سه شنبه 30 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ غیر مستقیم هاشمی رفسنجانی به رهبر: واژه "ترس" برای ما معنایی ندارد، برای هر نسل امتحانی در راه است

سایت هاشمی رفسنجانی بخشی از خاطرات وی را منتشر کرده و عنوانی برای آن انتحاب کرده که می توان پاسخی به سخنان اخیر رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای تلقی کرد.

خامنه ای در سخنانش گفته بود: نخبگان مراقب باشند، زيرا در امتحان عظيمی قرار گرفته اند و موفق نشدن در اين امتحان، تنها مردود شدن نيست بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد.

این سایت در بخش ۱۹ بازخوانی ۵۰ سال خاطرات هاشمی از قول هاشمی در سال ۱۳۴۸ نوشته است: واژه "ترس" برای ما معنایی ندارد، برای هر نسل امتحانی در راه است، مسائل مرتبط با اجتماع و مردم مهم ترین "آزمونهاست".

بسیاری انتشار این مطلب و انتخاب عنوان آن در شرایط کنونی را پاسخ غیرمستقیم به کنایه های رهبر جمهوری اسلامی به "نخبگان" تلقی می کنند. سخنان رهبر جمهوری اسلامی پس از خطبه های نماز جمعه هم عموما علیه مواضع هاشمی رفسنجانی ارزیابی شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سایت هاشمی همچنین نوشته شده: ۴۰ سال قبل است ، غروب هفتم اسفند ماه مسجد هدایت حال و هوایی خاص دارد ، فضای تنگ و خفقان آور رژیم ستم شاهی و حلقه محاصره امنیتی روز افزون " ساواک " در غیاب " امام در تبعید " ، مسیر حرکت نهضت را با دشواری های فراوانی روبرو نموده است ، " شیخ اکبر ۳۵ ساله " که نیک می داند " ساواک " گام به گام حرکات و سخنان او را زیر نظر دارد با گامهایی استوار پای به محراب مسجد هدایت می گذارد نماز را به امامت آیت الله طالقانی اقامه می کند و پای بر منبر می گذارد و نگاهی گذرا به صفوف شنوندگان می اندازد ، روحانی جوان با دیدن چهره هائی نظیر مهدی بازرگان ، محمد علی رجائی ، یدالله سحابی ، عباس شیبانی و ..... در میان جمعیت ، اندیشه ای کوتاه در کلام خویش می کند و دل به یاد امام و مرادش می سپارد و می گوید : " از هیچ چیز در دنیا نباید ترسید ، هر گاه مسئله امتحانی در پیش آید داشتن نیت خوب و ادعاهای پوچ و خالی قابل قبول نیست ، برای هر نسل یک نوع امتحان پیش می آید ولی چه امتحانی بالاتر از آن که در مسائل اجتماع و مرتبط با مردم از زن و فرزند و پول به خاطر علاقه به خدا در گذریم ، فداکاری قلبی سودی ندارد ، قدری شجاع باشید ! " سردی زمستان ۱۳۴۸ شاهد برق نگاه روحانی جوان در زمان گفتن این جملات بود در حالیکه " شیخ اکبر " کاملاً آگاه بود که تا ساعتی دیگر " ساواک " نیز از آن مطلع می شد ، این صلابت کلام حکایت از آن می کرد که " هاشمی جوان " درس " عبور از ترس " را در قبال " احقاق حقوق مردم " به نیکی از خمینی کبیر آموخته بود .

- برای مشاهده اصل مطلب در سایت رفسنجانی اینجا را کلیک کنید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016