دوشنبه 29 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نرخ تورم ايران بدترين وضعيت را در منطقه دارد، ايلنا

اگر نفت را از تراز بازرگانی خارجی کنار بگذاريم آمارها ابعاد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد/ نظام بانکی نامناسب مانع از مهار تورم شده و از سوی ديگر فشارهای مالياتی به عناوين مختلف بر گرده توليدکنندگان است.


روز گذشته نشست هیأت نمايندگان اتاق بازرگانی ايران پس از دو ماه تشکيل شد.
به گزارش ايلنا، ماه گذشته نشست هیأت نمايندگان به دليل اتفاقات پس از انتخابات رياست جمهوری تشکيل نشد تا نشست بيست‌وسوم به اواخر تيرماه موکول شود. در اين نشست که در محل اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد نمايندگان اتاق بازرگانی از شرايط فعلی اقتصاد در کشور انتقاد کردند و شاخص‌های اقتصادی را نگران‌کننده ارزيابی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمبود نقدينگی، مشکل اساسی واحدهای توليدی
ابراهيم جميلی عضو هیأت رئيسه اتاق ايران و رئيس اتاق زنجان به تشريح محورهای فعاليت اين اتاق پرداخت و گفت: پژوهش و تحقيق، آموزش و فرهنگ‌سازی، توسعه منابع انسانی و جذب سرمايه‌گذاری، تقويت زيرساخت‌ها، تعامل و گسترش ارتباطات داخلی، نمايشگاه‌ها و معرفی توانمندی‌های صادراتی استان، برگزاری همايش‌ها و جشنواره‌ها، تبادل هیأت‌ها و مبادلات تجاری، ارايه تسهيلات و خدمات رفاهی و همچنين همکاری با صداوسيما و مطبوعات محلی برای توليد برنامه‌های اقتصادی به عنوان اصلی‌ترين محورهای فعاليت اتاق زنجان محسوب می‌شود. جميلی در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگانی ايران با اشاره به موقعيت جغرافيايی اين استان خاطرنشان کرد: استان زنجان به همراه استان‌های همجوار آن ۵۴ درصد توليد ناخالص ملی کشور را تامين می‌کند، همچنين از لحاظ سابقه تاريخی زنجان در زمان صفويه استان بزرگی بوده و هم اکنون نيز دارای راه‌های زمينی و هوايی خوبی است.
وی ميزان سرمايه‌گذاری دولتی را در اين استان قابل توجه دانست و افزود: يکی از مشکلاتی که واحدهای توليدی را آزار می‌دهد، کمبود نقدينگی است، اما بانک‌ها اقدامات لازم برای جبران و بر طرف کردن اين معضل را به طور جدی انجام نمی‌دهند و در نتيجه زيان‌های هنگفتی به واحدهای توليدی وارد آمده و باعث شده تا نياز شديدی به کمک دولت و تامين نقدينگی داشته باشد.
به گفته رئيس اتاق زنجان برای طرح تحول اقتصادی بدون انجام مشورت‌های مستمر با مجلس و واحدهای مربوطه دچار مشکل می‌شوند.
جميلی در ادامه به مشکلات صنعت سرب و روی کشور اشاره و تصريح کرد: معدن انگوران يکی از استثنايی‌ترين معادن دنياست، اما به دليل دولتی بودن دچار مشکل و زيان شده است.
وی افزود: زمانی به عنوان صادرکننده سرب و روی در سطح دنيا مطرح بوديم اما الان شرايطی پيش آمده که ممکن است مجبور به واردات در اين بخش شويم.
از اين رو بايد کميته‌ای تشکيل دهيم و به بررسی مشکلات و يافتن راه حل‌هايی برای آن بپردازيم.

تشريح فعاليت‌های اقتصادی استان زنجان
محمد رئوفی نژاد استاندار زنجان نيز در اين نشست استان زنجان را دارای ظرفيت‌های بسيار شفاف و شناخته شده‌ای توصيف کرد و گفت: در سال‌های گذشته هم از اين ظرفيت‌ها در حد مطلوبی استفاده شده است و زيرساخت‌های بسيار قابل قبول و تضمين شده‌ای دارد.
وی وجود آزاد راه تهران – زنجان، زنجان– تبريز، خط آهن، گاز، آب و زمين‌های قابل توجه در مسير حوزه استحفاظی قزوين تا آذربايجان شرقی را از جمله عوامل مهم در جنوب سرمايه‌گذاری‌ها در زنجان عنوان کرد.
وی اظهار کرد: باور و انگيزه هدفمند در حمايت جدی و تنگاتنگ از هرگونه سرمايه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی در استان زنجان ايجاد شده است و دولت از تمام امکانات خود برای حمايت از سرمايه‌گذاری بخش خصوصی استفاده می‌کند.

نرخ تورم ايران بدترين وضعيت را در منطقه دارد
فاروق کيخسروی بابا ميری رئيس کميسيون تجارت اتاق ايران نيز ضمن تشريح نمودارهای اقتصادی کشور گفت: نرخ تورم کشور در طی دوره ۴ ساله وضعيت نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد و در ميان کشورهای منطقه بدترين وضعيت را دارد.
وی افزود: تراز بازرگانی خارجی کشور نيز در بين سال های ۸۲ تا ۸۷ روند صعودی را نشان می‌دهد و از ۳۴ هزار ميليارد ريال به ۱۲۰ هزار ميليارد ريال رسيده است. اما اين تراز تجاری با احتساب صادرات نفت مثبت است.
کيخسروی معتقد است که اگر نفت را از تراز بازرگانی خارجی کنار بگذاريم آمارها ابعاد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.
وی نظام بانکی و سيستم مالياتی کشور را از جمله موانع رشد اقتصادی در کشور دانست و يادآور شد: نظام بانکی نامناسب مانع از مهار تورم شده و از سوی ديگر فشارهای مالياتی به عناوين مختلف بر گرده توليدکنندگان است.

در صنايع غذايی کشور نقص قانون داريم
شاهرخ ظهيری عضو هیأت نمايندگان اتاق ايران نيز در سخنانی تصريح کرد: در صنايع غذايی کشور دچار نقص قانون هستيم و قانون نمی‌تواند اين صنعت را رشد بدهد.
وی تاکيد کرد: صنعت غذايی بايد به حد اعلايی که شايسته جايگاه آن است برسد.
ظهيری با اشاره به پيگيری‌های بعمل آمده برای اصلاح قانون صنايع غذايی خاطرنشان کرد: در کشورهای پيشرفته دنيا، قوانين فعال، شفاف و توسعه نگر وجود دارد.
وی از رئيس اتاق ايران خواست پيگير تصويب اين قانون در مجلس شورای اسلامی شود.
وی با اشاره به قانون مربوط بر نظارت بر توليد، تهيه و عرضه مواد غذايی گفت: سعی داريم جامعه را از خطر اهمال و سوء استفاده مصون نگهداريم بخشی از هويت هر جامعه، صاعقه و غذای اوست.
ظهيری با اشاره به اهميت غذا در نظام اقتصادی گفت: امروز بخش بسيار مهمی از صنعت جهانی مربوط به صنعت غذا است و نياز به غذا اجتناب‌ناپذير است.
وی افزود: يکی از نقاط ضعف قانون صنايع غذايی کشور اين است که اين قانون مطابق با سلايق امروز نبوده، از شفافيت لازم برخوردار نيست و متعلق به ۴۰ سال پيش است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016