطقه خواهد شد. ما دو همسايه مسوول نسبت به سرنوشت يکديگر هستيم و با يکديگر همکاری و ارتباط داريم؛ از اين رو انجام هر تلاشی برای حل مساله افغانستان، برای ما مهم و دارای اولويت است.

وی گفت: کشورهای جهان به اين واقعيت رسيده‌اند که مسائل بايد با کمک ايران حل شود و ايران در معادلات جهانی تاثيرگذاری بسياری دارد.

الهام افزود: اگر آنها برای حل اين مساله به ايران نياز دارند بايد آن را پی‌گيری کنند. مساله ما مساله افغانستان است نه مساله آمريکا و ناتو و اگر آنها نيازی دارند، عرضه کنند، ما نيز آن را بررسی می‌کنيم.

وی گفت: رويکرد ما کمک برای حل مسائل افغانستان و مساله ما در اين ارتباط افغانستان است.

خبرنگاری در ادامه از الهام پرسيد آيا از سوی خانم کلينتون دعوت‌نامه‌ای به ايران برای شرکت در اين اجلاس عرضه شده است؟ که وی پاسخ داد: دريافت نشده است.

خبرنگار ديگری از سخنگوی دولت پرسيد گفته می‌شود آقای احمدی‌نژاد هفته آخر اسفندماه به دو کشور افغانستان و ترکيه سفر خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: ما در آخر اين هفته برگزاری اجلاس مهم اکو را با حضور کشورهای عضو و برخی کشورهای ديگر به عنوان ناظر در تهران شاهد خواهيم بود.

وی با بيان اين که اين اجلاس، اجلاس بسيار مهمی است، افزود: اجلاس بسيار خوبی برای بيان ديدگاهها و گسترش تعاملات است و اميدواريم با اين اجلاس شاهد گسترش روابط کشورهای عضو به خصوص در زمينه اقتصادی باشيم.

الهام در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخورد اخير با برخی شيعيان در عربستان و اظهاراتی مبنی بر تحريم حج عمره گفت: برخی گزارش‌ها در جامعه مطرح شده است که سازمان حج و زيارت و وزارت خارجه آن‌ها را تاييد نمی‌کنند و با توجه به اين موضوع فکر نمی‌کنم مسائل مطرح شده مسائل نگران‌کننده‌ای باشد يا بدرفتاری‌ای صورت گرفته باشد؛ البته برخی مسائل هست که به صورت هميشگی در حج عمره وجود دارد که در قالب کتاب‌ها ، جزوه‌ها و بحث و گفت‌وگوهاست.

وی گفت: ما هيچ بدرفتاری با زائران ايرانی را شاهد نبوده‌ايم. عمره نيز يک عمل مستحب ارزشمند دينی است که در کشور ما نيز علاقه‌مندان زيادی دارد. ما با توجه به گزارش‌هايی که از سازمان حج و زيارت و وزارت خارجه داريم مسائل را به اين شکل تلقی نمی‌کنيم.

الهام افزود: رييس‌جمهور نيز اين مسائل را پيگيری کرده‌اند و از سازمان‌های مربوطه مشکل خاصی گزارش نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اين که گويا وزارت خارجه مراکش اعلام کرده است قصد دارد روابط ديپلماتيک خود را با تهران به خاطر گسترش تشيع در اين کشور و بحث اخير درباره بحرين قطع کند، گفت: من نمی‌توانم اين گزارش و صحبت‌های نقل‌شده را تاييد کنم. بعيد می‌دانم چنين موضعی از سوی مغرب (مراکش) اتخاذ شده باشد؛ چون هيچ مشکلی در ارتباط با مسائل اعتقادی اسلام بين ما و جهان اسلام وجود ندارد. اعتقاد همه بخش‌ها و نحله‌های اسلامی مورد احترام است و در يک فضای مناسب مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گيرد. در مغرب هم انديشه دينی حتی مکتب اهل بيت نفوذ دارد و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گيرد، حتی بين اهل سنت.

سخنگوی دولت افزود: برخی برای ايجاد اختلاف بين کشورهای اسلامی مسائل غيرواقعی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند روابط بين کشورهای اسلامی را دچار خدشه کنند.

وی گفت: بين ما و مغرب اين مسائل وجود نداشته و من از اين که عده‌ای از بدخواهان در تلاش هستند روابط بين کشورهای اسلامی را که رو به رشد است دچار خدشه و مسائل فرقه‌ای را در اين ارتباط مطرح کنند و در واقع با طرح اين مسائل وحدت جهان اسلام را تحت‌الشعاع قرار دهند، نگرانم.

الهام در پاسخ به پرسش ديگری درباره آخرين وضعيت ديپلمات‌های ايرانی ربوده شده در اربيل عراق گفت: در اين ارتباط وزارت خارجه فعاليت‌های جدی‌ای انجام داده و با توجه به سفر اخير آقای متکی به عراق به نظر می‌رسد مساله تمام و نهايی شده و ان‌شاءالله شاهد برگشت اين ديپلمات‌ها به وطن خواهيم بود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: وزارت خارجه اين مساله را دنبال می‌کند و فکر می‌کنم اين مسائل با توجه به اين سفر به نتيجه نهايی رسيده باشد.


از روند کار بودجه راضی هستيم


ايران مقتدر به نفع کشورهای منطقه است


فکر نمی‌کنيم آمريکايی‌ها در روابط ايران و روسيه تاثيرگذار باشند

به گزارش خبرنگار ايسنا الهام در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اين‌که گفته می‌شود کميسيون تلفيق پيشنهادهای دولت را بر اثر فشارهايی که به آن وارد شده، پذيرفته، گفت:‌ الحمدالله روابط بين قوا در اين کشور روابطی کاملا منطقی، مبتنی بر قانون و کار کارشناسی و مصالح و منافع کشور و توام با آزادی نظر گفت‌وگو و تعامل سازنده است، اين گونه ادبيات‌ در کشور ما جايی ندارد که خدای ناکرده روزی دولت به مجلس فشار بياورد يا برعکس آن. اين مسائل در فرهنگ ديکتاتوری و يا جايی که رشد سياسی و فرهنگی مناسبی نداشته باشد وجود دارد، اما در کشور ما اين گونه نيست و تجربه‌ سی ساله‌ ما نشان داده تعامل قوا در اين کشور بر اساس تعامل سازنده بوده است و اين گونه بحث‌ها و صحبت‌ها درست نيست.

وی گفت: در اين گونه تعاملات گفت‌وگوهای کارشناسی وجود دارد و لازم و ضروری است، از طرف ديگر حدود و چارچوب‌های قانونی نيز مشخص است.

الهام هم‌چنين گفت: دولت پيشنهادهايی مبتنی بر ارقام ، ‌اعداد، آمار و اهداف تعيين‌شده و مبانی روشن، بر اساس جهت‌گيری عدالت و رشد کشور و ‌کاهش فاصله‌ طبقاتی داشت و بحث‌های کارشناسی زيادی نيز انجام داده بود و اين بحث‌ها در ضمن کار با مجلس نيز ادامه داشت که خوشبختانه کميسيون تلفيق نيز نظرات دولت را پذيرفت و اعمال کرد.

سخنگوی دولت گفت: البته هنوز بحث‌ها نهايی نشده و فرصت برای بحث‌ بيشتر وجود دارد. دولت هم‌چنين تلاش منطقی و نظام‌مندی را برای گفت‌وگو و تعامل با مجلس دنبال می‌کند و اگر به لايحه‌ دولت برسند اين کامل‌شدن نظرات است؛ البته ممکن است نظرات ديگری وجود داشته باشد که در مجلس بررسی می‌شود، اما مساله‌ای که در مجلس نهايی می‌شود برای مديريت کشور مورد نظر خواهد بود و آن را اجرا می‌کند؛ البته همانطور که گفتم بحث‌ها نهايی نشده و هنوز فضا برای بحث و گفت‌وگو وجود دارد و ما از روند کار بودجه راضی هستيم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد نامه‌ اوباما به رييس‌جمهور روسيه مبنی بر اينکه اگر روسيه به ايران در ارتباط با بحث هسته‌يی از جمله بحث نيروگاه بوشهر کمک نکند، آمريکا نيز از ايجاد سپر موشکی در اروپای شرقی خودداری می‌کند، گفت: ‌روابط جمهوری اسلامی ايران و روسيه، خوب ، مثبت و رو به ارتقاست و در ارتباط با بحث نيروگاه بوشهر نيز روس‌ها اعلام ادامه‌ی همکاری کرده‌اند تا مسير پيش برود .

الهام گفت: ‌روال همکاری‌ها مثبت ارزيابی می‌شود و اين روابط و همکاری‌ها به نفع منطقه و دو کشور است؛ گرچه ممکن است برخی از اين گسترش روابط نگران باشند .

سخنگوی دولت افزود: بحث سپر موشکی تهديدی برای روسيه است و آمريکايی‌ها بايد نگرانی‌های روسيه را برطرف کنند .

وی بار ديگر گفت: همکاری ايران و روسيه را به نفع کشور و منطقه می‌دانيم و همانطور که گفتم شايد اين پيشرفت گفت‌وگوها و بحث‌ها مطلوب آمريکايی‌ها نباشد.

الهام ادامه داد: وجود يک جهان توام با همکاری و صلح به نفع تمام جهان است.

وی گفت: ما فکر نمی‌کنيم آمريکايی‌ها در روابط ايران و روسيه تاثيرگذار باشند، آنها بايد مسائل خود را حل کنند و اين مسائل ارتباطی به ما ندارد .

وی همچنين در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه برخی می‌خواهند در منطقه اين‌گونه القا کنند که جمهوری اسلامی تهديدی برای خاورميانه است گفت: وجود جمهوری اسلامی برای کشورهای منطقه يک فرصت ارزنده است. جمهوری اسلامی هيچ‌گاه نقش تهديد‌کننده نداشته و به دنبال گسترش تعاملات با کشورهای منطقه بوده است.

الهام افزود: اقتدار جمهوری اسلامی به نفع منطقه است، اکنون هم که ايران يک کشور مقتدر در منطقه و جهان است همانطور که گفتم ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسايه و منطقه از اولويت‌های اول جمهوری اسلامی است و رشد جمهوری اسلامی و اقتدار آن به نفع کشورهای منطقه و در خدمت رشد و پيشرفت کشورهای آن است.

وی گفت: اقتدار جمهوری اسلامی در جهت مقابل کشورهای منطقه نيست. امروز اين يک واقعيت است که جمهوری اسلامی يک نظام مقتدر در جهان و منطقه است؛ از اين رو حرف‌های برخی که ايران تهديدی برای منطقه معرفی می‌کنند به اين دليل است که می‌خواهند در رابطه‌ی ايران و کشورهای منطقه خدشه ايجاد کنند.

الهام اظهار کرد: بدخواهان اين حرف‌ها را می‌زنند. اين افراد به دنبال ضربه زدن به استقلال کشورهای منطقه هستند ولی مطمئنا اين صحبت‌ها و تهديدات تاثيرگذار نخواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه جک استرا، وزير خارجه‌ سابق انگليس اعلام کرده مشکل غرب با ايران اين است که غرب درک درستی از ايران ندارد، گفت: پذيرش واقعيات راه‌ حل مشکلات است و بايد واقعيت را پذيرفت و شناخت؛ از اين رو بايد بر اساس پذيرفتن واقعيت‌ها رفتار را اصلاح کرد. ما از نگاهی که مبتنی قبول واقعيت و اصلاح رفتار باشد، استقبال می‌کنيم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری در ارتباط با تعيين نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بر اساس ديدگاههای کارشناسان و بحث‌های کارشناسی که در بانک مرکزی صورت می‌گيرد انجام می‌شود و آنچه لازم است تصويب شود در کميسيون اقتصادی دولت انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در پايان با بيان اين‌که اين در موضوع در دستور کار بانک مرکزی است، گفت: هدف از دادن تسهيلات بانکی ايجاد زمينه برای رشد سرمايه‌گذاری به ويژه در بخش خصوصی است و رشد سرمايه‌گذاری فقط واگذاری بخش‌های دولتی نيست، بلکه بايد ظرفيت‌سازی کنيم و بانک مرکزی با توجه به اين سياست‌ها اين مبحث را دنبال می‌کند.





















Copyright: gooya.com 2016