یکشنبه 31 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز ازدستگیری گسترده روزنامه نگاران در ایران نگران است!

جمهوری اسلامی ایران در کنار چین امروز بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران در جهان است. سرکوب آزادی بیان و روزنامه نگاران در پی تائید مجدد نتایج انتخابات و " پیروزی" محمود احمدی نژاد از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایت اله علی خامنه ای در روز جمعه ٢٩ خرداد و تظاهرات ٣٠ خرداد معترضان به نتایج انتخابات، تشدید شده است. در روز ٣٠ تیر بازهم تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت شده اند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند " در پی سرکوب خشن تظاهرات و بازداشت های گسترده معترضان در روز سی خرداد در تهران احتمال بازداشت تعداد بیشتری از روزنامه نگاران ایرانی و اخراج تعداد دیگری از خبرنگاران خارجی وجود دارد. رژیم جمهوری اسلامی تحمل انعکاس اخبار به لرزه درآمدن از صدای اعتراض مردم ندارد. برای همین رسانه ها را هدف قرار داده است. جامعه جهانی نباید چشمان خود را بر این وضعیت ببندد . باید در برابر شرایط وخیم کنونی واکنشی درخور، روشن و جمعی نشان داده شود. گزارشگران بدون مرز با تاکید بر درخواست خود از ٢٧ کشور اروپایی تاکید می کند : باید از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ٢٢ خرداد خودداری کرد."

محمد قوچانی سردبیر روزنامه اعتماد ملی سحرگاه امروز از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت و به محل نامعلومی انتقال یافت. این روزنامه نگار معروف اصلاح طلب سردبیر روزنامه های توقیف شده شرق، هم میهن و هفته نامه شهروند امروز بود که در سال گذشته توقیف شده بودند.

گزارشگران بدون مرز هم چنین دستگیری شیوا نظر آهاری دانشجوی وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر را تائید می کند. مدیر وبلاگ زنده باد آزادی در شبانگاه ٢٤ خرداد دستگیر شده است. از سوی دیگر سایت انتخاب در روز ٣٠ تیر بدستور سعید مرتضوی برای " اختلال در امر انتخاباتی" توقیف شد. سایت انتخاب یک روز پیش از انتخابات و برای چندمین بار مسدود شده بود.

گزارشگران بدون مرز از ده ها روزنامه نگار ایرانی بی اطلاع است و نمی داند بازداشت و یا از دست ماموران امنیتی رژیم گریخته اند. از جمله این روزنامه نگاران علی مزروعی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران است، که به احتمال زیاد در روز سی تیر بازداشت شده است. تعدادی دیگر از روزنامه نگاران که ماموران امنیتی در منزل و یا محل کار موفق به دستگیری شان نشده اند از سوی دادستانی انقلاب تهران و وزارت اطلاعات احضار شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو تلویزیون دولتی از شب گذشته علنا اقدام به پخش اخبار دروغ از جانب مخالفان در باره لغو تظاهرات امروز کرده بود و از قول آنها اطلاعیه های جعلی پخش می کرد. اعمال فشار بر روی خبرگزاری های خارجی نیز افزایش یافته است. مقامات رژیم از یک سو این خبرگزاری ها را وادار به انتشار اخبار دروغ رسانه های رسمی می کنند و از سوی دیگر اجازه انتشار اطلاعیه های مخالفان را به آنها نمی دهند. دیشب ساعاتی پس از خطبه های آیت اله خامنه ای مردم تهران بر روی بام ها با اله اکبر گفتن و دادن شعار به مواضع وی اعتراض کردند. فیلم یک وبلاگ نویس تهرانی را بر روی سایت گزارشگران ببینید.

تا پیش از انتخابات جمهوری اسلامی بزرگترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه بود. امروز با ٣٠ روزنامه نگار زندانی در کنار چین، بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است. بنا بر اطلاعاتی که بدست ما رسیده است روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بازداشت شده در بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل می شوند و برای اعتراف تلویزیونی به " سازماندهی انقلاب مخملی " شدیدا زیر فشار شکنجه قرار دارند.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016