شنبه 6 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو شرط کروبی برای حضور در هيات ويژه رسيدگی به انتخابات، بی بی سی

در پی تشکيل هياتی از سوی شورای نگهبان، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفته است که مهدی کروبی نامزد انتخابات رياست جمهوری به شرطی که دو نفر از اعضای هيات عوض شوند و اين هيات به تمامی شکايت های آنها رسيدگی کند، نماينده ای را برای حضور در اين هيات معرفی خواهد کرد.

اسماعيل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی به بخش فارسی بی بی سی گفت: "دو نفر از افرادی که از سوی شورای نگهبان معرفی شده اند، بايد تغيير کنند چون مواضع آنها از قبل مشخص است و بی طرف نيستند. در حالی که اعضای هيات بررسی کننده مسائل انتخابات، بايد بی طرف باشند."

آقای گرامی مقدم، نامی از اين دو عضو هيات ويژه نبرده که از سوی شورای نگهبان معرفی معرفی شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی حزب اعتماد ملی به شرط ديگری هم اشاره می کند و می گويد: "شورای نگهبان دائم تکرار می کند که ما برای شمارش آرا هيات تشکيل می دهيم در حالی که از ۲۸ موردی که ارائه شده يکی هم بازشماری آراست. برای همين اگر به تمامی شکايت های رسيدگی شود، در آن صورت نماينده معرفی می شود."

شورای نگهبان روز جمعه پنجم تير اعلام کرد برای جلب اعتماد نامزدهای معترض انتخابات رياست جمهوری، "هیأتی ويژه" را برای بررسی روند انتخابات و بازشماری ده درصد آرا تشکيل داده است و نامزدهای معترض برای اين هيات يک نفر نماينده معرفی کنند.

قرار است تا عصر امروز شنبه ششم تير ماه نمايندگان نامزدها معرفی شوند اما تاکنون ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نامزدهای انتخابات رياست جمهوری واکنشی رسمی نسبت به تشکيل اين هيات نشان نداده اند.

آقای گرامی مقدم می گويد که چون می خواهيم در مسير قانونی اعتراض مان را پيگيری کنيم از هر پيشنهادی که باعث شود انتخابات با بی طرفی کامل رسيدگی شود، استقبال می کنيم

سخنگوی حزب اعتماد ملی تاکيد می کند که اگر هيات بی طرف که مورد قبول ما باشد و به تمامی اعتراض ها رسيدگی کند به هر نتيجه ای برشد، قبول می کنيم.

هيات ويژه شورای نگهبان

در هياتی که شورای نگهبان برای بررسی انتخابات تشکيل داده است علی اکبر ولايتی وزير خارجه سابق ايران، غلامعلی حدادعادل رئيس پيشين مجلس ، گودرز افتخارجهرمی، قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور و وزير سابق اطلاعات، محمد حسن ابوترابی فرد نايب رئيس مجلس و محمد حسن رحيميان نماينده آيت الله خامنه ای در بنياد شهيد در آن عضويت دارند.

قرار است اين هيات با حضور نمايندگان معترض گزارشی از روند برگزاری انتخابات تهيه کند و ۱۰ درصد از صندوق ها نيز با حضور همين هیأت بازشماری شود.

پيش از اين، محسن رضايی نامزد ديگر انتخابات رياست جمهوری نيز از تشکيل هيات بررسی انتخابات استقبال کرده ولی گفته است که در صورت حضور نمايندگان نامزدهای ديگر، برای اين هيات نماينده می فرستد.

آقای رضايی در نامه ای به احمد جنتی دبير شورای نگهبان تشکيل هيات ويژه را ديرهنگام توصيف کرده و گفته است: "(تشکيل اين هيات) اقدامی پسنديده است که اين جانب از آن استقبال کرده و نماينده خود را مشروط به حضور ديگران در آن شرکت می دهم."

آقای رضايی ابراز اميدواری کرده که آقايان کروبی و موسوی "با مشارکت و معرفی نماينده خود به هيات ويژه در جهت ابهامات و شبهات انتخابات و ايفای حقوق ملت، فرصت بوجود آمده را مغتنم شمارند."

واکنش به ترکيب هيات

انتخاب هيات ويژه بررسی انتخابات از سوی شورای نگهبان با واکنش هايی رو به رو شده است و برخی بی طرفی اين هيات را زير سئوال برده اند .

حسين موسوی تبريزی دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم به خبرگزاری کار ايران گفته است: "برخی افراد معرفی شده برای هيات ويژه، بی طرف نيستند."

به گفته آقای موسوی تبريزی، پيشنهاد مجمع محققين و مدرسين هم اين بود که "يک گروه بيطرف عادل بايد وارد قضيه شود و امکان دارد که آقای موسوی با پيشنهاد اضافه کردن چند نفر به ترکيب هيات فعلی هم با همکاری با اين هيات موافقت کند."

محمد رضا تابش نمايده مجلس و دبير کل فراکسيون خط امام نيز ترکيب هيات ويژه شورای نگهبان را يک طرفه می داند و می گويد:" کانديداها بر اساس احساس عمومی غالب بر جامعه مبنی بر بروز تقلب در انتخابات، اعتراض حاميانشان را پيگيری می کنند و به دنبال اقناع افکار عمومی هستند.

اعضای انتخاب شده برای اين هیأت عمدتا به جناح اصولگرا گرايش دارند و برخی از آنها در روزهای اخير در برابر وقايع بعد از انتخابات رياست جمهوری موضع گرفته اند.

علی اکبر ولايتی، وزير امور خارجه پيشين ايران و مشاور رهبر اين کشور است. او يک روز پيش تر از پيشنهاد آقای موسوی و آقای کروبی برای ابطال انتخابات انتقاد کرده و تلويحا آنها را متهم کرده بود که خلاف تعهدی که در خصوص پايبندی به ولايت فقيه داده اند، عمل می کنند.

غلامعلی حدادعادل، رئيس پيشين مجلس و رئيس فعلی کميسيون فرهنگی مجلس از حاميان نامزدی محمود احمدی نژاد در انتخابات بود.

گودرز افتخار جهرمی، حقوقدان و استاد دانشگاه و عضو پيشين حقوقدانان شورای نگهبان است.

قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور و وزير پيشين اطلاعات است. ستاد آقای موسوی هم در پيشنهاد خود برای تشکيل کميته حقيقت ياب، حضور دادستان کل کشور را پيشنهاد کرده بود.

محمدحسن ابوترابی فرد، نايب رئيس مجلس شورای اسلامی است. او دو روز پس از انتخابات گفته بود که "سلامت انتخابات برای اهل نظر غير قابل ترديد است".

محمد حسن رحيميان نماينده آيت الله خامنه ای در بنياد شهيد و امور ايثارگران است. او روز ۳۰ خرداد گفته بود: "افرادی که در انتخابات رأی نياوردند به جای تمکين به راهکارهای قانونی، راهکارهای ديگری را مطرح کردند که موجب سوءاستفاده دشمنان شد".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016