سه شنبه 22 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کنسرت پری زنگنه در بروکسل و معرفی کتاب تازه اش به نام "آن سوی تاريکی"، ۲۰ ماه مه

گيو، هنرمند جوان نيز در کنار خانم پری زنگنه چند آهنگ فولکلوريک ايرانی خواهد نواخت.
www.ghalamkaripour.com

چهارشنبه ۲۰ ماه مه ساعت ۲۰ در:
97 Rue du Cornet - 1040 Bruxelles - Métro Schuman

ورودی: ۱۲ يورو

اين برنامه با همکاری انجمن های اروپرس و رازی برگزار می شود.

فدراسيون اروپرس
europerse@ gmail.com
۰۴۷۵-۷۱ ۶۹ ۲۵
(Anwar Mir Sattari)

انجمن ايرانی فرهنگ و پژوهش رازی
Espace iranien de Culture et de Recherche « Razi »
144 Av. Brugmann – 1190 Bruxelles
Tél: ۰۲-۵۱۳.۲۰.۴۳
(GSM: ۰۴۸۷-۵۴ ۴۰ ۲۶ (Sherin Sepandarmaz



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پری زنگنه، آواز روشنايی
شوکا صحرائی

http://www.youtube.com/watch?v=tqqv8J3ZVq4&NR=1

http://www.errachidia.org/clip/video-Zangeneh-1-xxiiSeV8R6Y.html

پری رخ شاه يلانی ( پری زنگنه)، هنرمند کاشانی تبار تحصيلات مقدماتی خود را در تهران گذراند و نخستين درس های آواز را نزد استاد نصرالله زرين پنجه در رديف های آواز ايرانی فرا گرفت و سپس به هنرستان عالی موسيقی رفت و نزد خانم اولين باغچه بان به تحصيل اپرا پرداخت.

وی پس از اين دوره برای تجربه اندوزی بيشتر و تکميل آموخته های خود به کشورهای ايتاليا، آلمان و اتريش سفر کرد و کار پرورش صدايش را برای استفاده کامل از قابليت های کم نظير آن در اروپا دنبال کرد.

پری زنگنه در سال ۱۳۵۰ در يک حادثه رانندگی بينايی خود را از دست داد. اين حادثه و تجربه نابينائی برای او انگيزه ای شد تا از يک سو ديگر نابينايان را به زندگی فعال دعوت کند و از سوی ديگر به همه نشان دهد نابينايی و اصولا هر گونه آسيب ديدگی عضوی مانع شکوفايی توانمندی های انسان و اوج گيری هنر او نمی تواند باشد.

به همين منظور پس از وقفه ای که زندگی خانوادگی در فعاليت های هنری اش انداخته بود، مصمم تر و جدی تر از قبل به عرصه موسيقی و سفرهای هنرجويانه بازگشت و کنسرت های متعددی برگزار کرد.

او در سفرهای پی در پی خود و برگزاری کنسرت در نقاط مختلف ايران و جهان دو هدف را دنبال می کرد، يکی آشنايی مردم هر ديار با موسيقی ايران و ديگری ايجاد درآمد برای ياری دادن به مراکز فرهنگی روشندلان در هر منطقه.

به پاس همين خدمات نيکوکارانه ی خانم زنگنه در کنار فعاليت های فرهنگی و هنری اش بود که به او عنوان "سفير بين المللی حسن نيت" داده شد.

به نظر پری زنگنه، جهان امروز نياز به مهر ورزيدن بيشتر برای ارتباط انسانی بهتر بين مردم دارد و موسيقی يکی از بهترين راه
ها برای ايجاداين ارتباط است. به همين دليل او نيز به اجرا و خلق آثاری پرداخته که در جهت تحقق اين آرمان هستند.

از اجراهای برجسته پری زنگنه تکخوانی او در اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون توسط ارکستر سمفونی فورت لادِرديل ( Fort Lauderdale ) به رهبری لری سيگال ( Larry Segal) در فلوريدا است. همچنين بازسازی علمی ترانه های محلی و بومی ايران و اجرای آن به صورت کلاسيک از کارهای شاخص او به شمار می رود.

از پری زنگنه تا کنون بيش از سيصد ترانه و ده اثر نوشتاری منتشر شده است. کتاب هايی مانند" آوای نام ها از ايران زمين "که گردآوری و نوشتن آن بيش از ۵ سال به طول انجاميد و يا کتاب هايی با آميزه يی از وصف طبيعت و اهداف آموزشی برای کودکان و نوجوانان مانند "دنيای بزرگ کودکی"، "شاهپرک های قصه ی من" و"پری لالايی ها".

آخرين کتاب او" آن سوی تاريکی " نام دارد که به تازگی انتشارات کتابسرا منتشر کرده است. اين کتاب نتيجه سال ها زندگی در نابينائی و در کنار نابينايان است که با بيان خاطره های زندگی شخصی و آموزه های علمی و تجربی، در پی روشن کردن گوشه های پنهان مسائل، مشکلات و راهکارهای زندگی اين گروه اجتماعی گام بر می دارد.

پری زنگنه در مورد نگارش اين کتاب می نويسد:" آسان نبود بازگشت به روزهای آغازين نابينايی و فرو افتادن در ميان گذشته ها، تنفس هوای متغير زندگی و گم شدن در انبوه تصويرهای گمشده. دشوارتر از نگارش و پژوهش و ويرايش کتاب، بازخوانی تجربه های ناديده بود و تکرار روزهای ناخوانده."

"اما اين راه را برگزيدم چرا که می خواستم آيندگانی که تاريکی را تجربه خواهند کرد، زندگی آسوده تر و هموارتری داشته باشند و بسياری از مردم همان گونه که در بازگويی واژه ی "نابينايان" اشتباه می کنند، در عمل نيز نابينايان را "بينوايان" به شمار نياورند. پس به سراغ کتابچه ی ذهنم رفتم و از اوراق خاک خورده ی آن تا برگ های امروزی را ورق زدم."

خانم زنگنه در حال حاضر برای معرفی کتاب "آن سوی تاريکی" به اروپا و آمريکای شمالی سفر کرده است. وی کتاب ديگری نيز با نام " من و آواز" در دست نگارش دارد.





















Copyright: gooya.com 2016