جمعه 26 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه (بخش دوم و پايانی): پيشنهادهای مهم برای برون‌رفت از وضعيت فعلی، ايلنا

- برای اعتماد سازی بايد زندانيان سياسی آزاد و از آسيب‌ديدگان دلجويی شود
- نظام بايد آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون را محترم شمارد
- صداوسيما به دو طرف فرصت دهد
- از علما دلجويی شود/ می‌توان اين شرايط را بحران ناميد.


رئيس مجلس خبرگان رهبری در سخنان مهمی در نماز جمعه تهران با بيان اينکه وضعيت به وجود آمده بعد از انتخابات را می‌توان به عنوان بحران تلقی کرد برای برون‌رفت از آنچه که وی بحران ناميد، چندين پيشنهاد از جمله آزادی زندانيان سياسی و دلجويی از آسيب‌ديدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حرکت صداوسيما برای مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجويی از مراجع و علمايی که در اين جريانات دلگير شده‌اند، را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از خطبه‌ دوم نماز جمعه به انتخابات رياست جمهوری اشاره کرد و با بيان اينکه انتخابات را خيلی خوب شروع کرديم و رقابت خوبی شکل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبی انجام شد، گفت: رقابتی که چهار نفر از افرادی که از نظر شورای نگهبان صالح تشخيص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادی در انتخابات اميدوار شدند. حضور بی‌سابقه‌ای هم از خود نشان دادند و در اين شرايط همه چيز آماده يک افتخار بزرگ برای کشور ما بود و اين افتخار را بايد به مردم داد که خوب آمدند و رکورد را در پای صندوق‌ها شکسته شد. بايد از مردم تشکر کرد که آزادانه آمدند و در انتخابات شرکت کردند.
وی ادامه داد: ای کاش همان شرايط ادامه پيدا می‌کرد و می‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولی متاسفانه آنگونه که می‌خواستيم نشد.
رئيس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حرف‌هايی که امروز می‌شنويد از زبان کسی است که از پيش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و می‌دانم که امام چه می‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاکيد می‌کردند که مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا کردند و به ما طلبه‌ها می‌گفتند رسالت اين است که به منبر برويم و بگوئيم که در آن مقطع چه می‌خواهيم اگر مردم با ما باشند همه چيز خواهيم داشت.
وی با تاکيد بر اينکه هدف انقلاب همان راه پيغمبر بود، که معتقد بودند مردم بايد با اعتقاد خود پای کار بيايند، ‌اظهار داشت: اين هنر بزرگ امام (ره) بود که موفق شدند مردم را به صحنه بياورند و در کمتر از ۲۰ سال مردم آگاه شدند و انقلاب به پيروزی رسيد هر چند هزينه‌هايی داده شد و شهدايی هم تقديم انقلاب گرديد ولی سود زيادی هم به دست آورديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سال‌های منتهی به پيروزی انقلاب گفت: در آن پيام همه خيابان‌ها پر از ازدحام مردمی بود که همراه امام بودند و توانستند کمر دولت بسيار مغرور، رژيم پهلوی که از شرق و غرب کمک می‌گرفت و به خاطر گران شدن نفت انبارش پر بود شکستند و مردم آن ابهت را از آنها گرفتند.
وی در ادامه به پيروزی انقلاب در سال‌های بعد از آن اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب هم امام معتقد بودند اگر مردم مد نظر قرار نگيرند آن حکومت انجام نمی‌شود.
هاشمی با ذکر روايتی که امام (ره) از کتاب منتسب به «سيدبن‌طاووس» در خصوص رای و نظر مردم در حکومت نقل کرد، اشاره کرد و گفت: در آن کتاب از قول علی‌بن‌ابی‌طالب داريم که اين ولايت متعلق به مردم است و تاکيد شده است که اگر مردم شما را قبول کردند که متولی امر شويد آن زمان مسؤوليت را بپذيريد و به ولايت خود ادامه دهيد.
وی با تاکيد بر اينکه مبنای حکومت پيغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفی مهندس بازرگان از سوی امام به عنوان نخست‌وزير اشاره کرد و گفت: امام در معرفی مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزير و در حکمی که من آن را قرائت کردم تاکيد شده بود که دوران شورای انقلاب کوتاه شود و قانون اساسی سريعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسی همه چيز در کشور ما وابسته به رای مردم است. از رهبری گرفته که با رای مردم به نمايندگان مجلس خبرگان انجام می‌پذيرد تا انتخاب رئيس‌جمهور، نمايندگان مجلس، شوراها و افرادی که بعد از اينها سمت می‌گيرند، همگی با اتکا به رای مردم است.
رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت نظام تاکيد کرد: جمهوری اسلامی يک لفظ تشريفاتی نيست (اين سخنان، شعار مردم در حمايت از هاشمی را به همراه داشت) و جمهوری اسلامی يک واقعيت است که از ريشه در انديشه پيغمبر دارد و اين دو جمهوريت و اسلاميت هميشه بايد با هم باشند و اگر به يکی از اين دو آسيب برسد ما ديگر انقلاب را نخواهيم داشت. اگر اسلامی نباشد به بيراهه خواهيم رفت و اگر جمهوری نباشد حکومت به اهداف خود نمی‌رسد.
وی با تاکيد دوباره به رای و نظر مردم در ساختار حکومت با ذکر مثالی از بيعت مردم با حضرت علی گفت: اهميت رای و نظر مردم زمانی بيشتر برای ما عينيت دارد که حضرت علی ۱۹ سال خانه‌نشين بود و وقتی مردم به در خانه او آمدند و آن تراکم جمعيتی به وجود آمد، ايشان پذيرفتند که عهده‌دار حکومت شوند.
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به انتخابات رياست جمهوری گفت: اگر مشکلات بعد از انتخابات پيش نمی‌آمد در ۳۰ سالگی‌مان در جهت تحقق اصولی اساسی اسلام گام برمی‌داشتيم.
وی در آسيب‌شناسی حوادث بعداز انتخابات و در علت چرايی مسائل به وجود آمده، گفت: برخی از اين مسائل به اواخر دوران تبليغات برمی‌گردد که فضای ترديد بوجود آمد و افرادی پيدا شدند که ترديد پيدا کردند من معتقدم بذر اين ترديد در برخی مواقع با اعمال نادرست صداوسيما به وجود آمد. (اين سخنان نيز شعار مردم را به همراه داشت که آيت‌الله هاشمی بار ديگر نمازگزاران را به آرامش و شعاد ندادن دعوت کرد) و اين مردم مثل خوره به جان مردم افتاد و افرادی گفتند ماترديد داريم و معتقدم که برای رفع ترديدها بايد چاره‌ای انديشيده شود که اين کار در دراز مدت امکان‌پذير است.
رئيس‌مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه در مسائل اخير همه ضرر کرديم، با تاکيد بر وحدت و همدلی که وی آن را جزو الزامات کنونی کشور دانست، خاطر نشان کرد: دشمنان در صدد هستند که از برخی اختلافات سوء‌استفاده کنند و بعضی دستاوردهای ما را از جمله انرژی هسته‌ای از ما بگيرند.
وی با مخاطب قرار دادن همه گروه‌ها و جريانات سياسی و با بيان اينکه من هميشه فراجناحی حرف می‌زنم و به هيچ طرفی نظر ندارم، گفت: ما بايد تلاش کنيم آثار بدی که در بعد از انتخابات به وجود آمد از بين برود و دشمنان را مايوس کنيم.
هاشمی در همين خصوص پينشهاداتی برای برون‌رفت از وضعيت فعلی که وی آن را بحران ناميد، ارائه کرد و در همين خصوص با بيان اينکه پيشنهاداتی با هم‌فکری با نمايندگان مجلس خبرگان و اعضای مجمع به ذهنم رسيده است، اظهار داشت: مساله مهم اين است که آن اعتمادی که از دست رفت به کشور برگردانيم و همه ما چه نظام، حکومت، دولت، مجلس، نيروهای امنيتی و نظامی و مردم که جزو معترضان هستند بايد در چارچوب قانون حرکت کنند و همه قانع باشيم حتی کسانی که از برخی قوانين هم دل خوشی ندارند بايد تلاش کنند قوانين اصلاح شود.
وی ادامه داد: بايد به گونه‌ای عمل کنيم که فضايی به وجود آورده شود که همه اطرافيان اين مساله حرف‌های خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صداوسيما بايد در اين خصوص گام موثری بردارد.
رئيس مجمع تشخيص‌مصلحت‌نظام با يادآوری فرصتی که از سوی رهبر انقلاب به شورای نگهبان برای بررسی شکايت کانديداهای معترض داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتی که به شورای نگهبان داده شد که عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حرکت کند، استفاده خوبی نشد.
وی با بيان اينکه بايد برای آينده بر اساس وحدت و اتحاد و حفظ ارزش‌هايی که انقلاب آن را خلق کرده و بر اساس مجاهدت‌های مردم صورت گرفته تلاش کنيم، پيشنهاد کرد راه برای مناظره و مذاکره باز شود و گفت: شايد در مدت کوتاهی در اين خصوص به قناعت برسيم.
هاشمی‌رفسنجانی يکی ديگر از پيشنهادات خود را منوط به آزادی زندانيان سياسی دانست و گفت: لازم است در اين شرايط افرادی که در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌های خود بيايند و نگذاريم به خاطر زندانی شدن افراد دشمنان به ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. ما بايد همديگر را تحمل کنيم.
رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام پيشنهاد بعدی خود را به دلجويی از آسيب‌ديدگان اخير مرتبط دانست و گفت: بايد از آسيب‌ديدگان حوادث اخير دلجويی کنيم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدری کرد.
وی در ادامه با اشاره به محدوديت‌هايی که برای رسانه‌های مستقل به وجود آمده، گفت: بايد با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد کرد و آنها را محدود نکنيم. بايد آنها نيز در چارچوب قانون حرکت کنند و نظام هم به گونه‌ای رفتار نکند که حق قانونی آنها ناديده گرفته شود. بايد در اين خصوص فضای آزاد برای آنها به وجود آورد.
هاشمی‌رفسنجانی با بيان اينکه چرا بايد بگذاريم از راه‌های دور برای ما نسخه بپيچند به تجربه ۳۰ ساله انقلاب اشاره کرد و گفت: علمای ما هميشه پشتيبان مردم و نظام بودند چرا بايد آنها اکنون برنجند و ما بايد در مقطع فعلی متکی بر آنها باشيم.
خطيب‌امام‌جمعه موقت تهران در پايان با اظهاراميدواری نسبت به بازگرداندن اعتماد به مردم گفت: اميدوارم راهی که در انقلاب شروع کرديم در آينده هم به خوبی ادامه دهيم و بتوانيم از وضعيت فعلی که می‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور کنيم و رقابت سالمی داشته باشيم.
وی همچنين سالگرد شهادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع) را تسليت گفت و اظهار داشت: امام موسی‌بن‌جعفر در تمام عمر خود دچار ستم‌های خاندان بنی‌عباس بودند و هميشه در فشار و سانسور قرار داشتند و در آخر هم در زندان‌ به شهادت رسيدند. ايشان ملقب به کاظم يعنی کسی که غم و اندوه خود را می‌خورد و صابر يعنی کسی که مدام ستم می‌بيند و صبر می‌کند، بودند.
نماز جمعه امروز يادآور نماز جمعه اوايل انقلاب است
همچنين رئيس مجلس خبرگان رهبری در خطبه اول نماز جمعه تهران با يادآوری نماز جمعه اوايل انقلاب و اقامه آن توسط آيت‌الله طالقانی گفت: نماز جمعه امروز بی‌ِشباهت با نماز‌جمعه اوايل انقلاب نيست که در آن سلايق مختلفی شرکت می‌کردند.
به گزارش ايلنا، هاشمی رفسنجانی در بخشی از خطبه‌ اول نماز جمعه تهران در واکنش به برخی شعارها که از سوی حاضرين مطرح می‌شد، گفت: من در ابتدای سخنان خود بايد يک تذکر اساسی به همه نمازگزاران بدهم که مراقب باشند که قداست نماز جمعه با اظهارنظرهايی که جنبه عمومی و اصولی ندارد، آلوده نشود. اين جايگاه مقدس سرمايه عظيم دوران است و امروز جزو مهم‌ترين فضايل انسانی و اسلامی است.
وی با اشاره به در پيش بودن سالگرد اولين نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله سيد محمود طالقانی گفت: نماز جمعه امروز بی‌شباهت با نماز جمعه هفته‌های اول انقلاب نيست که در آن زمان آيت‌الله طالقانی نماز جمعه را اقامه کردند و حجم زيادی از سلايق مختلف مردم در آن شرکت کردند و انشاءالله از اجتماعات امروز برای حل مشکلات و نيز ايجاد همدلی و همياری و حرکت در جهت اهداف انقلاب اسلامی که همان حرکت در جهت راهی است که پيامبر اکرم از طريق آسمان برای ما آورده‌اند، حرکت کنيم و انشاءالله اين مهم از طريق هوشياری به دست آيد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان محورهايی که وی در نمازجمعه امروز تهران بيان خواهد کرد،‌ گفت: دشمنان اسلام امروز در صدد هستند حقانيت اسلام را زير سوال ببرند ولی موفق نخواهند شد و به همين دليل ما بايد اصول اساسی اسلام را توضيح و تبيين کنيم.
هاشمی‌رفسنجانی يکی ديگر از محورهايی که در نماز جمعه امروز از سوی او مورد بحث قرار می‌گيرد در مورد اهداف انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: اميدواريم با همان ابهت، محبت و همدلی که در اوايل انقلاب آغاز کرديم و پيروز شديم در آينده نيز بر همين اساس حرکت کنيم.
ايجاد وحدت پايه و اساس الگوی حکومت‌داری و امت‌سازی در حکومت اسلامی است
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران به ذکر تاريخ اسلام در ايام تشکيل حکومت اسلامی در مدينه پرداخت و به چگونگی شکل‌گيری نخستين حکومت اسلامی در تاريخ اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی تشکيل يک حکومت اسلامی در آن برهه از تاريخ رااز ويژگی‌های شخص پيامبر دانست و افزود: ايشان در عصر جاهليت مکتبی را پايه‌گذاری کردند که هنوز قوی‌ترين مکتب انسانی در جهان است تا ابد نيز به اداره تمامی جهان خواهد پرداخت.
وی دوره ۱۳ ساله حضور پيامبر در مکه را به دوران سازندگی کادر پيامبر و ياران ايشان تشبيه کرد و افزود: در آن دوران زمينه حکومتی و اجتماعی وسيعی وجود نداشت. از اين رو پيامبر به تعليم افکار الهی به مردم می‌پرداختند.
هاشمی ساخت مسجد قبا و سپس مسجدالنبی در مدينه را نخستين پايگاه‌های ارتباط پيامبر با مردم دانسته و افزود: پيامبر در اين پايگاه حکومتی خود از مردمی که گروه‌گروه به ديدارشان می‌آمدند استقبال می‌کرد. مردم در اين ديدارها شروط‌شان را به پيامبر می‌گفتند و پيامبر نيز مطالباتشان را به مردم می‌گفتند تا افکار اصيل اسلام در اين بيعت‌ها به مردم منتقل شود.
رئيس مجلس خبرگان به دو نکته در تشکيل حکومت اسلامی تاکيد کرد و افزود: نخستين نکته «خداوند» و ديگری «مردم» است. واسطه ميان آنها انسانی از جنس مردم است و آن کسی نيست جز پيامبر که پيام خدا را به مردم می‌رساند.
**حکومت پيامبر با ايجاد الفت و نه زور
وی با تاکيد بر اينکه سر و کار پيامبر در تشکيل حکومت اسلامی با زور و قدرت نبود، ادامه داد: ايشان با مردم وفادار خود کشور را اداره می‌کرد و دشمن را سر جای خود می‌نشاند. مهم‌ترين کار پيامبر ايجاد وحدت و الفت بود.
هاشمی‌رفسنجانی با تاکيد بر اينکه هدف از بيان اين خطبه تاکيد بر موضوع اداره حکومت با حفظ وحدت والفت است، ادامه داد: پيامبر با پيمان‌هايی که با قبايل مختلف و اديان ديگر بستند، وحدت مثال‌زدنی‌ای را در مدينه ايجاد کردند. دومين گام ايشان که اقدامی عميق بود، مساله اخوت اسلامی و پيمان برادری ميان مسلمانان اعم از قبايل مختلف و مهاجرين و انصار بود که مدينه را به شهری متحد و نيرومند تبديل کرد.
به گفته وی همين اتحاد بود که سبب شد مدينه از شهر کوچک به امپراطوری‌های بزرگ ايران و روم و حبشه طعنه بزنند. در آن دوران حکومت‌ها بر اساس زور و فشار و تحميل قدرت به وجود آمده بودند اما پيامبر مبانی جامعه مدنی خود را بر احکام الهی به تربيت مردم بر اساس آن قرار داده بودند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به آياتی از کلام‌الله مجيد که اخطار می‌کند انسان‌ها با احساس بی‌نيازی، اهل طغيان می‌شوند، خاطر نشان کرد: خداوند اخطار می‌کند که انسان‌ها بايد در مقابل خود داوری عادلانه خدا را ببينند که در زمين و آسمان در مقابل آنها قرار خواهد گرفت.
**حلاليت‌طلبی پيامبر در پايان عمرشان راهی بنيادين در اداره حکومت بود
رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح آخرين حرکت پيامبر در ساعات پايانی عمرشان يادآور شد: ايشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌ای به مردم داده‌ام و به آن عمل نکرده‌ام به من بگوييد تا خلف وعده نکرده باشم اگر طلبی هم است بگوئيد تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد.
وی که با بغض اين سخنان پيامبر را در راستای خداحافظی ايشان از امت خود معرفی می‌کرد، گفت: اين شخصيت با اين شيوه، چنين بنيادی را در ادامه حکومت گذاشت که امروز يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون انسان عاشق اين دين هستند.
هاشمی‌رفسنجانی ايجاد وحدت در بنيان‌گذاری حکومت اسلامی را مورد تاکيد قرار داد و با اشاره به آياتی در سوره‌های آل‌عمران و انفعال تاکيد کرد: اگر خداوند نعمت وحدت را به مردم عطا نمی‌کرد، آنها در لبه گودال جهنم بودند و اين خدا بود که آنها را نجات داد و سرمايه الفت را برای ايجاد اتحاد برای مردم در اختيار پيامبر قرار داد.
وی افزود: پيامبر جامعه متحدی ساخت و در سايه اين اتحاد، پيروزی‌های بزرگی را کسب کرد اما درروزهای آخر عمر خود احساس کرد که اين سرمايه در حال از بين رفتن است و امتش از يکديگر جدا می‌شود.
وی با اشاره به حادثه غدير و معرفی وصی پيامبر، يادآور شد که زمينه‌های تفرقه در ماه محرم و صفر ميان امت پيامبر ديده شد که برگرفته از هوا و هوس‌هايی بود که امت در مقابل هم قرار می‌داد.
رئيس مجلس خبرگان از گفت‌وگوی پيامبر و حضرت علی سخن گفت که رسول اکرم با اشک از ابرهای فتنه سخن گفته و ابراز نگرانی کرده بودند.
هاشمی رفسنجانی در پايان خطبه‌های اول خود تاکيد کرد که ايجاد وحدت پايه و اساس الگوی حکومت‌داری و امت‌سازی و اداره ملت در حکومت اسلامی است.
گفتنی است در پايان مراسم شعارهايی در حمايت از هاشمی‌رفسنجانی از سوی حاضرين سر داده می‌شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016