جمعه 26 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مخالفان و موافقان دولت برای نمازجمعه تهران آماده می‌شوند، بی بی سی

در حالی که هم معترضان به نتیجه انتخابات و هم هواداران دولت ایران خود را برای حضور در نمازجمعه این هفته تهران آماده می کنند، وزیر اطلاعات این کشور در مورد احتمال بروز "صحنه های نامطلوب" در جریان نماز جمعه هشدار داده است.

غلامحسین محسنی اژه ای به خبرگزاری فارس گفته است: "مردم فهیم ایران باید هوشیار باشند تا نماز جمعه، به عرصه بروز صحنه های نامطلوب تبدیل نشود".

آقای اژه ای در عین حال پیش بینی کرده است که شهر تهران در روزهای آینده با "هیچ مشکل امنیتی" روبرو نخواهد بود.

قرار است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری پس از چند هفته غیبت، خطبه های نمازجمعه این هفته تهران را بخواند.

آقای هاشمی رفسنجانی یکی از سرشناس ترین مخالفان محمود احمدی نژاد و دولت او است، اما سخنرانی او در نماز جمعه این هفته تهران از آن جهت اهمیت بیشتری یافته است که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و هواداران آنها هم اعلام کرده اند که در این نماز شرکت خواهند کرد.

علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در وبلاگ خود نوشته است که هواداران "جنبش سبز" یا "حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی" که با "ارعاب"، "تضییقات رسانه ای و اطلاع رسانی" و "ممانعت از اجتماعات" مواجه هستند، تصمیم گرفته اند که "از این فرصت برای انجام یک حرکت سیاسی استفاده نموده و با شرکت در نماز جمعه، پیام اعتراضی خود را با حضور انبوه خود تکرار نمایند".

آقای هاشمی رفسنجانی پس از آنکه آقای احمدی نژاد در یک مناظره انتخاباتی اتهاماتی را متوجه او و اعضای خانواده اش کرد، در نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای هشدار داد که تنها برگزاری "انتخاباتی سالم" می تواند "عامل نجات کشور از خطر و باعث تحکیم وحدت ملی و اعتماد عمومی" باشد.

او در این نامه نسبت به احتمال شعله ور شدن "آتشفشان های خاموشی که درون سینه های سوزان تغذیه می شود" هشدار داده بود.

با این حال آقای هاشمی رفسنجانی پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج جنجال برانگیز آن، تا کنون به اشارات کلی و گلایه های مبهم اکتفا کرده است.

گروهی از معترضان به نتایج انتخابات احتمال می دهند که او در نماز جمعه این هفته، صریح تر از قبل سخن بگوید.

سایت اینترنتی تابناک که گفته می شود به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نزدیک است، به نقل از یک منبع مطلع نوشته است: "هاشمی رفسنجانی به احتمال زیاد در خطبه های این هفته، با دفاع از حقوق مردم، نارضایتی خود را از رخدادهای پس از انتخابات و تحت فشار قرار گرفتن مردم اظهار خواهد کرد".

اما به نظر می رسد که رسانه ها و چهره های جناح اصولگرا و هواداران آقای احمدی نژاد هم خود را برای نمازجمعه این هفته آماده می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضور 'حزب الله'

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان روز پنجشنبه ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه) در سرمقاله این روزنامه از "خیل گسترده حزب الله" دعوت کرده که در نماز جمعه حاضر شوند و در عین حال نوشته است: "یک خبر کاملا موثق حاکی از آن است که فردا عده ای قصد تحریک و نهایتا ایجاد درگیری در نمازجمعه –ولو درگیری لفظی- دارند و حتی شنیده شده که قرار است افرادی با ظاهر حزب اللهی زمینه این تحریک و درگیری را فراهم آورند".

او به نمازگزاران هشدار داده که "فریب این ترفند را نخورند" و توصیه کرده است که برای جلوگیری از "مصادره" این "حضور"، شعارهایی با مضمون پیروی از آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، سر دهند.آقای شریعتمداری که نماینده آقای خامنه ای در روزنامه کیهان است، همچنین با گلایه از عدم موضع گیری صریح آقای هاشمی رفسنجانی در مقابل "آشوبگران و غائله آفرینان"، به او توصیه کرده است که در نمازجمعه این هفته "از قلوب مردم گلایه زدایی" کند و "طمع دشمنان" در مورد خود را ناکام بگذارد.

عباس کعبی، عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز اظهار امیدواری کرده است که در نماز جمعه این هفته تهران "صدای وحدت، قانونگرایی و تبعیت از رهبری و ولایت" شنیده شود.

آقای کعبی در جمع ناظران شورای نگهبان استان مازندران در ساری گفته است: "گفتن سخنان تحریک آمیز در این زمان به نفع دشمن است".

عباس حاجی نجاری، جانشین پیشین رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران هم در یادداشتی در سایت ثانیه نیوز نوشته است: "آقای هاشمی تنها برای حضور در یک نماز جمعه خود را تعریف نکرده اند و اگر ایشان همچون گذشته می خواهند همواره در این سنگر باقی بمانند، باید به گونه ای رفتار کنند که جریان افراطی از پیگیری مطالبات خارج از چارچوبی که مکرر بر طبل آن می کوبند و قصد دارند نمازجمعه را بستری برای این مطالبات قرار دهند، ناامید شوند".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016