جمعه 8 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کامل ايسنا از انفجار زاهدان: ۲۱ تن کشته و‌١٨٢ زخمی، دستگيری يک گروه تروريستی در اين رابطه

در پی وقوع يک انفجار تروريستی در مسجد علی ابن ابيطالب (ع) زاهدان در شب گذشته ۲۱ نفر از هموطنان‌مان به شهادت رسيدند؛ در همين رابطه اعضای يک گروه تروريستی دستگير شدند؛ همچنين به همين مناسبت ۳ روز عزای عمومی در استان سيستان و بلوچستان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر منتظر خراسانی ـ مسوول اتاق بحران مرکز مديريت حوادث غيرمترقبه و فوريت‌های پزشکی ـ درباره آخرين وضعيت مجروحان و شهدای اين حادثه تروريستی در زاهدان، اظهار کرد: در اين حادثه ۱۸۲ تن مجروح شدند که ۸۷ تن از اين افراد به صورت سرپايی مداوا و از بيمارستان‌های زاهدان ترخيص شدند.

وی در گفت‌وگو با ايسنا ادامه داد: در حال حاضر ۹۵ تن از مجروحان اين انفجار در بيمارستان‌های زاهدان بستری هستند، اين در حالی است که تعداد شهدای اين حادثه تروريستی نيز به ۲۱ تن رسيده است.


استاندار سيستان و بلوچستان خبر داد:
عوامل انفجار تروريستی زاهدان دستگير شدند

استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با تلاش نيروهای امنيتی و اطلاعاتی، تعدادی از اعضا گروه تروريستی عامل انفجار در مسجد حضرت علی ابن ابيطالب (ع) زاهدان دستگير شدند.

علی محمد آزاد افزود: يک تيم تروريستی که عامل اين انفجار بودند دستگير شدند و بازجويی از آنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: پس از انجام تحقيقات لازم در اين زمينه اعضای اين گروهک تروريستی به سزای عمل‌شان خواهند رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس دادگستری سيستان وبلوچستان:
*يکی از عوامل انفجارتروريستی زاهدان بازداشت شد
*به نتيجه قطعی نرسيديم که انفجار توسط گروهک مالک انجام شده باشد

رييس دادگستری کل استان سيستان و بلوچستان از بازداشت يکی از عوامل انفجار تروريستی شب گذشته در مسجد علی ابن ابيطالب (ع) زاهدان خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمين ابراهيم حميدی در گفت‌وگو با ايسنا، در تشريح آخرين وضعيت شهداء و مجروحان اين انفجار تروريستی با بيان اين‌که در اين حادثه‌ی تروريستی به هيچ يک از خانم‌های حاضر در مسجد آسيبی نرسيده است، گفت: در ميان کشته‌شدگان و مصدومان از کودک ۱۰ ساله تا افراد مسن وجود دارد.

رييس دادگستری کل استان سيستان و بلوچستان با اشاره به بازداشت يکی از عوامل انفجار تروريستی در مسجد زاهدان گفت: کارهای قضايی و تحقيقات اوليه با وجود تعطيلی، توسط بازپرس ويژه و زير نظر دادستان مرکز استان در حال انجام است.

وی با بيان اين‌که اين فرد دستگير شده احتمالا با گروهک‌ ضد انقلاب در ارتباط بوده، گفت: عمده‌ترين گروهک‌هايی که اقدام به عمليات تروريستی در اين استان می‌کنند گروهک مالک هستند؛ اما هنوز به نتيجه قطعی نرسيده‌ايم که اين انفجار توسط اين گروهک انجام شده باشد.

حميدی با اشاره به اين‌که متهم دستگير شده اقدام به بازسازی صحنه‌ی انفجار تروريستی کرده است، گفت: اتهام محاربه و اقدام عليه امنيت ملی به متهم دستگير شده تفهيم شده است اما انگيزه‌اش از اين اقدام در حال حاضر قابل ارائه نيست.

به گفته رييس دادگستری کل استان سيستان و بلوچستان عامل انفجار يک نفر بوده که در حين ادای نماز مغرب در هفتم خردادماه سال جاری در صف آخر نماز جماعت در ميان نمازگزاران مرد حاضر و اقدام به بمب‌گذاری کرده که اين عامل انفجار نيز به هلاکت رسيده است.


نماينده مردم در مجلس زاهدان:
جريحه دار کردن احساسات شيعيان مهم‌ترين هدف وهابيون و سلفيون است

نماينده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره حادثه انفجار بمب در زاهدان گفت: حادثه انفجار مسجد حضرت علی ابن ابيطالب (ع) زاهدان جنايت هولناکی بود که با هيچ مرام، مسلک، دين و مذهب و اخلاق انسانی و اسلامی سازگاری ندارد.

حسينعلی شهرياری در گفت‌وگو ايسنا با بيان اين‌که قطعا عوامل اين حادثه وهابيون هستند، افزود: جريحه‌دار کردن احساسات شيعيان مهم‌ترين هدف وهابيون و سلفيون است به هيمن منظور مردم بايد مراقب باشند تا در دام توطئه و تفرقه قومی و مذهبی دشمنان گرفتار نشوند.

او اظهار کرد: با توجه به ايام دهه فاطميه و نزديک شدن به انتخابات بايد شاهد تلاش بيش‌تر در برقراری امنيت باشيم.

وی تاکيد کرد: مردم خصوصا اهل تشيع بايد بدانند که اين حادثه توسط افراد وهابی شکل گرفته و همچون گذشته زندگی مسالمت آميزی با اهل سنت داشته باشند.

نماينده مردم زاهدان در خانه ملت ادامه داد: بايد افرادی که پشتوانه مالی برای وهابيون و بستر سازی لازم جهت تقريب آنان را مهيا می کنند از طريق قانون شناسايی و به اشد مجازات محکوم شوند.


امام جمعه اهل سنت زاهدان:
اين حمله ناجوانمردانه قلب مردم شيعه و سنی استان را به شدت جريحه‌دار کرد

مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بيانيه‌ای اعلام کرد: حمله ناجوانمردانه افراد کوردل و از خدا بی خبر در صف‌های نمازگزاران مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان و به شهادت رسيدن و مجروح شدن عده‌ای نمازگزار مظلوم در حال نماز و اهانت به خانه خدا، قلب اينجانب و ساير مردم استان اعم از شيعه و سنی را به شدت جريحه دار کرد و تکان داد.

به گزارش ايسنا، در اين بيانيه آمده است: ضمن محکوميت شديد اين جنايت هولناک و ضد بشری و انسانی و توهين به مسجد، به خانواده شهدای اين حادثه تسليت عرض کرده و به طراحان و توطئه گران اين جنايت هولناک هشدار می دهم که دست از جنايت بردارند و به قهر خدا و خشم مردم شريف استان اعم از شيعه و سنی که در کنار هم زندگی می‌کنند، خود را گرفتار نکنند و به مردم فهيم و شريف استان توصيه و تاکيد می‌نمايم که با هوشياری و بيداری کامل هر نوع توطئه دشمنان اسلام را که موجب بر هم زدن آسايش مردم استان است، خنثی نمايند و از مسوولان امنيتی استان تقاضا دارم که با هر نوع ناامنی وهرج و مرج مقابله کنند. در پايان از خداوند متعال برای شهدای اين حادثه علو درجات و برای مجروحان آرزوی بهبود و برای بازماندگان اجر و صبر مسالت دارم.


امام جمعه اهل سنت خاش:
مردم استان هم‌چنان وحدت و همبستگی‌شان را حفظ می‌کنند

در پی حرکت تروريستی عوامل استکبار جهانی در به شهادت رساندن جمعی از نمازگزاران مسجد امام علی (ع) زاهدان امامان جمعه شيعه و سنی، فرمانداری، علما و روحانيون تشيع و تسنن، مديران و مدرسان حوزه‌های علميه اهل سنت، بسيجيان فرهنگيان، دانشجويان، ادارات و نهادهای دولتی، کسبه و بازاريان، شوراهای اسلامی شهرو روستا، سران قبايل و طوايف شهرستان خاش در اطلاعيه‌های جداگانه‌ای اين حرکت ددمنشانه توسط ايادی استکبار جهانی را محکوم کردند.

فرماندار خاش با محکوم کردن جنايت شب گذشته تروريست‌ها در به شهادت رسانيدن تعدادی از هم استانی‌هايمان در مسجد امام علی (ع) زاهدان گفت: دشمنان اسلام و کشور بدانند با انجام اين گونه اعمال ددمنشانه نمی‌توانند به وحدت يکپارچه ما ضربه وارد کنند و رشته های مستحکم وحدت ما را پاره کنند.

رحمدل بامری در گفت‌وگو با ايسنا افزود: مردم ما با انجام اين گونه اعمال تروريستی هرگز هراسی به دل راه نمی‌دهند و همواره با اتحاد و همبستگی بيش‌تر در راستای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان گام برمی دارند.

امام جمعه اهل سنت خاش هم با محکوميت اين حادثه دردناک بيان کرد: به وجود آوردن اين گونه اعمال ددمنشانه و در اين برهه حساس کشورمان فقط گامی در جهت ايجاد تفرقه و جدايی بين مردم ما از سوی دشمنان اسلام و استکبار جهانی و عوامل مزدور آنان است.

مولوی محمدعلی شهنوازی در گفت‌وگو با ايسنا افزود: بار ديگر خود فروختگان ايادی استکبار جهانی با اعمال ننگين خود جمعی از هم استانی‌های ما راکه در حال عبادت و راز و نياز با معبودشان بودند را به شهادت رساند که ما ضمن محکوم کردن اين جنايت خطاب به کسانی که درصدد تفرقه ميان مسلمانان از طريق مذاهب هستند اعلام می‌داريم که ما مردم استان سيستان و بلوچستان همچنان وحدت و همبستگی خود را در راستای حفظ ارزش‌های اسلامی تحت فرامين مقام معظم رهبری و نقش بر آب شدن توطئه‌های شوم و پليد دشمنان حفظ می‌کنيم و در انتخابات آتی نيز پرشورتر از گذشته حضور خواهيم يافت.

مدير حوزه علميه مدينه العلوم اهل سنت خاش نيز با بيان اين که انجام اين گونه حادثه تروريستی با توجه به نزديکی برگزاری انتخابات دور دهم رياست جمهوری در راستای در هم شکستن وحدت يکپارچه مردم شيعه و سنی و کم رنگ شدن حضور مردم در صحنه انتخابات ۲۲ خرداد بوده است گفت: همه افراد جامعه اين حادثه دردناک را محکوم می‌کنند و آمادگی خود را در حراست و پاسداری از ارزش‌های ناب اسلامی و حضور يکپارچه و پرشور در تمام صحنه‌های نظام اسلامی اعلام می‌دارند.

مولوی محمد عثمان قلندرزهی افزود: انجام اعمال تروريستی و کشتار افراد مظلوم و بی دفاع در منطقه و کشورمان رشته‌های وحدت مردم ما را مستحکم تر می‌نمايد و مردم با بيداری وهوشيار تر از گذشته از دولت و مسوولان خود حمايت می نمايند.


امام جمعه اهل سنت سراوان:
مزدوران بدانند اخوت در بين شيعه و سنی در استان ريشه سببی و نسبی دارد

امام جمعه اهل سنت سراوان گفت: حادثه مسجد علی بن ابيطالب (ع) زاهدان تنها يک حادثه نبود بلکه با توجه به زمان و مکان آن می توان گفت دشمن از چنين حيله‌ای با کمال آگاهی استفاده کرده است.

مولوی عبدالحميد ساداتی در گفت‌وگو با ايسنا افزود: دشمن همواره تلاش کرده است با توسل به حربه‌های مذهبی زمينه اختلاف و تفرقه افکنی را فراهم کند و وحدت مردم سيستان و بلوچستان را به چالش بکشاند.

او ادامه داد: دشمن و عوامل آن در انتخاب اين راه کاملا اشتباه می‌کنند و سخنان قاطع مقام معظم رهبری در خصوص وحدت بين شيعه و سنی دشمن را در هراس فرو برد و موجب اتحاد و انسجام در بين مسلمانان شد.

وی افزود: اين حادثه يک توطئه بود برای خدشه کردن دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری و همه اهل سنت همراه نظام اين قضيه را به شدت محکوم می‌کنند و از مقامات امنيتی، قضايی و اطلاعاتی می خواهيم که هر چه سريع‌تر عاملان را شناسايی و به مجازات برسانند تاديگر شاهد حوادثی از اين قبيل نباشيم.

مولوی ساداتی بيان کرد: دشمنان کوردل و مزدوران متحجر و وابسته به قدرت های تفرقه افکنه بدانند که اخوت در بين شيعه و سنی در استان ريشه سببی و نسبی دارد و از اين حوادث چيزی جز انزجار نصيب آنان نمی شود.

او اظهار کرد: کسانی که پای مسائل مقدس مذهبی را پيش می کشند مذهبی نيستند بلکه تنها از اين مقدسات سوء استفاده می‌کنند.


مردم شيعه و سنی سيستان و بلوچستان حادثه تروريستی زاهدان را محکوم کردند

هاديان، يکی از شهروندان زاهدانی در گفت‌وگو با ايسنا ضمن محکوم کردن اين جنايت گفت: اين نقشه با هدف تفرقه افکنی و ايجاد دشمنی در بين مردم استان صورت گرفت و انتظار داريم مقامات امنيتی و به ويژه نيروی انتظامی و مسوولان استان اقدامات مؤثر و مفيدی را برای پيشگيری از اين اقدامات تروريستی انجام دهند.

يکی ديگر از شاهدان اين ماجرا گفت: اين برنامه‌ها فقط و فقط از طرف دشمنان اسلام و کشور ايران برای تفرقه‌اندازی بين شيعه و سنی صورت گرفته و اميدواريم خون به ناحق ريخته اين شهدای گرانقدر پاس داشته شود.

مير ادامه داد: انفجار مسجد علی ابن ابی طالب (ع) از سوی استکبار غرب و اسراييل است تا بتوانند با طرح اين برنامه‌ها برای خودشان و عوامل شان جای پا باز کنند اما ناکام خواهند ماند و اقوام مختلف شيعه و سنی سيستان و بلوچستان با تعامل و برادری بسيار زياد با هم زندگی کرده و می‌کنند و انتظار داريم برای اين مسائل گام‌های اساسی برداشته شود.

وی افزود: کشورهای غرب هرچه از مردم استان و يا کشور را شهيد کنند ما با قدرت بيش‌تری از وطن و اتحادمان در بين شيعه و سنی محافظت خواهيم کرد و ديگر دست دشمن برای ما رو شده است.

مير بلوچ زهی، يکی ديگر از شهروندان زاهدانی ادامه داد: مردم کشور ايران جزو هر گروهی که باشند و يا چه شيعه باشند و يا سنی، به همديگر خيانت نمی‌کنند و از هم ديگر حمايت می‌کنند و من هم از صبر مردم استان‌مان تقدير و تشکر می‌کنم که با صبرشان نگذاشته‌اند اتحاد مردم استان از بين برود.

وی افزود: من از همين جا و همين مکان به آمريکا و اسراييل و کشورهای غرب می‌گويم که وای به حالشان اگر صبر مردم کشور ايران تمام شود و بدانيد ما در مقابل شما ديگر به شيعه و سنی تقسيم نمی‌شويم، ما متحد خواهيم بود.

سراوانی، يکی ديگر از شهروندان زاهدانی با انتقاد از عملکرد مسوولان گفت: وقتی دشمن و عوامل آنان مشخص است نمی دانم تعلل مسوولان به خاطر چيست؟

حسن زهی افزود: تاکنون شاهد حوادثی از اين قبيل بوديم اما هيچ‌گاه عواملی که سبب کم‌کاری و موجب پيش آمدن اين حوادث شده‌اند، محاکمه نشده‌اند.

وی گفت: اين عمليات تروريستی با هدف تفرقه‌اندازی بين شيعه و سنی اين استان بوده است و مسوولان بايد زمينه پيشگيری از آن را فراهم می‌کردند.

يکی از حاضران در محل حادثه نيز گفت: دشمن می‌خواهد از آب گل آلود ماهی بگيرد.

شهرکی افزود: مردم استان شيعه و سنی همه از اين کار دشمنان به خشم آمده‌اند و همه اين کار را محکوم می‌کنند.

وی ادامه داد: کشتن يک عده انسان بی گناه از کودکان، جوانان و سالخوردگان ما، آيا نشانه‌ی ناتوانی دشمنان نيست؟

يکی ديگر از شهروندان گفت: اين برنامه هدفمند و با برنامه از سوی استکبار جهانی بوده است.

بلوچ در گفت‌وگو با ايسنا افزود: استکبار جهانی می‌خواهد اختلاف قومی و مذهبی را در استان و کشور راه بيندازد اما نمی‌داند که مردم ما هوشيار هستند و با اين اقدامات بر هوشياری مردم افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: از دولت و نيروی انتظامی و همه مسوولان دست اندرکار امور امنيتی درخواست داريم هرچه زودتر به اين مسائل رسيدگی کنند.


معتمدين و ريش سفيدان اهل سنت زاهدان حادثه تروريستی زاهدان را محکوم کردند

جامعه روحانيت، دانشگاهيان فرهنگيان، معتمدين و ريش سفيدان اهل سنت زاهدان حادثه تروريستی در زاهدان را محکوم کردند.

به گزارش ايسنا، منطقه سيستان و بلوچستان، در اين بيانيه آمده است: بار ديگر استکبار جهانی که توان ديدن صفوف بهم فشرده امت اسلامی را ندارد جنايت دردناک و غم انگيز ديگری را در حمله به جمع نمازگزاران مسجد علی بن ابی طالب زاهدان مرتکب شد و عمق کينه دشمن و ددمنشی خود را به طور وحشيانه‌ای به نمايش گذاشت، کينه‌ای که برخاسته از عدم تحمل وحدت و انسجام ملت سرافراز و شهيد پرور ايران اسلامی است. مردم غيور و فهيم سنی و شيعه زاهدان همواره با هوشياری کامل اسلامی و انقلابی خود توطئه‌های مختلف دشمن و ايادی استکبار جهانی را نقش بر آب نموده و آن را با خف و خواری وادار به عقب نشينی کرده‌اند.

در اين بيانيه آمده است: جامعه روحانيت اهل سنت، نخبگان و معتمدين و ريش سفيدان اين جنايت هولناک را به شدت محکوم نموده و از عاملان اين جيانت اظهار تنفر و انزجار کرده و ضمن دعوت به آرامش و حفظ امنيت عمومی شهر از حمله به امکان مقدس و مساجد بشدت بر حذر می دارد و نگذارند دشمن به هدف نهايی خود که همانا ايجاد هرج و مرج و تفرقه بين امت اسلامی است، برسد.

در ادامه بيانيه آمده است: اميد است خداوند متعال چهره کريه اين از خدابی خبران را هر چه زودتر افشا و رسوا کرده و مورد قهر الهی قرار گرفته و بدست امت اسلامی شيعه و سنی به سزای اعمال ننگين خود برسند.

در پايان ضمن عرض تسليت به مقام معظم رهبری، امت شهيد پرور ايران اسلامی آرزوی علو درجات برای تمام شهدای اين حادثه غم انگيز و شفای کامل و عاجل برای تمام مجروحان و اجر جميل و صبر جزيل برای بازماندگان را از خداوند متعال مسالت داريم.





















Copyright: gooya.com 2016