جمعه 5 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تظاهرات ايرانيان در برابر پارلمان اروپا در بروکسل – بلژيک با حضور شيرين عبادی، علی صمد

"ايرانيان ساکن بلژيک" در ادامه فعاليت های خود تطاهراتی را در تاريخ ۲۴ ژوئن در برابر پارلمان اروپا در بروکسل سازماندهی کردند. در ضمن سازماندهندگان آکسيون اعتراضی از طريق وسائل ارتباط جمعی بلژيکی خبردار شدند که خانم شيرين عبادی در پارلمان اروپا بسر خواهند برد. لذا تلاش شد که از ايشان دعوت برای شرکت در تظاهرات صورت گيرد. برنامه با يک دقيقه سکوت برای احترام به تمامی هموطنانی که در حرکات اعتراضی مردم ايران جانشان را از دست دادند آغاز شد. در ضمن در اين تظاهرات حضور تنی چند از شخصيت ها و نمايندگان پارلمان اروپا و بلژيک و نيز نمايندگان احزاب ليبرال، سوسياليست، سبز و مرکز دمکرات های اومانيست و ليگ کمونيست های انقلابی و دانشجويان مبارز سوسياليست و نيز از طرف طرفداران "راهپيمايی برای صلح در جهانی بدون خشونت"، قابل توجه بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هر يک از اين مهمانان خارجی به سخنرانی پرداختند در اين حرکت اعتراضی خانم " ايزابل دوران" معاون جديد رئيس پارلمان اروپا به سخنرانی پرداختند و از خواستها و مبارزات مردم ايران بصورت پر شورانه دفاع کردند. در اواسط برنامه خانم شيرين عبادی به جمع متينگ تظاهرات کنندگان پيوستند که با تشويق و جمايت پر شور حاضرين در آکسيون مواجه شدند. ايشان برای دفاع از خواسته های مردم ايران دقايقی را با توجه به وقت فشرده أی که داشتند به سخنرانی پرداختند. ايشان در سخنان خود گفتند که اعتراض و تجمع مسالمت آميز به موجب قانون اساسی حق مردم ايران است و نيايد بصورت خشونت آميز با تظاهرات کنندگان برخورد کرد. ايشان نسبت به سرکوب مردم هشدار دادند و از خواسته های بر حق آنان حمايت کردند. در تظاهرات جمعيتی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر شرکت کرده بودند و در طول برنامه از طريق تربيون بارها شعارهايی که در ايران توسط مردم و جوانان داده می شد را بزبان فارسی و فرانسه سر ميدادند. يکی از موضوعات اساسی در اين تظاهرات اختصاص وقتی مناسب به "ندا" دختر دانشجوی جوانی که در تظاهرات بدست نيروهای سرکوبگر کشته شد، بود. روحيه عمومی در تظاهرات تمايل به همراهی، دفاع از شعارها و خواسته های مردم در ايران بود و چنين روحيه أی بويژه با توجه به طيف جوانی که در تظاهرات با پارچه سبز و پرچم سه رنگ ايران همراه شده بودند بسيار قابل توجه ايرانيان و وسائل ارتباط جمعی شده بود. قابل گفتن است که تظاهرات از سازماندهی بهتری برخوردار بود و تلاش می شد که تمام شعارها و پيام ها، سخنرانی ها و اخبار از طريق تربيونی که برای اين کار ايجاد شده بود، انجام شود. وضعيت داخل کشور رابطه و احساس ايرانيان را در خارج از کشور برای فعاليت مشترک بسيار به هم نزديک کرده بود و تمام تلاش ها در اين جهت بود که از تفرقه و پراکندگی پرهيز شود و حرکت فقط و فقط برای همراهی با مردم ايران در داخل کشور متمرکز شود. "ايرانيان ساکن بلژيک" برای اطلاع بلژيکی ها و اروپائی ها تحليل مبسوطی را از سطح مبارزات، اعتراضات و خواستهای مردم ايران تهيه و بزبان فارسی و فرانسه در ميان ايرانيان پخش کردند و متن فرانسوی آن توسط مسئول هماهنگ کننده تظاهرات خوانده شد و نيز در سطحی وسيع در اختيار مطبوعات و حاضرين در تظاهرات قرار گرفت.
در آخر تظاهرات کنندگان خواستهای زير را خطاب به ارگان های اروپائی و مسئولين دولت بلژيک بزيان فرانسه اعلام داشتند:

ـ انتخابات ۲۲ خرداد از جانب دولت‏ها و مجامع بين المللی به رسميت شناخته نشود؛
ـ محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهور ايران پذيرفته نشود؛
- انتخابات مجدد با حضور ناظران بين المللی برگزار شود؛
- از خشونت در برخورد با اعتراضات مدنی مردم استفاده نشود؛
- تمام دستگير شدگان روزهای اخير و کليه زندانيان سياسی آزاد شوند؛
- آزادی دسترسی به فعاليت وسائل ارتباط جمعی و مطبوعات تضمين شود.

برنامه در آخر با پخش سرود أی ايران به پايان رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016