پنجشنبه 3 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخابات دهم و نگاه دولت به موجودی تامين اجتماعی، امير مهدی فرزانه

شرکت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی با سرمايه ۳ هزار ميليارد تومانی خود بعد از وزارت نفت مهم‌ترين سهامدار صنايع نفتی و پتروشيمی کشور است و توليد و توزيع قير، سيمان و دارو در انحصار نسبی آن است. اين شرکت همچنين بزرگ ترين بازيگر بازار سرمايه است و در سايپا، ايران خودرو، ملی کشتيرانی، ملی نفتکش و فولاد مبارکه عضو هيات مديره دارد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چهارمين مدير عامل شرکت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی (شستا) در چهارمين سال رياست جمهموری احمدی نژاد عوض شد تا او بيش از پيش بر منابع و قدرت اقتصادی و سياسی سازمان تامين اجتماعی دسترسی داشته باشد. احمدی نژاد پيش از اين و در اين چهارسال، سه رئيس را بر تخت سازمان تامين اجتماعی نشاند: مددی، ضيايی و ذبيحی که در اين بين مددی و ذبيحی، از نزديکترين يارانش بودند. مددی معاون او در شهرداری و ذبيحی رييس ستادهای استانی‌اش در انتخابات نهم رياست جمهوری و مشاورش در نهاد رياست جمهوری بود .
کبورانی اولين مديرعامل شرکت سرمايه گذاری تامين اجتماعی (شستا) در دولت نهم بود .او پيش از آن قائم مقام سازمان بورس بود و وابستگی هايش به نهادهای امنيتی همواره سئوال برانگيز بود . بعد از کبورانی ، بيگی ، معاون استانهای سازمان تامين اجتماعی چندماهی به "شستا" رفت و سپس مهندس يزدان‌جو مديرعامل شرکت سابير از شرکتهای زير مجموعه شستا ، مديرعامل بزرگترين شرکت سرمايه گذاری ايران شد و در کمتر از دوسال از فعاليتش مهرداد بذرپاش نزديکترين يارجوان احمدی نژاد ، جای او را گرفت.
شرکت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی با سرمايه ۳ هزارميلياردتومانی خود بعد از وزارت نفت مهم‌ترين سهامدار صنايع نفتی و پتروشيمی کشور است و توليد و توزيع قير، سيمان و دارو در انحصار نسبی اوست . اين شرکت همچنين بزرگترين بازيگر بازار سرمايه است و در سايپا ، ايران خودرو، ملی کشتيرانی، ملی نفتکش و فولاد مبارکه عضو هيات مديره دارد. ضمن آنکه در هر استان شرکتی و کارخانه ای دارد . بطوريکه مديرعامل آن امکان تعوبض نزديک به ۲۰۰عضو هيات مديره را بصورت مستقيم و غير مستقيم دارد و از اقتدار سياسی و اقتصادی بالايی برخورد است . حتی به اعتقاد برخی ،" شستا " از سازمان تامين اجتماعی مهم تر و قويتر است و به همين دليل مديرعاملش از اهميت زيادی برخوردارست.
حضور بذرپاش در" شستا" تفسيرهای متفاوتی را بر می‌انگيزد . اما نکته کمتر توجه شده اين است که با اين کار بار ديگر ثابت شد که احمدی نژاد ، جز گروه محدود و کوچکی از يارانش به شخص ديگری اعتماد ندارد. چرا که بر خلاف بسياری از اظهارنظرها ، ياران احمدی نژاد و جبهه اصول گرايان در سه سال گذشته شستا و شرکتهای زير مجموعه آن را تحت سيطره خود داشتند و به هيچ وجه اجازه حضور نيروهايی از جناح های ديگر يا متخصصان توانا را نمی دادند که در زير به برخی از آنها اشاره می‌شود:
اعضای هيات مديره" شستا" عبارتند از :محمدعلی يزدان‌جو، علی يوسف پور، حسين قديم ، محمدستاری وفايی و عبدالحسين ثابت.
يوسف پور معاون پارلمانی وزير نيرو، مدير مسئول روزنامه سياست روز، سرپرست سابق وزارت رفاه و تامين اجتماعی و از جمله بانفوذترين نيروهای سياسی اصولگرايان است. حسين قديم معاون سابق سازمان تامين اجتماعی و عضو مامور از وزارت اطلاعات ، ستاری وفايی از مشاوران ارشد احمدی نژاد و مديرقرارگاه خاتم الانبيا و ثابت که قديمی ترين عضو هيات مديره و مديرعامل شرکت صنايع بهشهر است.
محمدعلی يزدان‌جو که بنا به برخی شنيده ها باجناق پرويز فتاح وزيرنيرو است ، از نزديکان صادق محصولی وزيرکشور احمدی نژاد محسوب می شود که بواسطه حضور در سابير (پيمانکار بزرگ سدهای کشور) با فتاح ، يوسف پور و محصولی روابط محکم و نزديکی داشته و به همين دليل به "شستا" آمده بود.
مصطفی ميريان مديرعامل هلدينگ نفت و گاز تامين از اعضای ارشد جامعه اسلامی مهندسين به رهبری باهنر است که پيش از حضور در صنعت نفت و گاز ، مديرعامل سيماچوب بود .رييس هيات مديره اين شرکت هم هامانه وزير نفت برکنار شده احمدی نژاد است.
در کنار اين افراد می‌توان به حضور مهندس زرين گل نماينده سابق سنندج و از نزديکان احمدی نژاد در دوران جنگ در مسند مديرعاملی هلدينگ پتروشيمايی ، دکتر قنبری همدانی از سخنرانان بحثهای مذهبی و اخلاقی صداو سيما درمديرعاملی صنايع عمومی تامين اجتماعی و کاويانی نماينده سابق نهاوند و رحمتی وزيرسابق راه و ترابری در هيات مديره عمران و ساختمان تامين اجتماعی اشاره کرد.
به غير از اين افراد مشهور ، تعدادی از نمايندگان سابق مجلس هفتم و نيروهای نزديک به احمدی نژاد نيز در برخی پستهای کليدی و مهم شرکتهای زير مجموعه "شستا" مشغولند .عليرغم اين اقتدار سياسی که اصولگرايان بر تامين اجتماعی و زيرمجموعه های آن دارند به نظر می‌رسد احمدی نژاد با حضور ذبيحی و بذرباش به يکه تازی بيشتری در تامين اجتماعی می ‌پردازد . انتخابات نزديک است و بايد برای تبليغات پول را از جايی فراهم کرد . حتی اگر از موجودی صندوق تامين اجتماعی باشد که کارگران ايران برای دوران بازنشستگی خود به آن متکی اند.





















Copyright: gooya.com 2016