یکشنبه 25 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پشت پرده شکنجه بازداشت شدگان؛ اعتراف گیری به روش روسی، جرس

مادر هنگامه شهیدی روزنامه نگار در بند شب گذشته در دیدار خانواده ها و برخی از بازداشت شدگان با یک نماینده اصولگرای مجلس جزئیات تازه ای از ملاقات با فرزندش را فاش کرد که حاکی از فشارهای طاقت فرسا و استفاده از مواد روانگردان برای اعتراف گیری از بازداشت شدگان است.

مادر هنگامه شهیدی گفته است« وقتی وی را دیدم، چندان به حال خود نبود و وقتی در آغوشش گرفتم و به سر و پشت وی دست کشیدم، به خاطر درد ناله می‌کرد. به او گفتم: مقاومت کن و علیه خودت اعتراف نکن. گفت: ای بابا! اینجا قرصهایی به من می‌دهند که ذهنم کاملا خالی می‌شود و نمی‌توانم به چیزی فکر کنم. وی با ترس می‌گفت: هر روز چند بار به سلولم می‌آیند و می‌گویند می‌خواهیم ببریم اعدامت کنیم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیشتر همسر محمد علی ابطحی نیز خبر داده بود که در ملاقات با همسرش،آقای ابطحی به وی گفته که در بازداشتگاه قرصی با او می دهند که وی را از دنیا فارغ می کند.بازجویان در روزهای اخیر خانواده ابطحی را تحت فشار قرار داده اند تا موضوع این قرص ها را تکذیب کنند.فردی اولین جلسه دادگاه نمایشی که با حضور محمد علی ابطحی و محمد عطریانفر برگزار شد،تلویزیون دولتی برنامه ویژه ای را به مصاحبه با این دو «فر در داخل زندان اوین اختصاص داد که طی آن مجری برنامه به طور تلویحی از ابطحی خواست وجود قرص ها را انکار کند که محمد علی ابطحی از چنین اقدامی سرباز زد.

خانواده بازداشت شدگان پس از کودتای انتخاباتی نیز در بیانیه شماره 5 خود که یک شنبه 24 مرداد منتشر کردند به استفاده از قرص هایی اشاره کرده و اعلام کردند« اجبار زندانیان به استعمال داروهایی که اثرات جسمی و روانی فراوان بر روی مصرف كننده آن دارد، همه خانواده ها را نگران کرده و با توجه به این که اعتراف گیری تحت فشار و آزار و در شرایط غیرعادی،از جمله استعمال داروهای خاص،برای تدارک دیدگان سناریوی انقلاب مخملی واجد اهمیت فراوان است و هرگونه افشای حقیقت در این زمینه برای آنان هزینه های گزاف دارد، تلاش زیادی برای مستور ماندن این اقدامات غیرانسانی در زندان ها می شود.»

با توجه به استفاده از دارو های روانگردان برای اعتراف گیری در میان سرویس های امنیتی بلوک شرق و به ویژه روسیه در دهه های گذشته،یک کارشناس و تحلیلگر سیاسی به جرس گفت که به نظر می رسد در چند سال اخیر و به دنبال روابط نزديک میان جناح حاکم بر ایران با حاکمان کاخ کرملین بخشی از آموزش نیروهای امنیتی و به ویژه تیم های بازجویی در روسیه صورت گرفته است.

سایت موج سبز آزادی نیز گزارش داد که در جلسه یک شنبه شب جمعی از خانواده‌های زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر با یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس، خانواده‌ها جزئیات جدیدی از شکنجه‌های اعمال شده را فاش کردند و این نماینده مجلس را از وضعیت خویش مطلع ساختند.

در جلسه یک شنبه ]همچنین یکی از افرادی که 25 خرداد در میدان آزادی هدف اصابت گلوله قرار گرفته بود،ماجرای مصدومیت، بازداشت و شکنجه خود شرح داده و گفته «در حال خرید نوشیدنی از یک دست‌فروش بودم که تیری به پایم اصابت کرد.سعی کردم خودم را به کناری بکشم، اما در همین حال تعدادی لباس شخصی که متوجه تیر خوردنم شدند، من را با ضرب و شتم با خود بردند. البته مرا به یک بیمارستان منتقل کردند تا تیر را در بیاورند، اما دوباره از بیمارستان به محل دیگری منتقلم کردند و در آنجا آن‌قدر به محل بخیه و جراحاتم ضربه وارد کردند که خون زیادی از زخم‌هایم جاری بود.»

وی گفته است«در اثر این جراحات، عصب سیاتیک من قطع شده است.و به رغم اینکه به تازگی دوره‌ی مهمانداری در هواپیما را در یکی از کشورهای آسیایی به اتمام رسانده به دلیل این جراحات و نیز مصدومیت از ناحیه‌ی فک، از ادامه‌ی کار خود بازمانده است.»
پدر یکی از بازداشت‌شدگانی که به شدت تحت شکنجه قرار گرفته نیز در جلسه یک شنبه شب اعلام کرده که« جراحات ناشی از شکنجه بر پسرم به حدی بوده که یک چشم وی را خالی کرده‌اند و یکی از چشم‌هایش کم‌سو شده و جای تعداد زیادی ساچمه بر سرش قابل مشاهده است و کلیه‌ی وی نیز آسیب دیده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016