چهارشنبه 31 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: با پايبندی به قانون اساسی به راه خود ادامه می‌دهيم، ايلنا

تجربه نشان داده است که احزاب در ايران آسيب‌پذير هستند اما اگر هويت اجتماعی شکل گيرد، نمی‌توان آن را از حرکت بازداشت، چون زندگی در هر نقطه‌ای از آن که قطع شود بقيه اجزا به راه خود ادامه می‌دهند.


ايلنا: ميرحسين موسوی نخست وزير سال‌های نخست انقلاب و کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری صبح امروز در ديدار با گروهی از مديران رسانه‌ها، اساتيد دانشگاه و روزنامه‌نگاران بر ادامه پيگيری مدنی مطالبات تاکيد کرد و از همه مردم خواست تا در اين راه بر تدبر و تدبير تکيه کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، وی گفت: قانون اساسی ايران اين پتانسيل را دارد که مردم از هر گروه و طيفی بتوانند دور آن حلقه بزنند و مطالبات خود را پيگيری کنند.
مهندس موسوی تصريح کرد: در آينده بايد ذيل شعارهايی جمع شد که بتوانند اجماع عمومی را ايجاد کنند. نماد سبز در ماه‌های گذشته نشان داد که می‌توان افراد بسياری را با گرايش‌ها و منافع مختلف در کنار يکديگر قرار داد، به نحوی که همه آنها بر سر حداقل‌هايی به توافق برسند. چنين چيزی بايد مبنای شعارهای آينده باشد و برقرای اجماع بدون شک يکی از اهداف اصلی است.
وی ادامه داد: از همين منظر بايد به قانون اساسی توجه کرد؛ يعنی آن را مانند نماد سبز در سر لوحه پيگيری مطالبات آينده قرار داد چون خاصيت ايجاد اجماع ميان اقشار مختلف اجتماع را دارد.
مهندس موسوی با اشاره به اين که بايد چارچوبی را برای برچيدن حصارها طراحی کرد، خاطر نشان ساخت: ما در انتخابات قدرت همگانی را تجربه کرديم؛ قدرتی که می‌تواند هيچ قيد و بندی نداشته باشد، برای همين می‌خواهيم با يک مرکزيت کوچک سياسی متشکل از برخی چهره‌های سياسی زمينه تولد يک هويت بزرگ اجتماعی را ايجاد کنيم. به عبارتی جايگزينی هويت اجتماعی به جای يک هويت سازمانی در چشم‌انداز آينده وجود دارد و در اين مسير استفاده از اجماع قانون اساسی بسيار کارساز است.
نخست‌وزير دوران امام‌خمينی(ره) ادامه داد: اگر به اين شکل عمل شود، ضريب آسيب‌پذيری نيز کاهش می‌يابد. تجربه نشان داده است که احزاب در ايران آسيب‌پذير هستند اما اگر هويت اجتماعی شکل گيرد، نمی‌توان آن را از حرکت بازداشت، چون زندگی در هر نقطه‌ای از ان که قطع شود بقيه اجزا به زندگی خود ادامه می‌دهند؛ يعنی اگر در اين حرکت ملی ۱۰ نفر نيز کنار زده شوند باز هم اين جريان می‌تواند حرکت کند. جالب اينجا است که قانون اساسی نيز اين به هويت‌سازی اجتماعی تاکيد کرده است.
ميرحسين موسوی در ادامه سخنانش با اشاره به اين که اصل مردم هستند، يادآور شد: قدرت هميشه ميل به مطلق شدن دارد و تنها تحرکات مردمی می‌تواند اين ميل را مهار بزند. برای همين حضور مردم در شکل‌گيری گفتمان موردنياز در صدر نيازها قرار دارد، آن هم در وضعی که اين روزها حتی حضور فردی مثل هاشمی رفسنجانی را نيز تحمل نمی‌کنند.
وی در تحليل چنين شرايطی که آستانه تحمل در آن کوتاه شده است، گفت: در چنين شرايطی آگاهی مردم می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. بايد مردم را آگاه و پيرامون گفتمانی رو به کمال نگه داشت تا مشکلات در آينده رشد شديدی نداشته باشند.
وی گفت: اين رويکرد در حال حاضر بيش از هر زمان ديگری موردنياز است، چون از اين پس با دولتی سر و کار داريم که نخبگان تمايلی برای کار کردن در اين دولت ندارند و از سوی ديگر دولت نيز تمايلی برای استفاده از تجربه نخبگان ندارد، اين يعنی فقدان کارآمدی و مشروعيت که هم می‌تواند مشکلات داخلی را افزايش دهد و هم زمينه رشد مشکلات خارجی را دامن بزند.
ميرحسين موسوی تصريح کرد: در اين شرايط تحرکات نمايشی دولت نيز نمی‌تواند جوابگوی حل مشکلات باشد و بدون شک پيامد فعاليت‌های دولت بخش‌های زيادی از نظام را در تيررس اتهامات قرار می‌دهد. برای همين تنها شانسی که برای برون رفت از اين بحران وجود دارد اهميت دادن به علاقه مردم است؛ علاقه‌ای که با جمع شدن حس اعتراض‌های مدنی در کنار تدبر می‌تواند زمينه شکوفايی سياست را در آينده مهيا کند.
نخست‌وزير سال‌های نخست انقلاب با اشاره به اين که آينده پر از نشاط سياسی خواهد بود، گفت: راه برون‌رفت از بحران‌های موجود بازگشت به خواست واقعی مردم است.
لازم به ذکر است که در ابتدای اين جلسه، حاضران ديدگاه‌های خود درباره وضعيت سياسی حال حاضر کشور بيان و راه‌کارهای پيشنهادی برای برون‌رفت از اين بحران را ابراز کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016