جمعه 14 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آتش زدن منازل ۴ تن از بهائيان مصر "بر اثر تحريک يک روزنامه نگار"، العربيه دات نت

دبی- العربيه. نت
چند تن از مصريان ساکن استان سوهاج واقع در منطقه صعيد مصر ۴ منزل متعلق به خانواده های پيرو بهائيت را به آتش کشيدند. اين رويداد پس از آن صورت گرفت که عضوی از يک خانواده ی بهايی در برنامه ای تلويزيونی مشاهده گرديد.

طبق گزارش های خبری پخش شده در روز پنجشنبه ۲/۴/۲۰۰۹ ، پليس اين آتش زنی منجر به ايراد خساراتی به منازل ۴ خانواده ی بهايی و همسايگان آنان شد.

اقدام تهاجمی مذکور عليه خانه های احمد السيد (۴۵ ساله – کارگر)، وبرادرش عبد السميع (۵۵ ساله - کشاورز)، و علی احمد ابراهيم (۴۵ ساله) همسر خواهرشان ، ومحمد عبد الرحمن (۴۰ ساله) در روستا شورانيه از توابع شهرستان مراغه سوهاج صورت گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نوشته ی روزنامه ی "المصری اليوم" آتش سوزی موجب شد که تعدادی از بهائيان روستا از ترس جان فرار کنند. نيروهای امنيتی نيز به آنان کمک کردند که در حين خروج از روستا دچار مشکلاتی نگردند.

اين روزنامه نوشت: ظاهر شدن احمد السيد (از پيروان بهائيت) در هفته ی گذشته در برنامه ی "الحقيقه" که از شبکه ی تلويزيونی "دريم ۲" پخش می شد، موجب خشم چند تن از روستائيان شد و منجر به چنين اقدامی شد.

از سوی ديگر جمعيت دفاع از حقوق فردی، جمال عبدالرحيم روزنامه نگار "الجمهوريه" را متهم به آن کرد که "با زدن انگ ارتداد از اسلام" به بهائيان، موجب اين تحريک شده و باعث گشته که اين افراد مورد ضرب و شتم قرار گيرند و از روستای خود فراری شوند. اين جمعيت در نظر دارد دادخواستی به همين منظور تهيه و به دادگاه ارايه دهد.

گفتنی است در مصر حدود ۲۰۰۰ تن از پيروان بهائيت در مصر زندگی می کنند.

بنيانگذار بهائيت در نيمه ی قرن ۱۹ ميرزا حسين علی نوری ملقب به بهاء الله از اتباع ايران بوده است. بهائيت در بسياری از کشورها به عنوان يک دين به رسميت شناخته شده است وپيروان آن در ۲۳۵ کشور و سرزمين ديده می شوند.

طی ماههای های اخير بهائيان مصر به اين حق دست يافته اند که در شناسنامه ها و کارت های هويتشان از ذکر ديانت و عقيده معاف شوند. حکومت کنونی ايران، سرزمين منشأ بهائيت، اين دين وآيين را به رسميت نمی شناسد. حال آنکه بهائيان می گويند "طبق آيين خويش مجاز نيستيم در سياست دخالت کنيم".





















Copyright: gooya.com 2016