جمعه 5 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران: قوه قضائيه، قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند! قتل ندا کار اعتشاشگران است، ايلنا

- کسی که دستور ولی‌فقيه را نشنيده بگيرد، دستور امام معصوم را زير پا گذاشته است و مخالفت با دستور امام معصوم، مخالفت با دستور خداست
- تظاهرات غيرقانونی خلاف قانون است و چون آقا هم نهی کرده است، خلاف شرع است.


امام جمعه موقت تهران گفت: در هفته قوه قضائيه، از قوه قضائيه می‌خواهم با سران اغتشاش که سر در آخور آمريکا و اسرائيل دارند، قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند تا مايه عبرت برای همگان باشد.
حجه‌الاسلام احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران، ضمن تشکر صميمانه از نيروی انتظامی و امنيتی و بخصوص بسيجيان گفت: اين نيروها در اين مدت رنج بسياری کشيدند، به خصوص بسيجيان مظلوم که هم در جبهه و هم پشت جبهه مظلوم بودند و در اينجا برای شهدای‌ اين عزيزان، علو درجات و برای مجروحين شفای عاجل طلب می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با اشاره به برخی حوادث اغتشاشات اخير گفت: در اغتشاشات اخير، يک خانم کشته شد، اوباما برايش اشک تمساح ريخت و غرب معرکه گرفت. هر عاقلی که فيلمش را ببيند متوجه می‌شود کار خود اغتشاش‌گران است. به‌گونه‌ای که از جايی که ماشين اين خانم هم پارک شده است عکس گرفته‌اند. اين خانم در کوچه خلوت بوده است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگير می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خيابان برخورد می‌کرد. اغتشاشگران برنامه‌ريزی کرده بودند که بعدا بهره‌برداری کنند.
وی با بيان اينکه در اين ماجراها، رسانه‌های خارجی به خصوص رسانه‌های انگليسی و آمريکايی اوج خباثت خودشان را نشان داده‌ و آتش بيار معرکه شدند، گفت: تعجب می‌کنم اينها چطور در کشور ول هستند. دولت بايد کنترل کند. با چه حسابی اينها در کشور هستند و مرتب با تلفن‌های ماهواره‌ای گزارش‌ می‌دهند و مردم را تهييج می‌کنند.
خاتمی افزود: اغتشاش و تخريب اموال عمومی و آزار و اذيت مردم بر اساس روايت دينی از مواردی است که بغی خوانده می‌شود و رهبر جامعه اسلامی می‌تواند با اين افراد تا نابودی کامل آنها بجنگد و يا مصادق محاربه است که اسلام اشد مجازات را برای آنها در نظر گرفته است.
وی گفت: تظاهرات غيرقانونی خلاف قانون است و چون آقا هم نهی کرده است، خلاف شرع است.
خاتمی با اشاره به اقدامات منافقين در سال ۶۰ از جمله ترور ناکام مقام معظم رهبری، ‌شهادت بهشتی و صدوقی افزود: جای تامل دارد که چرا منافقين ابتدا سراغ مقام معظم رهبری رفتند، هر چند ناکام ماندند و خداوند ايشان را به عنوان ذخيره انقلاب نگه داشت.
وی گفت: عواملی مانند نشناختن اسلام و تعبدناپذيری در برابر آن بی‌بصيرتی و بازی‌خوردن از بيگانگان در فرجام منافقين موثر بود، اما مهم‌ترين عامل ولايت‌ستيزی آنها بود.
وی گفت: آنها با امامی در افتادند که بعد از معصومين چهره‌ای مانند او کم داشتيم و دلداده کسی شدند که به تعبير رسانه‌های غربی رهبر هميشه در حجله بود.
وی افزود: جوانان بايد بدانند در نگرش ما ولی‌فقيه فقط رهبر سياسی نيست، حجت شرعی است. نايب امام زمان است و مخالفت با نايب امام زمان، مخالفت با امام زمان است.
وی در ادامه با استناد به برخی روايات گفت: کسی که دستور ولی‌فقيه را زير پا بگذارد، دستور امام معصوم را زير پا گذاشته است و مخالفت با دستور امام معصوم، مخالفت با دستور خداست.
خاتمی خواستار آن شد که برخی از سرنوشت منافقين درس عبرت بگيرند و ببينند سرنوشت کسانی که با ولايت درافتادند چه شد و اين کار را تکرار نکنند.
وی در ادامه حماسه حضور ۴۰ ميليونی مردم را سرمايه اقتدار و عظمت نظام دانست و گفت: البته استکبار با طراحی‌های از پيش مشخص شده شيرينی را به کام مردم تلخ کرد ولی در هر صورت، بيش از ۸۵ درصد از مردم رای آری به نظام دادند.
وی افزود: اکنون بايد کدورت‌های قبل از انتخابات را کنار بگذاريم، موضع واحدی داشته باشيم و صفا و برادری نهادينه شود. هم کانديدای پيروز و هم کانديدای غيرپيروز اخلاق را رعايت کنند.
وی با تاکيد بر اينکه کانديدای پيروز بايد جانش را کانون محبت همه مردم قرار دهد، خطاب به کانديداهايی که رای اکثريت را نياورده‌اند، ‌گفت: شما هم حلم داشته باشيد و برخورد منطقی کنيد. مگر در چارچوب اين نظام نيامديد که به خيال خودتان به نظام خدمت کنيد. اکنون رفتار شما آب به آسياب دشمن می‌ريزد،‌ دوستان در ايران و دوستان ايران در جهان رنجيده شده‌اند. انتخابات همين است. هر وقت مردم‌سالاری را می‌پذيريد بايد لوازمش را هم بپذيريد.
خاتمی در ادامه با تاکيد بر اينکه يکی از لوازم مردم‌سالاری حق اعتراض است، گفت: حق اعتراض را قانونی می‌دانيم و هميشه پس از انتخابات اعتراض بوده است، منتها از مجرای خودش. شورای نگهبان هم آغوشش برای پذيرش اعتراضات باز بوده است، پنج روز هم مهلت بررسی شکايت را تمديد کردند که هيچ شبهه‌ای باقی نماند.
وی در ادامه با اشاره به تاکيد رهبری به قانون‌مداری و بازخوانی سخنانی از امام خمينی(ره) درباره اهميت جايگاه قانونی شورای نگهبان و اجرای قانون اساسی گفت: امام فرمودند اگر جايی به قانون عمل شد و يک گروهی در خيابان‌ها بخواهند در مقابل قانون عرض اندام کنند، معنايش ديکتاتوری است و ايشان تاکيد داشتند که قانون را بپذيريد ولو بر خلاف نظر شما باشد.
خاتمی افزود: اينکه گفته می‌شود شورايی متشکل از شخصيت‌های حقوقی و حقيقی نيز ترتيب داده شود، بسيار نادرست است و عواقب غيرقابل پيش‌بينی و ناجوری دارد.
وی تاکيد کرد: اصل انتخابات را زير سوال بردن و درخواست ابطال انتخابات حرف زور است و ملت نمی‌پذيرند. اگر در مورد چند صندوق اشکالی داريد، از مجرای قانونی اعتراض کنيد. نتيجه به هر جا که رسيد عيبی ندارد.
وی افزود: هر کانديدا نمايندگانی سر صندوق رای داشته است، طوری که يکی از معترضان بيش از ۴۰ هزار نماينده داشته است و اين بی‌سابقه بوده است از سوی ديگر نمايندگان کانديداها از صبح روز انتخابات در کنار اعضای هيات نظارت بوده‌اند. در حالی که در قانون چنين چيزی پيش‌بينی نشده بود.
وی گفت: تفاوت هم ۱۱ ميليون رای بوده، يک ميليون رای تفاوت نبوده است که شبهه تقلب می‌کنيد. در عين حال تمام نظرسنجی‌های قبل و بعد از انتخابات هم همين نتيجه را نشان می‌دهند، پس بدانيد کوبيدن بر طبل ابطال شما را به هيچ نتيجه‌ای نمی‌رساند.
وی در بخش‌ ديگری از سخنانش رفتار دولت‌های آمريکا، انگليس، ‌آلمان، فرانسه و دبيرکل سازمان ملل را منافقانه خواند و افزود: دبيرکل سازمان ملل گفته احساس نگرانی کرده است، بيچاره زمانی که ۴۰۰ طفل و ۱۰۰ زن را در غزه کشتند، احساس نگرانی نداشتی. هر روز در عراق و افغانستان آدم می‌کشند، احساس نگرانی نداری ولی اينجا احساس نگرانی می‌کنی.
وی گفت: سازمان ملل سازمان دول مستکبر است و دولت‌ها بايد فکر تاسيس سازمان ملل واقعی باشند نه سازمانی که پيوسته جانب مستکبران را می‌گيرد.
وی افزود: آيا سران آمريکا با وجود گوانتانامو و ابوغريب رويشان می‌شود درباره حقوق بشر حرف بزنند. مردم ۵۷ سال جنايت دولت انگليس را فراموش نمی‌کند، اينها رژيم پهلوی را سر کار آوردند، حق انگليسی‌ها است که بعد از مرگ بر آمريکا، مرگ بر انگليس را هم ضميمه کنيم.
وی با اشاره به اينکه در زمان جنگ با هواپيماهای فرانسوی شهرهای ما را بمباران می‌کردند و با بمب‌های شيميايی آلمان‌ها به رزمندگان حمله می‌شد، گفت: در اين انتخابات برخی دولت‌های اروپايی نشان دادند خيلی کودکانه عمل می‌کنند و به بلوغ سياسی نرسيده‌اند، ولی مردم ايران در زمان مناسب جواب جانانه‌ای به آنها خواهند داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016