یکشنبه 24 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامۀ اعتراض به نتایج انتخابات و موقعیت حساس رفسنجانی، رادیوبين المللي فرانسه

اعتراض مردم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که یک روز بعد از برگزاری انتخابات در تهران آغاز شد، برای روز دوم در برخی مناطق تهران ادامه یافت. تجمع و تظاهرات پراکنده که بدون سازماندهی در گوشه و کنار شهر رخ می داد، هر بار بلافاصله با برخورد سخت نیروهای انتظامی و "لباس شخصی ها" مواجه می شد.

صبح روز یکشنبه، سرانجام اعلام شد که محمود احمدی نژاد، به مناسبت جشن پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، در میدان ولی عصر تهران حضور خواهد یافت و در جمع طرفدارانش سخنرانی خواهد کرد. چند ساعت قبل از برگزاری این مراسم، اعتراض و تجمعات پراکنده مخالفان او نیز در حوالی همین میدان، آغاز شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز یکشنبه، مثل روز قبل، تهرانی ها همچنان از پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری گیج و مبهوت بودند. تهران، شب گذشته را در شلوغی و بی نظمی گذراند. اتوموبیل ها در برخی خیابان های بزرگ، ظاهراً بی دلیل بوق می زدند و راه بندان ها تا نیمه های شب ادامه یافت. کسانی نیز در ساعت دوازده شب، روی بام ها رفتند و به طور پراکنده فریاد الله اکبر برآوردند.

صبح یکشنبه، بقایای چند اتوموبیل به آتش کشیده شده، شیشه های شکسته و رد لاستیک های سوخته روی آسفالت، همچنان اینجا و آنجا دیده می شد.

به گفتۀ شاهدان عینی، محلات سعادت آباد، پارک وی، یوسف آباد، میرداماد و خیابان مطهری (تخت طاووس)، ازجمله مراکز اصلی تظاهرات معترضان بود.

حوالی ظهر یکشنبه، دوباره مثل دیروز، در خیابان ولی عصر تظاهرات پراکنده ای بر پا شد اما نیروهای انتظامی و "لباس شخصی ها" خیلی زود عملیات سرکوب را آغاز کردند. با این حال تجمع کنندگان با سماجت در محل باقی ماندند و بدین ترتیب، دامنۀ درگیری ها به سمت شمال خیابان گسترش یافت. نزدیک به ساعت دو بعد از ظهر، شلوغی ها به سه راه مطهری (تخت طاووس) رسید.

نخستین گازهای اشک آور نیز در همین محل پرتاب شد و تعداد شلیک ها به سرعت افزایش یافت، به طوری که جمعیت تماشاگر که کمی دورتر، نزدیک به سه راه عباس آباد ایستاده بود، ناچار شد با چشمان اشک ریز از محل فرار کند.

نا آرامی اندک اندک به داخل خیابان مطهری نیز کشیده شد. شیشه های یکی از شعبه های بزرگ بانک صادرات در خیابان قائم مقام (شاه عباس) خرد شده و چند تلفن عمومی و ایستگاه های اتوبوس نیز در همان حوالی شکسته و ویران شده بود.

مردم وحشت زده که گاه بی دلیل پا به فرار می گذاشتند، به عابران هشدار می دادند که از محل دور شوند، و گرنه با حملۀ "موتوری ها" مواجه خواهند شد.

به نظر می رسید هدف اصلی نیروهای انتظامی و ضدشورش، پراکنده کردن مردم و جلوگیری از انبوه شدن جمعیت در اطراف میدان ولی عصر بود، چرا که تظاهرات طرفداران احمدی نژاد می بایست در همین محل برگزار می شد.

در این وضعیت، شایعات مختلف به سرعت میان مردم پخش می شود. رایج ترین شایعه، موضوع تحت نظر بودن میرحسین موسوی است. کسانی معتقدند که او در خانۀ خود عملاً زندانی شده و کسان دیگری از پناه بردن او به منزل محمد خاتمی خبر می دهند. شایعۀ دیگری که در سطح شهر به کرات شنیده می شود، کشته شدن چند نفر در درگیری های دیشب است. هیچ منبع قابل اطمینانی این شایعات را تأیید نکرده است.

اما یکی دیگر از شایعاتی که بیشتر در میان "خواص" و فعالان سیاسی شنیده می شود، متزلزل شدن موقعیت هاشمی رفسنجانی است.

به گفتۀ برخی شخصیت های اصلاح طلب، طرفداران میرحسین موسوی از هاشمی رفسنجانی خواسته اند تا برای اعتراض به وضعیت موجود، از مسئولیت های خود در مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان استعفا دهد. در عین حال، بعضی ناظران، با اشاره به خصومت دیرینۀ احمدی نژاد و رفسنجانی، معتقدند که رییس جمهور پیروز قصد دارد از موقعیت کنونی، برای حذف هاشمی رفسنجانی بهره ببرد.

یکشنبه عصر، بعد ازاین که محمود احمدی نژاد برای شرکت در جشن پیروزی اش به میدان ولی عصر رفت، در سخنرانی خود بارها به مسئولان فساد حمله برد و بدون این که از هاشمی رفسنجانی نام ببرد، وی و طرفدارانش را هدف انتقادهای تند قرار داد.

در عوض، جمعیت حاضر، صریحاً از رفسنجانی اسم برد و در شعارهایش خواستار کناره گیری او از مجمع تشخیص مصلحت شد. جمعیت از جمله شعار می داد: "هاشمی، حیا کن، مصلحتو رها کن".

گزارش: مرتضی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016