سه شنبه 30 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ويژه خبرنامه گويا از درگيری‌های امروز (سه شنبه) در ميدان هفت تير: ضرب و شتم شديد مردم توسط نيروهای امنيتی

گزارشی از فرهاد رجبعلی - بعداز ظهر سه شنبه ميدان هفت‌تير تهران شاهد شديد‌ترين تدابير امنيتی بود. نيروهای گارد ويژه و همچنين بسيج از اوايل ساعات بعدازظهر دورتادور ميدان هفت تير و خيابان‌های منتهی به ميدان را اشغال کرده و اجازه تجمع بيش از دو نفر را نمی‌دادند.

تجمع امروز بر خلاف تجمعات و تظاهرات گذشته از استقبال عمومی برخودار نشد و عده کمی در پی فراخوان سی‌ام تير در ميدان هفت تير تهران حضور يافتند.

7tir_30tir_1.JPG

اما با اين وجود نيروهای بسيج که عمدتا يونيفرم متحدالشکلی بر تن داشتند، در ابتدای حضور نقش پررنگی داشته و کاملا آماده بودند، ولی از ساعت ۱۷:۳۰ به بعد با اطمينان از حضور کم رنگ مردم با فراخوانی از انظار عمومی دور شده و به داخل مسجد الجواد در شرق ميدان هفت تير دستور گرفتند و به استراحت پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طبق مشاهدات، نيروهای بسيج بسيار مسلح بوده و تمامی تجهيزات خود را در محوطه حياط مسجد الجواد مستقر کرده بودند که با اطمينان از حضور کم تجمع‌کنندگان از ديدگان عمومی جمع‌آوری شدند و نيروهای پليس و گارد ضد شورش جای آنها را گرفتند.

درگيری‌های پراکنده از ساعت ۱۸ در ضلع جنوبی ميدان هفت تير و ابتدای خيابان کريمخان آغاز شد. روبروی سازمان برق عده‌ای که در ايستگاه‌های اتوبوس تجمع کرده بودند مورد هجوم نيروهای پليس قرار گرفتند که در اين يورش پيرمردی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحيه پا دچار آسيب شديد شد، به طوری که قادر به راه رفتن نبود و با کمک مرد به محل امنی منتقل شد.

جوانی که سعی داشت از پيرمرد مضروب با گوشی همراه فيلم تهيه کند توسط نيروهای لباس شخصی بلافاصله شناسايی و دستگير شد.

7tir_30tir_2.JPG

از ساعت ۱۸:۳۰ دقيقه به دستور ماموران نيروی انتظامی و با ملتهب شدن فضای ميدان صاحبان تمامی فروشگاه‌های لباس زنانه و مانتو در ميدان هفت تير مجبور به بستن مغازه هايشان شدند. به علت فضای فوق‌العاده امنيتی در ميدان امکان ايستادن برای عموم نبود و بسياری از زنان به بهانه خريد مانتو جلوی فروشگاه‌های مانتو تجمع می‌کردند.

يکی از زنان جوان بر اثر ضربات باتوم ماموران نيروی انتظامی بر سرش به شدت مضروب شد و از هوش رفت. مردم دختر جوان را به ايستگاه مترو هفت تير برده و با همکاری کارکنان مترو به بخش اورژانس مترو منتقل کردند.

در جريان درگيری‌های پراکنده امروز و تا لحظه حضور خرنگار اعزامی دست کم سه نفر دستگير شدند.

از نکات جالب توجه می‌توان ابتکار مسئولان ايستگاه مترو هفت تير اشاره کرد که در اقدامی بی‌سابقه در جريان ضرب و شتم مردم در ميدان هفت تير، تصنيف "مرغ سحر" با صدای محمدرضا شجريان را به صورت مدام در سالن ايستگاه پخش کردند.

تا لحظه حضور خبرنگار اعزامي (ساعت 19 به وقت تهران) در ميدان هفت تير هيچ شعاري از جانب تجمع‌كنندگان شنيده نشد و مردم تنها به دليل توقف‌شان در اطراف ميدان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016