شنبه 6 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش دفتر سیدمحمد خاتمی به "دروغ بزرگ و شرم‌آور روزنامه دولت"، پارلمان نیوز

خبر سراسر دروغ خبرگزاری فارس در خصوص سفر مخفیانه خاتمی به قاهره و انجام مذاکراتی با هیات آمریکایی که مورد استناد سایت رجانیوز و دو روزنامه ایران و کیهان قرار گرفته بود به تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ توسط دفتر سید محمد خاتمی سریعا و صریحا تکذیب شد؛ دروغ پراکنی‌ای که متأسفانه توسط سایت حامی دولت و دو روزنامه‌ای صورت گرفت که از بودجه بیت المال اداره می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، به نقل از روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، این اکاذیب در حالی مطرح شد که این سفر با اطلاع کامل مسؤولین وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس انجام شده است.

علی رغم تکذیب صریح این خبر توسط دفتر سید محمد خاتمی، روزنامه ایران که مستقیما زیر نظر دولت اداره می شود بر دروغ پراکنی اصرار ورزیده، در شماره ۴۲۴۳ خود به تاریخ ۳ تیرماه ۱۳۸۸ با زیر پا گذاشتن موازین شرعی و اصول اخلاقی حرفه خبرنگاری، مجددا این تهمت آشکار را مطرح نموده و این بار خبرگزاری فارس، با استناد به مطلب کذب روزنامه تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این بداخلاقی حرفه ای مبادرت ورزیده است.

دفتر سید محمد خاتمی طی نامه‌ای که بعد از ظهر روز چهارشنبه در اختیار روزنامه ایران قرار گرفت، ضمن اعلام اعتراض به درج خبر جعلی، دروغ پردازی و تمت پراکنی این روزنامه و تأکید بر پیگیری قضایی این موضوع، رسما خواستار درج تکذیبیه در صفحه اول روزنامه تحت امر دولت شد.

امید است خبرگزاری فارس، سایت رجانیوز و روزنامه کیهان به عنوان رسانه های حامی دولت نیز با پیش گرفتن مشی حق طلبی و راستگویی نسبت به درج این تکذیبیه اقدام نمایند.

متن کامل نامه دفتر سید محمد خاتمی به مدیر مسؤول روزنامه ایران به این شرح است:

مدیرمسؤول محترم روزنامه ایران
باسلام

به دنبال درج خبر جعلی، دروغ‌پردازی و تهمت‌پراكنی بعضی خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌های دولتی از جمله روزنامه ایران كه در تاریخ ۲۵ /۳/ ۱۳۸۸ در صفحه اول آن روزنامه تحت عنوان "ملاقات محرمانه خاتمی با مقام‌های آمریكایی در قاهره پیش از انتخابات" و همچنین مورخ ۲۶ /۳/ ۱۳۸۸ در ستون دیگه چه خبر؟ صفحه3 تحت عنوان "جزئیات بیشتر از ملاقات پنهانی خاتمی" به چاپ رسیده است، دفتر جناب آقای سید محمد خاتمی اقدام به موضع‌گیری صریح، سریع و تكذیب خبر در تاریخ ۲۵ /۳/ ۱۳۸۸ نموده و خواستار درج آن در سایت ها و خبرگزاریها و نشریاتی شد که به جعل خبر و نشر دورغ اقدام نموده‌اند.

این در حالی است كه مجدداً روزنامه ایران در تاریخ ۳ /۴/ ۱۳۸۸ در ستون نكته صفحه ۲ با بی پروایی بیشتر اقدام به چاپ مقاله ای تحت عنوان "سایه مذاكرات قاهره بر امنیت پایتخت" و نشر مجدد این دروغ و وارد آوردن تهمت و افترا مبادرت نموده است.

این دفتر ضمن تكذیب مجدد این دروغ بزرگ و شرم‌آور و تأكید بر پیگیری قضایی موضوع، اعلام می‌دارد با توجه به اینكه اولین خبر كذب آن روزنامه در تاریخ ۲۵ /۳/ ۱۳۸۸ در صفحه اول آن روزنامه بوده است، خواهان انتشار این تكذیبه طبق قانون مطبوعات در همان صفحه اول روزنامه ایران می‌باشد.

دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سایه «مذاکرات قاهره» بر امنیت پایتخت (روزنامه ایران ۳ تیر)

شبکه ایران: جلسه پر تنش اعضای مجمع روحانیون مبارز روز گذشته به صدور بیانیه‌‌ای دیگر منجر شد تا مقدمه جدیدی بر «آشوب‌های خیابانی» اخیر باشد.
این بیانیه که سومین بیانیه «مجمع» پس از انتخابات 22 خرداد است، ساعات‌ پایانی دوشنبه شب به روی سایت‌های خبری رفت و بر ترافیک بیانیه‌های موسوی و حامیانش افزود. نوشتار «تحریک‌آمیز» مجمع روحانیون مبارز که حلقه دیگری از زنجیره بیانیه‌های «آشوب‌زای» اخیر محسوب می‌شود، ارتباط محسوسی با حوادث خونین شنبه شب دارد.

اغتشاشات اولین شب هفته جاری که درست 30 ساعت پس از بیانات صریح رهبر انقلاب در نماز جمعه به وقوع پیوست، پرهزینه‌ترین آشوب روزهای پس از انتخابات بود. رهبر انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه اخیر، باب قانون و محبت را باز دانسته و از همگان خواسته بودند به رفتارهای قانونی روی آورند. اما آشوب 30 خرداد که فردای ایراد این خطبه‌ها برگزار شده و ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذشته، در واقع حاصل فراخوانی بود که طی آن مجمع روحانیون، حامیان خود را به ادامه اعتراضات خیابانی دعوت کرد.

این دعوت با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت که اکثریت اعضای این تشکل یا با آن مخالف بودند و یا از آن بی‌خبر. حجج اسلام حسن صانعی، نظام زاده، آشتیانی، حمید روحانی، حسن رحیمیان و ... از جمله اعضای اصلی و یا مؤسسین این تشکل هستند که این بیانیه را اساساً ندیده و یا با آن مخالف بوده‌اند. با این حال «مجمع روحانیون» ترجیح داد تا تجمع را تنها دو ساعت پیش از برگزاری، لغو کند اما اين تاكتيك سياسي هرگز مانعي در برابر شكل‌گيري اين تجمع غيرقانوني نشد.

براين اساس لغو ديرهنگام اين تجمع غيرقانوني كه به دليل تعلل عمدي و چندساعته موسوي خوئيني‌ها، دبير مجمع روحانيون صورت گرفت، تلاشي تلقي شد براي فرار از بار مسئوليت و پيامدهاي آشوبي كه خيابان آزادي را قرار بود در بر بگيرد. از اين رو خوئيني‌ها اولين متهم خسارت‌ها و خون‌هاي ريخته شده در شنبه شب لقب گرفت. اما 13 کشته و ده‌ها زخمی در این ناآرامی که نشان از یک آشوب سازماندهی شده داشت، غربی‌ها را چنان سر ذوق آورد که نقاب‌های دیپلماسی را در کاخ‌های خود جا بگذارند و برای تشویق عاملان این آشوب به سرعت خود را از پنجره رسانه‌های تحت امرشان به خانه‌های مردم برسانند.

این در حالی است که پس از انتخاب اوباما به ریاست کاخ سفید، سابقه نداشت تا حاکمان امريكا و برخی کشورهای اروپایی این چنین بی پروا و غیر دیپلماتیک علیه نظام مردمی در کشورمان سخن بگویند. این هماهنگی میان مواضع تند مجمع و خاتمی با بی‌پروایی کاخ سفید، ناخودآگاه اذهان را متوجه جلسه‌ای می‌کند که از برگزاری آن کمتر از یک ماه می‌گذرد؛ همان جلسه‌ای که در قاهره برگزار شد و در آن هيأت عالی‌رتبه امريكایی محمد خاتمی را به میهمانی خواندند و انتخابات ایران را با حضور او به تجزیه و تحلیل نشستند. اين ماجرا از یازدهم خردادماه آغاز شد، هنگامی که خاتمی در هیاهوهای انتخابات و مناظره‌ها، برای شرکت در کنفرانس بین المللی «گفت‌وگوی تمدن‌ها و تنوع فرهنگی» به تونس رفت. همگان گمان می‌کردند که وی صرفاً جهت بیان دیدگاه شخصی درباره یک موضوع فرهنگی تهران را ترک کرده است. اما خاتمی علاوه بر تونس مقصد دیگری نیز داشت. بنابر آنچه در برنامه رئیس بنیاد باران نوشته شده بود، «قاهره» پایتخت مصر، دیگر مقصد او بود. قصد خاتمی از سفر به مصر البته اگرچه مانند اصل سفر وی اعلام نشد، اما همزمانی آن با سفر رئیس جمهور امريكا و یک تیم از مقامات عالیرتبه همراه وی به مصر می‌توانست مشخص کند که خاتمی از این سفر به دنبال چه دستاوردی بوده است.

باراک اوباما پنجشنبه سه هفته پیش، مصادف با 14 خردادماه در صدر یک هيأت عالیرتبه به قاهره رفته بود. در این زمینه گزارش‌های منابع خبری حاکیست که خاتمی پس از ورود به قاهره، شخصاً ملاقات‌هایی با یک تیم عالیرتبه از مقام‌های امريكایی حاضر در قاهره داشته است. اگرچه «به کلی سری» بودن این ملاقات مخفیانه و محرمانه مهمترین مانع برای درز اطلاعات و سخنان رد و بدل شده در آن است اما آنچه از منابع نزدیک به خاتمی در این مورد به بیرون درز کرده مشخص می‌کند که سخن اصلی در این ملاقات درباره انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده است. «عدم حمایت صریح از اصلاح‌طلبان تا پیش از انتخابات» و همچنین «حمایت از اعتراض آنان در صورت شکست انتخاباتی» از جمله پیشنهادهای خاتمی در این جلسه بوده است. انتشار خبر دیدار خاتمی با مقامات امريكایی همه را دچار بهت و حیرت کرد بویژه این‌که خاتمی هرگز آن‌را تکذیب نکرد و به سؤالات مختلفی که پیرامون ابعاد و جزئیات این دیدار غیرمنتظره و مخفیانه عنوان شد، پاسخ نداد.

به همین دلیل برخی از فعالان سیاسی معتقدند، مذاکره محرمانه و مبهم محمد خاتمی با مقامات عالیرتبه امريكایی و آشوب‌هایی که پس از شکست نامزد مورد حمایت خاتمی آغاز شد، بی‌ارتباط نیست. چنانکه یکی از خواسته‌های رئیس بنیاد باران از امريكایی‌ها نیز در رابطه با همین موضوع بوده است. در اين رابطه خاتمی که نمی‌خواست خون‌های ریخته شده به پای حزب متبوعش نوشته شود، با صدور بیانیه‌ای قابل تأمل، ضمن حمایت از معترضان، خسارت‌ آشوب اخیر را به حافظان نظم و امنیت نسبت داد.

اما این حرکت رئیس بنیاد باران نه تنها توجه اذهان عمومی را از ملاقات‌ محرمانه او با امريكایی‌ها منحرف نکرد که حتی پرده دیگری از ارتباط آشوب‌های اخیر را با آن مذاکرات برای مردم به نمایش گذاشت. شاید از این رو بود که خاتمی کوشید مقابله با حاکمیت جریان مخالف خود که در انتخابات اخیر از مردم رأی اعتماد بی‌سابقه‌ای گرفته بود را از راه‌های دیگری پی گیرد. او در این راستا بدون توجه به نقش مجمع روحانیون مبارز در آخرین آشوب پایتخت، به این تشکل متوسل شد و تلاش کرد تا از قدرت تأثیرگذاری آن در تداوم اعتراضات خیابانی و انحراف افکار عمومی بهره گیرد.

بیانیه‌ای که شب گذشته مردم را دوباره به خیابان‌ها فراخواند، بنابر اخبار منتشر شده از جلسه دو شب پیش خاتمی با اعضای افراطی مجمع، حاصل این تلاش خاتمی بود. این بود که منابع خبری هم گزارش دادند که بیانیه شماره 3 «مجمع روحانیون» تحت فشار و سخنان تند خاتمی به امضا رسیده است.

به هر روی به نظر می‌رسد اصرار رئیس شورای سیاستگذاری مجمع بر ادامه آنچه رهبر انقلاب «زورآزمایی خیابانی» و «بدعت غیرقانونی» نامیدند، با هدف غبارآلود کردن فضا انجام می‌شود. تنها با تداوم این وضعیت است که خاتمی و دوستان تندروی او می‌توانند همچنان از نظام طلبکاری کنند و به این واسطه نقش خود در پروژه هماهنگ شده در «قاهره» را ادامه دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016