چهارشنبه 15 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: آمريکا می‌تواند فروشنده سوخت هسته‌ ای به ما باشد، ايسنا

- دستی را که باصداقت جلوآيد می‌فشاريم
- گفت‌وگوهای تامين سوخت راکتورتهران ازيکی دوهفته آتی آغاز می‌شود

رييس‌جمهور گفت: اگر اراده‌ای برای شکل‌دادن يک همکاری جمعی و مشارکت عمومی برای مواجه‌شدن با مسائل جهانی و حل انسانی آن‌ها وجود داشته باشد، مذاکرات ژنو يک ظرفيت و فرصت مناسب است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد که در حاشيه جلسه دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: هفته گذشته صحبت کردم و گفتم نگاه ما به مذاکرات ژنو مثبت است. ما فکر می‌کنيم اگر اراده‌ای برای شکل‌دادن يک همکاری جمعی و مشارکت عمومی برای مواجه‌شدن با مسائل جهانی و حل انسانی آن‌ها وجود داشته باشد، مذاکرات ژنو يک ظرفيت و فرصت مناسب است.

وی با بيان اين که « همکاران ما با همين نگاه وارد شدند» اظهارکرد: قرار بود مذاکرات حول بسته پيشنهادی ايران باشد. خوشبختانه همين اتفاق هم افتاد و قرار شد با محوريت بسته پيشنهادی ايران چهارچوب مذاکرات و برنامه ادامه آن توسط نمايندگان جمهوری اسلامی ايران و نماينده اتحاديه اروپا و بقيه اعضای ۱ + ۵ آماده و در نشست بعدی نهايی شود تا بر اساس چهارچوبی که به تصويب نمايندگان هفت کشور می‌رسد، مذاکرات ادامه يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور افزود: از نظر ما نشست ژنو يک {باب} مثبت به روی هفت کشور باز کرد و يک گام به جلو بود؛ اميدواريم با همين نگاه و همين روند به سمتی برويم که يک همکاری سازنده جمعی در کل جهان برای حل مشکلات اساسی شکل گيرد؛ اين نگاه ماست و در همين مسير حرکت می‌کنيم.

احمدی‌نژاد هم‌چنين خاطرنشان کرد: فکر می‌کنيم همه کسانی که در اين گفت‌وگوها شرکت می‌کنند بايد با نگاه جديدی به جهان و مسائل آن وارد گفت‌وگوها شوند و اين بحث تغييری که اعلام شده در عرصه عمل دنبال شود تا بتوانيم نتايج مثبتی را از اين گفت‌وگوها به دست آوريم.

وی هم‌چنين با بيان اين که « در مجموع گفت‌وگوها مثبت بوده و به نظر می‌رسد آرام آرام يک اراده برای حرکت در جهت تعامل مثبت و سازنده شکل می‌گيرد که ما از آن استقبال می‌کنيم » تصريح کرد: بالاخره ما قبلا هم اعلام کرده‌ايم در مورد خريد سوخت بيست درصد (نوزده و هفتاد و پنج صدم درصد) برای رآکتور تهران با هر کسی که تمايل داشته باشد آن را در اختيار ما قرار دهد گفت‌وگو می‌کنيم؛ يعنی کارشناسان ما بروند گفت‌وگو کنند؛ اين پيشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و کشورهای گوناگونی پيشنهاد دادند. برخی گروهی پيشنهاد دادند، برخی هم فردی پيشنهاد دادند؛ اين هم طراحی شده که ان‌شاءالله از يکی دو هفته آينده گفت‌وگوهای کارشناسی‌اش آغاز شود تا بتوانيم سوخت مورد نياز رآکتور تهران را از مسير درستش تهيه کنيم.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه سخنانش در پاسخ به اين پرسش که آيا از آمريکا سوخت خريداری خواهيد کرد؟ گفت: فرقی نمی‌کند. ما که برای تعامل حد و مرز نگذاشته‌ايم؛ جز رژيم صهيونيستی. خب! طبيعی است که نماينده آمريکا در آنجا خواسته مذاکراتی شود و آقای جليلی هم استقبال کرده و اتفاقا مذاکراتشان هم مذاکرات خوبی بوده؛ يعنی يک چارچوب منطقی روشن دارد که ما آن را قبول داريم؛ يعنی بر پايه احترام و عدالت و پيگيری همين بحث‌هايی بوده که در بسته‌ پيشنهادی خود مطرح کرده‌ايم؛ از جمله خلع سلاح جهانی، بهره‌مندی همه ملت‌ها از فناوری هسته‌ای و ديگر فناوری‌های پيشرفته و خريد سوخت برای رآکتور تهران.

وی ادامه داد: گفت‌وگوها در همين چارچوبی بوده که قبلا اعلام کرده‌ايم. به نظر من هم آن گفت‌وگو خوب بوده و هم مجموعه مذاکراتی که در ژنو انجام شده مذاکرات بهتری است. ما در بعضی کشورها شاهد رفتار بهتری نسبت به گذشته هستيم؛ يعنی اين برداشت را کرديم که منطق عدالت و احترام به ديگران آرام آرام جا می‌افتد و گسترش پيدا می‌کند و مبنای خوبی برای تعاملات هست.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به اين پرسش که « گفته می‌شود آمريکا برای تامين سوخت اعلام آمادگی کرده است» گفت: اعلام آمادگی هم که کرده باشد از نظر ما مشکلی ندارد؛ اين چيز خوبی است. ما می‌خواهيم سوخت بخريم؛ از هر جای دنيا می‌توانيم بخريم و آمريکا هم يک طرف فروشنده می‌تواند باشد.

وی درباره زمان راه‌اندازی نيروگاه بوشهر و اظهارنظرها در اين باره نيز اظهار کرد: اين يک کار فنی است و کار فنی تابع مسائل فنی است و آنجا بايد از ضرايب ايمنی بسيار بالايی برخوردار باشد؛ به همين دليل همکاران ما در انرژی اتمی و پيمانکار روسی همه دقت‌ها را به کار می‌برند، کارها دائم مرور و بازرسی فنی می‌شود و اميدوارم هر چه زودتر راه‌اندازی شود.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه سخنانش درباره اظهار نظر اخير البرادعی، در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در تهران گفت: اين برداشت آقای البرادعی از يک توافق قبلی است که ما آن را معلق کرده‌ايم؛ يعنی بعد از اين که قطعنامه‌ها صادر شد، از طرف جمهوری اسلامی اين توافقنامه به حالت تعليق درآمد. ايشان يک برداشت داشتند که مورد قبول سازمان انرژی اتمی ما نيست و اين در کار قم که انجام می‌شود، مشکلی ندارد.

وی هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که « بالاخره ايران از چه کسی سوخت هسته‌ای خواهد خريد» اظهار کرد: هنوز هيچکدام نهايی نشده؛ برخی به صورت انفرادی و برخی به صورت چندگانه پيشنهاد داده‌اند که حاضرند در يک مکانيزيم اين سوخت را تامين کنند. کارشناسان ما از چند روز ديگر گفت‌وگوهايشان را با کارشناسان طرف‌های فروشنده آغاز می‌کنند. طبيعی است ما در اين گفت‌وگوها آن‌چه را به نفع منافع ملی‌مان باشد انتخاب خواهيم کرد؛ بنابراين فرقی نمی‌کند طرف ما چه کسی باشد؛ بعضی از نمايندگان کشورها گفتند فرانسوی‌ها آماده هستند بفروشند، علی‌القاعده بايد اين پيشنهاد را به صورت رسمی ارائه دهند که از طرف سازمان انرژی اتمی ما بررسی شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره « درخواست تشديد تحريم توسط وزير خزانه‌داری آمريکا و فشار اين کشور برای توقف مذاکرات با ايران برای پيوستن به سازمان تجارت جهانی، همزمان با مذاکرات ژنو» گفت: اين خيلی خبر خوبی است. مگر آنها که به تجارت جهانی پيوسته‌اند سود کرده‌اند؟ بالاخره در ايران آزادی و اظهارنظرهای گوناگون هست، لابد در آمريکا هم اين طور است و افراد سلايق مختلف دارند؛ اما ما سياست‌ها و تعاملات خود را بر مبنای منافع ملی خود تنظيم می‌کنيم و قدرت انعطاف‌مان هم خيلی بالاست؛ يعنی ملت ايران خوب بلد است منافع ملی‌اش را در شرايط گوناگون حفظ کند. ما اعلام کرده‌ايم آمادگی داريم در حل مسائل جهانی کمک کنيم؛ مسائلی که آن‌ها بيشتر {از آن} آسيب می‌بينند و اين آمادگی هم همچنان برقرار است؛ اما خب نظرها هم بيان می‌شود.

رييس‌جمهور در عين حال افزود: بعضی وقت‌ها خبرهايی که می‌آيد دستکاری شده است. برخی رسانه‌هايی که مثلا در اروپا هستند از اين که يک گام به جلو برداشته شده و خود دارند از عرصه به نوعی کنار می‌روند، من زياد ديده‌ام يک اظهار نظر را به گونه‌ای ديگر تيتر زده‌ و قلب کرده‌اند، اما وقتی به متن می‌رويم می‌بينيم چنين چيزی نيست. اصلا ممکن است فردی يک احتمال را گفته‌ باشد، به هر حال اين‌ها تاثيری در جهت‌گيری‌های اساسی ما ندارد؛ جهت‌گيری‌های اساسی ما بر اساس منافع ملی و آرمان‌ها و عزت ملت ما تنظيم شده و بر اين اساس جلو خواهيم رفت. هر کس با صداقت دستی جلو بياورد، آن را خواهيم فشرد.

احمدی‌نژاد در بخش ديگر سخنانش درباره لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها گفت: لايحه‌ای که دولت تقديم مجلس کرده، لايحه‌ جامعی است و در آن وظايف و اختيارات دولت متعادل است؛ يعنی می‌شود اين کار بزرگ را به خوبی جلو برد. تغييراتی داده شده و البته دوستانی در کميسيون ويژه مجلس تلاش کرده‌اند نظرات را به هم نزديک و مصوبه کميسيون را به لايحه دولت نزديک کنند؛ اما هنوز يکی دو مورد هست که اساسی است و اميدواريم در صحن مجلس اين‌ها هم به سمت لايحه بيايد؛ زيرا اگر نيايد در اجرا مشکل ايجاد می‌شود و ممکن است مردم و اقتصاد ملی دچار آسيب شوند. الان مشغول گفت‌وگو هستيم و جمعی از نمايندگان محترم هم دنبال می‌کنند يک گام ديگر برداشته شود و اصول کار کميسيون ويژه‌ مجلس با اصول کار دولت به طور کامل با هم منطبق شود تا ان‌شاءالله با هماهنگی اين کار بزرگ را جلو ببريم.

به گزارش ايسنا احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آن‌چه تفسيری از قانون خوانده شد که بر مبنای آن نتيجه گرفته می‌شود غلامحسين الهام از دولت خارج شود، گفت: ما در اين دوره تفسيرهای عجيب و غريب ديده‌ايم؛ مثلا عضويت شورای شهر طبق قانون شوراها شغل محسوب نمی‌شود؛ اما ديديم برخی تفسير کردند که می‌شود. ما چيزهای عجيب و غريب در اين دوره ديده‌ايم. حالا بايد اين را بررسی کنيم.

وی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اينکه « آيا سخنگو برای خود انتخاب نمی‌کنيد؟» خطاب به خبرنگاران گفت: پيشنهاد شما کيست؟

تعدادی از خبرنگاران نام الهام را بردند که رييس‌جمهور گفت: برای آقای الهام که متاسفانه قانون گذاشته‌اند از دولت بيرون برود.

يکی از خبرنگاران گفت: ايشان شش ماه بيشتر از دوره‌اش در شورای نگهبان نمانده که احمدی‌نژاد گفت: شش ماه کسی را نصب نکنيم.

يکی از ديگر خبرنگاران پرسيد آيا فردی مورد نظر هست؟ که احمدی نژاد گفت: بله.

رييس‌جمهور در ادامه درباره نشست با جوانان نيز گفت: اميدوارم تنظيم شود به زودی يک نشست اختصاصی با جوان‌ها داشته باشيم تا هر چه دلتان می‌خواهد بپرسيد.

در ادامه يکی از خبرنگاران گفت « مردم از ما می‌پرسند چرا احمدی‌نژاد ديگر کاپشن نمی‌پوشد» که وی گفت: روزهايی که کاپشن می‌پوشيم به پست دوربين نمی‌خوريم؛ حالا می‌شود شيفت‌ها را جابه‌جا کرد.

خبرنگار گفت « مردم می‌گويند لباس‌های شما متنوع شده و مثلا وقتی به نيويورک می‌رويد شلوار جين می‌پوشيد» که احمدی‌نژاد گفت: لباس‌های من متنوع شده؟ آن شلوار هم شلوار بسيجی است که پارسال هم اتفاقا می‌پوشيدم.

خبرنگار ديگری درباره نشست سه‌شنبه‌شب با نمايندگان مجلس پرسيد که احمدی‌نژاد گفت: خيلی عالی بود.

يکی ديگر از خبرنگاران به رييس‌جمهور گفت « رقم نقدينگی امسال به ۲۱۰ هزار ميليارد تومان می‌رسد و کارشناسان می‌گويند اين رقم باعث تورم می‌شود.»

احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: من ۲۱۰ هزار ميليارد تومان را از شما می‌شنوم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت « شنيده‌ايم آقای کردان برای رياست مرکز بررسی‌های استراتژيک انتخاب شده است» گفت: اين روزها آن‌قدر خبر منتشر می‌شود که اصلا روحم هم از آن‌ها خبر ندارد.

در ادامه خبرنگاری از رييس‌جمهور پرسيد « اولين استانی که به آن سفر می‌کنيد کجاست؟» که وی گفت: به يکی از استان های سی گانه است که اولش نامش هم الف است.

وی درباره اين که « چه تغييراتی در دور سوم سفرها ايجاد خواهد شد » نيز اظهار کرد: چون از گروه‌های مختلف نظر گرفته ايم ان‌شاءالله نظرات جمع شود، اوايل هفته آينده شما را در جريان می‌گذرايم. من به آقای سروش‌پور گفته‌ام از گروههای خبری که اين سفرها را دنبال می‌کرده‌اند نظر بگيرد؛ نمی‌دانم اين اتفاق افتاده است يا نه.

در ادامه خبرنگاری درباره «نشست صميمانه خبرنگاران با رييس‌جمهور پرسيد» که رييس‌جمهور گفت: قبلا هم گفته بودم بعد از ماه مبارک رمضان يک جلسه ميهمانی صميمانه با خبرنگاران داشته باشيم.

بر اساس اين گزارش رييس‌جمهور در ابتدای ورود به جمع خبرنگاران نيز اظهار کرد: خسته نباشيد! دست شما درد نکند. شنيده‌ام امروز زياد معطل شديد. سپرده‌ام طوری برنامه‌ريزی کنند که هفته بعد معطل نشويد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016