دوشنبه 15 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: شما عمدي و يا غير عمدي بسيج را بي آبرو كرديد

مهدي كروبي از مسولان درخواست كرد تا هر چه سريعتر عوامل فجايع اخير شد و در عين حال به انها هشدار داد : "‌ اگر شما سندي از كساني كه اين فجايع را انجام دادند داريد آنها را به مردم معرفي كنيد . البته به مانند زمان قتل هاي زنجيره اي عمل نكنيد و مدتي ديگر فردي را از اسراي منافق جلوي دوربين بياوريد و به او بگوييد كه اعتراف كند اين كارها را انجام داده است به طوري كه تا به امروز هنوز ابهامات ان فجايع برطرف نشده است . "

به گزارش سحام نيوز مهدي كروبي در ديدار با جمعي از جوانان فعال ستاد انتخاباتي اش ، اعضاي سايت هاي سحام نيوز ، مشروطه نيوز ، تريبون و صداي زنان كه در عرصه رقابت انتخابات دهم در حمايت از او فعاليت مي كردند و در پاسخ به پرسش هاي انها درباره ادامه حركت اصلاحات گفت : " ما به مبارزه ادامه مي دهيم و در چهارچوب اندیشه و فکر امام(ره) و در مسير اصلاحات حركت خواهيم كرد . اكنون نيز بايد در مسير خود براي رسيدن به هدف حركت كنيم ولي متناسب با هر زماني بايد به برنامه ريزي بپردازيم و اكنون نيز بايد متناسب با مقتضيات بعد از انتخابات به حركت خود ادامه دهيم . اكنون بايد نيروها را سازماندهي كنيم و ارتباط خود را با نيروهاي حزبي و غير حزبي كه در اين انتخابات حضوري فعال داشتند را حفظ كنيم . ما بايد سختي ها را تحمل كنيم و البته به كار تشكيلاتي و حزبي خودمان بپردازيم و انسجام كار حزبي خود را افزايش دهيم . "

مهدي كروبي هرچند كه چنين هواداران و همراهانش را به ادامه حركت در مسير اصلاحلات علي رغم سختي هايي كه پيش روي انها قرار دارد فراخواند ،‌ ولي هنوز با تعجب نسبت به روند انتخابات رياست جمهوري دهم سخن مي گفت و گاه سوالاتي را مطرح مي كرد كه خود بدان پاسخ مي داد . او قبل از هر چيز تاسف خود را نسبت به بازداشت فعالان سياسي و مطبوعاتي اعلام كرد و از مجتبي تهراني عضو حزب اعتمادملي و خبرنگار سايت اين حزب نام برد و گفت: " اقاي تهراني فردي متدين و متكي بر اخلاق بود و اميدواريم كه هرچه زودتر ازاد شود ولي شما نيز اين را بدانيد كه هر حركتي قائم به يك فرد نيست و ما بايد به راه خود ادامه دهيم . " اما مهدي كروبي حرف هاي بسياري درباره انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري داشت . حرف هايي كه شايد بسياري از انها را برخي تحمل انتشار ان را نيز ندارند . كروبي پاسخي داشت به افرادي كه از بسته شدن پرونده انتخابات دهم سخن مي گويند ، وي بازگو كردن چنين مباحثي را موجب وارد شدن خدشه به اعتبار گوينده ان دانست و گفت : " ماجرايي كه در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري روي داده است آنچنان روشن و اشكار است كه همه نسبت به ان آگاه هستند حتي اگر شما به شهر و يا روستايي برويد ساكنان انجا داستان هاي بسياري درباره اين انتخابات دارند كه براي شما نقل كنند بنابراين دفاع كردن از انچه روي داده است جز اينكه اعتبار گوينده را زير سوال ببرد نفع ديگري ندارد . " كروبي در واكنش به سخنان اخير آيت الله جنتي كه اعلام كرده است انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري پاك ترين و بي نظير ترين انتخاباتي بوده كه برگزار شده است گفت : " من هم قبول دارم كه اين انتخابات بي نظير ترين انتخاباتي بوده كه برگزار شده است ولي درباره پاك بودن ان ابهاماتي وجود دارد كه هنوز بدان پاسخي داده نشده است . آخر اين چه حرف هايي است كه زده مي شود انتخابات رياست جمهوري به مانند انتخابات شوراها و يا مجلس منطقه اي برگزار نمي شود بلكه يك انتخابات سراسري است و هر اتفاقي كه روي دهد مردم در جريان قرار مي گيرند . "

كروبي بتاكيد كرد : " شايد به گفته آقايان پرونده اين انتخابات بسته شده باشد ولي تبعات ان هنوز نمايان نشده است. این دولت در آينده مشکلات فراوانی را با جامعه، دانشگاهیان، نخبگان و روشنفکران خواهد داشت. زيرا دولتي كه بدون راي مردم سكان اداره كشور را برعهده بگيرد مشروعيت ندارد و البته روز به روز اين واقعيت آشكار تر مي شود . "

كروبي به چالش هاي ميان نمايندگان مجلس درباره انتخابات اشاره كرد و گفت : "‌حوادث موجود در مجلس بیانگر این است که اکثر نمايندگان مجلس اعم از اصلاح طالبان و اصولگرایان نيز برنده فعلی انتخابات را قبول ندارند و اين تبعاتي دارد كه بعدها آشكار خواهد شد ."

اما كروبي كه در اخرين نامه خود از ملت به خاطر انكه از انها دعوت كرده بود تا در انتخابات حضوري باشكوه داشته باشند عذرخواهي كرده بود ، به انگيزه تلاش هايش براي حضور مردم در انتخابات دهم اشاره كرد و گفت : "‌ قبل از انتخابات رياست جمهوري ما نسبت به سلامت انتخابات احساس خطر مي كرديم ولي معتقد بوديم كه با حضور گسترده مردم اين خطر از بين مي رود ولي غافل از اين بوديم كه به گونه اي براي اين انتخابات برنامه ريزي شده است كه هر فاصله راي ميان كانديداها را حل مي كنند . " وي تاكيد كرد : "‌ علي رغم تمام اين شرايط ما بر اساس فكر و انديشه اي كه داشتيم و با اعتقاد به جمهوريت و اسلاميت نظام در عرصه انتخابات حاضر شديم و از همه مردم دعوت كرديم كه در اين عرصه حضور داشته باشند و شما شاهد ان بوديد كه حتي بسياري از كساني انتخابات را تحريم كرده بودند و يا گروههايي كه نسبت به انتخابات بي تفاوت بودند در عرصه حاضر شدند و اين چنين بود كه حضور گسترده اي را در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري مشاهده كرديم . "

وي در برابر پرسش هاي ميهامانانش از كه نحوه فعاليت پس از انتخابات رياست جمهوري دهم مي پرسيدند گفت : "‌من با چنين شرايط سختي اشنايي دارم و معتقدم كه شما جوانان هم بايد با سختي ها آشنا شويد . البته اين درحالي است كه همواره هر پيروزي و شكستي در انسان اثر دارد ولي نبايد هيچ گاه آدمي از پيروزي مغرور و از شكست ها نااميد شود بلكه بايد در هر شرايطي در عرصه حضور داشته باشد و براي رسيدن به هدف مبارزه كند . " وي با اشاره به شرايط پيش امده در انتخابات رياست جمهوري دهم تاكيد كرد : " هرچند كه ديگر كانديداها توفيق پيروزي در اين انتخابات را پيدا نكردند اما اين انتخابات عرصه اي براي بروز تغيير و تحولاتي در وضع موجود كشور بود . زيرا مردم نشان دادند كه براي تغيير در شرايط موجود مصمم هستند و بنابراين شاهد حضور گسترده مردم براي اعتراض به نتيجه انتخابات بوديم . "‌
وي با بیان اینکه موضع گیری های متناقض جريان حاکم بیانگر ضعف، نگرانی و دغدغه آنان است گفت: " نامه احمدي نژاد در خصوص رسیدگی به پرونده قتل ندا آقا سلطان در حالی برای رئیس قوه قضائیه ارسال می شود که در این جریان به قول احمدي مقدم 20 نفر ديگر نيز به قتل رسیده اند. همان افرادی که 19 نفر دیگر از شهروندان را به قتل رساندند، ندا آقا سلطان را نیز به قتل رسانده اند . همان هایی این قتل هاو فجایع را انجام داده اند که با باتوم، اسلحه و با خشونت به خوابگاه ها، مجتمع هاي مسکونی، حریم خانواده ها، جمع مردم اعم از زن و مرد حمله کردند و به گفته 1030 نفر را بازداشت کردند. با اینکه مستندات بیانگر این است که مجروحان و بازداشت کنندگان بیشتر از اینها هستند اما به آمار ارائه شده از سوي مراجع رسمي اكتفا مي كنيم ولي تاكيد داريم كه عوامل اين حوادث مجازات شوند . "

کروبی با اشاره به سخناني كه گفته شده برخي از اغتشاشگران لباس بسيج را بر تن كرده بودند تا از اين لباس سوء استفاده كنند تاکید کرد: " شما عمدی یا غیر عمدی بسیج را که امام (ره) خود را با افتخار جزی از آن می دانست، بسیجی را که 36هزار شهید دانشجو، 14 هزار شهید کارگر و کارمند و و بيش از سه هزار شهيد روحاني داده است را بی آبرو می کنید و آنان را مجبور کرده تا به مردم حمله کنند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند . "

كروبي خطاب به مسئولان گفت : "‌ اگر شما سندي از كساني كه اين فجايع را انجام دادند داريد آنها را به مردم معرفي كنيد . البته به مانند زمان قتل هاي زنجيره اي عمل نكنيد و مدتي ديگر فردي را از اسراي منافق جلوي دوربين بياوريد و به او بگوييد كه اعتراف كند اين كارها را انجام داده است به طوري كه تا به امروز هنوز ابهامات ان فجايع برطرف نشده است . "



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


كروبي به مقايسه شرايط فعلي با مبارزات دوران شاه و در دوران خفقان پرداخت و گفت : " در ان زمان هنگامي كه تظاهراتي برگزار مي شد شاه مردم را متهم مي كرد كه به خاطر 25 قراني به خيابان ها امده اند ولي ديگر نمي توان با چنين روشي مردم معترض به شرايط موجود را متهم كرد ، اکنون دیگر تاریخ مصرف چنین گفتمان هایی گذشته است و ربط دادن عناوینی همچون اراذل و اوباش، خس و خاشاک و ارتباط با بیگانگان به مردم سخاني سنجيده نيست . "

كروبي خاطرنشان ساخت : "‌ در دوران مبارزه با رژيم ستم شاهي صف مبارزات كاملا مشخص بود ، مردم از حكومت جدا شده بودند و به مقابله با ان مي پرداختند ولي اكنون مردم درون نظام هستند و به جمهوري اسلامي و انقلاب پايبند هستند و در درون حكومت به مبارزه مي پردازنند . امروز كساني كه نسبت به شرايط موجود معترض هستند همه از يك خانواده هستند و حتي در ميان مبارزان مديران و خانواده هاي شهدا و مبارزان انقلابي نيز حضور دارند و همه به نتيجه يك انتخابات اعتراض دارند ولي جمهوري اسلامي را قبول دارند ." كروبي به مانند گذشته بر انحراف نظام جمهوري اسلامي از ارمان هاي حضرت امام (ره) مبني بر ميزان بودن راي مردم هشدار داد و تاكيد كرد : "‌ ما معتقديم كه گروهي انديشه هاي امام (ره) و ارمان هاي انقلاب اسلامي را فراموش كرده اند و سليقه اي در نظام بروز يافته است كه اكنون با كج انديشي موجب انحراف در ارمان هاي انقلاب اسلامي شده است و در تلاش هستيم كه به مبارزه با اين جريان فكري بپردازيم تا اجازه ندهيم كه اصل نظام جمهوري اسلامي مبتكي بر ارمان و انديشه هاي حضرت امام (ره) به انحراف كشيده شود . "‌

كروبي همچنين پاسخي داشت به كساني كه اين روزها به راحتي مبارزان انقلابي را مرتبط با بيگانگان و ضد انقلاب معرفي مي كنند ، و خطاب به انها گفت : "‌ نمي توان به راحتي ديگران را به مهتم كرد و منحرف دانست بلكه بايد عملكردها معيار باشد . چرا امروز به راحتي ديگران را به ارتباط با بيگانگان متهم مي كنند البته در هر حركتي كه به صورت عمومي انجام مي شود ممكن است كه افرادي خاص هم وجود داشته باشند . "

وي تاكيد كرد : " امروز اين توده هاي مردم هستند كه نسبت به حادثه اي كه روي داده اعتراض دارند اين توده هاي مردم يك صدا مي گويند كه به دنبال تغيير بوده اند ولي علي رغم حضور گسترده انها تغييري روي نداده است و بنابراين اكنون به دنبال مطالبات خود هستند . " كروبي همچنان بر اين اعتقادش استوار است كه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري تبعاتي دارد كه همه گروههاي سياسي بايد هزينه ان را پرداخت كنند ولي بر اين باور است كه شكست در انتخابات مانع از ادامه حركت اصلاحات نمي شود . وي تاكيد كرد : "‌ ما هدفمان را گم نکرده ایم و تا آنجا که در مقدورات باشد از رای و ظلمی شده است دفاع می کنیم. "

كروبي خطاب به هواداران خود گفت : " اكنون بايد به مبارزه ادامه دهيم هر چند كه ممكن است شرايط سختي را پيش رو داشته باشيم . نبايد شكست موجب نااميدي در ما شود البته ما به مبارزه در خفقان و شرايط سخت عادت داريم و اين شما جوانان هستيد كه بايد خودتان را براي فعاليت در شرايط سخت اماده كنيد ."‌ وي تاكيد كرد : "‌هيچ گاه فراموش نكنيد كه اصلاحات قائم به يك فرد نيست و اگر اكنون دوستانمان در زندان هستند بايد ما به حركت در مسير اصلاحات ادامه دهيم و به مبارزه بپردازيم تا به اهداف خود برسيم ."‌


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016