یکشنبه 5 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبور بدهي بانك‌هاي دولتي به بانك‌مركزي از مرز 32 هزار ميليارد تومان، ایلنا

ميزان بدهي 11 بانك دولتي به بانك مركزي تا پايان سال گذشته به بيش از 32 هزار ميليارد تومان معادل 328 هزار و815 ميليارد ريال رسيد كه در اين ميان بانكهاي كشاورزي و مسكن بدهكارترين بانكها اعلام شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، كارشناسان اقتصادي معتقدند دخالت‌های دولت در امور پولي و بانکي طي سال‌هاي اخبر بر شدت مشکلات نظام بانکي افزوده به طوري كه بدهي دولت و بانک ها به بانک مرکزی، از دلایل اصلی رشد نقدینگی و تورم شده است. عملکرد دولت در طول برنامه چهارم توسعه، عامل افزایش بدهی دولت و بانک ها به بانک مرکزی بود و موجب شد تا حجم بدهی دولت و شرکت‌های دولتی تا پايان سال87 به بيش از 25 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. همچنین بدهی بانک‌ها به بيش از 31 هزار میلیارد تومان در دی ماه 1387 رسید. بدهی دولت به سیستم بانکی شامل بانک‌ها و بانک‌مرکزی از 14 هزار و 870 میلیارد تومان در اسفند 83 به 25 هزار میلیارد تومان تا پايان 87 رسید كه رشدي معادل 40 درصد را نشان مي دهد.

بدهی سه بانک دولتی
بدهی بانک ملت به بانک مرکزی به 2 هزار و 259 میلیارد تومان در انتهای سال 87 افزایش یافته است.بدهی بانک تجارت به بانک مرکزی نیز به رقم 3 هزار و 81 میلیارد تومان در آخر اسفند 87 رسید. بدهی بانک صادرات به بانک مرکزی به رقم 306 میلیارد تومان در پایان سال 87 رسید. در مجموع و در این سه سال بدهی این سه بانک بزرگ تجاری به رقم 8337 میلیارد تومان در پایان سال 87 رسید و 395 درصد رشد داشت.

براساس اين گزارش بدهي بانك ملي به بانك مركزي نيز تا پايان سال 87 به 8 هزار و 924 ميليارد تومان رسيد. همچنين بدهي بانك سپه به بانك مركزي به 4 هزار و 844 ميليارد تومان، بانك كشاورزي به 4هزار و 160 ميليارد تومان، بانك مسكن به 4 هزار و 744ميليارد تومان،بانك صنعت و معدن به 3 هزار و 499ميليارد تومان و بانك توسعه صادرات به يكهزار و 125 ميليارد تومان بدهي را به بانك مركزي در پرونده خود ثبت كردند.

در اين ميان دو بانك دولتي رفاه و پست بانك به ترتيب با 17 و20 ميليون تومان كمترين ميزان بدهي را به بانك مركزي طي سال گذشته داشته‌اند .در مقابل بانك‌هاي كشاورزي و مسكن بيشترين حجم بدهي به بانك مركزي را دارند.

مقايسه ميزان بدهي بانك‌هاي دولتي به بانك مركزي طي برنامه چهارم از رشد اين بدهي‌ها در برخي از بانك‌ها به بيش از هزار درصد را نشان مي دهد.
گزارش حجم بدهي بانك‌هاي خصوصي به بانك مركزي نيز حاكي از بدهي 71 ميليون توماني بانك كارآفرين ،86 ميليون تومان بدهي بانك سامان،421 هزار ميليارد تومان بدهي بانك پارسيان به بانك مركزي،342 هزار ميليارد تومان بدهي مربوط به بانك اقتصاد نوين،231 هزار ميليارد تومان بدهي بانك پاسارگاد به بانك مركزي، 9 ميليون تومان بدهي بانك سرمايه ،31 ميليون تومان بدهي بانك سينا و 10 ميليون تومان بدهي موسسه اعتباري توسعه به بانك مركزي ثبت شده است كه در اين ميان بانك‌هاي خصوصي سينا وموسسه اعتباري توسعه كمرتين ميزان بدهي را به بانك مركزي در سال گذشته داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016