جمعه 22 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام آيت الله العظمى منتظرى به مناسبت دهمين دوره انتخابات رياست جمهورى

بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏برادران و خواهران ، ملت عزيز ايران ايدهم الله تعالى
‏ ‏پس از سلام و تحيت ; اين روزها در رابطه با انتخابات رياست جمهورى‏ ‏پرسش هايى از اينجانب مى‎شود، لذا به نحو اختصار نكته هايى را يادآور‏ ‏مى‎شوم :
‏ ‏
‏ ‏اولا: مسأله شركت در انتخابات امر تقليدى نيست و تشخيص با خود مردم‏ ‏است و اين جانب شخص خاصى را تعيين نمى كنم . مردم ما با رشد فكرى‏ ‏و تجربه هايى كه دارند مى‎توانند اصلح را از غير اصلح تشخيص داده و‏ ‏بر اساس نص صريح قرآن كريم كه مى‎فرمايد: (ان الله يأمركم ان تودوا الامانات‏ ‏الى أهلها...) فرد اصلح را انتخاب نمايند.
‏ ‏
‏ ‏ثانيا: بعد از پيروزى انقلاب و تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسى ، از‏ ‏استبدادهاى زمان شاه و دخالت دربار در تعيين كانديداها و سلب آزادى‏ ‏ملت در امر انتخابات سخن به ميان آمد; لذا توسط اينجانب به عنوان‏ ‏رئيس مجلس خبرگان قانون اساسى و اعضاى محترم آن ، براى جلوگيرى‏ ‏از چنين رويه مستبدانه اى ، اصلى در قانون اساسى گنجانده شد مبنى بر‏ ‏اين كه شوراى نگهبان كه متشكل از فقهاى منصوب از طرف رهبرى و‏ ‏همچنين حقوقدانهاى تأييد شده از طرف مجلس شوراى اسلامى‏ ‏مى‎باشند بر انتخابات نظارت نمايند. بنابراين اصل 99 تصويب گرديد تا‏ ‏شوراى نگهبان بتواند جلو دخالت هاى ناروا را گرفته و آزادى در انتخاب‏ ‏را تأمين نمايد.
‏ ‏ولى آقايان متأسفانه خودشان را قيم جامعه فرض كرده و نظارت در اين‏ ‏اصل را به نظارت استصوابى تفسير نمودند و در نتيجه ، انتخابات را‏ ‏دو مرحله اى كردند:
‏ ‏اول شوراى نگهبان با سليقه خود اشخاصى را از بين كانديداها معين‏ ‏مى‎كند و سپس مردم به خصوص آنان رأى مى‎دهند; اين امر علاوه بر‏ ‏اين كه برخلاف نظر تصويب كنندگان اين اصل و ظلم فاحش در حق‏ ‏مردودين صالح مى‎باشد، اهانت به مردم است ; زيرا مردم ما داراى رشد‏ ‏عقلانى مى‎باشند و نيازى به قيم ندارند. البته ضوابط و معيارهايى كه براى‏ ‏كانديداهاى رياست جمهورى توسط مجلس شوراى اسلامى تصويب‏ ‏شده است بايد احراز شود، ولى در احراز آنها نبايد ملاحظات خطى ،‏ ‏سياسى و جناحى اعمال گردد، وگرنه مردم به شوراى نگهبان و وزارت‏ ‏كشور بدبين شده و بتدريج با نظام فاصله مى‎گيرند.‏ ‏
‏ ‏ظاهرا آنچه در كانديداها مهم است :
1 - از رجال سياسى آگاه به مسائل‏ ‏روز و نياز جامعه باشند. 2 - اعتقادا و عملا متعهد به موازين دينى و‏ ‏اخلاقى باشند و از دروغ و خلاف گوئى و ذمائم اخلاقى پرهيز نمايند. 3 -‏ ‏قدرت كار داشته و شجاع و اهل تصميم باشند و استقلال خويش را حفظ‏ ‏نمايند.
‏ ‏
‏ ‏ثالثا: تبليغات و تبيين برنامه هاى تدوين شده توسط كانديداها، مستلزم اين‏ ‏نيست كه انسان ديگران را متهم كند و بدون حضور آنان براى دفاع از خود،‏ ‏با حيثيت و آبروى افراد بازى كند. بسيارى از اين افشاگرى ها بر خلاف‏ ‏عقل و شرع است . اگر كسى فرضا خلافى مرتكب شده باشد جاى‏ ‏رسيدگى به آن دستگاه قضايى كشور است كه مسئوليت رسيدگى به چنين‏ ‏اتهاماتى را دارد.
‏ ‏مردى به رسول خدا(ص ) گفت : "أوصنى " به من توصيه اى كن ، آن حضرت‏ ‏در جواب فرمودند: "احفظ لسانك " زبان خود را حفظ كن ، تا سه بار اين‏ ‏سوال و جواب تكرار شد، و در آخر پيامبراكرم (ص ) فرمودند: "و هل‏ ‏يكب الناس على مناخرهم فى النار الا حصائد السنتهم؟" (تحف العقول ، ص‏ ‏56) يعنى : آيا مردم را جز درو شده هاى زبانشان بر صورت و بينى در آتش‏ ‏خواهد انداخت ؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏رابعا: كانديداهاى محترم ضمن توجه به مسئوليت بزرگى كه بر عهده آنان‏ ‏قرار مى‎گيرد، اگر واقعا توان آن را ندارند، خود را در معرض آراء ملت قرار‏ ‏ندهند; و از طرفى نبايد درصدد دادن شعارها و وعده هايى باشند كه از‏ ‏عهده آنها برنمى آيد; زيرا چه بسا خداى ناكرده مردم از چنين وعده هايى‏ ‏تلقى فريب كنند.
‏ ‏
‏ ‏و خامسا: متصديان امور بدانند كه آراء مردم امانتى در دست آنهاست كه‏ ‏بايد آنان بدون اعمال نظر و دستكارى ، با تمام توان از آراء ملت صيانت‏ ‏نمايند و تصرف در آراء مردم تقلب و بزرگترين خيانت ، و شيوه اى در‏ ‏جهت پايمال نمودن حقوق مسلم مردم است ; و در صورت دخالت در‏ ‏آراء، نتيجه كار هيچ گونه وجاهت و مشروعيت شرعى و قانونى ندارد. و از‏ ‏طرف ديگر چون اين گونه كارهاى خلاف به نام اسلام تمام مى‎شود،‏ ‏موجب وهن اسلام و نظام جمهورى اسلامى و بدبينى و بى تفاوتى مردم‏ ‏نسبت به سرنوشت خود خواهد شد.
‏ ‏
‏ ‏در خاتمه عزت و سربلندى اسلام و مسلمانان و ملت شريف و عزيز ايران‏ ‏را از خداوند بزرگ مسألت دارم . و اميد است آنچه خير و صلاح مردم‏ ‏است وسائل آن از ناحيه خداوند فراهم شود.
‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

‏‏1388/3/16‏‏
‏قم المقدسة - حسينعلى منتظرى ‏


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016