یکشنبه 13 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه اروپا و عفو بين الملل به خاطر اعدام دلارا دارابی، ايران را محکوم کردند، دويچه وله

اتحاديه اروپا اعدام دلارا دارابی را خلاف تعهدات بين‌المللی ايران دانست و آن را محکوم کرد. دلارا به خاطر قتل يکی از بستگانش از سوی دادگاهی به مرگ محکوم شده بود، اما وی در زمان ارتکاب جرم تنها ۱۷ سال داشت.

اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه‌ای به اجرام حکم اعدام دلارا دارابی اعتراض و آنرا محکوم کرد. بيانيه اتحاديه اروپا يادآور می‌شود‌، که اعدام دلارا بر خلاف تعهدات بين‌المللی است، تعهداتی که دولت ايران بطور داوطلبانه آنان را پذيرفته است. اين بيانيه از سوی رياست اتحاديه اروپا نگارش و در پراگ منتشر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برغم تعويق اجرای حکم از سوی مقامات قضايی جمهوری اسلامی، دلارا دارابی در روز جمعه ۱۱ اردبيهشت در زندان رشت به دار آويخته شد.

اتحاديه اروپا در اين بيانيه بار ديگر از ايران خواسته است، که حکم اعدام نوجوانان و جوانان را متوقف کند. اين برای چندمين باری است، که اتحاديه اروپا در قبال اعدام نوجوانان و جوانان دست به اعتراض می‌زند.

سازمان عفو بين‌الملل نيز شديداً به اعدام دلارا اعتراض و آن را محکوم کرد. در واکنش سازمان عفو بين‌الملل آمده است، که حتا وکيل مدافع دلار دارابی از اجرای حکم اعدام ‌اطلاعی نداشته است.

به نظر سازمان عفو بين‌الملل، برغم مهلت دو ماهه‌ای، که از سوی آيت‌الله شاهرودی، رييس قوه قضاييه، مقرر شده بود، اين اعدام عملی شد. اين بدين معنا است، که جمهوری اسلامی با مخفی نگاه داشتن اجرای حکم اعدام خواهان جلوگيری از اعتراضات وسيع در سطح داخلی و بين‌المللی بوده است.

دلارا دارابی در دادگاهی، در شش سال پيش، به جرم قتل دخترعموی پدرش محکوم شناخته شد. دادرسی به پرونده دلارا دارابی و تجديد نظر در آن مملو از ناروشنی و ابهام بود.

دادرسی ناعادلانه

دلارا، اعتراف نخستين خود به قتل را پس گرفته بود. وی ظاهراً به خاطر نجات دوست پسرش، مسئوليت قتل را برعهده گرفته بود، زيرا که دوستش به وی اطمينان داده بود، که به خاطر صغارت سن، اعدام نخواهد شد.

دلارا پس از آن بارها اعلام کرد، که بی‌گناه است. در مدت شش سال حبس در زندان، دلارا به نقاشی روی آورد وبا برخی از آثارش حتا توجه محافل جهانی را به خود معطوف ساخت.

سازمان عفو بين‌الملل دادرسی و دادگاه دلارا دارابی را ناعادلانه خواند. سازمان عفو بين‌الملل با استناد به مدارک وکيل مدافع بر اين نظر است، که دادگاه شواهد و اسنادی را ناديده گرفته، که دال بر بيگناهی متهم داشته‌اند.

بنا به گفته سازمان عفو بين‌الملل، دلارا دارابی دومين زنی است، که از آغاز سال ۲۰۰۹ميلادی تاکنون در ايران اعدام شده‌است.

ارون رادز، سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران درباره اعدام دلار دارابی گفت: «اعدام دلارا توهينی به ارزش‌های حقوق بشر و جسارت نقض الزامات ايران در رعايت معيارها و پيمان‌های بين‌المللی حقوق بشر است.»

در سال جاری ميلادی مجموعاً در جمهوری اسلامی ۱۴۰ نفر اعدام شده‌اند. از سال ۱۹۹۰ تاکنون نيز، در مورد دست‌کم ۴۲ نوجوان بزهکار در ايران حکم اعدام به اجرا گذاشته شده است.

براساس گزارش سازمان عفو بين‌الملل، تنها در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ايران بوده‌ است. هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان محکوم به اعدام، که هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال بوده‌اند، در زندان‌های ايران در انتظار اجرای حکم به سر می‌برند.





















Copyright: gooya.com 2016