چهارشنبه 3 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: نظام و مردم زير بار قانون شکنی نمی روند، مهر

خبرگزاری مهر - رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت قانونمداری و فصل الخطاب بودن قانون در کشور را يادآور شدند و تأکيد کردند: من در مسائل اخير مربوط به انتخابات رياست جمهوری مُصرّ به اجرای قانون بوده و خواهم بود و نظام اسلامی و مردم نيز به هيچ قيمتی زير بار زور نخواهند رفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در ديدار رئيس، هيئت رئيسه و نمايندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس شورای اسلامی را قوه مُفکّره کشور دانستند و افزودند: اين قوه به صورت لباس قانون تجلی می يابد و سپس اين قانون نيز در سراسر کشور جاری می شود، بنابراين مهمترين مسئله رعايت نسبت اين قوانين با ارزشها و اصول انقلاب اسلامی از يکطرف و همچنين نيازهای فوری و بلندمدت جامعه از طرف ديگر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر در قوانين کشور اين دو ويژگی رعايت شود قوانين علاوه بر اينکه صحيح و درست خواهند بود کارآمدی نيز خواهند داشت.

ايشان در تبيين اين موضوع افزودند: اگر قوانين با اصول و مبانی انقلاب اسلامی سازگاری نداشته باشند اصالت خود را از دست خواهند داد و اگر با نيازهای مردم همخوانی نداشته باشند ، قوانين اصيل و مشروع خواهند بود ولی مقبوليت نخواهند داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه مبانی انقلاب اسلامی بايد به طور دائم مدنظر باشند خاطرنشان کردند: امام خمينی (ره) انسان بزرگ و آگاهی بودند و مجموع فرمايشات و وصيتنامه ايشان مبانی و اصول انقلاب است که بايد تصويب قوانين و موضعگيريها همواره در اين جهت باشند.

حضرت آيت الله خامنه ای همچنين افزودند: به هنگام تصويب قوانين بايد مراقب بود تا قوانين با قانونگرايی، اخلاق، ارزشهای دينی و مسائل تربيتی سازگاری داشته باشند.

ايشان نمايندگان مجلس شورای اسلامی را به بالا بردن روحيه تحمل حرف مخالف توصيه و خاطرنشان کردند: اظهار نظرها در مجلس بايد علمی، استدلالی، سالم، و اخلاقی و به دور از روحيه لجاجت و زورآزمايی شخصی و جناحی باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وظيفه مجلس و دولت برای اداره کشور و پيشبرد امور جامعه افزودند: مجلس بايد بنا را بر مماشات، مدارا و روح همکاری با دولت بگذارد زيرا دولت در وسط ميدان است و بار سنگين مسائل اجرايی کشور را به دوش می کشد.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه امور اجرايی بسيار سخت و دشوار است خاطرنشان کردند: بايد به دولت در اين مسير ناهموار و نفسگير کمک کرد و به آن سخت نگرفت.

ايشان تأکيد کردند: البته اين موضوع به معنای اغماض از خطاها نيست بلکه نوع برخوردها بايد مهربانانه و صميمی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تشنجها و اصطکاکها در برخی دوره های قبلی مجلس شورای اسلامی افزودند: مردم به هيچ وجه از اصطکاک خوششان نمی آيد و بازخورد آن کاملاً منفی است زيرا مردم خواستار همکاری صميمانه مسئولان برای حل مشکلات کشور هستند.

حضرت آيت الله خامنه ای با يادآوری مجدد درخصوص رعايت مصلحت کل کشور در قانونگذاريها خاطرنشان کردند: نمايندگان محترم بايد مصلحت منطقه خود را در داخل مصلحت کشور در نظر بگيرند.

ايشان در بخشی ديگری از سخنان خود ضرورت رعايت فرهنگ، قانونمداری در کشور را يادآور شدند و تأکيد کردند: من در مسائل اخير مربوط به انتخابات رياست جمهوری مُصرّ به اجرای قانون بوده و خواهم بود و نظام اسلامی و مردم نيز به هيچ قيمتی زير بار زور نخواهند رفت.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد براينکه نقطه مقابل قانونگرايی و انقياد در مقابل قانون، ديکتاتوری است خاطرنشان کردند: اگر انقياد به قانون نباشد، روح ديکتاتوری بروز خواهد کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: قانون بايد در تمام امور کشور فصل الخطاب باشد تا زندگی مردم و امور جامعه روان شود.

ايشان بی قانونی را موجب پايمال شدن مصالح مردم دانستند و تأکيد کردند: اصرار بر رعايت نکردن قانون موجب گره خوردن کارها خواهد شد بنابراين همه بايد قانون را محترم بشمارند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: فرهنگ قانونگرايی همانند مسائل ديگر بايد از نخبگان به بدنه جامعه سرريز شود زيرا اگر نخبگان جامعه قانون را رعايت نکنند نمی توان از مردم انتظار عمل به قانون داشت.

حضرت آيت الله خامنه ای همچنين با قدردانی از موضع مجلس شورای اسلامی و نامه نمايندگان درخصوص مسائل اخير تأکيد کردند: يکپارچگی و صدای واحد در اعلام مواضع اساسی در شرايطی که دشمنان مترصد نقطه ضعف و فرصت طلبی هستند کاری بسيار خوب و مهم است.

ايشان با تجليل از سطح کارشناسی و معرفت مجلس هشتم نمايندگان را به بهره گيری بيش از پيش از فرصتهای معنوی و مواعظ اخلاقی در بحبوحه امور اجرايی توصيه کردند و افزودند: ايام پرفيض ماه رجب و سپس ايام گرانقدر ماههای شعبان و رمضان بهترين فرصتها برای زدودن غفلتها و نزديکی بيشتر به خداوند با عمل صالح و تقويت ايمان است.

در ابتدای اين ديدار علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظيفه مجلس در بُعد نرم افزاری نظام و همچنين نظارت بر اجرای قوانين تأکيد کرد: محور حرکت مجلس هشتم سند چشم انداز و سياستهای کلی نظام به ويژه سياستهای اصل ۴۴ است.

وی قوانين تجارت، مجازات اسلامی، هدفمند کردن يارانه ها، ايمنی زيستی، فضای کسب و کار و قانون جامع دامپروری را از جمله قوانين تصويب شده و يا در دست تصويب مجلس برشمرد و افزود: مجلس هشتم همزمان با توجه جدی به مسائل اقتصادی و معيشتی به مسائلی همچون خشکسالی، کنکور، و مشکلات واحدهای صنعتی، کشاورزان و دامپروران توجه داشته است.

رئيس مجلس شورای اسلامی، رصد دقيق حوادث و مسائل بين المللی و منطقه ای را يکی از ويژگيهای مجلس هشتم برشمرد و گفت: برگزاری کنفرانس فلسطين و ايستادگی در مقابل زياده خواهيهای قدرتهای زورگو از جمله در مسائل هسته ای و عراق و همچنين مسائل اخير کشور بخشی از عملکرد مجلس در حوزه مسائل بين المللی و منطقه ای است.

لاريجانی با تأکيد بر اينکه مجلس در عين اعتقاد به همگرايی با ساير قوا در نظارت بر رعايت قانون جدی است افزود: ديوان محاسبات در روش نوين خود نظارت همزمان با ساير دستگاهها را پيگيری می کند تا زمينه پيشگيری از تخلف به وجود آيد.

رئيس مجلس شورای اسلامی همچنين با اشاره به مسائل اخير کشور بعد از برگزاری انتخابات رياست جمهوری تأکيد کرد: مجلس معتقد است حل مسائل اخير فقط از طريق قانون امکان پذير است و نمايندگان مانع از رفتار غيرقانونی خواهند بود.

لاريجانی با تأکيد بر اينکه هيچکس نبايد به خود حق دهد که از قانون فراتر رود خاطرنشان کرد: مسائل اخير انتخابات فقط با نظر شورای نگهبان پايان می پذيرد و آقايان اطراف اين مناقشه بايد درک کنند که قانون صرفاً برای روزهای راحتی نيست بلکه قانونگرايی برای همه زمانها است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016