سه شنبه 20 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار اعضای نهضت آزادی ايران با خانواده‌های عبدالله مومنی، محمد قوچانی و محمد علی ابطحی

در روز جمعه ۱۶/۵/۱۳۸۸، دبيرکل نهضت آزادی ايران، با جمعی از اعضای شورای مرکزی، دفتر سياسی و شاخه‌ی جوانان، با خانواده‌های آقايان عبدالله مومنی، محمد قوچانی و محمد علی ابطحی ديدار کردند و ضمن تبريک ميلاد مهدی موعود (عج)، از آنان دلجويی نمودند.
در آن ديدارها، خانواده‌های بازداشت شدگان يادشده گزارش‌های کوتاهی از وضعيت آنان ارايه کردند.
همسر آقای مومنی از شرايط سخت و دلخراشی که سخنگوی سازمان ادوار تحکيم وحدت با آن روبروست گزارشی دادند و اشاره کردند که در آخرين ديدارشان با آقای مومنی، ايشان به زحمت راه می رفتند و بيش از ده کيلوگرم وزن کم کرده بودند. خانم مومنی با اشاره به جانبازی ها و فداکاری های خانواده خود و همسرشان در طول مدت جنگ تحميلی اين سوال را مطرح کردند که آيا اين شيوه برخورد با خانواده شهدای جنگ قابل دفاع است؟!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ديدار با خانواده آقای قوچانی، همسر ايشان، ضمن ابراز نگرانی از اخباری که در برخی رسانه های اقتدارگرايان در مورد برگزاری دادگاه آقای قوچانی منتشر شده است، اعلام کردند که تاکنون وکالتنامه برای ايشان از سوی دادگاه پذيرفته نشده و اتهام ايشان تبليغ عليه نظام از طريق انتشار مقالات و شرکت در تجمعات غير قانونی ذکر شده است در حالی که آقای قوچانی در ماههای پيش از بازداشت، به دليل مشغله زياد، کمتر مقاله‌ای منتشر کرده و در تجمعی نيز شرکت نداشته است.
خانواده آقای ابطحی نيز، ضمن تاکيد بر نامعلوم بودن شرايط نگهداری ايشان و مسائلی که موجب اعترافشان به مواردی خلاف باورهای دوران آزادی شان شده است نسبت به افزايش فشارها پس از مصاحبه برخی از اعضای خانواده و زير سوال بردن اين گونه اعترافات ابراز نگرانی کردند.
دبيرکل نهضت آزادی ايران، ضمن ارج نهادن به پايداری خانواده‌های زندانيان ياد شده، از نقش و تاثير عزيزان در بند در پيشبرد مسير اصلاحات و دمکراسی سخن گفت. دکتر ابراهيم يزدی خاطرنشان کرد که حوادث اخير از مصاديق آزمايش‌های الهی بوده است و تجربه‌ی تاريخی نشان می‌دهد که عمر اين ايام کوتاه بوده، همه‌ی کسانی که امروزه به خاطر مردم در معرض آسيب و ابتلا قرار دارند، سربلند و سرافراز خواهند بود.
ايشان، همچنين، با اشاره به وجوه غيراخلاقی، غيرشرعی و غيرقانونی اتهامات وارده به معترضان انتخابات رياست جمهوری و اجبار آنان به اقرار عليه خودشان گفتند که مسببان و عاملان پروژه‌ی اعتراف‌گيری در پيشگاه خداوند، ملت و تاريخ ايران مسوول خواهند بود.
در اين ديدارها، مهندس محمد توسلی، رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، که پس از انتخابات اخير بازداشت و هفته گذشته پس از تحمل ۴۳ روز زندان انفرادی با تبديل قرار بازداشت آزاد شد، بيان کرد که اين نوع دادرسی خلاف قانون و اقرارهای کليشه‌ای متهمان عليه خودشان شيوه‌ای منسوخ و ناکارآمد است که نادرست بودن آنها به لحاظ قانونی و اخلاقی بر کسی پوشيده نيست و تجربه نشان داده است که کسانی که زير فشارهای جسمی و روانی به اقرار عليه خود دست می‌زنند، در آينده با عزمی راسخ‌تر و انگيزه‌ای بيشتر در تداوم اصلاحات و مسير دمکراسی و تامين حقوق اساسی مردم گام بر می‌دارند.
در گفتگو با خانواده‌های يادشده، حق قانونی سکوت متهم، مورد تأکيد قرار گرفت و به آنان اطمينان داده شد که نه‌تنها نخبگان و صاحب‌نظران بلکه مردم آگاه کشورمان برای اعترافاتی که در دوره بازداشت بيان می‌شود ارزش و اعتباری قايل نيستند و شرايط ويژه زندانيان سياسی را به خوبی درک می‌کنند. از اين رو، خانواده‌ها و دوستداران اين عزيزان نبايد در مورد آينده سياسی آنان نگران باشند.
در پايان ديدارها، نيز دبيرکل نهضت آزادی ايران، با ابراز تاسف از موج سرکوب اصلاح‌طلبان يادآور شدند که هزينه‌ی اين برخوردها بسيار سنگين بوده، بازداشت افرادی که سال‌ها در مديريت‌های کلان دولتی خدمت کرده‌اند، نتيجه‌ای جز تضعيف نظام جمهوری اسلامی ايران و به زير سوال بردن همه عملکردهای ۳۰ سال گذشته ندارد.

روابط عمومی نهضت آزادی ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016